Систематизація й узагальнення знань з теми «Дієслово»

Про матеріал

Розробка містить конспект уроку з дидактичним матеріалом та мультимедійною презентацією. Заняття має на меті встановити рівень оволодіння учнями основних теоретичних знань з теми «Дієслово» , систематизувати та узагальнити знання семикласників про дієслово як частину мови, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль; удосконалювати вміння правильно писати дієслова в різних особових формах; розвивати пам'ять, увагу, логічне та образне, творче мислення; виховувати толерантність, взаємоповагу,почуття колективізму, відповідальності за справу, яку виконуєш; формувати соціальну та комунікативну компетентності.

Перегляд файлу

Тема. Систематизація й узагальнення знань з теми «Дієслово».

Мета : встановити рівень оволодіння учнями основних теоретичних знань з теми «Дієслово» , систематизувати та узагальнити знання семикласників про дієслово як частину мови, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль;  удосконалювати вміння правильно писати дієслова в різних особових формах; розвивати пам'ять, увагу, логічне та образне, творче мислення;

виховувати толерантність, взаємоповагу,почуття колективізму, відповідальності за справу, яку виконуєш; формувати соціальну та комунікативну компетентності.

Очікувані  результати:  учні  знають  загальне  значення  дієслова,  його  морфологічні  ознаки,  синтаксичну роль; знаходять дієслова в   реченні; вміють визначати форми дієслова,

граматичні  ознаки,  приналежність  до  певної  дієвідміни;  правильно  вимовляють і пишуть

дієслова ;  аргументують  написання орфограм;  конструюють  речення  з   дієсловами  в  усіх  часах  і   особових  формах;   складають  усні  й   письмові  висловлювання,  використовуючи  дієслова.

Тип уроку: систематизації й узагальнення знань.

Обладнання: підручник,мультимедійне обладнання, фразеологічні словники, роздавальний матеріал, маркери, папір.

«Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним - велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодівайте цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса»

 ( В.Сухомлинський)

 

Хід уроку

І Повідомлення теми й мети уроку.  (Слайд 1)

 Вступне слово вчителя.

Ми закінчили вивчати тему «Дієслово» з великого розділу мовознавчої

науки «Морфологія».

Сьогодні урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми.

«Очікування»

- Що ви очікуєте від уроку?

(Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх

граматичні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні ).

Сподіваюся,що  під час сьогоднішньої роботи ви не загубитеся в часі, подолаєте

перехідність, не спіткнетеся через дієвідміну, впораєтеся з видом, для вас не

стане перешкодою стан. І взагалі, робота з дією буде корисною і цікавою. І ви з нею  легко впораєтесь.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

«Мозковий штурм"  (Слайд 2)

- Діти, подумайте і скажіть, які дії можна відтворити за допомогою слова?  (Окрилити, образити, вселити віру, розсердити, утішити, розвеселити, ранити, засмутити, допомогти, розрадити, навчити, творити, зненавидіти, ощасливити)

 - До якої частини мови ви віднесете записані вами слова? (Це дієслова)

Як бачимо: «Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним, - писав В.Сухомлинський, - велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодівайте цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса». (Слайд 3)

ІІІ. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

16 листопада уже впродовж 19 років відзначається День толерантності. Поясніть, будь ласка, що значить, на ваш погляд бути толерантним, вживаючи дієслова у різних формах.

(Слайд 4)

1.Робота у парах. Диференційовані завдання

Прочитайте текст і визначте його головну думку. Придумайте назву. (Слайд 5)

Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього згорьовані люди попрощатися та й питають: «Скажи нам, мудра людино, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що всі :сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді?» Не може вже говорити старий - подають йому папір і олівець, і він , знемагаючи від  втоми та перемагаючи біль, довго пише. Лише  встигнути б! І коли з рук помираючого випав аркуш, усі дуже здивувалися . Там 100 разів було написано 3 слова . Здогадаєтесь які? КОХАТИ,ПРОБАЧАТИ,ТЕРПІТИ!

Вправа «Архітектор»

Ми не будемо будувати палаци і мости. Вам необхідно доповнити, тобто «добудувати» схему «Дієслово», вписавши те, чого бракує.

Робота із неповною схемою

Доповнити схему необхідними відомостями з граматики, проілюструвати прикладами з тексту.

1 пара  -  «Форми дієслова»

Доповнити схему «Форми дієслова» , проілюструвати прикладами з тексту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Слайд 6)

Запитання до учнів:

Які граматичні категорії притаманні дієслову?

 (Слайд 7)

2 пара- «Вид дієслова»

 

 

 

3 група- «Час дієслова»

 

 

 

4 пара-- «Перехідність»

 

 

 

 

 (Слайд 8)

5 пара-  «Спосіб дієслів»

 

 

 

 

 

 

6 пара-«Дієвідміна»

 

 

 

 

(Слайд 9)

7 пара-«Синтаксична роль»

2. Етимологічна сторінка.

Сьогодні 14 листопада- день Кузьми та Дем*яна,покровителів ковальства та ткацтва.

Пояснення походження прізвища Коваль.

3.Фізкультхвилинка

(Слайд 10)

4.Робота у парах (за рядами) (Слайд 11)

Завдання

Згадати та записати фразеологізми, прислів*я та приказки з дієсловами на повторення певної орфограми. При необхідності можна скористатися словниками.

1 ряд- правопис дієслів, що закінчуються на –ть;- ться;

2 ряд- правопис дієслів, що закінчуються на - ш; -шся;

3 ряд - із дієсловами у неозначеній формі.

5. Робота з підручником.

Запишіть речення. Користуючись алгоритмом, вміщеним на с…., виконайте морфологічний розбір дієслова.

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання

людини.

(Сааді, перський поет XIII ст.)

6. Фронтальна робота з текстом.

У нашому ліцеї є Кодекс ліцеїста. Відкрийте його у ваших щоденниках. Без сумніву, ви його всі знаєте і дотримуєтеся. Скажіть, у якій формі вжито дієслова у цьому документі?

(Слайд 12)

Ланцюжком прочитайте цей «Кодекс  честі», поставивши дієслова у форму наказового способу.

ЯКЩО ХОЧЕШ ЗМІНИТИ СВІТ, ПОЧНИ З СЕБЕ

1. Поважати в людині особистість! Не принижувати людської гідності! Боятися образити іншого! Не ставити людину в незручне становище.

2. Досягати всього в житті тільки своєю працею. Цінувати чужу працю, бережливо ставитися до всього, що нас оточує.

3. Бути справедливим, скромним, чуйним, щедрим, щирим, розсудливим, пунктуальним, доброзичливим.

4. Уміти вибачати та вибачатись.

5. Боротися зі своїми слабкостями. Відчувати межу між тим, що хочеться і що можна.

6. Шанувати батьків, дослухатися до їхніх думок.

7. Намагатися вчитися на чужих помилках, брати до уваги розумні поради старших.

8. Вміти бути уважним слухачем.

9. Контролювати свої емоції, ніколи не дозволяти почуттям переважати над голосом розуму.

10. Прагнути більше пізнати.

11. Обов’язково досягти поставленої мети, йти до неї чесним шляхом.

12. Викорінювати в собі хитрість та підступність; думки та слова мають бути чистими і справедливими.

13. Не марнувати час; відмовитися від усіх метушливих справ.

14. Передусім робити добро людям, а потім дбати про себе.

15. Не зраджувати друзів, захищати слабких.

16. Жити чесно: не красти, не брехати, не вдаватися до підлості та наклепів, не підлещуватися, не підбурювати, не вихвалятися.

17. Не зупинятися на досягнутих успіхах! Неможливо перемогти раз і назавжди, потрібно перемагати щодня!

IV. Підбиття підсумків уроку

Отже, ми з вами повторили майже весь теоретичний матеріал про дієслово. Заповніть, будь ласка, лист  самооцінювання.

Підбиваючи підсумки пропоную скласти сенкан про дієслово. (Слайд 13)

А зараз повернімося до слів видатного педагога Василя Сухомлинського. Скажіть, що ми сьогодні створили словом: красу чи потворність? (Слайд 14)

Дякую за активну, ефективну роботу, зацікавленість на

сьогоднішньому занятті. Прагніть бути толерантними!

Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань

„Мішечка порад”:  (Слайд 15)

- будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а

просто різні;

- навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь

змінити в них те, що нам не подобається;

- цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття,

переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;

- зберігайте „своє обличчя”, знайдіть себе і за будь-яких обставин

залишайтеся самим собою.

Роздати «Мішечки порад»

V. Домашнє завдання

(Можна записати прямо на «Мішечках порад»)

Для всіх: підготуватися до контрольної робота за темою «Дієслово». Виписати усі дієслова з тексту «Мішечок порад» , виконати морфологічний розбір 5 дієслів.

Індивідуальні: створити завдання за вивченою темою для однокласників.

За бажанням: підготувати творчі роботи за вивченою темою (вірші, загадки, кросворди, ребуси)

 

 

docx
Додано
18 червня 2022
Переглядів
252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку