Складне речення з різними видами зв' язку.

Про матеріал
У конспекті використано такі методи, прийоми і форми роботи: робота в групах, презентація, прийом "Пастка", метод "Прес", випереджувальне завдання.
Перегляд файлу

 

9 КЛАС СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ СПОЛУЧНИКОВОГО Й БЕЗСПОЛУЧНИКОВОГО ЗВ’ЯЗКУ

ТЕМА: навчальна-поглибити знання учнів про складне речення, вчити

відрізняти його від простого, правильно інтонувати його; пояснювати вживання розділових знаків;  

розвивальна - розрізняти основні види складних речень, типи його простих частин, види зв’язку між ними; розвивати пам'ять, логічне мислення, творчу уяву, вміння робити висновки, орфографічні та пунктуаційні навички;

виховна – виховувати любов і повагу до найрідніших людей, зацікавити учнів спадщиною великого педагога В. Сухомлинського.

ЦІЛІ.

Учні знатимуть: складне речення і його види, типи зв’язку між п частинами, правила вживання розділових знаків.

Учні вмітимуть: знаходити в тексті складні речення з різними видами зв’язку, пояснювати вживання розділових знаків, малювати схеми речень, робити синтаксичний розбір речень.

ТИП УРОКУ: урок закріплення знань, умінь і навичок.

ОБЛАДНАННЯ: портрет В.Сухомлинського, мультимедійна дошка, комп’ютер, дидактичний матеріал.

МЕТОДИ, ПРИЙОМИ І ФОРМИ РОБОТИ: робота в групах, індивідуальна робота, комп’ютерна презентація, прийом «Пастка», моделювання, науковий бліцтурнір, метод «Прес», «синтаксична п’ятихвилинка», «Незакінчене речення», бесіда, випереджувальне завдання.

ЕПІГРАФИ:        Несу любов до дитини через усе життя (В.Сухомлинський).

                               Рід людський складається із поколінь—пам’ятай про цю

                               велику мудрість нашого буття (В.Сухомлинський).

ХІД  УРОКУ

І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.

1 Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Притча «Біля воріт»

     Мудрець та учень сиділи коло воріт свого міста. Підійшов до них подорожній і запитав:
- Що за люди живуть у цьому місті?
- А хто живе там, звідки ти прийшов? - запитав мудрець.
- О, мерзотники, злодії, повії і вбивці!
- Тут те ж саме, - відповів мудрець.
     Подорожній, буркнувши собі щось під ніс, пішов геть. Невдовзі підійшов інший мандрівець і теж поцікавився, який народ тут проживає у цьому місті.
- А хто живе там, звідки ти прийшов? - перепитав мудрець.
- Чудові, чуйні люди, - відповів прибулець.
- Тут ти знайдеш таких самих, - промовив мудрець.
     Подорожній подякував і зайшов у місто. Тоді учень запитав мудреця:
- Чому ти одному сказав, що тут живуть негідники, а іншому - що тут живуть хороші люди?
- Скрізь є й гарні і погані люди, - відказав йому мудрець. - Просто кожен шукає і знаходить те, до чого він сам прагне і яким сам є.

     І я бажаю вам на сьогоднішньому уроці знайти ті знання, які будуть вам необхідні у подальшому житті.

2. Перевірка домашнього завдання.

3. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

Науковий бліцтурнір

  • Які є види складних речень?
  • Яке речення називається складним сурядним? Складним підрядним? Складним безсполучниковим?
  • Які розділові знаки вживаються між простими частинами ССР, СПР, СБР?
  • Якщо події в  складному реченні відбуваються послідовно або одночасно, то між простими частинами такого речення…
  • Якщо два простих речення у складному протиставляються чи зіставляються, то між простими частинами такого речення…
  • Тире між простими частинами складного речення ставимо…
  • Крапку з комою у складному реченні ставимо, коли…
  • Двокрапку у СБР ставимо, коли…
  • Якими за будовою є речення, взяті за епіграфи сьогоднішнього уроку?

ІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ.

  1. Повідомлення теми, мети уроку.
  2. Визначення основних завдань.

Отже, на сьогоднішньому уроці ми продовжуємо працювати над темою «Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку». Наші основні завдання:

 визначати види складних речень, типи його простих частин, вміти обґрунтовувати вживання розділових знаків, будувати схеми.

          Працювати на уроці ми будемо, презентуючи особистість великого педагога—Василя Сухомлинського. Крім того, кожен із вас також матиме змогу презентувати себе як особистість, яка добре знає рідну мову, вміє творчо й наполегливо працювати.

          Епіграфами уроку є висловлювання самого В.Сухомлинського. І я хочу, щоб у кінці уроку ви прокоментували їх.

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Робота з текстом (у групах).

Прочитати текст. Визначити тему та основну думку. Пояснити розділові знаки.

Завдання для груп:

1 група. Виписати з тексту одне складнопідрядне речення, підкреслити в ньому  граматичні основи, визначити вид СПР, побудувати схему.

2 група.  Виписати з тексту складносурядні речення. Підкреслити в них граматичні основи, намалювати схему. Пояснити розділові знаки.

3 група. Виписати з тексту складне безсполучникове речення, підкреслити граматичні основи, побудувати  схему. Пояснити розділові знаки.

Індивідуально.. Виписати з тексту складне речення з різними видами зв’язку, підкреслити граматичні основи, побудувати схему, пояснити вживання розділових знаків.

До батька по розум

     Повага до старших, до батьків вважалась у народі рисою, притаманною кожній порядній і вихованій людині. Навчаючи дітей поважати старших, розповідали їм різні повчальні історії, казки. Наводимо одну з найпоширеніших.

     Колись старих людей, які вже нічого робить не могли, спускали на лубках у провалля:нехай дарма хліба не їдять. А один чоловік дуже любив свого батька і, не виконавши жорстокого закону, заховав його в хліві і годував таємно. Через деякий час трапився недорід: нічим людям сіяти. Так син і вчинив. Зійшов у нього хліб найкраще, і найбільша нива була засіяна. Всі люди допитуються, як до такого додумався. Він спочатку мовчав, а тоді розповів, що батько так навчив. З того часу люди перестали старих на лубках вивозити, а шанували до самої смерті, бо вони мудрі, життям биті, завжди розуму навчать.

 

СЛОВНИКОВА РОБОТА.

ЛУБ—внутрішня частина кори листяних дерев, що межує з деревиною. Виріб із цієї частини деревини.

 

  1. «Синтаксична п’ятихвилинка».

Зробити за поданим алгоритмом синтаксичний розбір  речення. УСНО.

Колись старих людей, які вже нічого робить не могли, спускали на лубках у провалля: нехай дарма хліба не їдять.

ПОСЛІДОВНІІСТЬ РОЗБОРУ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ

З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ

1. Вид речення за метою висловлювання.

2. Вид речення за емоційним забарвленням.

3. Визначте кількість частин складного речення. Назвіть граматичну основу в кожному з них.

4. Визначте способи зв’язку між простими частинами речення.

5. Поясніть вживання розділових знаків.

6. Накресліть схему речення.

7. Кожну частину складного речення розібрати як просте речення.

 

 

3.Учитель.

Кажуть, що ми є дітьми до тих пір, поки живуть наші батьки, бо саме вони можуть назвати нас синами й дочками, як у дитинстві, ніжно приголубити чи суворо насварити. І ми повинні шанувати їх, любити й допомагати у всьому. Свої поради щодо цього залишив нам і В.Сухомлинський.  Щоб довідатись, що саме він сказав, нам треба виконати таке завдання.

МОДЕЛЮВАННЯ РЕЧЕНЬ

   Із поданих слів сконструюйте речення, розставте потрібні розділові знаки, підкресліть граматичні основи, визначте вид речень. Поясніть значення порад.

1 група. Слухай, що, і, тобі, бабуся, вчать, дідусь, уважно, говорять, чого.

Уважно слухай, що говорять тобі, чого вчать дідусь і бабуся. СПР.

2 група. Сенс, радість, пам’ятай, ти, і, життя, горе, батьків, життя, твоїх, мета.

Пам’ятай: ти—сенс життя, мета життя, радість і горе твоїх батьків. СБР.

3 група. Любити, й, поважати, кінець, там, де, діти, усьому, батьків, перестають.

Де діти перестають любити й поважати батьків, там кінець усьому.

Робота в парі.  Рід, людський, зробити, зможе, нашого, буття, бо, мудра, тільки, людина, складається, пам’ятай, із, поколінь, про, цю, велику, мудрість, життя, гармонійним.

Рід людський складається із поколінь—пам’ятай про цю велику мудрість нашого буття, бо тільки мудра людина зможе зробити життя гармонійним. 

 

4. Випереджаюче завдання.

УЧНІВСЬКА ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРО В.СУХОМЛИНСЬКОГО

     Ми працюємо на уроці із висловлюваннями В.Сухомлинського. Хто це такий? Який внесок зробив В.Сухомлинський у розвиток української педагогіки? Коротеньку презентацію для нас підготував…. Окрім того, він отримав завдання висловлювання  про педагога створити, увівши в текст складні речення.

УЧНІВСЬКА ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРО В.СУХОМЛИНСЬКОГО

 

5. Прийом «Пастка». Пунктуаційний практикум.

  Учитель.  В етичному вихованні В. Сухомлинського є багато цінних для кожного з нас порад. Вони настільки глибокі за своїм змістом, що ніколи не втратять своєї актуальності. Ось деякі з них.

   Прочитати речення, переписати їх, розставивши розділові знаки. Визначити види зв’язку між простими частинами складного речення.

 

1 група. Памятай  рано старіють і хворіють твої батьки не від праці і втоми а від сердечних пириживань прикростий кривд яких ти їм завдаєш.

(Пам’ятай:  рано старіють і хворіють твої батьки не від праці і втоми, а від сердечних переживань прикростей кривд яких ти їм завдаєш).

2 група. Твоє не добре слово подряпина на ніжній тканині душі матиринської і від кожної подряпини назавжди залишаєця ранка яка довго гоїться. 

(Твоє недобре слово--подряпина на ніжній тканині душі материнської, і від кожної подряпини назавжди залишається ранка, яка довго гоїться). 

3 група. Батько  найрідніший найдорошчий для нас мушчина в образі якого втілюєцця люцька відповідальність за весь твій життєвий шлях тому пам’ятай про нього завжди.

( Батько – найрідніший, найдорожчий для нас мужчина, в образі якого втілюється людська відповідальність за весь твій життєвий шлях-- пам’ятай про нього завжди).

 

6. Учитель. Залишив для нас В.Сухомлинський і «Десять не можна». Додержання цих заборон вважається справою честі й гідності кожного, а їх порушення—ганьбою. Ось деякі із цих 10 заповідей великого педагога.

 1. Не можна ледарювати, коли всі працюють.

 2. Не можна сміятися над старістю і старими людьми—це велике

     блюзнірство.

  1. Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, чого вона не бере собі,--кращий шматок на столі, смачнішу цукерку, кращий одяг.
  2. Не можна залишати старшу рідну людину одинокою, особливо матір, якщо в неї нема нікого, крім тебе: це великий гріх.
  3. Не можна сідати, коли стоїть доросла, особливо літня людина, тим більше жінка.

Серед поданих речень знайдіть складне з різними видами зв’язку, поясніть розділові знаки, визначте вид зв’язку між простими частинами.

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

  1. Бесіда. Наш урок добігає кінця. Хочу вірити, що ви багато почерпнули для себе.
  • Чого ви навчилися на уроці?
  • Які завдання були найскладнішими?
  • Над чим необхідно попрацювати дома? ( Це одне з домашніх завдань).
  • Які моральні уроки великого педагога засвоїли?
  1. Звернення до епіграфів.

Прокоментуйте своє розуміння епіграфів.

  1. Коментоване оцінювання учнівських відповідей.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Обов’язково. Вивчити параграф 15, повторити теми, що викликали труднощі на уроці.

На вибір.

  • Вправа  263.
  • Написати 10 обов’язків перед своїми батьками, уживаючи різні види складних речень.
  • ПРИТЧА ПРО УСПІХ

     Одного разу син запитав у батька:

- Що потрібно, щоб домогтися успіху?

- Не знаю, синку, - відповів батько, - це дуже складне питання. Постав його мамі.

- Не знаю, синку, - сказала мама, - запитай про це у того мудреця, що живе на горі в старому красивому замку.

     І хлопчик відправився в старий замок, щоб поставити це питання мудрецю.

- Мудрець, - звернувся хлопчик до сивого старця, - скажи мені, що потрібно людині, щоб домогтися успіху?

- Важке запитання ти мені задаєш. Я відповім на нього, але пізніше. А поки піди і подивися на мій палац. Він гідний захоплення! Пройдися по коридорах, подивися на чудові гобелени, покуштуй всі страви, які знайдеш на моїй кухні, послухай спів птахів в моїх садах. А потім повертайся до мене.

Хлопчик з радістю прийняв запрошення мудреця і відправився, було, оглядати палац, але старець зупинив його зі словами:

- Мало не забув. Візьми ось цю ложку, в ній дві краплі олії. Ні в якому разі не розлий їх, поки будеш блукати по палацу.

Через якийсь час хлопчик повернувся. У його руці була ложка з краплями масла.

- Ну, як, тобі сподобався мій палац? - Запитав мудрець.

- Я нічого не бачив, - відповів хлопчик, - я боявся, що розіллємо масло.

     Мудрець знову відправив його оглядати свої володіння. Через годину хлопчик повернувся. Він був дуже задоволений і розповів, що нічого подібного раніше не бачив! Коли мудрець запитав його про масло, виявилося, що поки хлопчик радів красот палацу, він пролив все масло.

- Ти питав мене, що потрібно для того, щоб домогтися успіху? - Сказав йому старець, - я готовий тобі відповісти.

- Ми народжуємося на світло і кожен день милуємося навколишнім світом, вбираючи в себе все, що бачимо, чуємо, відчуваємо. З часом це стає нашим життєвим досвідом, який нам допомагає у всіх наших починаннях. Але так само, з часом, ми стаємо більш обережними і обачними, боячись втратити придбане, як ті краплі олії, які ти розлив, оглядаючи мій палац. І це правильно. Секрет успіху в тому, щоб завжди пам'ятати про краплі масла у своїй ложці. Знайти щось варте складно, але нічого не коштує це втратити ...

 


Робота з текстом (у групах).

Прочитати текст. Визначити тему та основну думку. Пояснити розділові знаки.

Завдання для груп:

1 група. Виписати з тексту одне складнопідрядне речення, підкреслити в ньому  граматичні основи, визначити вид СПР, побудувати схему.

2 група.  Виписати з тексту складносурядні речення. Підкреслити в них граматичні основи, намалювати схему. Пояснити розділові знаки.

3 група. Виписати з тексту складне безсполучникове речення, підкреслити граматичні основи, побудувати  схему. Пояснити розділові знаки.

Індивідуально.. Виписати з тексту складне речення з різними видами зв’язку, підкреслити граматичні основи, побудувати схему, пояснити вживання розділових знаків.

До батька по розум

     Повага до старших, до батьків вважалась у народі рисою, притаманною кожній порядній і вихованій людині. Навчаючи дітей поважати старших, розповідали їм різні повчальні історії, казки. Наводимо одну з найпоширеніших.

     Колись старих людей, які вже нічого робить не могли, спускали на лубках у провалля:нехай дарма хліба не їдять. А один чоловік дуже любив свого батька і, не виконавши жорстокого закону, заховав його в хліві і годував таємно. Через деякий час трапився недорід: нічим людям сіяти. Так син і вчинив. Зійшов у нього хліб найкраще, і найбільша нива була засіяна. Всі люди допитуються, як до такого додумався. Він спочатку мовчав, а тоді розповів, що батько так навчив. З того часу люди перестали старих на лубках вивозити, а шанували до самої смерті, бо вони мудрі, життям биті, завжди розуму навчать.

 

«Синтаксична п’ятихвилинка».

Зробити за поданим алгоритмом синтаксичний прийом поданого речення. УСНО.

Колись старих людей, які вже нічого робить не могли, спускали на лубках у провалля: нехай дарма хліба не їдять.

ПОСЛІДОВНІІСТЬ РОЗБОРУ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ

З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ

1. Вид речення за метою висловлювання.

2. Вид речення за емоційним забарвленням.

3. Визначте кількість частин складного речення. Назвіть граматичну основу в кожному з них.

4. Визначте способи зв’язку між простими частинами речення.

5. Поясніть вживання розділових знаків.

6. Накресліть схему речення.

7. Кожну частину складного речення розібрати як просте речення.

 

МОДЕЛЮВАННЯ РЕЧЕНЬ

 

   Із поданих слів сконструюйте речення, розставте потрібні розділові знаки, підкресліть граматичні основи, визначте вид речень. Поясніть значення порад.

 

1 група. Слухай, що, і, тобі, бабуся, вчать, дідусь, уважно, говорять, чого.

 

2 група. Сенс, радість, пам’ятай, ти, і, життя, горе, батьків, життя, твоїх, мета.

 

3 група. Любити, й, поважати, кінець, там, де, діти, усьому, батьків, перестають.

 

Робота в парі.  Рід, людський, зробити, зможе, нашого, буття, бо, мудра, тільки, людина, складається, пам’ятай, із, поколінь, про, цю, велику, мудрість, життя, гармонійним.

 

 

 

Пунктуаційний практикум.

 

     Прочитати речення, переписати їх, розставивши розділові знаки. Визначити види зв’язку між простими частинами складного речення.

 

1 група. Памятай  рано старіють і хворіють твої батьки не від праці і втоми а від сердечних пириживань прикростий кривд яких ти їм завдаєш.

 

2 група. Твоє не добре слово подряпина на ніжній тканині душі матиринської і від кожної подряпини назавжди залишаєця ранка яка довго гоїться. 

 

3 група. Батько  найрідніший найдорошчий для нас мушчина в образі якого втілюєцця люцька відповідальність за весь твій життєвий шлях тому пам’ятай про нього завжди.

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
16 вересня 2023
Переглядів
1029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку