СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ (СПОЛУЧНИКОВИМ І БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ)

Про матеріал
Конспект уроку складений відповідно до чинних підручників і програм з української мови
Перегляд файлу

                                                Українська мова

                                                          9 клас

Тема. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ       (СПОЛУЧНИКОВИМ І БЕЗСПОЛУЧНИКОВИМ)

Мета: сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити дев’ятикласників визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних речень і простих ускладнених речень, складати схеми; формувати творчі вміння відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями краси художнього слова.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.

Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх описах (література).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

 

                                                            ХІД   УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення  теми, мети й завдань уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати текст. Списати. Виділити частини складних речень, підкресливши граматичні основи. Указати на засоби зв’язку (інтонація, сполучники, сполучні слова).

Сіре небо кошлатилося брудними отарами, блищала дорога, а над річкою і над калюжами підіймався серпанок. Тхнуло мокрими парканами, які простягалися з одного боку їхнього завулку і з другого у глибину того туманцю, і там пропадали, ніби туман їх поїдав. Пахло ще травою й мокрим листям; брудні хмари хиталися й вигинались, погойдуючи вкритими вологим болотом спинами (В. Шевчук).

 

 Довести, що в перших двох складних реченнях наявні різні види зв’язку.

Пояснити вживання крапки з комою в останньому реченні.

Установити відповідність між схемами і вжитими в тексті складними реченнями.

1. [… ім. ] , (сп. сл. які …) , і [ … ], (спол. ніби …).

2. [ … ] ; [ … ].

3. [ … ] , [ … ] , а [ … ].

 

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми

Дослідження-аналіз

Записати складні синтаксичні конструкції. Виділити засоби зв’язку в них.

Указати на тип конструкції:
а) з безсполучниковим і сурядним зв’язком;
б) з безсполучниковим і підрядним зв’язком;
в) з сурядним і підрядним зв’язком.

1. Тільки цвіркун цвіркоче в житі, шелестить сухий колос та інколи запідпальомкає перепелиця.

2. Якось обернулася Харитя назад, щоб покласти нажату жменьку, глянула навкруги — і страх обхопив її.

3. Босі ноженята ступали по втоптаній стежці, над головою, межи колосками, синіло небо, а з обох боків, як стіни, стояло жито й шелестіло вусатим колоссям.

4. Харитя почула, що її маленьке серце заболіло, наче хто здавив його в жмені; сльози затремтіли на її довгих віях.

5. Торік Харитя була ще маленька, маленькими рученятами вона не могла вдержати серпа, а тепер вже виросла, набралася сили, і руки побільшали.

6. Ялинка затремтіла від низу до вершечка, наче злякалася несподіваного лиха, і кілька зелених глиць упало на сніг.

7. Здорові кострубаті дуби грізно стояли в снігових заметах; їм було байдуже, що бурхав холодний вітер… (З тв. М. Коцюбинського).

Ключ. А — 1, 3, 5. Б — 4, 7. В — 2, 6.

 

Пояснити відсутність коми перед сполучником і в першому реченні.

Вибіркова робота

Дослідити структуру речень. З’ясувати, які з них не є складними реченнями з різними видами зв’язку.

1. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь, широко стелиться килим ясно-зеленого вівса, далі, наче риза рути, темніє просо.

2. Харитя поглядала в той куток, де лежав серп, і думала свою думу.

3. Василько вйокнув на коні, і вони побігли підтюпцем, наближаючись до лісу, що чорною стіною стояв перед ними.

4. Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в сніг і ледве-ледве переступали з ноги на ногу.

5. Навкруги вила хуртовина, бурхав холодний вітер та крутив снігом, а Василькові згадалася тепла, ясна_ батькова хата.

6. Хо сидить на росяній траві, а стара пам’ять його підсовує йому образи, де свіжими, яскравими фарбами малюються події духу людського.

7. Василько глянув навкруги: здорові дуби стояли в лісі, мов страховища, і звідусюди простягали до нього цупкі чорні гілки (З тв. М. Коцюбинського).

Ключ. Не є складними реченнями з різними видами зв’язку 1, 2, 4 і 7-а синтаксичні конструкції.

 

Дослідження-аналіз з усним обґрунтуванням

 Визначити складне речення, у якому наявні всі типи зв’язку: безсполучниковий, сурядний і підрядний.

1. Вітер на травах квітне,
і хвиля у берег б’є,
бо в серці моєму рідне
було і сьогодні є…
В. Підпалий

2. Шкільне минуле в пам’яті озвалось:
писав я «мати» в зошиті, й мені
таким широким слово це здавалось,
що думав я — воно у множині.
А. Бортняк

3. Людське життя не заміліє,
Зробіть лиш те, що попрошу:
Усі, хто про безсмертя мріє,
Хай схиляться до споришу.
М. Руденко

4. Проспівали півні опівнічні,
І село потонуло у сні,
Тільки ніч, безовидна, як вічність,
Не дає забутися мені.
І. Гнатюк

Визначити на вид складних синтаксичних конструкцій. Установити відповідність між складними реченнями і схемами їх.

Omelchuk_usi_uroky_9-klas.indd

Ключ. 1 — б; 2 — а; 3 — г; 4 — в.

 

 

Дослідження-відновлення (робота в парах)

Відновити й записати складні речення з сурядним і підрядним зв’язком, уставляючи потрібні сполучники і сполучні слова.

Схарактеризувати засоби зв’язку.

1. Під променями сонця танула крига, … річки весело грали, … малі діти гомоніли, тулилися до більших рік і плинули все далі до моря.

2. Біла скатертина снігу зійшла з полів і лугів, … очам бузьків показалися широкополі лани, … зеленіли густою рунню озимини, жита-пшениці, ополощені теплим весняним дощиком (З тв. Т. Бордуляка).

3. … гілки покидає останній листочок, верба шукає забуття й покори в холодах, у снігах, … ці речі для життя неприйнятні.

4. Обережно ступаю по шерхкій гамі кольорів, … по своїх літає, … серцю хочеться знати, … кольором воно колись упаде до цієї рідної землі (З тв. В. Думанського).

5. … Федір Каченовський, півчий при дворі російського імператора, у середині ХVІІІ століття купував на Чернігівщині два хутори, він, звісно, й уявити не міг, … мине час — … його земля стане знаменитою дворянською садибою, унікальним архітектурно-парковим ансамблем (В. Панченко).

6. Повертало на обід, … здавалося, … день ще й не починався (С. Скляренко).

7. На вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове, … потім настає мить, … вже ні про що не думаєш (О. Васильківський).

Накреслити  схеми відновлених синтаксичних конструкцій. Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку.

 

V. Підсумок уроку 

VІ. Домашнє завдання

Скласти узагальнювальну таблицю (або схему) на тему «Основні види складних речень з різними видами зв’язку». На кожен вид синтаксичної конструкції дібрати приклад з художньої літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Українська мова

9 клас

Тема.  СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ), Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів (афоризмів) у формі складних речень з різними видами зв’язку.

Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.

Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у художніх описах (література).

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення  теми, мети й завдань уроку

ІІІ. Генералізація знань учнів з теми

Дослідження-характеристика

Виразно прочитати вірш Миколи Карпенка. Дослідити синтаксичну організацію поетичного твору. Накреслити рівневі схеми складних синтаксичних конструкцій.

 

* * *

Років тягар ляга мені на плечі,
Мій полудень зі мною вже на «ти»,
І все частіш повторюю, до речі:
Життя прожить — не поле перейти.
А молодість, хоча вона й далеко,
На крилах раптом думу принесе:
Бува, і поле перейти нелегко,
Якщо воно прострілюється все…

 

Який зв’язок частин характерний ужитим у вірші складним реченням?

Визначити тип підрядних частин у другій синтаксичній конструкції.

 

 

ІV. Виконання системи проблемно-пошукових завдань

 

Кодовий диктант (взаємоперевірка)

Проаналізувати структуру складних речень з різними видами зв’язку. Цифрами позначити вид їх: 1 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і сурядним зв’язком; 2 — складні синтаксичні конструкції з безсполучниковим і підрядним зв’язком; 3 — складні синтаксичні конструкції з сурядним і підрядним зв’язком.

1. По вечері гості примощуються, де кому вигідніше, а господар виймає книжку, і починається лектура…

2. Хо збирає всю свою потугу: проймаючим холодом віє борода його, чудодійна сила, мов хмари ті, насуває найстрашніші картини перед очі лектора, а лектор наче не помічає сього.

3. Ураз Хо помічає, що від погляду того діються з ним незвичайні речі: з бороди вже не віє проймаючий холод, вона тратить свою чудодійну силу, тіло його меншає, легшає, немов частина його парою взялася або порохом розсипалася.

4. Хо підійшов до села, і перша хата, яка кинулася йому у вічі, була шпиталь, місце страждання і заразом боротьби з тим стражданням.

5. Тихо було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів, замислившись.

6. То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спочинок могли зробити щасливим: ярмо було накоалене на шию дикому турові, загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром

7. Скрізь тепер весело, ясно, світ божий скидається на рай, а білява панночка із смутними очима сумує (З тв. М. Коцюбинського).

Ключ. 1 — 2, 7. 2 — 3, 5, 6. 3 — 1, 4.

 

Схарактеризувати засоби зв’язку в складних синтаксичних конструкціях: визначити вид сполучників (сурядний чи підрядний), синтаксичну роль сполучних слів і спосіб морфологічного вираження їх (частину мови).

З’ясувати, зі скількох частин складаються складні синтаксичні конструкції. Назвати спочатку речення з трьома частинами, потім — з чотирма й шістьома.

Ключ. З трьох частин складаються 4–7 складні речення. З чотирьох частин складаються 1–2 складні речення. З шістьох частин складається 3 складне речення.

 

 

 

Дослідження-моделювання

Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого стовпчиків. Довести, що вислови сформульовано у формі складних синтаксичних конструкцій. Визначити вид їх.

1. Я зробив усе, що зміг;

2. Хто шукає — знаходить,

3. Утрачаючи все, не забудь зберегти добре ім’я;

4. Ти не вважай, що з-під хвилі спокійної дно проглядає;

5. Поки щасливо живеш, то й рахунку не матимеш друзям,

6. Коли будеш у Римі, живи римським звичаєм;

 

…а хто стукає — відчинять йому.

…якщо його втратиш, потім будеш ніщо.

…хто може, хай зробить краще.

…коли будеш в іншому місці, живи, як там живуть.

…а спохмурніє твій день — бути самотнім тобі.

…там, де спокійна вода,— може, найбільша глибінь (Зі словника афоризмів).

 

 

Указати на засоби зв’язку у відновлених синтаксичних конструкціях. Накреслити лінійні схеми.

 

Дослідження-відновлення

Відновити складні синтаксичні конструкції, розташувавши частини їх у відповідній послідовності. Розставити потрібні розділові знаки. Пояснити вживання їх.

1. Коли народилася ця по-дитячому наївна істота. Ви тільки уявіть собі. Художниці було майже сімдесят років (М. Шинкарук).

2. Щоб сад навколо палацу перетворився на парк. Григорій Тарнавський був закоханий у Качанівку. Він подбав (В. Панченко).

3. Дисципліна вимагає засвоєння й виконання правил культури поведінки. Існує така взаємозалежність. А в культурі поведінки знаходять свій вияв конкретні вимоги дисципліни (А. Коваль).

4. Розгорніть будь-яку художню книжку. Як неохоче фразеологічні синоніми спілкуються з позитивними героями, але звиваються коло негативних. І ви побачите (В. Ужченко).

5. На Івана Купала дівчата ворожать на воді, пускаючи вінки іноді зі свічкою. Вогонь дуже часто виступає в поєднанні з водою. Щоб дізнатися про свою подальшу долю (В. Завадська).

Визначити вид складних речень з різними видами зв’язку. Накреслити рівневі схеми їх.

 

 

Творче конструювання (робота в парах)

За поданими схемами скласти складні синтаксичні конструкції. Виділити засоби зв’язку.

Omelchuk_usi_uroky_9-klas.indd

Визначити стильову належність побудованих складних синтаксичних конструкцій.

Зробити письмовий синтаксичний розбір одного з побудованих речень.

 

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Виписати з художньої літератури 4–5 складних синтаксичних конструкцій. Схарактеризувати засоби зв’язку в них. Накреслити схеми.

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
16 січня
Переглядів
1309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку