9 клас
Тема. Складнопідрядне речення. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення (оглядово)
Мета. Формувати предметні компетентності: мовну і мовленнєву. Ознайомити з р з різноманітністю розділових знаків між частинами СПР, формувати вміння розрізняти типи СПР речень, з’ясовувати місце підрядної частини у реченні, вчити інтонувати СПР речення , формувати пунктуаційну грамотність.
Формувати ключову компетентність вміння вчитися: розвивати пам’ять, мислення, вміння планувати і оцінювати свою роботу; розвивати пізнавальний інтерес.
Формувати соціальну компетентність: розвивати навички співпраці уколективі, виявляти ініціативу, докладати власні зусилля для досягнення спільного результату;
виховувати інтерес і повагу до багатств української мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвої компетенції).
Форми роботи: метод «Мікрофон», бесіда, творче конструювання, спостереження над мовним матеріалом, дослідницька лабораторія, пунктуаціний практикум, диктант, трансформація і моделювання речень, приом «незакінчене речення», самооцінювання.
Обладнання: роздаткові картки, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бесіда
Дайте повну відповідь на питання
Чи звернули ви увагу, що кожна ваша відповідь - це складне речення, в якому одна з частини пояснює зміст іншої частини. Одна частина – головна, і інша залежна від неї, підрядна. Як називаються такі речення? (СПР).
Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про СПР речення, ознайомимось з різновидами розділових знаків у них.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Люблю людей землі моєї, бо й я землі своєї син (В. Сосюра)
У слові рідному велика сила є, що розбива граніт і золото кує (М. Рильський).
(Дописати прислів’я, поставити розділові знаки, визначити типи складнопідрядних речень)
Довідки: … чого собі не хочеш; …там і згодився; …таке й дитятко, …де мати родила, …той сам себе стидається.
Слово вчителя. Отже, у головних реченнях часто вживаються вказівні слова (займенники та прислівники) , що пояснюються підрядним реченням. Вказівні слова є членами головного речення.
На письмі підрядні речення зазвичай відділяються від головного комою.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Спостереження над мовним матеріалом. Пояснення вчителя
Кома ставиться
… незалежно від того, на початку чи у кінці стоїть підрядна частина, вона відділяється комою від головної.
…. коли підрядна частина стоїть усередині головної.
Кома не ставиться
…коли перед підрядною частиною стоять частки не, і.
…коли підрядна частина складається з одного сполучного слова.
Кома не ставиться, між однорідними підрядними частинами, зв'язаними сурядним сполучником, якщо вони мають спільну головну частину.
Складені сполучники
При складених сполучниках кома ставиться один раз. Коли складений сполучник не членується, то кому ставимо перед ним.(акцент на результат)
Коли складений сполучник може членуватися на 2 частини (перший компонент входить до гол. част, другий до підр.) , кому ставимо перед другою частиною. (акцент на причину)
(Якщо підрядна частина стоїть після головної та з’єднується з нею складеним сполучником підрядності тому що, через те що, завдяки тому що, незважаючи на те що, внаслідок того що, у міру того як, з тих пір як, після того як, перед тим як, то кома ставиться або перед усім складеним сполучником, або в середині його, але тільки один раз)
Кома ставиться перед як у зворотах не хто інший, як; не що інше, як:
Тире, кома і тире, двокрапка, крапка з комою
Тире ставиться, якщо підрядна частина стоїть перед головною і її потрібно інтонаційно виділити. Ніби пропущене якесь слово.
Якщо підрядна частина передує головній, а в головній міститься висновок, то перед головною частиною ставиться кома й тире(у худ. творах).
Двокрапку ставимо, якщо підрядна з’ясувальна відноситься до слова в головному реченні, яке вимагає роз’яснення.
Між однорідними підрядними частинами, які вже мають інші розділові знаки, може ставитися крапка з комою.
Дослідницька лабораторія (картки для учнів)
(Дослідити речення, визначити місце підрядної частини у ньому, проаналізувати, поставити розділові знаки)
З-понад дерев, що за хатою, уставала грозова хмара. (Правило 2)
День був жаркий, незважаючи на те, що краплі дощу виблискували на траві. (Прав. 7)
Я з тих країв, де над Дніпром шумлять гаї. (Правило 1)
Для того щоб бути щасливим, треба мріяти завжди. (Правило 6)
Нам хотілося знати не як це сталося, а що йому присудили. (Правило 3)
У Івася немає тата. Не питате тільки чому. (Правило 4)
Хто волю хоче вбить – загине. (Правило 9)
Спитайте, коли відбудеться концерт і скільки коштує квиток.(Правило 5)
А хто від правди ступить на півметра, - душа у нього сіра напівмертва. (Пр. 10)
Лисичка подала у суд таку бумагу: що бачила вона, як Віл на панській винниці пив брагу…(Пр.11)
V. ПРАКТИЧНИЙ ЕТАП
(Із схем вибрати ті, що відповідають складнопідрядним. Складіть і запишіть речення до однієї із схем)
1 [ ], але [ ].
2. ( Щоб ), [ ].
3. [ ] і [ ], і [ ].
4. [ , ( яка ) , ].
5. [ ], ( наче ).
6. ( Де ), [ ].
(Визначити тип речення. Пояснити вживання розділових знаків. Підкреслити граматичні основи. Накреслити схеми речень).
Як умру, то поховайте мене на могилі…Невесело на світі жить, коли нема кого любить. Скажи йому, моє серце, що сміються люди. Хто матір забуває, того бог карає.
І темними вулицями, де менше горіло, поніс Гонта дітей своїх… Серце в’яне співаючи, коли знає за що. І голову схопивши в руки, дивуєшся, чому не йде апостол правди і науки. Якби мені , мамо, намисто, то пішла б я завтра на місто. Розкажи, як за горою сонечко сідає.
( З кожної пари простих речень, утворити складнопідрядні речення. Пояснити вживання розділових знаків у змодельованих реченнях. Накреслити схеми.)
1. Срібна булава нагадувала всім про велику владу ватажка (що блищала в дужій руці запорозького кошового отамана).
2. Усе важко передати словами (що переповнює душу скрипаля-віртуоза)
(Трансформувати речення так, щоб підрядна частина стояла після головної, можна трансформувати слова з однієї частини речення в іншу)
(Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити правилами).
1. Знані й невідомі давні події, що позначили шлях Київської Русі. (О. Засенко).
2. Колорит картини ефективно побудований на контрасті теплового місячного сяйва, що огортає все довкола (Ю. Белічек). 3. Нестор, мабуть, не до кінця усвідомлював, який неоціненний дар зробив він наступним поколінням (Д. Степовик). 4. Сонце висушило блискучі сльозинки, які ще ранком котилися по пелюстках і по листячку квіток.(Н. Романович-Ткаченко). 5. Село дихало безмежною глибиною спокою, який непомітно викликався сонцем з надр землі (Т. Осьмачка). 6. Не слід забувати, що етикет це зовнішній прояв внутрішньої дисципліни людей (А. Коваль).
VІ. Рефлексія. Самооцінка
Закінчіть речення:
Оцініть свою роботу на уроці за шкалою від 1 до 12 (Шкала в учнів на картках)
1_____2____3____4____5____6____7____8____9____10 ____11 _____ 12
VІІ. Домашнє завдання
Написати міні-твір «Мій рід», використовуючи СПР.