СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ УМОВНИМИ, ДОПУСТОВИМИ, НАСЛІДКОВИМИ

Про матеріал
Мета уроку: дати уявлення учням про СПР з підрядними умовними, допустовими, наслідковими; сформувати вміння виділяти речення таких типів у тексті; удосконалити навички конструювання СПР; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати повагу до різних професій.
Перегляд файлу

Тема. СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ УМОВНИМИ, ДОПУСТОВИМИ, НАСЛІДКОВИМИ

Мета: дати уявлення учням про СПР з підрядними умовними, допустовими, наслідковими; сформувати вміння виділяти речення таких типів у тексті; удосконалити навички конструювання СПР; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати повагу до різних професій.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, наочні матеріали

Перебіг уроку

І. Емоційне налаштування на урок

1.Бесіда

- Прокоментуйте, будь ласка, висловлювання Є. Брошкевича: «Тільки велика мета породжує велику енергію».

- Як ви розумієте цей вислів?

- Яка мета для вас на даний час є пріоритетною? (Здобути освіту)

- Що потрібно, щоб її досягнути? Відповідь запишіть у вигляді орфографічного диктанту, поясніть орфограми в словах. (Знання, терпіння, уміння, наполегливість, працездатність, бажання, старання, натхнення, внутрішня мотивація, зусилля, прагнення)

Учитель:

За даними відділу психології та профорієнтації Інституту педагогіки, психології та профосвіти 35% старшокласників самостійно визначаються з вибором майбутньої професії. А в 45% випадків батьки нав’язують свій вибір. Як правило, діти мріють про традиційні професії.

Впровадження нових високих технологій викликало появу в Україні нових професій на ринку праці. Сьогодні вже нікого не дивують такі професії, як-от: іміджмейкер, менеджер, брокер, дилер, психоаналітик.

Вам, сучасним школярам, необхідно визначитися з вибором майбутньої професії, зважаючи на те, що кожна людина має природні нахили до певної діяльності.

2.Тест «Хто ти?»

- З даних фігур виберіть ту, яка вам до вподоби.

 

 

Пояснення:

Квадрат

Символізує працелюбність. Ви наполегливі, завжди доводите розпочату справу до кінця. Вам варто спробувати себе в ролі логістика або маркетолога (спеціаліст, що вивчає ринок збуту продукції).

Прямокутник

Символізує  допитливість, цікавість, жвавий інтерес до всього, що відбувається. Ви не боїтеся ризикувати, тому діяльність джобера (спеціаліст-посередник на фондовій біржі, що купує та продає акції за власний рахунок) саме для вас.

Трикутник

Символізує лідерство. Найхарактернішою особливістю є сила, енергія, нестримність. Можливо, вам сподобається діяльність девелопера (спеціаліст у галузі нерухомості, який займається купівлею нерухомості, розробкою проектів подальшого продажу чи здачі даного об’єкта в оренду).

Коло

Символізує чутливість. Ви  здатні співчувати, емоційно відгукуватись. Ви можете обрати професію коуча (спеціаліст, що розкриває потенціал особистості співробітників компанії).

Ламана

Символізує творчість. Ви полюбляєте створювати щось нове, оригінальне. Саме вам підійде професія копірайтера або спічрайтера.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Яку б професію ви не обрали,  ви повинні бути грамотною людиною. Ми продовжуємо оволодівати таємницями рідної мови. Сьогодні ми розкриємо загадки складнопідрядних речень з підрядними умовними, допустовими та наслідковими.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Учитель:

Маркетолог (від англ. «market» - «ринок»), вивчаючи ринок збуту продукції, повинен постійно збирати інформацію про стан ринку, аналізувати купівельну спроможність різних регіонів та груп населення.

МАРКЕТОЛОГ- Ми ж з вами, проаналізувавши ряд речень, зберемо необхідну інформацію про складнопідрядні речення з підрядними умовними.

1.Лінгвістичне спостереження

- Проаналізуйте подані речення, поставте питання від головної частини до підрядної.

1. Якщо бажаєш стати заможним, у праці будь непереможним. 2.Коли пообіцяв, Йване, слова мусиш дотримати. 3. Коли за все візьмешся, то нічого не зробиш. 4.Честь і славу матимеш, якщо добре працюватимеш. 5. До роботи серце рветься, якщо весело живеться. 6. Якби не було «якби», то кожен був би досконалим.

Висновки:

  • Підрядне речення умови виражає умову, за якої можлива дія в головному реченні.
  • Підрядне речення умови відповідає на запитання за якої умови?
  • Підрядне умови може займати будь-яку позицію щодо головного.
  • До головного підрядне умови приєднується за допомогою сполучників якби, якщо (б), коли (б), аби, раз, як тільки.

Учитель:

Супервайзер ( від англ. «superviser» - «наглядач»)  здійснює нагляд та контроль за діяльністю торгових представників. Вирішує всі адміністративні питання, слідкує, щоб працівникам ніщо не заважало працювати.

СУПЕРВАЙЗЕР- Я впевнена, що вам ніщо не заважатиме, опрацювавши теоретичний матеріал підручника на сторінці 90, заповнити таблицю.

3.Робота з підручником та таблицею

Складнопідрядні речення з підрядними наслідковими

На що вказує підрядне наслідкове?

Яке запитання можна поставити до підрядного наслідкового?

Як з’єднується підрядне наслідкове з головним?

Місце підрядного наслідкового в реченні?

 

 

 

 

Складнопідрядні речення з підрядними наслідковими

На що вказує підрядне наслідкове?

Яке запитання можна поставити до підрядного наслідкового?

Як з’єднується підрядне наслідкове з головним?

Місце підрядного наслідкового в реченні?

На наслідок дії, про яку йдеться в головному реченні.

Не можна поставити запитання

За допомогою складеного сполучника так що

Підрядне наслідку завжди стоїть після головного речення

Учитель:

-         Дівчино, ким ви працюєте?

-         Промоутером у великій компанії.

-         А… гроші промотуєте?

Промоутер займається безпосередньо рекламою продукції. Він пропонує певний товар відвідувачам магазинів, супермаркетів, виставок, презентацій, прагне переконати придбати саме цей товар.

ПРОМОУТЕР- Я ж пропоную вам серед поданих речень знайти й виписати СПР з підрядними наслідковими.

4.Гра «Зроби правильний вибір»

- Серед поданих речень знайдіть і випишіть СПР з підрядними наслідковими.

Робота над проєктом просувалася повільно, нових ідей не виникало, так що Семен Петрович вирішив замовити послуги коуча. Від знайомих бізнесменів він чув, що коучинг – це бесіда коуча з клієнтом, спрямована на розв’язання конкретних проблем останнього. Коучі допомагають клієнтам здійснити відкриття, пробуджують бажання діяти, мислити по-новому так, що клієнт приймає найкраще 36рішення, досягає мети.

Бізнес-коучинг було проведено, так що до проєкту Семена Петровича не було жодних зауважень.

Відповідь:

Робота над проєктом просувалася повільно, нових ідей не виникало, так що Семен Петрович вирішив замовити послуги коуча. Бізнес-коучинг було проведено, так що до проєкту Семена Петровича не було жодних зауважень.

Висновки:

  • Необхідно відрізняти підрядні наслідкові від підрядних способу дії та ступеня.
  • У СПР з підрядними наслідковими складений сполучник так що належить підрядній частині.
  • У підрядних способу дії і ступеня так – обставина (міститься в головній частині), а що – сполучник підрядної частини.

Учитель:

Копірайтери (від англ. «copywriter» – той, що пише тексти для реклами) беруть участь у розробці іміджу фірми, пишуть статті рекламного характеру.

5. «Проаналізуй рекламу»

- Знайдіть і виправте помилки в даних рекламах.

P9210823             

Учитель:

Реклама – двигун прогресу незважаючи на те, що в ній трапляються помилки.

Аудитор (від англ. «auditor» - ревізор) здійснює внутрішній та зовнішній контроль підприємств.

АУДИТОР- Я ж перевірю наскільки вдумливо ви вмієте читати.

6.Розумне читання ( стор.90)

7.Бесіда за змістом прочитаного

- На яке запитання відповідають підрядні допустові? (незважаючи на що?)

- Яку позицію щодо головного може займати підрядне допустове? (будь-яку)

- За допомогою яких сполучників підрядне допустове приєднується до головного? ( хоч, дарма що, хай, хіба що, незважаючи на те що)

Учитель:

СПИЧРАЙТЕРСпічрайтер готує тексти та сценарії виступів, підбирає аргументи для вдалого виступу під час диспутів, дебатів.

8. Гра «Добери аргумент»

- Продовжте речення, визначте вид СПР.

                                                                                       тому що….

                                                                                      так що…

                                                                                        якщо….

                                                        незважаючи на те що….

mainpicЯ буду наполегливо вчитися,   

                                                        для того щоб…

                                                       як…

                                                                                        скільки…

                                                                                       поки…

                                                                                        де…

Відповідь:

Я буду наполегливо вчитися, тому що знання – це сила.(Причини)

Я буду наполегливо вчитися, так що батьки будуть мною пишатися.(Наслідкове)

Я буду наполегливо вчитися, якщо тато мені подарує комп’ютер.(Умови)

Я буду наполегливо вчитися, незважаючи на те що лінь народилася раніше, ніж я.(Допустове)

Я буду наполегливо вчитися для того, щоб здобути освіту.(Мети)

Я буду наполегливо вчитися, жадібно вбираючи в себе нові знання, як подорожній, змучений тривалою спрагою, припадає до джерела.(Порівняльне)

Я буду наполегливо вчитися, скільки достане снаги мені й хисту.(Міри й ступеня дії)

Я буду наполегливо вчитися, поки не досягну мети.(Часу)

Я буду наполегливо вчитися там, де панує злагода та порозуміння.(Місця)

IV.Підсумки

V. Домашнє завдання:

Учитель:

Отже, обираючи майбутню професію, не забувайте ідею «сродної праці» Г.С.Сковороди.

Завжди доводьте розпочату справу до кінця. Вдома опрацюйте теоретичний матеріал § 25 та виконайте вправу на сторінці 93.

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
6 лютого
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку