П'ятикласники дізнаються про спілкування його цілі , зможуть поглибити знання про форми й види мовленнєвої діяльності, виконають навчальні вправи, з'ясують правила соціальної поведінки, реалізують свій творчий потенціал. (за підр. авторів Н. Б. Голуб, О. М. Горошкіна )
Мета уроку: систематизувати знання учнів про основи спілкування; дати їм практичні рекомендації щодо удосконалення свого мовлення, уміння спілкуватися; спонукати їх застосовувати набуті знання у повсякденному спілкуванні; формувати навички тактовно, цікаво говорити, установлювати тісні стосунки із співрозмовником; виховувати високу мовну культуру; сприяти самовдосконаленню учнів, їхньому інтелектуальному і моральному розвитку.
«Єдина справжня розкіш на світі – це розкіш людського спілкування» – любив повторювати французький льотчик Антуан де Сент-Екзюпері, автор відомих у нашій країні книг «Планета людей", «Маленький принц», творів, які закликають людей до людяності, вчать вмінню спілкуватися, приносити один одному радість.
Небагатьох людей природа наділила вмінням спілкуватися легко, невимушено, ефективно без конфліктів. Переважна більшість людей цього вчиться, і краще за все це робити безпосередньо під час спілкування. Сьогодні ми з вами згадаємо правила спілкування, будемо вчитись розрізняти вербальні та невербальні сигнали спілкування, повторимо правила спілкування в мережі Internet.
Мета : активізувати учасників, налаштувати на розмову з теми заняття. Хід вправи: учні попарно за допомогою рук (без слів) з заплющеними очима по команді вітаються, прощаються, сваряться, миряться, танцюють.«Спілкування руками» Мотиваційна вправа. Те, що ви зараз робили і є спілкуванням.
Мистецтво спілкування — одна з найбільших здібностей людини, вона піднімає її над усім живим і робить людиною! Слово — найбільш змістовний, об'ємний, виразний засіб людського спілкування. Уміння говорити,слухати —важливі умови взаєморозуміння. Немає у світі зброї, сильнішої за слова. rrrr
У «Повчанні синам» Володимира Мономаха говориться:«При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими...без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою». Ще з «Одіссеї» великого Гомера беруть витоки такі приказки: «Про одне слід говорити, а про інше мовчати», «Про одне хоч сім кіп, про інше заціп». Вислови давньогрецького драматурга Софокла: «Мовчи, глуха,— менш гріха», «Хто мовчить, той двох навчить» — теж стали приказками. Ще в давню давнину писали…rrrrr
Цілевизначення: Відповідно до поставлених запитань сформулюйте особисті цілі. Правило. Цілі спілкування – це те, заради чого ви почали спілкуватися (поінформувати, переконати, вплинути на думки, дії, поведінку; поділитися враженнями, поліпшити настрій, розважити…). В учасників спілкування завжди є певні очікування, і якщо вони справджуються – спілкування вважають успішним, результативним
Погане слово краще проковтнути, ніж …. Яка людина, така її …. Вмієш сказати — вмій і ……Ласкаві слова — весняний …. Слово не стріла, а серце…… Гарне слово дорожче за ……. Говорить гарно, мов горіхи…… Холодне слово поки до серця дійде — ...... На сухому дереві немає плодів, у порожньому слові — ……А Які ви знаєте приказки ? ….(промовити.) ….(мова.)……(змовчати.)…..(день.)……….(пробиває.)……..(гроші.)……..(гризе.) ......(льодом стане.) ……(глузду.) Вправа « Продовж приказку»
– Привіт, Лусіє!– Привіт, Ерику!– Як твої справи? Як вихідні?– Нормально. А в тебе?– Нормально.– Пока!– Пока!– Привіт, Лусіє!– Привіт, Ерику!– Як провів вихідні?– Добре! З’їздили до бабусі й там відсвяткували День матері. А в тебе?– Так собі… Футбольний матч у суботу й велосипед у неділю– Прикольно (За А. Пунсет).554. Порівняйте тексти в обох колонках. Яке спілкування більш корисне? Чому? Що б ви відредагували в діалогах? Чи може бути спілкування марнуванням часу?
555. Прочитайте текст. Хто з ким спілкується? Про що вони розмовляють? Які очікування в хлопчика? Чи справдилися вони? Який із епіграфів підтверджує думки, висловлені в тексті? Пригадайте розділові знаки при діалозі. Наш сусід дідусь сидів біля свого дому й зачаровано дивився на пожовкле осіннє дерево. Звичайнісіньке дерево, мушу зазначити.– А що такого з цим деревом? – запитав я.– Завтра почне облітати, – відповів дідусь і ще ширше усміхнувся.– Хіба ж це добре? – здивувався я. – Це ж означає, що знову почнеться зима, усе замете й доведеться весь час сидіти вдома. Зізнаюся Вам по секрету: я зовсім не люблю зими. І оце жовте листя навіває на мене самі лише сумні думки. А на Вас хіба ні?– А ти поглянь на це інакше, – відказав дідусь. – Завтра листя почне опадати, а отже, таким красивим, як оце зараз, уже ніколи не буде. Саме зараз, коли ти на нього дивишся, воно най-найкрасивіше (Т. Поставна).
Виберіть один із варіантів домашнього завдання і виконайте його:556. І. Складіть і запишіть уявну розмову, під час якої співрозмовник очікує від вас дізнатися про таке: 1. Яка твоя улюблена книжка? 2. Про що ти запитав би / запитала б її автора / авторку під час зустрічі?3. З ким із героїв твору хотів би / хотіла б поговорити? Про що?ІІ. Прочитайте текст. Який настрій передає письменниця? Які емоції викликав у вас зміст прочитаного? Складіть і запишіть уявну розмову з дідусем. Визначте мету й очікування мовців. Сьогодні знову хлющ. Несподівано, зненацька. Прогнози віщували сонце, а тут – він. Прямолінійно – з неба. Ніхто не чекав. Ніхто не бажав. А він прийшов. Потоки прозорої небесної води вмивали вулиці й дороги. На лаві біля фонтану непомітно сидів дідусь під старенькою парасолею. Усміхнений… (Слава Світова).ІІІ. Напишіть есе «Моє спілкування з природою». Як орієнтири можете використати подані запитання.1. Що, на вашу думку, означає «спілкування з природою»? 2. На що спрямоване таке спілкування? 3. Які очікування від нього? 4. Чи вдається вам спілкуватися з природою? 5. Як ви це робите? Що відчуваєте?rrrrrrrr