Способи стиснення тексту

Про матеріал
Конспект уроку української мови у 6 класі НУШ за підручником Українська мова 6 клас Голуб, Горошкіна 2023
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови у 6 класі

Тема: Способи стиснення тексту

Мета: ознайомити учнів із поняттям стиснення тексту та його видами; навчити учнів стискати текст за допомогою різних способів; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати повагу до рідної мови.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

  •         Привітання учнів;
  •         Перевірка готовності учнів до уроку;
  •         Запис теми та мети уроку на дошці.

ІІ. Актуалізація знань

  •         Бесіда з учнями про те, що таке текст, його структуру та елементи;
  •         Нагадування про види переказів (детальний, вибірковий, стислий).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  •         Поняття «стиснення тексту». Стиснення тексту – це скорочення тексту з максимальною збереженням його основного змісту. Стиснення тексту полягає в тому, що учень читає текст і переказує його стисло, своїми словами.
  1.     Види стиснення тексту.
  •         Виділяють такі види стиснення тексту:
  •         Вибіркове стиснення: з тексту вибираються лише ті речення, які містять основну інформацію.
  •         Узагальнююче стиснення: основні думки тексту об'єднуються в нові речення.
  •         Об'єднане стиснення: використовується поєднання вибіркового та узагальнюючого стиснення.
  1.     Прийоми стиснення тексту.
  •         Існує декілька прийомів стиснення тексту, які можна використовувати:
  •         Вилучення другорядних деталей: з тексту вилучаються описи, приклади, порівняння, які не несуть важливої інформації.
  •         Заміна побічних речень головними: замість побічних речень використовуються головні речення.
  •         Узагальнення однорідних членів речення: замість переліку однорідних членів речення використовується узагальнююче слово.
  •         Використання синонімів: замість повторюваних слів використовуються синоніми.
  •         Скорочення речень: складні речення поділяються на прості, довгі речення робляться коротшими.
  1.     Алгоритм стиснення тексту.
  •         Прочитати текст і зрозуміти його зміст.
  •         Визначити основну думку тексту.
  •         Виділити ключові слова та речення.
  •         Застосувати відповідні способи стиснення тексту.
  •         Перевірити стислий текст, чи відповідає він змісту оригіналу.

ІV. Закріплення вивченого

Практична робота.

1. Учням пропонується стиснути текст різними способами (наприклад, усно переказати, написати конспект, тези).

  1.           Зібрались друзі, почали грати у футбол. Весело ганяли м'яча, сміялися, жартували. День був чудовий. (Скорочено: Зібрались друзі, грали у футбол. Було весело.)
  2.          Настала зима. Земля вкрилась пухнастим білим килимом. Мороз щипав за ніс, вітер пробирав до кісток. Дерева стояли голі, їх гілки вкриті інеєм. (Скорочено: Настала зима. Земля вкрилась снігом. Морозно. Дерева голі.)
  3.           Хлопчик читав книгу. Книга була цікавою. Хлопчику подобалось читати. (Скорочено: Хлопчик читав цікаву книгу.)

Обговорення виконаних робіт, аналіз допущених помилок.

2. Морфологічний розбір прикметника у реченні "Хлопчик читав цікаву книгу"

Прикметник: цікаву  1. Частина мови: прикметник. 2. Граматичні значення:

  •         Якість (виражає якість предмета): цікава.
  •         Рід: жіночий.
  •         Число: однина.
  •         Відмінок: знахідний.
  •         Ступінь порівняння: вищий.
  •         Повнозначний.

3. Морфологічні ознаки:

  •         Змінний за родами, числами, відмінками.

ІV. Закріплення вивченого

  1.     Робота з текстами.
  •         Учням пропонуються тексти для стиснення різними способами.

Зразок тексту для стиснення

Весняна казка

Настала весна. Природа пробуджується від зимового сну. Яскраве сонечко лащить землю своїми променями, тане сніг, з'являються перші весняні квіти. Повітря пахне свіжістю.

Птахи повертаються з далеких країв. Вони весело щебечуть, будують гнізда, готуються до виведення пташенят. У лісі чути спів солов'я, цвірінькання горобців, стукіт дятла.

Прокидаються тварини. Ведмідь виходить з барлоги, білка стрибає з гілки на гілку, їжак шукає їжу.

Люди радіють приходу весни. Вони знімають зимовий одяг, виходять на прогулянки, саджають квіти, дерева. На вулицях чути сміх дітей.

Весна - це найпрекрасніша пора року. Вона дарує нам нове життя, радість і надію.

Можливі варіанти стиснення тексту:

  • Усний переказ:

Прийшла весна. Все прокидається від сну. Птахи співають, тварини виходять з нір. Люди радіють весні.

  • Конспект:
    • Прихід весни: пробудження природи, повернення птахів, активність тварин, радість людей.
  • Тези:
    • Весна - пора пробудження природи.
    • Повернення птахів з далеких країв.
    • Активність тварин.
    • Радість людей від приходу весни.

При стисненні тексту важливо:

  • Зберігати основну думку тексту;
  • Виділяти ключові слова та речення;
  • Використовувати узагальнення, вилучення, об'єднання та спрощення;
  • Перевірити стислий текст, чи відповідає він змісту оригіналу.

V. Підсумок уроку

  •         Підведення підсумків уроку.
  •         Виставлення оцінок учням

VІ. Домашнє завдання: стиснути текст за допомогою одного з вивчених способів.

doc
Додано
24 квітня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку