Стаття "Ігрові форми роботи, як засіб пізнавальної діяльності учнів". Устинова Оксана

Про матеріал

В матеріалі зібрані ігрові форми роботи для використання в початкових класах.

Перегляд файлу

Ігрові форми роботи, як засіб пізнавальної діяльності учнів

      В.О.Сухомлинський закликав : «Навчайте граючись, а граючи навчайте ». Ось такий простий вислів, а містить неабияку таємницю, що видатний педагог пропонує розкрити перед дітьми.

      К.Д.Ушинський вважав гру найважливішим видом діяльності дитини. На його думку, саме через гру дитина пізнає всі таємниці світу.

Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років. У цьому віці у дітей одним із ведучих видів діяльності залишається гра і переважає конкретно-образне мислення. В грі формуються такі якості як самостійність, ініціативність, організованість, розвиваються творчі здібності, вміння працювати в колективі. Гра – це важливий метод навчання, адже вона виховує, навчає, розвиває.

     Дослідження психологів засвідчили, що людина запам’ятовує:10%того,що читає; 20% того, що чує; 30% того, що бачить; 50% того, що бачить і чує одночасно; 70% того, що говорить; 90% того,що робить і говорить.

     Поєднання рухової діяльності з мовленнєвою прискорює процес засвоєння навчального матеріалу. А якщо це відбувається в атмосфері гри, коли все цікаво та емоційно – за цих умов можливий максимальний результат.

    Для дітей –   гра. Для педагога – можливість  реалізувати дидактичні задачі й цілі навчання.

Ігрові форми навчання сприяють використанню різних способів мотивації.

1. Мотиви спілкування:

  • учні, спільно розв’язуючи завдання, беручи участь у грі, вчаться спілкуватися, враховувати думку товаришів;
  • під час розв’язання колективних завдань використовуються різні можливості учнів;
  • спільні емоційні переживання під час гри сприяють зміцненню міжособистісних взаємин.

2. Моральні мотиви:

  • у грі кожен учень має виявити себе, свої знання, уміння, характер, вольові якості, своє ставлення до діяльності.

3. Пізнавальні мотиви:

  • кожна гра має близький результат (закінчення гри), стимулює учня до досягнення мети (перемоги) й усвідомлення шляху досягнення;
  • у грі команди чи окремі учні завжди рівні ;
  • ситуація успіху створює сприятливе емоційне тло для розвитку пізнавального інтересу. Невдачу сприймають не як особисту поразку, а як поразку у грі, вона стимулює пізнавальну діяльність;
  • змагання – це невід’ємна складова гри;
  • у грі завжди є якесь таїнство – неотримана відповідь, що активізує розумову діяльність учня, штовхає на пошук відповіді.

Каталог ігор,які я використовую на уроках:

Дерев’яні кубики (пам’ятаємо про сенсорний розвиток дитини) з нанесеними цифрами або пластмасові кубики для гри в нарди.

   Насправді кубики можуть бути з будь-якого матеріалу.

 

 

C:\Users\Oksana\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\11.png

 

Математика 

          1 клас

Тема : Додавання одноцифрових чисел.

Дитина бере в руку два кубика,   підкидає їх. Випадає на одному кубику 2, на іншому 4. Складає приклад на додавання і розв’язує його. Кубики  передаються по колу.

 2 – 3  класи

Тема : Таблиця множення.

І варіант гри. Дитина бере в руку два кубика,   підкидає їх. Випадає на одному кубику 2, на іншому 4. Складає приклад на множення і розв’язує його.

ІІ варіант. Коло дітей умовно ділиться на дві команди. Посередині лежить ігрове поле, на якому  надруковані числа, що є відповідями прикладів на множення. Кожна команда отримує набір фішок різного кольору. Гравці по черзі кидають кубики. Називають результат  і накривають відповідне число фішкою. Якщо числа повторюються, фішка кладеться поруч. В кінці гри підраховуються результати. 

4

6

8

9

10

12

15

16

18

20

21

24

28

32

36

 

Кубики також можна використовувати для складання простих задач.

  • На  гілці сиділо 2 пташки, прилетіло ще 4. Скільки стало пташок?
  • У Петрика 2 олівця, у Наталки у 4 рази більше. Скільки олівців у Наталки?

 Українська мова.

Дерев’яні кубики з нанесеними цифрами або пластмасові кубики для гри в нарди.

1 клас

У грі один кубик, на якому нанесені цифри від 1 до 3. Дитина кидає кубик, називає слово, в якому кількість складів відповідає цифрі на кубику.

1 – 2 клас

У грі один кубик, на якому нанесені цифри від 3 до 5. Дитина кидає кубик, складає речення з відповідною кількістю слів.

2 – 3 клас

Вибіркове читання. У грі один кубик, на якому нанесені цифри від 1 до 6. Дитина кидає кубик, учні в тексті знаходять речення з відповідною кількістю слів.

3 – 4 класи

Тема: Відмінки іменників.

У грі один кубик (1 – 6 ). Дитина кидає кубик, називає відповідний відмінок і  відмінкові питання .

1 – Називний (Хто? Що?)

3 – Давальний (Кому? Чому?) тощо.

 

    Гра «Хрестики. Нулики» (Ігрове поле, картки з хрестиками і нуликами, червоний шнурок (він може бути й іншого кольору, просто червоний яскраво виділяється на білому фоні), картки із завданнями.

     Клас об’єднується у дві команди.  Червоний шнурок кладеться на межі двох команд, він же виконує роль лінії для закреслення. Ця гра доречна на будь-якому уроці, якщо потрібно перевірити знання або відпрацювати певні  навички.

 Математика

1 клас

Тема : Читання двоцифрових чисел.

 У грі  9 карток з числами. Ними накривають поле зображенням вниз. Дитина бере картку, читає записане число і накриває поле карткою своєї команди. Учасники мають слідкувати не тільки за тим, щоб відповідь була правильною, а й за тим, щоб суперники не утворили лінію з трьох знаків. Якщо це сталося, червоним шнурком накривається  ця лінія. Зазвичай гра проводиться у кілька турів.

Варіанти завдань:

 

24

97

64

 58

32

76

88

45

19

2 клас

Повторення таблиці множення.

2 • 4

9 • 7

6 • 4

5 • 8

3 • 2

7 • 6

8 • 8

4 • 5

3 • 9

 

 3 клас

Утворення й читання багатоцифрових чисел.

 

1сот.2 дес.4 од.

3 сот.9 дес.7 од.

7 сот.6 дес.4 од.

2 сот.5 дес. 8 од.

5 сот.3 дес.2 од.

8 сот.7 дес.6 од.

3 сот. 8 дес.8 од.

6 сот.4 дес.5 од.

9 сот.2 дес.9 од.

 

Розвʾязання рівнянь.

 

х + 24 = 35

90 – х = 53

х – 62 = 32

21 + х = 75

30 • у = 90

27 : х = 9

х : 25 = 75

у • 7 =91

у : 12 = 3

 

 

 

Українська  мова

Тема: Іменник

 Що таке іменник?

На які питання відповідають іменники?

Які  іменники відповідають  на питання хто?

Які  іменники відповідають  на питання що?

Як змінюються іменники?

Які іменники називаються власними?

Які іменники називаються загальними?

До якого роду можуть належати іменники?

Як пишуться власні іменники?

 

Подібні картки виготовляються до кожної частини мови. 

 

Гра «Склади оповідання»

На столі – предмети, наприклад: ручка, гребінець, волоський горіх, газета, капелюх тощо. За обмежену кількість часу діти мають скласти оповідання, героями якого є ці предмети. Робота може бути індивідуальною або груповою. Потім зачитують оповідання, аналізують їх з точки зору оригінальності ідеї, логічності, образності, цілісності.

Гра «Закінчи фразу»

Один гравець, тримаючи в руці м’яч, починає речення, потім кидає м’яч комусь іншому. Той, хто упіймав м’яч, має закінчити речення. Потім він кидає м’яч третьому учасникові, який починає нове речення, і т. ін. Можна ускладнити гру, додатково визначивши тему діалогу.

 Гра «Бліцтурнір»

Кожен гравець має написати на аркуші паперу по одному запитанню, згорнути папірці, скласти в шапку. Потім по черзі витягувати аркуші, зачитувати запитання й відповідати на них. Інші учасники також можуть запропонувати свої варіанти відповідей. Кожний з учасників має право не відповідати. Після завершення гри слід визначити оригінальні питання й цікаві відповіді.

Гра «Хлопавки»

Цю гру можна проводити в колі, в командах . Застосовується на уроках математики, української мови, Я досліджую світ.

 Вчитель називає поняття, величину,вираз…, а діти повинні знайти формулу,зміст, значення виразу… і хлопавкою накрити свою відповідь.

 

C:\Users\Oksana\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\1.png

 

 

Гра «Пазли»

Улюблена гра дітей на уроці математики.

Цю гру цікаво проводити в парах, або групах на різних  етапах уроку. Це може бути і актуалізація знань, і закріплення матеріалу.

 

C:\Users\Oksana\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\4.png

 

C:\Users\Oksana\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\9.pngC:\Users\Oksana\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\8.png

 

 

Гра «Сніжки»

Цю гру я проводжу під час фізкультхвилинки на уроках математики, української мови, Я досліджую світ.

 Діти об’єднуються в дві команди. На килимку посередині викладається мотузка. Кожна команда стає за межі мотузки з двох сторін. Зім’ятий папір – це сніжки. За сигналом вчителя учні починають перекидати сніжки на половину своїх суперників. Коли звучить  повторний сигнал, діти зупиняються. Кожна команда збирає сніжки зі своєї території. Діти розгортають їх і виконують завдання, які написані всередині кожної сніжки. Потім команди обмінюються виконаними завданнями і відбувається взаємоперевірка .

C:\Users\Oksana\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\2.png

 

 

Хочу зазначити, що під час добору або виготовлення матеріалів для роботи  слід памʾятати, що вони мають бути не одноразовими, а багатофункціональними.(Крім гри «Сніжки»).

В своїй роботі я використовую інтернетресурси, на яких можна створити цікаві ігри.

Інтернетресурси::

https://learningapps.org/

 

 https://wordwall.net/

https://wordwall.net/uk/resource/26330027/%d1%96%d0%b2%d0%b0%d0%bd-%d1%84%d1%80%d0%b0%d0%bd%d0%ba%d0%be

https://wordwall.net/uk/resource/25226499/%d0%b1%d0%b0%d0%b9%d0%ba%d0%b0%d1%80

https://wordwall.net/uk/resource/25104929/%d0%b7%d0%b0%d0%bf%d0%be%d0%b7%d0%b8%d1%87%d0%b5%d0%bd%d1%96-%d1%82%d0%b0-%d0%b2%d0%bb%d0%b0%d1%81%d0%bd%d0%b5-%d1%83%d0%ba%d1%80%d0%b0%d1%97%d0%bd%d1%81%d1%8c%d0%ba%d1%96-%d1%81%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%b0

https://wordwall.net/uk/resource/26102974/%d0%b7%d1%94%d0%b4%d0%bd%d0%b0%d0%b9-%d0%bf%d0%b0%d1%80%d0%b0%d0%bc%d0%b8

Це лише невеличка часточка тих ігор , які зроблять процес засвоєння знань цікавим, невимушеним і, на мою думку, ефективним. Головне – зрозуміти ідею, мати бажання і бути зацікавленим у результаті.

docx
Додано
19 грудня 2021
Переглядів
400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку