Стаття "Проблема написання психолого-педагогічних характеристик учнів – випускників початкової школи"

Про матеріал

Кожного разу, коли ми випускаємо учнів четвертого класу, перед нами постає проблема: як написати характеристики? Адже за сухими на перший погляд словами стоїть людина, її особистість і душа.

Як художник створює настрій картини, використовуючи теплі або холодні кольори, так і вчитель одним словом може дати надію або відібрати її у дитини назавжди. Пам'ятаймо! Саме ми, вчителі початкової школи, даємо нашим учням першу перепустку у доросле життя. І ті слова, які ми добираємо, характеризуючи школярів, можуть допомогти або завадити вчителям середньої та старшої ланки освіти впроваджувати технологію особистісно орієнтованого навчання.


Перегляд файлу

ПРОБЛЕМА НАПИСАННЯ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК УЧНІВ – ВИПУСКНИКІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

 

Кожного разу, коли ми випускаємо учнів четвертого класу, перед нами постає проблема: як написати характеристики? Адже за сухими на перший погляд словами стоїть людина, її особистість і душа.

Це нескладне питання для вчителя, який не думає про майбутнє своїх учнів. Зустрічаються вчителі, що пишуть одну характеристику на декількох учнів, підставляючи лише потрібне прізвище. Таким чином у класі із тридцяти учнів виявляється чотири-п’ять груп дітей з абсолютно схожими рисами характеру, мотивами поведінки, психологічними особливостями.

Більш гіркий випадок, коли вчитель пише погані  характеристики на учнів із сімей із складними умовами життя. Виявляється, що дитина не потрібна не тільки своїм батькам, а і тим людям, які мають за свій обов’язок побачити проблему і допомогти дитині. Прикладом такого відношення є характеристика учениці однієї із шкіл нашого міста Тетяну Т. Цей документ був написаний при переведенні дівчинки із загальноосвітньої школи міста до школи-інтернату. Ось невеликий уривок, який надає можливість скласти психологічний портрет дівчинки. "Дитина до навчання не була готова. Здібна. З дітьми спілкується. За час навчання інтересу до знань не виявила. В школу ходила дуже рідко. Рівень знань дуже низький. Букви не засвоїла. Читає, складаючи по буквах. Слабо списує, під диктовку не пише. Висловити свою думку не може, погано запам’ятовує правила, вірші. Неуважна. Спокійна. Фізично розвинена добре, часто хворіє. З ГПД утікає. Невдячна". Як ви вважаєте, яке ставлення до дитини провокує така характеристика?

Саме характеристика цієї учениці (адже вона із школи-інтернату потрапила у мій клас) наштовхнула мене і, власне, вчителів початкових класів нашої школи на такі думки:

  • за яким планом має бути написана характеристика;
  • яким вимогам повинна відповідати;
  • як написати характеристику з найменшою негативною константою.

- і головне: що повинно бути в характеристиках, щоб вчителі, які працюватимуть з цими учнями в середній і старшій ланках освіти, виходячи із концепції особистісно орієнтованого навчання, змогли побудувати свою роботу, спираючись на індивідуальні та психологічні особливості дітей.

Перед тим, як розпочати роботу з написання характеристик, я склала для себе план, за яким надалі і працювала.

 

План психолого-педагогічної характеристики

учня (учениці) 4 класу

 

І. Навчальна діяльність.

1. Строк навчання в даній школі.

2. Рівень навчальних досягнень, лінія успішності (причини її нерівномірності), систематизація і міцність знань.

3. Усвідомлення обов’язків школяра, інтерес до навчання (до яких саме предметів).

4. Ставлення до оцінювання своєї навчальної діяльності педагогами.

5. Самооцінка своїх успіхів у навчанні, її мотивація.

6. Особливості процесів пам’яті, мислення, сприймання, мовлення.

7. Ступінь сформованості вміння вчитися, планувати свою роботу,    контролювати себе.

ІІ. Трудова діяльність.

1. Участь у різних видах суспільно-корисних заходів.

2. Любов до праці.

ІІІ. Загальна характеристика.

1. Дисциплінованість.

2. Реакція на зауваження дорослих, емоційна вразливість.

3. Місце у класному колективі (формальне або неформальне лідерство, позиція "підлеглого" тощо).

4. Ініціативність, співпраця при груповій роботі.

ІV. Психологічні особливості.

1. Настрій.

2. Мобільність, комунікабельність.

3. Врівноваженість, стриманість.

V. Рекомендації для вчителів, що надалі будуть працювати в цьому класі. 

 

Керуючись даним планом, мені вдалося намалювати психолого-педагогічний портрет кожного учня, а також подати рекомендації щодо використання їх позитивних рис для усунення проявів негативізму, подолання певних психологічних перешкод та підняття рівня значущості кожного члена класного колективу.

Наводячи приклади написаного, хочу почати із нової характеристики Тетяни Т. До речі, після того, як я вивчила її індивідуально-психологічні особливості, приділила достатньо уваги, вона дуже змінилася, це надало можливість мені відкрити в ній багато позитивних рис.                

 

"Тетяна Т. навчається в школі "Ор Авнер" з 2003 року. До цього часу дівчинка жила і навчалася в школі-інтернаті, так як її батьків позбавили прав батьківського піклування, а старенька бабуся не має можливостей доглядати за Танею.

В 2003 році при зарахуванні в третій клас Тетянка показала низький рівень знань: не знала деякі букви, не вміла писати диктанти, додавати і віднімати в межах 20, дуже погано читала. На кінець 2004-2005 н.р. дівчинка показала середній рівень знань з математики та української мови і достатній та високий рівень – з інших навчальних предметів. Раніше слово "школа" не викликало у Тетяни ніяких почуттів. Зараз в Тетянці прокинулось бажання вчитися, їй подобається сам процес набуття знань. Вона розуміє для чого потрібно вчитися, що можна досягти, маючи глибокі і міцні знання. Її зацікавили такі предмети, як читання, музика, інформатика, англійська мова, деякі розділи математики. Тетяна інколи занижує самооцінку, їй здається, що вона не зможе подолати перепони і труднощі навчального процесу. Дівчинка вимоглива до себе. Однак Тетянці не все вдається у навчанні. Дівчинка намагається виконувати завдання самостійно, без додаткових пояснень і допомоги вчителя, але їй це не вдається. Тетянка не завжди повністю розуміє навчальний матеріал, їй важко виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки. У Тані хороша пам’ять, вона із задоволенням вчить вірші, уривки з прозових творів з емоційним забарвленням, однак їй важко запам’ятати сухі граматичні правила. Тетяна непогано переказує тексти своїми словами. У виконанні навчальних завдань проявляє себе як наполеглива учениця. Якщо у неї щось не виходить, то дуже хвилюється, але завдання не кидає, просить пояснити ще раз і знову приступає до виконання. Для цієї учениці характерними є спроби планувати свою роботу, хоча виконує вона домашні завдання несистематично, неохайно. Дівчинці складно перебудувати себе, настроїти на інший принцип роботи. Причиною цього є те, що Тетяна весь перший клас прогулювала уроки, не вчилася. В цей час батьки покинули дівчинку напризволяще, зовсім не контролювали її. Дівчинка втратила інтерес до навчання, тому процес його відновлення іде через подолання психологічних перешкод.

Тетяна має неглибокі, інколи поверхневі знання з навчальних дисциплін. Вони несистематизовані, не дуже міцні. Таня спостережлива, але в її судженнях не вистачає логічності, доказовості. Дівчинка мало читає художньої літератури. Тому її словниковий запас дуже бідний: переважають слова-русизми, "суржик". Дівчинці важко правильно, ясно і виразно висловити власну думку. Тетянка дуже любить малювати, вчити вірші, читати казки, конструювати в техніці орігамі. Тані подобається розповідати різні історії, більшу частину яких вона вигадує. Займається у хореографічному гуртку.

Тетяну серед однолітків виділяє уміння і бажання працювати. І хоча дівчинка на сьогодні головною працею вважає навчання, жоден вид суспільно-корисних заходів не проходить без її участі. Вона завжди прибирає своє робоче місце, допомагає іншим дівчатам. Тетянка виконує все, що їй доручають. Особливо полюбляє чергувати в їдальні. На ступінь сформованості психологічної готовності Тані до праці сильно вплинуло її перебування в школі-інтернаті: вона не завжди усвідомлює для чого це треба робити, але знає, що повинна виконати роботу. Тетяна сумлінно і відповідально виконує трудові завдання, проявляє ініціативу у підтриманні робочого порядку, в боротьбі з неефективним використанням часу, що відводиться на працю. Доглядає за молодшою сестрою, разом з якою живе в пансіоні.

Тетяна усвідомлює і виконує правила поведінки, дисциплінарні вимоги дорослих. Уміє володіти собою. Не проявляє ініціативу, їй більше до вподоби виконувати чиїсь доручення. Не конфліктує з учнями, інколи прикладає зусиль до владнання подібних ситуацій. Вона чуйна, ввічлива, чемна, щира. Інколи може брехати. Дівчинка емоціонально вразлива, має прояви невпевненості, нерішучості.

Для подальшого розвитку цієї учениці потрібно багато уваги приділити виробленню у Тетянки вміння вчитися. Вона прекрасний виконавець, у колективі бачить себе такою, що іде за іншими."

 

Іще одна характеристика на дівчинку, що пішла в школу у 8 років через затримку психічного розвитку. До цього часу вона знаходилась у Київському дитячому будинку, так як батьки дитини померли.

 

"Марія З. навчається в школі "Ор Авнер" з 2001 року. За час навчання виявила середній рівень знань. Інколи рівень навчальних досягнень дівчинки коливався між достатнім і середнім рівнями. Це зумовлено тим, що вона не повністю усвідомлює обов’язки школяра, проявляє інтерес лише до окремих предметів (інформатика, фізичне виховання). До оцінювання навчальної діяльності педагогами ставиться спокійно, не намагається сперечатися і доводити несправедливість виставленого балу. Інколи Маша завищує самооцінку своїх успіхів у навчанні. Не завжди Марія з першого разу сприймає, усвідомлює і розуміє зміст навчального завдання, хоча у більшості випадків намагається все виконати самостійно. У дівчинки недостатньо розвинута пам’ять, вона погано запам’ятовує вірші, уривки з прозових творів, правила. Також викликає складності виконання завдання з розвитку зв’язного мовлення (точне і правильне висловлювання думок, переказ тексту своїми словами). Однак, якщо Машу зацікавлює завдання, вона може довго і завзято виконувати його, доки не доведе справу до кінця. Якщо ж при виконанні завдань дівчинка відчуває складності, може залишити справу, не виконати її зовсім. Маша З. має середній ступінь сформованості вміння вчитися, планувати свою роботу, контролювати себе. Дівчинка має певні труднощі у засвоєнні програмового матеріалу з математики, української мови, природознавства, що зумовлено затримкою психічного розвитку дитини (Маша вступила до першого класу у вісім років).Маша має потребу у здобуванні знань, але не працює над собою. Тому її знання не мають глибинності, вони неміцні, інколи поверхневі. Недостатньо розвинуті у школярки кмітливість, дотепність, процеси сприймання і мислення. У дівчинки достатній словниковий запас, яким вона користується з метою спілкування, хоча їй не завжди вдається правильно, ясно і виразно висловлювати думки. Маша із захопленням малює комікси, відвідує хореографічний гурток.

Дуже подобається Марії брати участь у різних видах суспільно-корисних заходів, здійснюваних школою, у праці по самообслуговуванню в школі. Дівчинка любить працювати, усвідомлюючи суспільну важливість своєї роботи та необхідність її виконання. З великою охотою вона чергує у класі та в їдальні, виконує доручення вчителя і вихователя ГПД.

За роки навчання у школі Маша проявила себе досить дисциплінованою ученицею, яка намагається виконувати дисциплінарні вимоги дорослих, виявляє ініціативу у підтриманні дисципліни у класному колективі. Позитивно реагує на зауваження дорослих та однокласників. Марія – один із неформальних лідерів класу, вміє повести за собою, настроїти дітей на ті дії, які допоможуть їй досягнути власної мети. При виконанні групового завдання часто бере ініціативу на себе, співпрацює з іншими дітьми. Однак за певних умов можуть проявлятися ознаки жорстокості (у відношенні до слабших). Любить відчувати значимість своєї особи.

Маша практично завжди має гарний настрій, весела. Швидко забуває образи, але не пробачає несправедливості. Дівчинка дуже жвава, рухлива. Неврівноважена, нестримана.

Лідерські якості Марії можна використовувати для подальшого зближення членів колективу, її бажання бути першою – для підвищення рівня навчальних досягнень. За умови покращення самоконтролю та самооцінки можливе позитивне ставлення до якості навчання.”

 

В даному класі навчалися учні, що приїхали з Ізраїлю. Спосіб життя, умови навчання в державі Ізраїль наклали відбиток на відношення цих дітей до навчання. Ось характеристика на одну з цих дівчат.

 

"Мушка Л. навчається у школі "Ор Авнер" з 2003 року. До цього часу вона навчалася в Ізраїлі.

Мушка у навчальній діяльності виявила неповні можливості, середній рівень навчальних досягнень. Лінія успішності навчання дівчинки має вигляд синусоїди із нерівномірними коливаннями. Причиною цього є відсутність контролю з боку батьків, а інколи їх байдужість до навчальних досягнень дитини. Також на відношення до навчання сильно вплинуло і те, що дівчинка пам’ятала, що таке ж байдуже відношення до навчання було у її однолітків у Ізраїлі.

Л. не до кінця усвідомлює обов’язки школяра. Вона цікавиться лише тими питаннями, які можуть викликати у неї тимчасовий інтерес (наприклад, певний час Мушці було цікаво розмовляти українською мовою поза школою). Однак дівчинка досить відповідальна у виконанні навчально-трудових завдань. До оцінки своєї навчальної діяльності педагогами і дітьми відноситься рівно, спокійно.

При виконанні навчальних завдань не завжди точно розуміє їх зміст, тому лише невелику їх кількість може виконати самостійно і водночас правильно. Дівчинка не завжди повністю сприймає і розуміє навчальний матеріал, тому інколи потрібно попрацювати з нею індивідуально. Має непогану пам’ять і уяву, але, крім виконання завдань вчителя для їх розвитку, не робить нічого для покращення якості цих психічних процесів. Мушка не любить читати, але уважно слухає, коли читає хтось інший. Зазнає труднощі при відповідях на запитання, переказах текстів, висловлюванні власних думок, що зумовлено невеликим словниковим запасом, а також тим, що дівчинка перекладає спочатку з івриту на російську мову, а потім з російської на українську. На уроках буває незібраною і неорганізованою, через що не встигає закінчувати завдання. Л. любить розв’язувати математичні приклади, а при виконанні задач зазнає труднощі при складанні короткого запису, хоча може правильно розв’язати задачу, діючи за алгоритмом. Дівчинка не дуже старанна і ненаполеглива в досягненні навчальної мети. Вона не вміє контролювати себе, планувати свою навчальну роботу, виконувати її організовано, акуратно, систематично і раціонально. Дівчинка має занижену самооцінку щодо своїх успіхів у навчанні, невимоглива до себе (мотивація небажання вчитися (зі слів дитини): "Моя мама вчилася, має професію, але ніде не працює, а сидить вдома і доглядає за дітьми.").

Дівчинка має неміцні і несистематизовані знання. Мушка дуже мало читає на українській мові. Однак вона спостережлива, може пов’язати між собою події, розв’язати задачі з логічним навантаженням. Має невеличкий словник, але за його допомогою намагається спілкуватися, правильно і ясно висловлювати свої думки. Має схильність до малювання (бере участь у роботі студії образотворчого мистецтва), любить виконувати трудові завдання.

Всупереч пасивності у навчанні Мушка Л. бере активну участь у різних видах суспільно-корисних заходів, здійснюваних школою, любить чергувати у класі. Дівчинка усвідомлює суспільну важливість виконання трудових завдань, має високий ступінь сформованості психологічної  готовності до праці. У виконанні трудових завдань Мушка проявляє себе як сумлінна, відповідальна і дисциплінована учениця. У свій вільний час займається малюванням. Вже зараз дівчинка виявляє бажання стати професійним художником.

Мушка дисциплінована дівчинка, намагається повною мірою виконувати вимоги дорослих. Не схвалює погані вчинки однокласників, однак не завжди відкрито виступає проти них. Уміє володіти собою. Багато зусиль дівчинка доклала до того, щоб влитися в колектив, стати його невід’ємною частинкою. Це їй вдалося. Зараз Л. є повноцінним членом колективу, її думка цікава іншим дітям. Дівчинка любить ділитися, завжди пропонує свою допомогу. Людяна, чуйна, поважає старших. Мушка ввічлива і щира дівчинка. Однак вона емоційно вразлива. Практично завжди у неї хороший настрій, проте, навіть маючи негаразди в сім’ї, дівчинка не поспішає поділитися своїми проблемами. Л. стримана і витримана, але невпевнена у своїх силах, сором’язлива і нерішуча.     

В подальшій роботі бажано приділити увагу вихованню у Мушки Л. таких рис, як впевненість у власних силах, рішучість, цілеспрямованість, уміння планувати свій час і раціонально працювати."

 

Дуже часто нам здається, що у відмінників не буває проблем, ми вважаємо їх сильними особистостями, здатними витримати будь-яке напруження і навантаження. Насправді ж це найбільш уразлива категорія учнів. Саме вони, закінчивши школу, виявляються непристосованими до життя. Тому в роботі з ними потрібно бути дуже обережними, не створювати для них простих ситуацій (але і не перевантажувати школярів), намагатися ставити їм такі питання, з розв’язанням яких вони можуть зустрітися в повсякденному буденному житті. На ваш розсуд я подаю своє бачення психолого-педагогічного портрету учениці-відмінниці.

 

"Вікторія Т. навчається в школі "Ор Авнер" з 2001 року. За попередні роки, а також в поточному році показувала високий рівень навчальних досягнень. Дівчинка виховується бабусею, так як мати знаходиться в Ізраїлі.

Віка дуже добре усвідомлює обов’язки школяра, цікавиться навчанням. У дівчинки виявляється велике бажання вчитися, особливо цікавиться математикою, читанням, українською мовою. Вікторія Т. дуже сумлінно ставиться до виконання навчально-трудових завдань. Дівчинка дає реальну оцінку власним навчальним досягненням, хоча інколи є прояви завищеної самооцінки. Практично кожну оцінку, з якою вона не згодна, просить прокоментувати і пояснити, що потрібно зробити, щоб надалі уникнути таких помилок. Віка дуже вимоглива до себе, постійно працює над підвищенням якості власної роботи.

Вікторія має високий рівень навчальних досягнень з усіх предметів. Вона усвідомлює і приймає навчальні завдання, активно і самостійно їх виконує. Добре сприймає і повністю розуміє навчальний матеріал. Для Віки характерна здатність аналізувати факти, виділяти їх істотні ознаки, узагальнювати і робити висновки. У Вікторії добре розвинена пам’ять. Їй вистачає один раз прочитати текст для того, щоб зразу переказати його майже детально. Дівчинка вміє правильно і точно висловлювати думки, на запитання дає повну відповідь. Вікторія любить вчитися. Їй подобається, коли замість запланованих завдань для всього класу вона виконує індивідуальні (картки, завдання творчого характеру, задачі з логічним навантаженням). Якщо у Віки щось не виходить, вона дуже хвилюється, може навіть заплакати. Однак у більшості випадків намагається володіти своїми емоціями. Дівчинка дуже старанна, наполеглива у виконанні навчальних завдань під час уроків і вдома, вміє планувати свою навчальну роботу, виконуючи її систематично, акуратно, організовано і раціонально, контролюючи себе.

 

Віка Т. має глибокі знання з усіх предметів. Вона постійно вдосконалюється. Її знання характеризуються систематизованістю, міцністю, узагальненістю. Дівчинка дуже багато читає, має велику потребу в знаннях, не думаючи зупинятися в процесі їх здобування. У Віки розвинені процеси мислення і розуміння. Вона самостійна, спостережлива, кмітлива, вміє логічно довести власну думку. Вікторія володіє узагальненими прийомами розумової роботи з навчальним матеріалом. У дівчинки великий словниковий запас, що зумовлено її начитаністю. Вона вдало користується лексичним запасом при спілкуванні, вибираючи певні форми для спілкування з дорослими і однолітками, а також при висловлюванні думок. Із навчальних предметів Віку найбільше цікавлять математика, англійська мова, українська мова, читання. Дуже любить читати книги для дітей, особливу увагу приділяючи великим за обсягом творам. Дівчинка брала участь у ІІ етапі міської олімпіади з української мови. У вільний час займається у хореографічному та хоровому гуртках, конструює в техніці орігамі. Вікторія має лінгвістичні і математичні здібності.

Вікторія завжди виконує громадські доручення, бере участь у суспільно-корисній трудовій діяльності, у різних видах суспільно-корисних заходів, які здійснює школа. Дівчинка усвідомлює суспільну важливість трудової діяльності, розуміє необхідність її виконання. Відчувається психологічна готовність Віки до праці, до участі у створенні матеріальних і духовних цінностей. Під час виконання трудових завдань проявляє відповідальність, організованість і дисциплінованість їх виконання. Виступає ініціатором прибирань, наведення прядку учнями, діючи власним прикладом. На сьогоднішній день бажає стати вчителем.

Віка Т. дисциплінована учениця, що усвідомлює і виконує правила поведінки, дисциплінарні вимоги дорослих, проявляє ініціативу у підтриманні дисципліни в класному колективі. Якщо ж дівчинка отримає критичні зауваження, поради від дорослих, то намагається виправитись. Контролює свою поведінку як у школі, так і за її межами. Віка бере участь у роботі класного колективу, вміє працювати разом з іншими дітьми. Дівчинка товаришує з усіма дівчатам класу, не роблячи акцент на розумових або матеріальних можливостях однокласниць. Неконфліктна, дружелюбна, людяна, чуйна, щира, поважає старших, правдива у ставленні до себе і до інших, вимоглива до себе, має почуття власної гідності, прагне до самовдосконалення своїх моральних якостей. У неї переважає веселий настрій, але Віка емоційно вразлива. Рухлива, жвава, намагається досягти врівноваженості поведінки, упевнена у собі, наполеглива.

Віка – лідер класу. В майбутньому може стати помічником класного керівника для вирішення будь-яких питань навчально-виховного процесу. За умов подальшого розвитку її розумових здібностей з гідністю зможе представляти школу на предметних олімпіадах."

 

Підсумовуючи написане, хочу сказати: як художник створює настрій картини, використовуючи теплі або холодні кольори, так і вчитель одним словом може дати надію або відібрати її у дитини назавжди. Пам’ятаймо! Саме ми, вчителі початкової школи, даємо нашим учням першу перепустку у доросле життя. І ті слова, які ми добираємо, характеризуючи школярів, можуть допомогти або завадити вчителям середньої та старшої ланки освіти впроваджувати технологію особистісно орієнтованого навчання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шендрик Лариса
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 квітня 2018
Переглядів
2167
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку