Технологічний процес виготовлення скриньки: різьблення

Про матеріал
Урок з трудового навчання № 22 Клас: 8 Тема. Технологічний процес виготовлення скриньки: різьблення. Мета: Формувати навички геометричної різьби по дереву. навчальна: розвивати уяву про різьбк по дереву , як різновидності декоративно-прикладного мистецтва . Опрацювати види різьби; розвивальна: розвивати об’ємне логічне мислення, загальний кругозір, моторику рук при виконанні геометричної різьби;
Перегляд файлу

Урок з трудового навчання № 22

Клас: 8

Тема. Технологічний процес виготовлення скриньки: різьблення.

Мета: Формувати навички геометричної різьби по дереву.

навчальна: розвивати уяву про різьбк по дереву , як різновидності декоративно-прикладного мистецтва . Опрацювати види різьби;

розвивальна: розвивати об’ємне логічне мислення, загальний кругозір, моторику рук при виконанні геометричної різьби;

 виховна: виховувати в учнів стійкий інтерес і  любов до народних ремесел, акуратність в роботі і художній смак, бережливе відношення до  матеріалів і інструментів.

Обладнання та інструменти: скісні різці, креслярський інструмент, зразки виробів.

Об’єкти праці: дерев’яні дощечки для різьби скриньки, різець

Методи: фронтальне опитування, практична робота, « мікрофон», консультація, взаємоперевірка.

Тип уроку: набуття знань та вмінь по різьбленню геометричної різьби

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   Привітання та перевірка наявності та готовності учнів до уроку. Створення вчителем позитивного емоційного настрою для подальшої продуктивної діяльності на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Фронтальне опитування « Питання зі скриньки»:

1. Оздоблення виробів,  в яких орнаментальні композиції складаються з простих геометричних фігур називається…(геометричним різьбленням).

2. Які породи деревини придатні для оздоблення тригранно-виїмчастої різьбою? (всі породи деревини)

3. Назвіть елементи смужкового орнаменту (зубчики, завиванка, кривулька, копаничка,драбинка).

4. Як називається даний орнамент?    (розетка,сяйво в квадраті)

C:\Users\836D~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.jpegC:\Users\836D~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image2.jpeg

 

 

 

 

 

5. Який інструмент та приладдя використовують для геометричного різьблення? (скісний різець, креслярський інструмент)

6. Назвіть два основних способи ( рухи) під час різьблення (рух «від себе», рух «на себе»).

7. Для чого треба враховувати напрямок волокон деревини під час різьби? (для кращої якості різьби, відсутності сколювання)

8. Яких правил техніки безпеки треба дотримуватись, щоб не отримати травму? (не тримати руку в напрямку руху різця)

Призначення та прийоми роботи з інструментами «Вибери, виконай та покажи!»

  • Учні отримують інструмент або приладдя та демонструють вміння використовувати його в роботі.

ныж косяк лекало лінійка та олівець циркуль

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

 Різьба по дереву – один із видів художньої творчості, який поєднує в собі красиве і корисне.

 Творча праця зосереджує увагу, надає наснаги, бадьорості, знімає депресію, позбавляє почуття самотності.

Художня обробка дерева, поряд із вишивкою, керамікою і іншими видами художньої обробки матеріалів, одне з найбільш поширених творчих занять. Нею захоплюються і діти і дорослі. Наприклад, відомий майстер народної творчості з Чернігівщини Антон Штепа почав вивчати прийоми різьби по дереву в 65 років. У 2000 році йому виповнилося 97, а він не полишав улюблене заняття.

ІV. Практична робота.

Повторимо правила виконання послідовності геометричної різьби:

 Різьблення виконують після розробки на аркуші паперу відповідної композиції та перенесення її на виріб.

Наносять композицію через копірку. Але більш точним є перенесення композиції за допомогою циркуля та вимірника.

Геометричне різьблення виконують на чис­тих, добре виструганих та відшліфованих дошках м'яких і твердих порід деревини зі слабо вираженою текстурою. Звичайно, краще починати вправи і перші роботи на деревині м'яких порід (липа, верба, вільха, каштан).

Під час виконання тригранно-виїмчастого різьблення різак тримають чотирма пальцями, а великий палець має впиратися у ручку різака, або лежати на скошеній верхній частині різака.

Робоче положення різака може бути «до себе» і «від себе». Рука повинна лежати на дощечці для контролю за рухом різця. При рухові від себе інколи допомагають великим пальцем лівої руки.

Найпростішими елементами орнаменту для різьблення є паралельні лінії вздовж і впоперек деревини.

При обробці деревини різанням слід до­держувати двох основних правил:

1. Різати потрібно за волокном, щоб зрізані кінчики волоком притискати різцем,  а не рухатися порти них. Різ буде чистим.

2. Якщо елемент розташований таким чином, що його необхідно зрізувати вздовж волокон, то його зрізують найпершим, щоб не сколоти його.

Від правильного виконання цих правил залежить якість різьблення.

На заготов­ку наносять горизонтальні лінії на відстані 5... 10 мм одна від одної. Потім будують рівносторонні трикутники. Три­маючи різак вертикально, наколюють промені трикутника від вершини кожного кута. При вершині наколювання має більшу глибину. При наближенні до кута глибина зменшується нанівець.

 Потім кінчиком косого ножа зрізують кожен елемент окремо. Кінчик ножа повинен йти від вершини до вершини трикутника. В середині максимальне заглиблення. Ніж ставимо під кутом. Чим більший кут, тим глибші будуть виїмки. В кожного різьбяра своя улюблена глибина. Для малих елементів зі стороною трикутника 5-10 мм глибина повинні бути приблизно 3-5 мм.

Для вирізування вигнутих довгих тригранних елементів використовують косий ніж з меншим кутом леза.

  • Вступний інструктаж ( послідовність роботи).
  • Правила техніки безпеки.
  • Поточний інструктаж ( консультації під час практичної роботи).
  • Оцінювання робіт.
  • Заключний інструктаж.

Учитель приймає в учнів виконану роботу, характеризує їхню діяльність, робить відповідні висновки.

V. Підведення підсумків.

Учитель разом із класом обговорює досягнення поставлених на початку уроку цілей і завдань, характеризує діяльність учнів, виставляє оцінки.

VІ. Рефлексія.

1.Що нового дізналися на уроці?

2.Чому навчились? Яку роботу виконали?

3. Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі  результати роботи?

4. Де можна використати набуті знання та вміння?

VІІ. Домашнє завдання.

  • Повторити види різьблення .
  • Підготувати інструмент для наступного уроку – різець, дощечку, зошит, лінійку, циркуль, олівець.

VІІІ. Прибирання робочих місць.

  

doc
Додано
20 травня 2021
Переглядів
2954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку