Тема : "Антоніми". Розробка уроку для 5 класу

Про матеріал
Дана розробка буде цікавою для вчителів-словесників при вивчені теми "Антоніми"
Перегляд файлу

Тема: Антоніми та їх види

Мета: Поглибити знання про антонімію в українській мові, подати відомості про стилістичні функції антонімів; розвивати вміння добирати до слова антоніми, визначати їх види та доцільно використовувати в мовленні; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: копії текстів, таблиця «Види антонімів», cловник антонімів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Робота з поетичним текстом

І як же так – були, мов не були,

Спливли віки – і тільки одиниці

Відомі нам – піднесені чи ниці,

А інші всі – без осуду й хвали.

А інші всі – вони були народ,

Без них не звівся б геній на вершину,

Малі й великі справи б не вершились,

Й чи знали б ми, що зло, а що добро?

                                                                          О. Середа – Загаєцька

- Знайдіть у тексті поезії слова, що позначають протилежні лексичні значення.

- До яких частин мови відноситься кожна пара слів?

- Визначте головну думку поезії.

- Чи можна висловити головну думку без використання антонімічних пар?     Чому?

 ІУ.  Пояснення нового матеріалу

Антоніми (з грец. проти ім’я) – пари слів протилежного лексичного значення : початок – кінець, високий – низький, рано – пізно.

Антоніми є словами однієї частини мови. Антоніми об’єднуються не в ряди, а в пари різнокореневих і спільнокореневих слів: тепло – холод, надія – безнадія.

Антонімами є тільки слова з діаметрально протилежними значеннями. Багатозначні слова можуть мати антоніми як для прямих, так і для переносних значень. Наприклад: сухий одяг – мокрий одяг, сухий хліб – свіжий хліб, суха зустріч – тепла зустріч.

Антонімів не мають:

А) Власні назви: Суми, Чернівці

Б) Слова, які називають конкретні предмети, процеси: волосся, дерево, книга.

В) Числівники і більшість займенників: два, ми, ти, вони.

Г) Слова – терміни: апостроф, відмінок, ом, вольт.

Д) Якісні прикметники, які позначають відтінки кольорів: фіалковий, рожевий, волошковий, жовтогарячий.

Загальномовні антоніми – це : якісні прикметники (веселий – сумний, хоробрий – боязкий), іменники

(холод – спека, радість – сум), дієслова (далеко – близько), займенники (всі – ніхто), прийменники ( над – під)

Контекстуальні антоніми в реченні можуть протиставлятися окремі слова, які поза контекстом як антоніми не сприймаються.

Наприклад: Полонезу стихія : і полум’я, й лід.

Здається, нам ніде ніде немає місця, яка різниця – у селі, чи в місті?

Однокореневі антоніми: заселяти – виселяти, сходитися – розходитися, воля – неволя, віра – безвір’я, воєнний – антивоєнний.

Різнокореневі антоніми: початок – кінець, правда – брехня, лівий – правий, піднімати – опускати.

 

У. Робота зі Словником антонімів

Прочитайте словникові статті, прокоментуйте їхню будову.

Буденний, а, е.

  1. Не святковий, робочий. Тимоха козак степний був: шапка одна буденна, друга празникові ( Г. Квітка – Основ’яненко).
  2. Повсякденний, звичайний, щоденний. О.Нестор пірнув з головою в те море буденних клопотів та заходів : орав і сіяв, плекав худобу
  3. ( І.Франко) // перен. Позбавлений радості, яскравості, одноманітний, сірий.

УІ.  Закріплення вивченого матеріалу

  1.          Робота в парах

До поданих слів дібрати антоніми, користуючись Словником антонімів. Увести антонімічну пару до самостійно складеного висловлювання.

Глибокий, великий, світлий, старий, холодний, недалекий, завоювати, сміх, радість, батько, чоловік.

  1. Робота в групах

Прочитати речення, виписати антонімічні пари, визначити антонімічні префікси.

А за відступ в наступі на Правду навіть смерть не виправдає нас

 ( Т.Севернюк).

Коли ж казати правду, то не вони вступали в Київ, а Київ наступав на них, спадав з своїх пагорбів, приголомшував, знетямлював (П. Загребельний).

Антикультура – це все негативне, що людство накопичило протягом власної історії і з чим веде постійну боротьбу: неволя, зло, неправда, дурість, хибність.

Скажи мені – сюрреалізм Далі справді патологічний?

  1. Робота в групах

Виписати контекстуальні антоніми парами.

На Олімп епоха нас виносить і в безодню кидає вона…( Д.Кремінь).

Христос, не знаю, може, десь і є, зате в очах рябіє од Пілатів

 ( Л.Костенко).

Дай, Боже, недоріці ті слова, що з недоріки зроблять Цицерона

 ( В.Баранов).

Як верховіття має власну вись, так власну глибину – земне коріння (С.Шевченко).

  1. Робота в групах

А) Прочитайте, випишіть антоніми. Поміркуйте, яке загальне значення об’єднує кожну пару антонімів ( якість, кількість, простір, час чи дія).

За селом вдень і вночі було чути гуркіт тракторів( А.Давидов). Її  очі з м’якеньких стали зразу тверденькі( І.Нечуй – Левицький). То ліворуч, то праворуч із заметів несподівано постають привиди( Л.Михайловський). Він ненавидів, бо умів любити( М.Рильський). Усякі люди трапляються на містку: і щедрі, і скупі, і веселі, і сумні, і мовчазні, і говіркі

( М.Стельмах).

Б) З’ясуйте, на що вказують антоніми( якість, кількість, простір, час чи дія). Визначте види антонімів. Вкажіть однокореневі та різнокореневі антоніми.

Чорний – білий, небо – земля, широкий – вузький, купувати – продавати, гарний – негарний, недооцінювати – переоцінювати, початок – кінець, повний – неповний, щастя – нещастя, сумний – веселий, півень – курка, високий – низький, будувати – руйнувати, винний – невинний.

  1. Вправа «Перлини фразеології»

У фразеологізмах визначити антоніми, схарактеризувати їх.

Що легко прийде, то важко піде. Широкі ворота увійти, та вузькі вийти. Руки білі, а сумління чорне. Ліпше свою мале, ніж чуже велике. На язику медок, а на серці льодок. Корінь навчання гіркий, та плід його солодкий.

  1. Вправа « Фразеологізмознайко»

Відновити прислів’я, вставляючи замість присудків антоніми. Зробіть висновки про виховну роль народних висловів.

  1. Правда  і в ….не горить, і в …. не тоне. 2.  Надія - ….сніданок, але….вечеря. 3. Дай серцю …. – заведе в …. 4. Де ….крику, там … роботи.  5. ….руки…не рідня ….голові.
  1. Вправа «Творча п’ятихвилинка»

Прочитайте. Як називається такий стилістичний прийом і для чого він використовується в художній літературі ? Уведіть подані словосполучення в речення і запишіть.

Дзвінка тиша. Гірка радість. Далеке близьке. Вільна неволенька. Некороновані королі. Сухі сльози.

  1. Підведення підсумків уроку

Метод «Прес»

-         Використання антонімів у мові.

Я вважаю, що…

Оскільки..

Наприклад, …

Таким чином…

  1. Домашнє завдання

-         З творів художньої літератури виписати 5 речень з парами антонімів. Вказати вид та тип протиставлення.

-         Записати твори  українських та зарубіжних авторів, назви яких містять антоніми.

 

docx
Додано
20 квітня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку