Тема."Екскурсія в ліс. Рослини і тварини лісу. Правила поведінки в лісі"

Про матеріал
Мета: формувати в учнів поняття про ліс, ознайомитися з рослинним і тваринним світом лісу. Вчити школярів правильно поводитися в природі, спостерігати за змінами в довкіллі, охороняти природу. Виховувати естетичні і патріотичні почуття. Обладнання: картинки лісу, лісових рослин та тварин, правила поводження в лісі
Перегляд файлу

Тема.  Екскурсія в ліс. Рослини і тварини лісу. Правила поведінки в лісі. 
Мета: формувати в учнів поняття про ліс, ознайомитися з рослинним і тваринним світом лісу. Вчити школярів правильно поводитися в природі, спостерігати за змінами в довкіллі, охороняти природу. Виховувати естетичні і патріотичні почуття. 

Обладнання: картинки лісу, лісових рослин та тварин, правила поводження   в  лісі
 

Хід екскурсії


І. Організаційний момент 
- Як ви розумієте слова? 
             По лісу ходи – під ноги дивися. 
             Ліс – не школа, а всіх вчить. 

- Сьогодні ми проведемо екскурсію до лісу. Поспостерігаємо за красою природи, різноманіттям рослин і тварин. Дізнаємось, що природа дарує людині для життя, і як людина повинна охороняти все живе. 

ІІ. Проведення екскурсії. 

1. Робота над загадками. 
Взимку чорне, навесні й влітку зелене, а восени жовте. (ліс) 
- Правильно, це ліс. Чому ви так вважаєте? 
Що ж таке ліс? (Ліс – це місце, де багато дерев. Там живуть птахи і звірі). А ще ліси стримують сильні вітри, зберігають вологу, захищають від руйнування грунти, дають багато кисню. 

2. Рослини лісу. 
а) Бесіда. 
- В нашій країні багато лісів. Хвойні ліси утворюють хвойні дерева – сосна, ялина. 
Ялиновий ліс похмурий, темний. В ньому ростуть рослини, яким не потрібно багато світла і які люблять вологу. Це кущики чорниць, мохи. 
У сосновому лісі більше сонячного світла, сухо. Тут ростуть кущики брусниці, а з трав’янистих рослин – чебрець, гвоздика, цмин. 
Ліси з листяних дерев низвають листяними. Листяні ліси ростуть там, де навесні і влітку потрібно багато вологи, де є багато світла і сонячного тепла. Тут ростуть клен, липа, дуб, береза. 

б) Гра "Хто назве більше дерев” 
- Чи зумієте ви відповісти на питання: "Чий листок?” (cлід визначити, з якого дерева впав листок) 
в) Лікарські рослини 
Люди здавна помітили здатність деяких рослин лікувати хвороби людей і тварин. Такі рослини називають лікарськими. 
- Які лікарські рослини вам відомі? (шипшина, калина, звіробій, суниці, малина, мати-мачуха, подорожник, ромашка) 
- Що ви знаєте про їхні лікувальні властивості? 
- Які лікарські рослини заготовлює на зиму твоя мама, бабуся? 

г) Гриби 
Крім рослин, ліси багаті й на гриби. 
- Які їстівні гриби вам відомі? (підберезник, білий гриб, підосичник) 
- Яких грибів не можна збирати? Чому? 

д) Рослини. Червона книга України 
- Напевно тобі доводилося бачити, як, повертаючись з лісу, люди несуть оберемки квітів. Особливо багато знищують конвалій, підсніжників, пролісків, дзвоників. 
Щороку дикорослих рослин з гарними квіточками стає дедалі менше. Щоб зберегти рослини, які зникають, люди занесли їх у спеціально створену Червону книгу України. 
Червоний колір – сигнал небезпеки. Він ніби закликає всіх людей: рослини в біді, допоможіть їм (лілія лісова, підсніжник, латаття біле, зозулині черевички). 
- Що, на вашу думку, можна зробити для охорони зникаючих рослин? 
- Як ви розумієте прислів’я: "Багато лісу – не губи, мало лісу – бережи, нема лісу – посади”? 

3. Тварини лісу 
а) Бесіда 
В наших лісах живе багато різних тварин. Вони великі та маленькі, а деякі з них надзвичайно полохливі і виходять із своїх нірок чи сховищ, коли починає смеркати, а то й взагалі вночі. До таких, хто полюбляє темну пору доби, належать борсук, куниця, сіра сова. Інших тварин ти зможеш побачити серед білого дня вже в лісі. Як ти думаєш, хто це може бути? 

б) Вивчення вірша М. Сингаївського "Лісова прогулянка” 

Я ходив сьогодні в ліс, 

 з лісу казочку приніс, 

 Розкажу про голоси, 

Що дарують нам ліси. 

 Там шишкар: - Ці-ку, ці-ку! 

 поселився в сосняку. 

 А в березині, здається, 

 іволга сміється: 

- Ів-оло, ів-оло! 

Літо щедро зацвіло.

Стихнув дятел-трудівник, 

Слуха жалібненький крик.

 Сойка синьокрила, 

І чутно в сосняку 

Музику гомінку. 

 

- Про скількох птахів згадується в вірші? 
- Які голоси мають ці птахи? 
в) Вікторина "Ліс і його мешканці” 
1. Як називають дитинча козулі? (козеня) 
2. Яка тварина риє собі нору в землі? (борсук) 
3. Як білочка використовує свій пухнастий хвіст? (як стерно, щоб керувати польотом під час стрибка) 
4. Що допомагає дятлові міцно триматися на вертикальному стовбурі? (твердий хвіст, на який він спирається, і гострі чіпкі кігті) 
5. Як зозуля вирощує своє потомство? (підкидає яйця в чужі гнізда) 
6. Як шишкар використовує форму свого дзьоба? (легко добуває насіння із шишок ялини) 
г) Червона книга України 
У кожній місцевості є тварини, яких залишилось дуже мало. Вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання – ліси, луки, забруднюють річки й озера. Тому тварин потрібно охороняти. Щоб зберегти тварин, які зникають, їх заносять до Червоної книги України. Таких тварин заборонено знищувати. Це метелин Махаон, жук-олень, журавель сірий, рись, зубр. 
д) Вивчення вірша В.Коломійця "Не лови метелика” 
Просить Богдана Оленочка 
- Ти не лови метеличка. 
Крилець йому не рви, 
Хай літає, хай кружляє 
Понад луками чистими... 
Хай милується земля 
Крильцями барвистими. 
4. Розгляд проблемних ситуацій 
- Під час прогулянки до лісу ви знайшли красиву квітучу рослину. Що ви зробите? 

a. Зірвете її для букета; 

б. Викопаєте з корінням, щоб посадити в себе в садку; 

c. Ви не будете її чіпати. 

- Що ви зробите, коли побачите, що пташеня випало з гнізда? 
- В лісі вам зустрілось зайченя. Чи візьмете ви його додому, щоб доглядати за ним? 
- Ви побачили, що діти збивають ногами мухомори та інші отруйні гриби. Чи можна назвати їхні дії правильними? 
5. Правила поведінки в лісі 
Будь природі другом. Коли буваєш у лісі, дотримуйся таких правил: 
- Ходи стежками, щоб не витоптувати рослини; 
- Не ламай гілок дерев і не рви квіток для букета; 
- Не кричи, щоб не налякати диких тварин; 
- Не руйнуй пташиних гнізд, не бери до рук пташині яйця. Цим ти можеш відлякати птахів від їхніх домівок. 
ІІІ. Підбиття підсумків екскурсії. 
- Що вам найбільше сподобалось в лісі? 
- Якою є роль лісу в природі? 
- Як потрібно поводитись в лісі?

 

docx
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
2203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку