Ольга Кобилянська. Новела “Valse melancolique” (“Меланхолійний вальс”)(1894 – 1897) Тема мистецтва та його впливу на людину, доля талановитого митця в міщанському середовищі. Жінка як тип нової героїні свого часу. Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипаціїУсі мої думки тобі, народе вільний, і пісня серця, музика душі тобі! Ольга Кобилянська
Між красою і любов’ю Для модерністського світосприйняття характерний культ краси, мистецтва. Це втеча із “в’язниці” сірої, матеріальної дійсності у світ свободи, досконалості, вічності – “блакитного неба”. Музика гармоніює мистецтво й дійсність, минуще і вічне, матеріальне й духовне. Музика безпосередньо виражає вільну творчу енергію – сутність світу.“ Зміст усієї творчості О. Кобилянської – се музика…Ся музика не усипляє, а, вічно нагадуючи про красний світ, про гармонію, красу, - нагадує тобі тобі самого і твій головний обов’язок: боротьбу за красну душу,” – зазначав М.Євшан.
Письменниця – новатор, яка у своїх творах “безлику жінку” зробила “людиною” і “царівною”Соломія Павличко: “ О. Кобилянська відобразила вихід на історичну сцену жінок, яких називають “новими””. С. Єфремов: “ Пані Кобилянська великий гріх на душу бере, створюючи шкідливий, антисуспільний, здатний розбестити нетверді уми напрямок у літературі.”Фемінізм (від лат. жінка) – науковий напрям і суспільний рух, метою якого є повна рівноправність чоловіків і жінок у всіх сферах життя. Чи потрібна гендерна рівність?
Образи нових жінок – інтелектуалок у новелі “Меланхолійний вальс”Тема:глибоке відтворення внутрішнього світу героїнь через мелодію вальсу. Проблема: сенс людського життя, співіснування, ієрархія різних первин у ньому. Особливості жанру: - фрагмент, етюд ( О. Кобилянська);- новела, велике оповідання, мала повість (дослідники);- “музично – пластична поема в прозі” (Леся Українка). Поема в прозі – це ліро – епічний твір, написаний прозою, в якому події з життя героїв розкриваються через сприйняття й оцінку оповідача.
Художниця Ганна. Любить епатувати всіх демонстративним порушенням консервативних приписів моралі. Заповітна мрія – стати професійною художницею. Не приймає нічого приземленого, буденного. Її захоплює лише високе мистецтво, чиста краса. Зверхньо ставиться до людей, не наділених естетичним смаком. Радикальна феміністка. Що уособлює Ганна?“ Мала двадцять і кілька років,Була знімчена полька й брала своє заняття дуже поважно. Дразлива і химерна, коли малювала, була в щоденнім життю наймилішою людиною”.
Учителька Марта. Стримана, готова до жертовності, “ладна обійняти весь світ”. Не соромиться простоти. Рада бути вірною дружиною і матір’ю. Захоплюється мистецтвом, тонко відчуває його, хоч і не творить. Здатна оцінити таланти подруг, розуміє їх. Які життєві настанови втілює Марта?“ Ти є вродженою жінкою й матір’ю…Ти – ще неушкоджений новітнім духомтип первісної жінки…Ти – тип тих тисячок звичайних,невтомно працюючих мурашок, що гинуть без нагороди, а родяться на те,щоб любов’ю своєю удержувати лад на світі…”(Софія)
Піаністка софія. Надзвичайно лірична, емоційна, вразлива натура. Тонко відчуває красу. Прагне до гармонії в мистецтві і людських почуттях. Не уявляє свого життя без музики. Найзаповітніша мрія – стати професійною піаністкою. Щира душа в жорстокому світі. Що уособлює Софія?“ Се дама дуже серйозна й гарна…”“ Я потрібую спокою, що випливає із замилування до музики й гармоніїв відносинах, передовсім – гармонії!”“Була дуже мила в обходженню, легка, ледве замітна собою, але мовчалива й дуже поважна.”
Заголовок є своєрідним епіцентром, що відображає настрої, характер, поетичну натуру софії і почуття її подруг Через увесь твір проходить мотив меланхолійного вальсу,що повторюється символічно – тричі. Символом чого є меланхолійний вальс?Які мелодії вальсу? Чи схожі вони на долі дівчат?
“ Я плакала поезіями в прозі” У листі до Осипа Маковея 17 лютого 1898 року писала: “Прочитали – сьте “ Valse melancolique” і знаєте історію мого життя. Се моя історія. Більше я не кажу нічого”. Можливо, Ольга Кобилянська віддзеркалила свою різногранну душу в трьох різних жіночих образах?Які риси вдачі письменниці помітні в трьох товаришках?Яка головна думка твору?Які риси модернізму наявні в новелі?