Тема. «Слово о полку Ігоревім» як історичне джерело.

Про матеріал
Називати основні події та причини боротьби з половцями; показувати на карті, де відбувся бій між Ігорем і половцями; висловлювати судження, щодо дій Ігоря під час походу.
Перегляд файлу

 Тема. «Слово о полку Ігоревім» як історичне джерело. 

Мета: вчити учнів працювати з писемними історичними джерелами та літературними творами, знаходити в них історичну інформацію; характеризувати історичні постаті за літературними джерелами; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння працювати в парах, аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини.

Вид уроку- інтегрований (історія України+ українська література)

Тип уроку: інтегрований урок.

Обладнання: підручник «Історія України, 7 клас» роздатковий матеріал, відеоролик, ілюстрації до теми.

Основні поняття: річка Каяла, удільні князівства, половці, політична роздробленість

Очікувальні результати: називати основні події та причини боротьби з половцями; показувати на карті, де відбувся бій між Ігорем і половцями; висловлювати судження, щодо дій Ігоря під час походу.

Випереджальне завдання познайомитися вдома з історичним джерелом «Слово о полку Ігоревім»

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Тестування у форматі «Так – Ні».
  1. Князь Володимир приєднав до своїх володінь місто Белз. –
  2. Власна династія на Волині почала формуватися з 12 ст. +
  3. Галичина перебувала в сильній залежності від Києва. –
  4. Засновниками Галицької династії були Ростиславичі. +
  5. Ростиславичі були змушені постійно воювати проти родичів. +
  6. Об’єднати землі Галичини зміг Василько теребовлянський. –
  7. З 1141 р. резиденція князя перенесена до Галича. +
  8. Ярослав Володимирович правив Галицьким князівством 30 років. –
  9. Ярослав Володимирович зажив ім’я Осмомисла. +
  10.         Ігор Святославович був дядьком Ярослава Володимировича. –
  11.         Галицьке та Волинське князівство об’єднав князь Роман. +
  12.         Об’єднання Галицького та Волинського князівств відбулося у 1099 р. –
  1. Взаємоперевірка.

Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку. Удільний князь Новгород-Сіверського князівства Ігор був хоробрим воїном і сам у 1185 році вирішив піти походом у половецьку землю. Разом з ним у поході брав участь його син Володимир. Хан Кончак оточив полки Ігоря на березі річки Каяли і розбив їх, а князя взяв у полон, та він зумів утекти. Цей похід оспівано у поемі „Слово о полку Ігоревім”. Присвячене цьому походові “Слово о полку Ігоревім” було закликом до єдності, до об’єднання зусиль для спільної боротьби проти половецької загрози. Невідомий автор „Слова о полку Ігоревім” виступив палким патріотом рідної землі, закликав князів забути суперечки і чвари, об’єднатися й захистити рідну землю. Він ставив їм за приклад великого князя київського Святослава Володимировича, який був “грозою для ворогів, приборкав їх полками сильними...” За своєю мовою, образами “Слово о полку Ігоревім” — це справжній літературний шедевр.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Успішна антиполовецька боротьба київського, волинського, галицького, переяславського і смоленського князів на чолі зі Святославом Всеволодовичем викликали заздрість новгород – сіверського  князя Ігоря Святославича, який увесь час ухилявся від спільних походів. Дізнавшись про чергову перемогу Святослава, він звернувся до своїх васалів (підлеглих) із закликом здійснити самостійний похід: «Підемо в похід і собі славу здобудемо!»

Перегляд відео. https://www.youtube.com/watch?v=BdZp3yX5YR0

Запитання до відео

1.Хто розпочав похід проти половців? (Ігор Святославич)

2.Як називали Всеволода? (Буй тур )

3.Який попереджальний знак був на початку походу? (сонячне затемнення)

4.Як звали дружину Ігоря? (Ярославна)

5.Хто допоміг Ігорю втекти з половецького полону? (половець Овлур який дав йому коня)

 

  • Опрацюйте уривки з літопису (с. 112 підручника) та перекажіть відомості, отримані з них за планом:

План

  1. Рік походу. (1185)
  2. Хто є автором «Слова» (Боян)
  3. Мета походу.
  4. Учасники походу. (Ігор Святославич, Всеволод, Святослав Ольгович, Володимир, Ярослав Всеволодович)
  5. Місце вирішальної битви.
  6. Результат походу. (поразка князя)
  7. Причини поразки князя.
  1. Робота в парах.
  • Попрацюйте в парах. Щоб знайти відомості, яких не вистачило в літописі, скористайтеся уривками «Слова…» на с. 112 – 113 підручника.
  • Чи вдалося вам знайти потрібну інформацію?
  • Як автор описує хід бою?
  • Як цю поразку сприйняли жителі Києва та Чернігова?
  • Про які риси характеру князя дізнаємося з твору?
  • Як ставиться автор «Слова…» до князя? Чи змінює поразка Ігоря ставлення до нього автора? Як ви гадаєте, чому?
  • Яка з пам’яток, на вашу думку, є ціннішою для історичної науки?
  • Порівняйте наведені в тексті параграфа уривки з літописної оповіді та з поеми. Чим близькі обидва твори, що їх відрізняє?

Вчитель. Проте похід 1185 р. має сумні наслідки. Військо Ігоря загинуло в битві на берегах річки Каяли, а сам він потрапив у полон. Ця трагедія, як пише літописець, відкрила «ворота на Руську землю». Половці стали спустошувати землі Переяславщини, Чернігівщини, Київщини. Лише завдяки значним зусиллям удалося відбити ворога.

Зі «Слова о полку Ігоревім»

Перестали князі невірних воювати

Стали один одному казати:

«Се моє, а се теж моє. Брате!»

Стали вони діла дрібні

Вважати за великі,

На себе самих підіймати чвари, -

А невірні з усіх сторін находили,

Землю Руську долати

Вчитель: Який висновок можна зробити з цих рядків

ІV. Узагальнення і систематизація знань

  • Розгляньте зображення.
  • Підберіть до них відповідні уривки зі «Слова…».

 E:\Работа\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\18. Повчання дітям\slovo_polk.jpg   E:\Работа\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\18. Повчання дітям\image026.jpg   E:\Работа\Підготовка до уроків\7 клас\Іст. Укр\3. Київська держава у другій половині 11 - першій половині 13 ст\18. Повчання дітям\1200px-Igorsvyat.jpg

  1. Робота з історичним джерелом.
  • Опрацюйте фрагмент «Слова…» та дайте відповіді на запитання.
  • Про кого з історичних діячів говориться  в фрагменті твору?
  • Як автор говорить про князя?
  • Про які риси його характеру можемо дізнатися з уривку?

«Галицький Осмомисле Ярославе! Високо сидиш ти на своїм золотокованім престолі, підперши Гори Угорські (тобто Карпати) своїми залізними полками, заступивши королеві дорогу, зачинивши ворота Дунаю, справляючи суди аж до Дунаю! Гроза твоя по землях тече! Ти одчиняєш ворота київські; стріляєш з батьківського золотого стола салтанів по далеких землях!»

Сформулюйте власні міркування про те, у чому цінність поеми «Слово о полку Ігоревім» як історичного джерела (3 – 4 речення).

На мою думку, «Слово о полку Ігоревім» є цінним джерелом з історії Русі України….

 

V. Підсумок уроку

Історики висувають безліч гіпотез стосовно того, хто написав «Слово о полку Ігоревім». Деякі навіть стверджують, що це підробка. Відомо лише, що наприкінці ХVІІІ ст. рукопис знайшов О. Мусін – Пушкін, а сам твір було надруковано 1800 р.

Присвячене цьому походові “Слово о полку Ігоревім” було закликом до єдності, до об’єднання зусиль для спільної боротьби проти половецької загрози. Невідомий автор „Слова о полку Ігоревім” виступив палким патріотом рідної землі, закликав князів забути суперечки і чвари, об’єднатися й захистити рідну землю. Він ставив їм за приклад великого князя київського Святослава Володимировича, який був “грозою для ворогів, приборкав їх полками сильними...” За своєю мовою, образами “Слово о полку Ігоревім” — це справжній літературний шедевр.

Робота з Хмарою слів учні повинні скласти 3 – 4 речення про «Слово о полку Ігоревім»

  1. Вправа «Хмаринка тегів».
  • Оберіть одне чи два із запропонованих тегів та доповніть їх.

  • сьогодні я дізнався ...
  • було важко ...
  • я зрозумів, що ...
  • я навчився ...
  • я зміг ...
  • було цікаво дізнатися, що ...
  • мене здивувало ...
  • мені захотілося ... і т.д.

VІ. Домашнє завдання Опрацювати параграф та скласти кросворд.

Випереджальне завдання підготувати повідомлення про Галицьке князівство. Ярослав Осмомисл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література та джерела

1.Підручник В.А. Смоній, В.С. Степанов "Історія України", Київ, "Генеза", 2007 р.

2.Нова програма з історії України для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів затверджено МОН 2015-2016 н.р

3. Підручник  Н. М. Гупан, І.І. Смагін, О.І. Пометун «Історія України» , Київ «Освіта» 2015

4. Історичне джерело «Слово о полку Ігоревім» Київський університет 1989 р.

5. Інтернет ресурси: https://www.youtube.com/watch?v=BdZp3yX5YR0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8

C:\Users\user\Downloads\V formie kommientariia (4).jpg

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кличко Татьяна
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
22 березня 2020
Переглядів
5419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку