Тема. Світлові хвилі

Про матеріал
Мета: систематизувати знання учнів з теми «Світлові хвилі». Вміти чітко і правильно висловлювати свої думки. Розвивати увагу та інтерес.
Перегляд файлу

Урок фізики в 11 класі

Тема. Світлові хвилі

Мета: систематизувати знання учнів з теми «Світлові хвилі». Вміти чітко і правильно висловлювати свої думки. Розвивати увагу та інтерес до фізики при підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання. Вчити етики та культури спілкування.

Тип уроку: узагальнюючий.

Обладнання: тести

Хід роботи

«Не бійся, що не знаєш –

Бійся, що не навчишся»

Китайська мудрість

  1. Організаційний момент.
  2. Вступна частина.

Учитель. Шановні учні! Сьогодні ми знаходимося у прес – центрі тематичної газети «Світлові хвилі». Напевне, у вашому житті траплялись моменти, коли прочитавши якийсь матеріал, ним переймалися або були захоплені, або обурювалися. І можливо, у вас виникло бажання стати журналістом .Я дам вам такий шанс: а раптом у вашій особі живе «супержурналіст» . Кінцевий результат праці будь-якого журналіста – цікавий матеріал, якому передує кропітка робота.

            Кожен журналіст хоче працювати в престижній газеті, але головний редактор бере на роботу тільки того, хто продемонструє гарні здібності. Уявіть, що ви – «журналіст на урок», а я –«головний редактор». Мені потрібно відібрати висококваліфікованих журналістів. Отже, ви на кастингу в головного редактора.

  1. Актуалізація опорних знань. Перший етап кастингу.

               Головному редактору потрібні журналісти, які впевнено володіють теоретичним матеріалом з теми «Світлові хвилі». Тож першим моїм завданням буде таке завдання: передаючи уявний мікрофон один одному закінчити моє речення з під теми «Геометрична оптика».

                 Другу частину теоретичного матеріалу з підтеми «Хвильова оптика» ми перевіримо використовуючи тестові завдання з теми «Інтерференція, дифракція, дисперсія світла. Електромагнітні випромінювання». Використовуємо II і III варіанти по 6 перших завдань. Тестові завдання  складені кафедрою фізики інституту після дипломної освіти.

II варіант 1.А 2.В 3.А 4.Б 5.А 6.А    II варіант 1.Б 2.А 3.Б 4.В 5.Б 6.В

  1. Мотивація учбового процесу.

Використаємо наші знання при підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання.

  1. Формування вмінь і навичок. Другий етап кастингу.

Учитель. Журналісти повинні вміти швидко збирати потрібну інформацію та узагальнювати її. Збирають її різними способами: перший спосіб – це подорож. Я пропоную вам здійснити подорож до країни «Зовнішнього незалежного оцінювання». Спонсором нашої подорожі є Біда Дарія Дмитрівна – учитель фізики  Львівського фізико – математичного ліцею та Альошина Марина Олександрівна – фахівець українського центру якості освіти. Мета нашої подорожі – винайти в тестових завданнях ті номера задач, які відповідають нашій темі «Геометрична і хвильова оптика».

Тести №3 і №4 (Біда Д.Д.) №21,№22 (тест №3); №21, №22 (тест №4).

             Варіанти №2 і №4(Альошина М.О), №2 (завдання №21;№22);  №4(завдання №21;№22)

             Ви повинні розповісти мені, яка задача, якій темі відповідає.

  1. Третій етап кастингу.

            Після того, як матеріал зібрано журналістом, настає період роботи за письмовим столом. Журналіст розробляє план статті і приступає до його реалізації. Отже, ми починаємо розв’язувати задачі із записом у зошиті.

            Головний редактор прийме до друку статтю у журналіста, який користується перевіреними, правдивими фактами. Тому, до дошки піде той учень, який першим каже правильну відповідь.

           Тест №3                                                          Тест№4

          Варіант №1                                                  Варіант №3 

    №21 А 125*10 м/c                                         №21 В arccos 0.8

    №22 В 600 нм                                                 №22 А 450 нм

        Варіант №2                                                     Варіант №4

    №21 Г 18 см                                                     №21 В 540 нм

    №22 В 24 см                                                     №22 Б 54 см

  1. Четвертий етап кастингу.

                 Кожен журналіст повинен вміти працювати з листами, які надходять до редакції. Йому доводиться спілкуватися з людьми, уміло встановлювати контакти зі співрозмовником. Вам доручається терміново, працюючи з комп’ютером відповісти на ці листи. І вміння це оцінне наш комп’ютер.

  1. Підсумок уроку.

             Учитель. Шановні журналісти! Час нашого кастингу вичерпано. Зараз ми зробимо висновки відносно нашої роботи.

               І так кастинг пройшли такі учні:

               Кастинг не пройшли такі учні:

  1. Домашнє завдання.

Тести ЗНО 2008 рік варіант №1,2,3.

Тести ЗНО 2007 рік.

                                     

                                  Додаток №1

  1. Світло – це випромінювання.
  2. Розділ фізики, що вивчає світлові явища, називається оптикою.
  3. Усі джерела світла поділяються на природні та штучні.
  4. Лінія, вздовж якої поширюється світло це світловий промінь.
  5. У природному середовищі світло поширюється прямолінійно.
  6. Наслідком такого поширення є утворення тіні і півтіні.
  7. Як наслідком таких явищ є сонячні і місячні затемнення.
  8. Коли світло потрапляє на межу поділу двох середовищ, то воно заломлюється, відбивається і поглинається.
  9. Кут падіння – це кут між поділом променем і перпендикуляром поставленим в точку падіння.
  10.  Падаючий і відбитий промінь лежить в одній площині.
  11.  Кут відбивання дорівнює куту падіння.
  12.  Дзеркало, поверхня якого є площина називається плоским дзеркалом.
  13.  Те, що ми бачимо за дзеркалом, є зображення.
  14.  Воно має такі властивості пряме, уявне, за розміром дорівнює розміру предмета.
  15.  Відбивання може бути дзеркальне і розсіяне.
  16.  Відбивання від шорсткої поверхні – це відбивання розсіяне.
  17.  Заломлення світла – це зміна напрямку поширення.
  18.  Заломленням світла можливе лише на межі двох прозорих середовищ.
  19.  Лінзи бувають розсіювальні і збиральні.
  20.  Пряма, що проходить через центр сферичних поверхонь, які обмежують лінзу, називається головною оптичною віссю.
  21.  Фокус – це точка, в якій перетинаються світлові промені, які пройшли крізь лінзу.
  22.  Кожна лінза має два фокуси.
  23.  Фокуси розсіювальної лінзи є уявним.
  24.  Дійсне зображення може давати збиральна лінза.
  25.  Якщо предмет розміщений у подвійному фокусі, то розміри зображення такі самі як і предмета.
  26.  Якщо предмет знаходиться перед фокусом збиральної лінзи, то зображення є уявним, прямим, збільшеним.
  27.  Оптична сила лінзи визначається формулою D= .
  28.  Оптична сила вимірюється в діоптріях (дтпр).
  29.  Для збиральної лінзи оптична сила є додатною.
  30.  Формула тонкої лінзи .
  31.  Відстань від предмета до лінзи позначається буквою .
  32.  Відстань від зображення предмета до лінзи позначається буквою.
  33.  Фокусна відстань лінзи позначається буквою .
  34.  Закон заломлення світла має вигляд  =n.
  35.  Чому дорівнює відносний показник заломлення n= ; n=
  36. Чому дорівнює лінійне збільшення лінзи ==
  37. Чому дорівнює граничний кут повного відбивання  sin=

                                

                                           Додаток №2

                                              II Варіант

  1. Явище підсилення коливань в одних точках середовища і послаблення в інших, яке є результатом накладання одна на одну хвиль однакової довжини, називається

А. Інтерференцією Б. Дифракцією В .Дисперсією

  1. Де розташовані в шкалі електромагнітних хвиль інфрачервоні промені, якщо брати до уваги, що довжина хвиль зростає?

 А. Перед видимим                     Б.Перед червоними                      В.Після червоних

                            світлом                                        променями.                                  променів

  1. Дифракція відбувається краще, коли відношення довжини хвилі, що огинає перешкоду, до розмірів перешкоди…

А. Зростає Б.Зменшується В.Є постійною

  1. Інтерферуючі хвилі послаблюють одна одну, коли різниця ходу двох променів дорівнює...

                       А.                    Б.                      В.2

  1. Які випромінювання із зазначених мають більшу здатність до                          

       дифракції: 1 - видиме світло, 2 - радіохвилі, 3 -рентгенівські          

       промені,  4 - інфрачервоні промені

А.2                                       Б.1,4                                         В. 3

     6. Хвилі від двох когерентних джерел приходять в дану точку в протилежних фазах. Чому дорівнює амплітуда А результуночного коливання в цій точці, якщо амплітуда коливань у кожній хвилі дорівнює ?

 А. 0                    Б. А=2                    В. А=

                                                                   III варіант

  1. Дисперсією світла називається...

А.Залежність показника заломлення світла від його кольору.

Б.Залежність показника заломлення світла від довжини хвилі (або частоти коливання)

В.Розклад білого світла на його складові.

     2. Де розташовані в шкалі електромагнітних хвиль ультрафіолетові промені в порядку зростання довжини хвилі?

      А.Перед видимим світлом Б. Після видимого світла В.Після фіолетових променів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     Тест №3

(Біда Д.Д) №21. Знайдіть швидкість світла у вакуумі, визначити швидкість в алмазі, якщо показник алмазу 2,4

А.125*м/с   Б.62.5*м/с     В.225*м/с       Г.100*м/с

(Біда Д.Д) №22. У деяку точку проходять дві когерентні світлові хвилі з різницею ходу 8,4 мкм. Визначити, якою може бути довжина хвилі(із запропонованих варіантів), щоб у цій точці спостерігався інфрачервоний максимум.

А.450нм              Б.575нм                  В.600нм                  Г.675нм

                                                                    Тест №4

(Біда Д.Д) №21. Під яким кутом має падати промінь на поверхню скла, щоб кут заломлення був вдвічі менший від  кута падіння? Показник заломлення скла 1,6.

А.arccos 0,8       Б. 3arccos 0,8        В. 2arccos 0,8            Г. arccos 0,6

(Біда Д.Д) №22. У деяку точку простору приходять дві когерентні світлові хвилі з різницею ходу  7,2 мкм. Визначте, якою може бути довжина хвилі(із запропонованих варіантів), щоб у цій точці спостерігався інтерференційний максимум.

А.450 нм.              Б.525 нм.          В.645 нм.             Г.675 нм.

                                                                     Варіант №2

(Альошина М.О) №21. Дифракційна гратка, що має 50 штрихів на 1 мм, міститься на відстані 3м від екрана. На гратку нормально падає монохроматичне світло з двома дифракційними максимумами першого порядку на екрані.

А. 9 мм                   Б. 1,8 см                        В.9 см                           Г.18 см

(Альошина М.О) №22. На фотографії показано проходження паралельного пучка світла через збиральну лінзу з фокусною відстанню 6 см. Визначте, на якій відстані від джерела світла буде його зображення, якщо джерело світла поставити на відстані 12 см від лінзи.

А. 18 см.                 Б.21 см.                В. 24 см.                  Г 27 см.

                                                           Варіант №4

(Альошина М.О) №21. Дифракційну гратку у якої 50 штрихів на 1 мм. освітили монохроматичним світлом. На екрані, розташованому на відстані 4 м. від дифракційної гратки, між нульовим максимумом і максимумом другого порядку дорівнює 21,6 см. Визначте довжину хвилі світла.

А. 360 нм.                 Б.450 нм.                  В.540 нм.                     Г 630 нм.

(Альошина М.О) №22. На фотографії показано проходження паралельного пучка світла через збиральну лінзу з фокусною відстанню 12 см. Визначте, на якій відстані від джерела світла буде його зображення, якщо джерело світла поставити на відстані 18 см. від лінзи.

docx
Додав(-ла)
Саранча Ольга
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Фізика (академічний рівень, профільний рівень) 11 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О., Кірюхін М.М.)
Додано
18 січня 2021
Переглядів
1090
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку