Тема уроку: "Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. «Як дитиною бувало»"

Про матеріал
Урок з української літератури в 6 класі з елементами інтелектуальних ігор Тема: Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. «Як дитиною бувало» Мета: знайомити учнів з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезії «Як дитиною, бувало...»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; активізувати словник учнів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість); прищеплювати інтерес до наслідків власної праці. Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Урок з української літератури в 6 класі з елементами інтелектуальних ігор

Тема: Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні.   «Як дитиною бувало»

 Мета:  знайомити учнів з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезії «Як дитиною, бувало...»; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; активізувати словник учнів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість); прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Лесі Українки, фотокартки, виставка творів, презентація «Дитинство Лесі Українки».

Хід уроку

 

І.Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя.

Любі діти! Розгадайте ребус – дізнайтесь ім’я поетеси, із творчістю     якої ми сьогодні познайомимося.

                                                Ребус

     К=Р        О=И                                  '''''

http://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=374944289-08-72&n=21http://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=194604668-34-72&n=21      http://im6-tub-ua.yandex.net/i?id=104666739-51-72&n=21+НА   http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=89609472-56-72&n=21

Лариса                                Петрівна                Косач

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Гра «Мозковий штурм»

- Під яким псевдонімом писала твори Лариса  Петрівна Косач?                       

- Що ви знаєте про неї?

- Які твори поетеси ви вивчали в попередніх класах?

2. Інтелектуальна гра «Фотокартка»

Умови: перед учнями фото із зображенням членів родини Лесі Українки та подіями з життя поетеси. Дітям треба пояснити, як стосується фото життя письменниці.

http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=147658996-68-72&n=21 http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=232511226-01-72&n=21 http://im7-tub-ua.yandex.net/i?id=140636095-33-72&n=21 C:\Users\Татьяна\Desktop\i.jpg http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=53861066-17-72&n=21

Леся Українка Олена Пчілка   брат Михайло      батько           Фортепіано

http://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=64763906-34-72&n=21 http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=248694886-21-72&n=21 http://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=235237053-66-72&n=21

Водохреща              тітка Олена        батьківщина Лесі Українки

 

Фото, що залишилися непоясненими учні  зможуть пояснити в кінці уроку. Отже, це і буду проблемним завданням для шестикласників.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

1.Слово вчителя

Лариса Петрівна Косач народилася 13 (25) лютого 1871 в місті Новограді-Волинському (Слайд 1,2).

Мати, Ольга Петрівна Драгоманова-Косач — письменниця, яка творила під псевдонімом Олена Пчілка (її поезію й оповідання для дітей українською мовою добре знали в Україні). Батько —– Петро Антонович Косач був людина освічена й для свого часу передова, а натурою лагідна та добра. високоосвічений поміщик, який дуже любив літературу і живопис. (Слайд 3)Дитячі роки пройшли на Волині: у Новограді-Волинському (1871 — весна 1879), Луцьку, в селі Колодяжному, що під Ковелем.

У будинку Косачів часто збиралися письменники, художники і музиканти, влаштовувалися вечори і домашні концерти. Дядько Лесі (так її називали у сім'ї і це домашнє ім'я стало літературним псевдонімом) — Михайло Драгоманов, був відомим ученим, громадським діячем, який перед еміграцією до Франції й Болгарії співпрацював із І. Франком.

Леся Українка та її брат Михайло (в сім'ї їх називали спільним ім'ям — Мишелося) вчилися у приватних учителів. Рано (у 4 роки) навчилася читати. (Слайд 4) Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Любила музику, особливо гру на фортепіано, виявляла композиторські здібності(Слайд5).

         З усіх шістьох дітей (два сини і чотири дочки) Леся найдужче вдалася в батька – і вродою, і характером, і звичками. Батько чуйно і сердечно ставився до дітей, однак найбільше любив Лесю, до неї був найніжнішим. Можливо тому, що вона мала слабкіше здоров’я, а може за її талант, який розпізнав раніше за інших, навіть за матір.

У березні 1879 Заарештовано Олену Антонівну Косач, тітку Лесі, за участь у замаху на шефа жандармів Дрентельна; пізніше її вислано в Олонецьку губернію, а 1881 р. заслано до Сибіру на 5 років (м. Ялуторовськ Тюменської обл., а потім у м. Тюмень). Дізнавшись про це, Леся в кінці 1879 або на початку 1880 року написала свою першу поезію — «Надія» (Слайд 6).

2. Підготований учень виразно читає поезію «Надія»

1880р 6 (18) січня Леся дуже застудилася, початок тяжкої хвороби(Слайд 7). Влітку 1883 року Лесі діагностували туберкульоз кісток.

На початку травня 1882 року Косачі переїздять в село Колодяжне, що віднині стало їхнім постійним місцем проживання(Слайд 8).

А тим часом Леся з братом Михайлом живуть у Києві, вчаться у приватних вчителів, зокрема вивчають грецьку і латинську мови.

Саме ця  рано навчила Лесю Українку мужності. Вона змушена була змагатися з тяжкою хворобою, що вразила її ще в дитинстві, зробила недосяжною її блискучу музичну кар'єру і мучила поетесу всі подальші роки. Проте оця ще дитяча зневага до фізичного і душевного болю супроводжувала Лесю Українку все її життя.

 Померла 19 липня (1 серпня) 1913 року в Сурамі у віці 42 років. Похована на Байковому кладовищі в Києві(Слайд 9,10).

3.Виразно читати поезію «Як дитиною бувало»

 Словникова робота.

Епіграма – невеличкий вірш, що висміює якусь особу.

4. Аналізування поезію Лесі Українки «Як дитиною, бувало...»

4.1. Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.

4.2. Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.

4.3. Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.

Робота в групах

Виписати з вірша художні засоби:

І група «Метафори»

ІІ група «Риторичні запитання»

ІІІ група «Епітети»

      IV. Закріплення матеріалу

1. Гра «Хвилина відкритих думок»

  • Унаслідок чого героїня твору страждає, терпить тяжкі муки?
  •  Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
  • А ви вмієте терпіти навіть тоді, коли це неможливо?
  •  Які риси характеру притаманні дівчині? (Сила волі, мужність, терпимість, витримка, гордовитість, вміння долати будь-які перешкоди)
  • Поясніть рядок з поезії: «...плачу я, щоб не сміятись?»
  • Який зв’язок цієї поезії з іншими, вже вивченими творами Лесі Українки?

2. Дати відповідь на проблемне запитання.

      V. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжити речення:

«Цей урок мені запам’ятався тим, що…»

«Я маю такі риси характеру, як Леся…»

 Скласти асоціативний кущ «Леся Українка»

      VI. Оцінювання учнів

      VIІ. Домашнє завдання:

Завдання для всіх: Читати біографію за підручником с. , поезію «Як дитиною бувало» вивчити напам’ять.

Завдання по групах:

Група «Творці» Скласти кросворд або літературний диктант за творчістю та життям Лесі Українки.

Група «Живописці» Намалювати ілюстрацію до одного з творів поетеси.

doc
Додано
29 листопада 2020
Переглядів
997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку