Тема уроку: ТЕПЛООБМІН. ВИДИ ТЕПЛОПЕРЕДАЧІ

Про матеріал
Під час уроку ознайомити учнів з видами теплопередачі, навчити пояснювати теплові процеси; закріпити знання про теплові явища в природі та розкрити зміст способів теплопередачі у навколишньому середовищі; розвивати науковий світогляд учнів на явища природи.
Перегляд файлу

Фізика 8 клас                 Теплові явища                Дата проведення __________

Тема уроку: ТЕПЛООБМІН. ВИДИ ТЕПЛОПЕРЕДАЧІ

Мета: ознайомити учнів з видами теплопередачі, навчити пояснювати теплові процеси; закріпити знання про теплові явища в природі та розкрити зміст способів теплопередачі у навколишньому середовищі; розвивати науковий світогляд учнів на явища природи; виховувати відповідальне ставлення до навчання,  вимогливість до себе

Компетентності: науково-природнича: розширювати світоогляд учнів та їх просторову уяву

Тип уроку:  Комбінований

Обладнання: підручники, 3 однакові стрижні,  колба з водою, на дні якої поміщено кристалик калій пергаменту

Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе.
     Петроній

I. Актуалізація опорних знань

Фізичний диктант  (можна в усній формі)

1. Дайте означення температури  тіла.

2. Назвіть  різні види термометрів.

3. Які є способи зміни внутрішньої енергії тіл?

4.  Закінчіть речення: «Чим швидше рухаються молекули тіла, тим його температура...»

5. Чому нагрівається металевий дріт, якщо його декілька разів зігнути  і розігнути?

6. Чим відрізняються молекули холодної, теплої та гарячої води?

7.  Чому бійці, які десантуються з гелікоптерів на канатах, обов'язково одягають рукавички?

8.  Наведіть приклади у яких процесах змінюється внутрішня енергія.

9.  Закінчіть речення: «Тепловими називають явища, пов'язані зі зміною...»

10. Чому, щоб скип'ятити воду в каструлі, ми на­гріваємо дно каструлі, а не її кришку?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Створення проблемної ситуації.    Чому жителі пустелі влітку носять важкі халати? В якому взутті тепліше взимку: в тому, яке щільно прилягає до ноги, чи в просторому? Чому навесні забруднений сніг тане швидше, ніж чистий? (Вислухати відповіді учнів)  В кінці уроку ви зможете дати відповідь на ці та інші питання.

IІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

В процесі теплообміну теплота може передаватись від більш нагрітого тіла до менш нагрітого. Існує три основних види теплообміну: теплопровідність, конвекція, випромінювання. Зараз ми по черзі розглянемо кожен з них.

Дослід 1: 3 однакові стрижні (дерев’яний, металевий, скляний), до яких прикріплені зверху по 3 сірники на парафіні, посудина з гарячою водою. Стрижні опускають нижніми кінцями в гарячу воду і спостерігають за відпаданням сірників. (є матеріали з гарною і поганою теплопровідністю).

При нагріванні тіла збільшується швидкість коливального руху частинок, потім  у   результаті  взаємодії  частинок  збільшується  швидкість руху сусідніх частинок.  Слайд 2. Таким чином, підвищується температура тіла.

У   твердих тілах частинки лише здійснюють коливальні рухи, перенесення речовини не відбувається.   Так і відбувається процес теплопровідності.

Запис у зошити:  Теплопровідність — це процес теплопередачі, при якому енергія переноситься від більш нагрітих ділянок тіла до менш нагрітих в  результаті теплового руху та взаємодії  частинок.

Слайд 4  Найменша теплопровідність у газів. Цим обумовлена мала теплопровідність пухнастих тканин, наприклад вовни: між їхніми волокнами багато повітря. Слайд 5.  Хутро кроликів допомагає новонародженим голеньким кроленятам не перехолонути. Слайд 6.  Пінопласт (пористий матеріал) має малу теплопровідність.  Слайд 7 Сніжний покрив уберігає взимку від вимерзання озимі рослини. Слайд 8  Речовини з малою теплопровідністю використовують як утеплювачі для приміщень.

Фізхвилинка

Рухавка «Зміни свою внутрішню енергію»

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\12.02\види кон.jpg

Дослід 2. Нагрівання колби з водою, на дні якої поміщено кристалик калій пергаменту, що забарвлює виниклі конвекційні потоки.

Запис у зошит:

 Конвекція - це вид теплообміну, обумовлений переносом речовини, потоками газу або рідини.

 Слайд 9

 Розрізняють природну (вільну) й вимушенуконвекцію. Природна виникає в полі сили тяжіння за нерівномірного нагріванні текучих речовин. Унаслідок різних температур відбувається перемішування речовин, воно здійснюється не частинками речовини, а електромагнітними хвилями. Усі нагріті тіла випромінюють тепло. Конвекція має місце лише у рідинах і газах.

Приклади:

- слайд 10 Конвекційні потоки виникають й усередині каструль із рідинами,  які нагріваються на кухонній плиті. 

- слайд 11 Усі вітри в атмосфері являють собою конвекційні потоки величезного масштабу.

- слайд 12 Тяга у печах, грубках це також конвекційні потоки

- слайд 13 Конвекція у приміщеннях

 

Слайд 14  Ви знаєте, що без енергії Сонця життя на Землі неможливе. А як передається енергія від Сонця до Землі? Конвекцією, теплопровідністю чи яким новим способом? Коли ми хочемо сховатися від Сонця, то ми що робимо? (відповіді учнів)

Якби тепло від Сонця передавалось теплопровідністю чи конвекцією, то ми були б оточені нагрітим повітрям і ні газета, ні дерево не відіграли б ніякої ролі. Весь простір за межами нашої атмосфери складає вакуум (розріджену речовину). А для теплопровідності, конвекції необхідно що?  (відповідь: середовище) Теплообмін між Сонцем і Землею відбувається за допомогою випромінювання.

Запис у зошит:

Слайд 15.

Випромінювання – це процес передачі теплоти шляхом випускання променів. Теплову енергію випромінюють усі без винятку тіла при будь-якій температурі. Чим вища температура тіла, тим більше енергії воно випромінює. При охолодженні тіла рух атомів сповільнюється, інтенсивність теплового випромінювання зменшується

Слайд 16.  Давайте уявно піднесемо руку до нагрітої праски знизу і ви відчуєте таке тепло, як від лампи накалювання в люстрі. І в цьому випадку теплообмін відбувається завдяки випромінюванню.

Виявлявлено, що темні тіла краще нагріваються, ніж блискучі. Це відбувається тому, що темні тіла добре поглинають теплові хвилі, що надходять до них, а тіла із блискучою й світлою поверхнею більшу частину  хвиль, що надходять, відбивають.   Здатність тіл по-різному поглинати енергію випромінювання знаходить широке застосування в побуті і техніці.

Наприклад:

-         Слайд 17. Улітку в чорній футболці краще не виходити на вулицю, тому що вона сильно нагрівається під променями сонця; у білій футболці помітно прохолодніше.

-         Слайд18.  Літаки, скафандри космонавтів призначені для виходу у відкритий космос, пофарбовані в сріблясті кольори.

-         Слайд 19. Біля 50% енергії, що випромінює Сонце являється променевою енергією, ця енергія є джерелом життя на землі.

ІУ. Закріплення вивченого

 

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image001_3.png

 

Робота з підручником (с. 173)

 Є речовини, які мають гарну і погану теплопровідність їх називають теплоізоляторами. Виписати по три речовини, які маютьгарну й погану теплопровідність. Робота з таблицею «Теплопровідність речовин».

УІ. Домашнє завдання: вивчити записи в зошитах, опрацювати параграф, усні відповіді на запитання

Роздатковий матеріал на домашнє завдання

1. Якщо налити окріп в металеву кружку, то вона досить швидко стане гарячою. У який спосіб теплові до кропу переходить до стінок кружки?

2. В електричному чайнику спіраль вмонтовано на дно. Чому ненабічній стінці або під кришкою?

3. Чому для правильного вимірювання температури повітря, особливо влітку, термометр треба розміщувати в тіні?

4. Легко вдягнена людина на холодному повітрі може перебувати досить довго, а в холодній воді—швидко замерзає. Чому?

5. Будинок, у якого стіни виготовлено із суміші глиний соломи, значно краще«тримає»тепло, ніж будинок з цегли або бетону, за умови однакової товщини стін. Чому?

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

 

-         Ж.Д. Іванова,  Фізика, розробки уроків; 2011 рік -255с.

-         Науково-методичний журнал «Фізика в школах України» № 8, 2013

-         Л.Є. Генденштейн, Фізика 8 клас, ТОВ ОВ «Гімназія», 2008 – 256 с.

-         С.В. Котляр, Книга для вчителя (завдання поточного оцінювання), Харьків 2009 -69 с.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Сиротюк В.Д.)
До уроку
§ 6. ВИДИ ТЕПЛООБМІНУ
Додано
7 лютого
Переглядів
64
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку