Тест "Контрольна робота з теми "Фразеологія"

Про матеріал
Завдання призначені для перевірки рівня засвоєння знань і вироблення вмінь з теми "Фразеологія". Використані джерела: 1. Українська мова : навч. посіб. для підготов. до ЗНО для слухачів системи довуз. підготов. / Нар. укр. акад., [каф. українознав. ; упоряд. Т. М. Берест]. – Х. : Вид-во НУА, 2018. – 200 с. 2. Усі уроки української мови. 10 клас. ІІ семестр. Профіль – українська філологія / О. В. Слюніна. – 2-ге вид., доповн. та переробл. – Х.: Вид.група «Основа», 2020. – 364, [4] с. – (Серія «Усі уроки»). 3. Словник фразеологізмів української мови за Білоноженко В.М. ; Гнатюк І.С. ; Дятчук В.В. ; Неровня В.Н. ; Федоренко Т.О.
Перегляд файлу

Контрольна робота з теми «ФРАЗЕОЛОГІЯ»

10 клас (профільний рівень)

І варіант

Питання 1-7 по 0,5 б = 3,5 б

1. Фразеологізмами є словосполучення рядка:

А бабине літо, з горем пополам, носа задирати;

Б дуже горювати, бабина порада, витирати ніс;

В великий ніс, страшне горе, зустріти бабу;

Г бабина хустка, поганий настрій, кирпате обличчя;

Д сумне обличчя, бабині рушники, шморгати носом.

2. Фразеологізмами є словосполучення рядка:

А читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому;

Б пекти раків, читати по очах, западати в душу, писана красуня;

В легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля;

Г кінець року, пекти картоплю, відчинені двері, гнути залізо.

3. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А нуль без палички, підставляти ногу, жити одним днем, пальці гризти;

Б збити з пантелику, облизня піймати, теревені правити, грати дурня;

В брехні справляти, напускати туману, замилювати очі, дзвін великий лить;

Г нестися високо вгору, сісти на мілину, лізти на мед, терпець урвався.

4. Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження:

А ідея фікс; у голові джмелі літають; як корова язиком злизала; дамоклів меч;

Б світ макітриться; гарбуза дістати; не до жартів; до булави треба голови.

В манна небесна; хоч греблю гати; гордіїв вузол; намилити шию;

Г вовк в овечій шкурі; сіль землі; альфа і омега; два боки однієї медалі.

5. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки»:

А набити оскому;

Б розбити глек;

В вбити клин;

Г бити в саму болячку.

6. Який фразеологізм є антонімічним до інших:

А кожен кулик своє болото хвалить;

Б на чужому коні їздити краще;

В у чужій хаті і борщ добріший;

Г чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.

7. Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.

А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В. Скомаровський).

Б Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою (У. Самчук).

В Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухопити коропа руками.

Шубовсь! В одежі, в чоботях, з картоплею в торбинці… Даремно! (Остап Вишня).

Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці теж панувала латина (А. Коваль).

8. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази).  (1 б)

Пасти пташок; дуба врізати;  серце - не камінь; прикусити язика; біла ворона.

 

9. Правильним є тлумачення фразеологізму (установіть відповідність) (2 б)

          фразеологізм                                                                значення

 

 

1 Лягти головою

2 На кутні сміятися

3 Наганяти холоду

4 Ляща дати

А   ударити

Б   плакати

В   лякати

Г   загинути

 

10. Правильним є тлумачення фразеологізму (установіть відповідність) (2 б)

             фразеологізм                                                                   значення

1 Залити за шкуру сала

2 Набита рука

3 Хоч греблю гати

4 Серце обривається

А   багато

Б   тривожно, сумно

В   вправний, майстерний

Г   дошкулити

 

11. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми. (1,5 б)

Любити, бігти, втомитися.

12. Складіть діалог з поданими фразеологізмами. (2 б)

Буря у склянці води, лебедина пісня, коронний номер.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота з теми «ФРАЗЕОЛОГІЯ»

10 клас (профільний рівень)

ІІ варіант

Питання 1-7 по 0,5 б = 3,5 б

1. Фразеологізмами є словосполучення рядка:

А гречана каша, пасти корів, пити воду

Б березова каша, пасти задніх, замутити воду

В березові дрова, вмитися водою, прозора вода

Г березовий ліс, дуже відстати, чисте повітря

Д склянка води, березова кора, широка ріка

2. Фразеологізмами є словосполучення рядка:

А Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчинені двері;

Б Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста;

В Ґав ловити, розбити глек, альфа і омега, пасти задніх.

Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити друга, не бачити смаленого вовка

3. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

А кров з молоком, впасти духом, рукою подати, від серця відлягло;

Б ні пари з уст, тримати язик за зубами, мов у рот води набрати, грати в мовчанку;

В пасти задніх, зуб за зуб, правити теревені, ґав ловити;

Г відкривати очі, хоч і вухо бгай, міряти на свій аршин, зривати маску.

4. Укажіть рядок фразеологізмів з античної міфології:

А геркулесові стовпи, танталові муки, ахіллесова пʼята, сізіфова праця;

Б за царя Панька, вмивати руки, гордіїв вузол, в очах зеленіє;

В журба сушить, аж за вухами лящить, тягар на душі;

Г Ноїв ковчег, до булави треба голови; земля обітована.

5. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «дошкуляти словами»:

А бити в саму душу;

Б набивати ціну;

В бити в одну точку;

Г вдарити по руках.

6. Який фразеологізм є антонімічним до інших:

А два чобота пара;

Б одного гніздечка птиці;

В одним миром мазані;

Г не з нашої парафії,

7. Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.

А Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.

Б Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазухою камінь (Г. Рибцуник).

В Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В. Скомаровський).

Г Палав «Собор» – палали й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.

8. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази). (1 б)

Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови; купити кота в мішку.

9. Правильним є тлумачення фразеологізму (установіть відповідність) (2 б)

       фразеологізм                                                                    значення

1 Біла кістка

2 Біла ворона

3 Гладити по спині

4 Дамоклів меч

А   незвичайний

Б   карати

В   знатного походження

Г   неприємність, постійна небезпека

 

10. Правильним є тлумачення фразеологізму (установіть відповідність) (2 б)

       фразеологізм                                                                    значення

1 Баглаї бити

2 Ні билини

3 Ряст топтати

4 Узяти бика за роги

А   жити, існувати

Б   діяти рішуче

В   ледарювати

Г   пусто, безлюдно

 

11. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми. (1,5 б)

Плакати, соромитися, червоніти.

12. Складіть діалог з поданими фразеологізмами. (2 б)

Розмотати клубок, нитка Аріадни, хитрий лис.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 січня
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку