Контрольна робота (9 клас). Текст як одиниця мовлення. Узагальнення вивченого матеріалу про складне речення

30 запитань
Запитання 1

Який вид зв'язку наявний у даному тексті : "…Горобина і ялина стояли поруч. Зовсім близенько одна до одної. І тому вони часто перешіптувались між собою. На ялинці росли хвоїнки і шишки, а на горобині — листя і грона жовтогарячих плодів. Ялинка дивилась на свою подругу. Горобині було незручно, і вона почервоніла. Кожен плід її спалахнув жаром. Ялинка замилувалась нею. Яка-то гарна горобина!"?

варіанти відповідей

А паралельний.

Б послідовний

В неоднорідний

Г однорідний

Запитання 2

Прочитайте текст і визначіть, які засоби міжфразового зв'язку тут наявні:З давніх-давен люди оцінили смакові, поживні й цілющі якості капусти. Вважалося, що вона містить усі сім благ - гаряче і холодне, сухе і вологе, гірке й солодке, а також гостре. Лікарі радили давати капустяний сік дітям, аби ті швидше виростали, радили вживати цілющу капусту при запаленнях та свіжих ранах.

варіанти відповідей

А лексичні повтори

Б займенник

В синоніми

Г вставні слова

Запитання 3

Тема тексту - це...

варіанти відповідей

А група слів, словосполучень та речень

Б оцінка предмета чи явища

В його зміст, те, про що в ньому розповідається

Г «відоме» і «нове»

Запитання 4

 Він їхав на велосипеді,а потім наш друг зник у лісі,у якому Сашко не міг заблукати. Правильно побудована схема до речення..

варіанти відповідей

А [ ],а [ ], ( у якому )

Б [ ],а [ ], [ у якому ]

В ( ),а [ ] ,( у якому )

Запитання 5

Правильно названо засоби міжфразового зв'язку в тексті в кожному рядку, ОКРІМ

варіанти відповідей

А синоніми

Б займенники

В прислівники

Г омоніми

Запитання 6

Укажіть речення, у якому частини поєднані безсполучниковим та підрядним зв'язками.

варіанти відповідей

А. Тут панував такий шум, що спершу хотілося просто затулити вуха і бігти безоглядно, але Наталка все-таки вирішила спершу роздивитися майстерні.

Б Чудний народ - художники й поети, усе їм сниться те, чого нема.

В Блукав вечір сумовито, на покоси стелив роси, а за ним йшла чорнокоса ніч у зорянім вбранні, що у вибалках тумани вичакловувала здавна десь на дні

Г Бери в народу вічну силу духу: вона ще знадобиться у борні, і в ній ти знайдеш силу і наснагу, і нею утамуєш спрагу волі

Запитання 7

Укажіть складне речення з різними видами зв'язку

варіанти відповідей

А Якщо не можна вітер змалювати, прозорий вітер на ясному тлі, Змалюй дуби, могутні і крислаті, котрі од вітру гнуться до землі.

Б Преславне українське слово звучить у серці моїм, бо мова - хліб, а не полова: я чув її із уст батьків.

В Пігмей бажа високим буть на зріст, порядним хоче виглядати злодій, завжди злочинець - на ділах добродій

Г Добре сказано Синекою жорстокість народжується з посередності й слабкості

Запитання 8

Визначити вид міжфразового зв’язку в тексті:

"Шевченко – наш поет і перший історик. Шевченко перше всіх запитав наші німі могили, що вони таке, і одному тільки йому дали вони ясну відповідь, ясну, як Боже слово. Шевченко перше всіх додумався, чим наша старосвітчина славна і за що проклянуть її грядущі роди" (П. Куліш).

варіанти відповідей

паралельний

послідовний (ланцюжковий)

поєднання паралельного й послідовного (ланцюжкового)

Запитання 9

Визначити вид міжфразового зв’язку в тексті:

"Саме інженери примусили вчених подумати, як втрутитися в найглибші тайники кристалів, перетворити графіт на алмаз. Інколи вони вкраплені в метеоритах, що прилітають з космосу на землю. Очевидно, створюють їх височенні температури, надвисокі тиснення удару при падінні на землю" (В. Собко).


варіанти відповідей

паралельний

 послідовний (ланцюжковий)

 поєднання паралельного й послідовного (ланцюжкового)

Запитання 10

Визначити вид міжфразового зв’язку в тексті:

"Вельбот відійшов од берега. З вельбота мисливці стежили за двома товаришами. Сміливо залишали ті під собою великі скелі. Та ось вони вже в тому місці, де треба закладати динамітні набої. Ножами вишкрябують ґрунт з-під скель. Роблять глибокі діри. Закладають туди набої" (М. Трублаїні).

варіанти відповідей

паралельний

послідовний (ланцюжковий)

поєднання паралельного з послідовним (ланцюжковим)

Запитання 11

Який зв'язок є у даному реченні: "6 листопада 1983 року в штаті Індіана зникає дванадцятирічний Вілл Баєрс мати зниклого хлопчика Джойс не вгамовується намагаючись знайти сина вона звертається по допомогу до начальника поліції Гоппера який починає розслідування зникнення" ?(Розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Безсполучниковий і підрядний

Сурядний і підрядний

Безсполучниковий і сурядний

Безсполучниковий, сурядний і підрядний

Запитання 12

Укажіть складне речення з різними видами зв’язку.(Розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Досвідчені мисливці розповідають що є такі гончаки які знають де причаївся звір. 

Курок сухо клацнув і від того вовчиця схопилася на ноги а здоровенний вовк скинувся на задніх лапах як схарапуджений кінь.

Усі суперники вертіли гарячково коліщатами коли Андрійко вмить придавив свою метавку до землі черевом нап’яв тятиву руками аж у суставах хруснуло а наступної хвилини стріла влучила в середину круга. 

 І от настав день коли Данило востаннє обходить розсадник обмотує перевесельцями з сіна наймолодші деревця щоб не мерзли в люті морози. 

Запитання 13

Слова, найбільш значимі у змісті тексту ( абзацу), називаються

варіанти відповідей

 головними


самостійними

 ключовими

тематичними

Запитання 14

Основна думка тексту - це...

варіанти відповідей

 те, чого текст навчає, що схвалює або засуджує

 те, про що розповідається в тексті

висновок, що робить автор

це частина тексту, об'єднана однією мікротемою


Запитання 15

З яких частин складається текст?

варіанти відповідей

вступу (зачину), теми, мікротеми, кінцівки

 теми, основної думки, мікротеми, абзацу

 вступу (зачину), основної частини, кінцівки

Запитання 16

Оберіть із запропонованих назв тільки назви типів мовлення

варіанти відповідей

 Розповідь

 Розмовний

Публіцистичний

Роздум

Науковий

Опис

Запитання 17

Виберіть УСІ основні ознаки тексту

варіанти відповідей

 наявність теми й основної думки

 пов'язаність речень за змістом

наявність односкладних речень

відсутність абзаців

наявність складних безсполучникових речень

Запитання 18

Визначте тему та головну думку тексту


Понад 300 років помідори були лише декоративною рослиною, вони навіть вважалися отруйними. З історії відомо, що особистий кухар американського президента Джорджа Вашингтона був підкуплений британською розвідкою і намагався отруїти голову держави, додаючи йому в їжу... помідори. Сьогодні відомо, що вони багаті на вітаміни, каротин, мінеральні речовини.

варіанти відповідей

Історія помідорів. Помідори багаті на поживні речовини

Помідори. Помідори є отруйними

Спроба отруїти президента. Роль британської розвідки

Запитання 19

До тексту якого типу мовлення підходить заголовок "Хата мов писанка"?

варіанти відповідей

опис

розповідь

роздум

Запитання 20

До тексту якого типу мовлення належить загловок "Вклоняймось святій українській берегині - українській хаті"

варіанти відповідей

опис

роздум

розповідь

Запитання 21

Основне повідомлення в реченні міститься..

варіанти відповідей

 у "новому"

 у "відомому"

 у присудку

у підметі

Запитання 22

Що таке абзац?

варіанти відповідей

Це вступна частина якогось, введення, передмова.

Це спосіб закінчення виступу, коли кожна наступна фраза емоційно посилює попередню.

Це сукупність тематично об'єднаних речень, в одному з яких називається тема.

 Це подiя чи система подiй, у яких розкриваються характери, що розв'язують суперечностi мiж ними.

Запитання 23

Що таке мікротема?

варіанти відповідей

 Це зміст тексту, те, про що (або про кого) в ньому йдеться.

Це виділена в тексті окрема, відносно закінчена, думка.

Це завершення тексту, своєрідний підсумок усього висловленого.

Це те, заради чого створено текст (задум його автора), те, до чого він закликає, що схвалює, що заперечує, від чого застерігає, тобто висновок, який випливає зі сказаного або написаного.

Запитання 24

Чим визначається перехід від однієї мікротеми до наступної?

варіанти відповідей

 Темою

 Стилем

Ключовими словами

 Абзацом

Запитання 25

До тексту якого типу мовлення підходить заголовок "Як будували хати в наших краях"?

варіанти відповідей

 опис

розповідь

роздум

Запитання 26

Визначити тип мовлення поданого тексту.

"Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика й великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності й несвободи. Весь у полоні сумного, і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів. Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло бліде, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Такт любив і шанобливість" (О.Довженко).

варіанти відповідей

 опис

розповідь

роздум

Запитання 27

Як розташувати речення в правильній послідовності, щоб вони склали текст?

"(1) Хазяїном того городу, за часів ще молодості Сагайдачного, був князь Василь Острозький, пишний український пан. (2) Давній, хоч і невеликий був. (3) Є на Волині город Острог. (4) А потім і багато інших книжок в оборону віри «благочестивої грецької». (5) Тоді ж завів він в Острозі й школу, підходжу до академії, з греко-латинською наукою. (6) Один з них — Петро Сагайдачний, що гетьманував тепер на Запорожжі. (7) Зі школи тії вийшло багато освічених українців, що боролися проти польського натиску. (8) Один з найбагатших і наймогутніших панів не то на Вкраїну, а й у всій польській державі. (9) Він завів у себе в Острозі першу на Вкраїні друкарню, і в ній 1580 року надруковано вперше церковнослов'янську Біблію."

варіанти відповідей

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,8, 9.

 3, 1, 2, 8, 9, 5, 4, 7, 6.

 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

3, 2, 1, 8, 9, 4, 5, 7, 6.

Запитання 28

Заголовок тексту повинен відображати:

варіанти відповідей

 тип мовлення;

«відоме» та «нове»;

тему та головну думку тексту;

  стиль мовлення

Запитання 29

Кожна мікротема тексту зазвичай розкривається

варіанти відповідей

в абзаці

 в темі

 в головній думці

 в заголовку

Запитання 30

Прочитайте текст

[1] Для України Ніна Матвієнко більше ніж співачка. [2]  Жоден артист не зрівнюється з нею в глибокій спорідненості з народом. [3] І річ не тільки в тім, що неповторний голос мисткині знають усі. [4]   Вона зворушливо красива у своїй простоті, щира, відверта. [5] Артистка переконана в тому, що Бог дав їй талант, щоб через нього вона робила людей щасливими. [6] У найтяжчі для України часи Ніні Митрофанівна прагне дарувати людям частинку себе та своєї душі. [7] Кожна її пісня – чи то про матір, чи то про любов – додає сили, вселяє надію.  

Засобом міжфразового зв’язку 2 і 3 речення є

варіанти відповідей

синонім     

сполучник 

 спільнокореневе слово         

займенник  

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест