ОНП

Додано: 10 травня 2023
Предмет: , 11 клас
Тест виконано: 82 рази
72 запитання
Запитання 1

Природу пізнання, закономірності пізнавальної діяльності людини, її пізнавальні можливості та здібності вивчає:

варіанти відповідей

cинергетика

гносеологія

аксіологія

праксеологія

Запитання 2

Сукупність конкретно-історичних когнітивних і ціннісних засобів пізнання, що визнані науковим співтовариством і забезпечують реалізацію наукової діяльності-це:

варіанти відповідей

cинергетика

гносеологія

парадигма

методологія

Запитання 3

Міждисциплінарна концепція самоорганізації складних систем у процесі їх еволюції-це:

варіанти відповідей

cинергетика

гносеологія

аксіологія

праксеологія

Запитання 4

Системність науки реалізується становленням та розвитком її як окремого:

варіанти відповідей

соціального інституту

суспільного інституту

загального інституту

наукового інституту

Запитання 5

Узагальнений опис даних спостереження та експерименту у вигляді безлічі фактів і феноменологічних законів-це:

варіанти відповідей

сенсуативне знання

теоретичне знання

емпіричне знання

метатеоретичне знання

Запитання 6

Форма наукового пізнання, яка відображає зв'язки і закономірності дійсності та спрямована на її перетворення, а також поєднує істинне знання про дійсність та суб'єктивну мету її перетворення-це:


варіанти відповідей

гіпотеза

теорія

ідея

проблема

Запитання 7

Система достовірного, об’єктивного, доведеного, перевіреного практикою, знання сутнісних характеристик певного фрагменту реальності-це:


варіанти відповідей

гіпотеза

теорія

концепція

проблема

Запитання 8

Логічно-системний опис властивостей, відносин і законів певної множини ідеальних об'єктів-це:


варіанти відповідей

сенсуативне знання

теоретичне знання

емпіричне знання

метатеоретичне знання

Запитання 9

Форма і засіб наукового пізнання, за допомогою яких формується один із можливих варіантів вирішення проблеми, істинність якої ще не встановлена і не доведена-це:


варіанти відповідей

гіпотеза

теорія

концепція

проблема

Запитання 10

Форма та засіб наукового пізнання, яка є способом розуміння, пояснення, тлумачення основної ідеї теорії, це науково обґрунтоване і в основному доведене вираження основного змісту теорії-це:


варіанти відповідей

гіпотеза

теорія

концепція

проблема

Запитання 11

Аксіологія-це теорія:


варіанти відповідей

ірраціональності

раціональності

об’єктивності

цінностей

Запитання 12

Синергетика як теорія, досліджує системи складні, а саме:


варіанти відповідей

організуючі

складні

самоорганізуючі

прості

Запитання 13

Назвіть хронологічні рамки періоду розвитку некласичної філософії:


варіанти відповідей

друга пол. ХVІI– ХVІII ст.

друга пол. ХVІII –ХІХ ст.

друга пол. ХІХ–ХХ ст.

друга пол. ХХ–ХХI ст.

Запитання 14

Науку кінця ХХ – початку ХХІ ст. називають:


варіанти відповідей

постнекласичною

класичною

некласичною

неокласичною

Запитання 15

Започаткований французьким філософом О. Контом, філософський напрям, що об`єднав ті течії, школи, концепції, які у розв`язанні філософських проблем надавали перевагу не абстрактно-метафізичним підходам, а науковим засобам або «позитивному» знанню-це:


варіанти відповідей

неопозитивізм

протопозитивізм

позитивізм

постпозитивізм

Запитання 16

Виокремлюють два типи класифікації знання:


варіанти відповідей

систематизований та дескриптивний

системний та дескриптивний

структурний та деструктивний

структурний та дескриптивний

Запитання 17

Поняття науки містить три складові:


варіанти відповідей

наукові знання, діяльність, соціальне вчення

наукові знання, діяльність, соціальні інститути

наукові знання, буття, соціальні інститути

наукові знання, навчання, соціальні інститути

Запитання 18

Провідний елемент наукового простору, впорядкована в просторі й часі знаково-символічна система вираження пізнавальної діяльності людини-це:


варіанти відповідей

пізнавальне знання

емпіричне знання

наукове знання

теоретичне знання

Запитання 19

Фрагмент (частина) будь-якої реальності (природної, соціальної, суб’єктивної, розумової, душевної та ін.), який не збігається у цей момент з інтелектом, що пізнає, та на який спрямована пізнавальна активність-це:


варіанти відповідей

суб’єкт пізнання

предмет пізнання

метод пізнання

об’єкт пізнання

Запитання 20

Основне завдання наукового пізнання-це відкриття:


варіанти відповідей

теоретичних законів дійсності

об'єктивних законів дійсності

суб'єктивних законів дійсності

точних законів дійсності

Запитання 21

Елементи, що складають основу наукового знання, що відбивають об'єктивні властивості речей і процесів-це:


варіанти відповідей

наукові проблеми

наукові факти

наукові гіпотези

наукові дані

Запитання 22

Фундаментальне знання з соціальногуманітарних наук та природничих математичних наук, філософські принципи і підстави, етичні, економічні та екологічні регулятиви і обмеження, оцінювання соціального і практичного характеру-це:


варіанти відповідей

сенсуативне знання

теоретичне знання

емпіричне знання

метатеоретичне знання

Запитання 23

Інтуїтивне пояснення явища без проміжної аргументації, без усвідомлення всієї сутності зв’язків, на базі яких робиться висновок-це:


варіанти відповідей

наукова гіпотеза

наукова теорія

наукова ідея

наукова проблема

Запитання 24

Система усталеного, організовано впорядковано достовірного знання, апробованого практикою-це:


варіанти відповідей

сенсуативне знання

теоретичне знання

емпіричне знання

парадигмальне знання

Запитання 25

Загальнонаукові методи дослідження поділяють:


варіанти відповідей

емпіричні та загальні

експериментальні та теоретичні

емпіричні та теоретичні

емпіричні та філософські

Запитання 26

Основним здобутком схоластики, яка оформилася у ІХ–ХІІ ст., є:


варіанти відповідей

розвиток експериментальних методів пізнання

вдосконалення методу індукції

вдосконалення логічного апарата

розвиток спостереження як методу пізнання

Запитання 27

Метод наукового пізнання, в якому різні елементи з’єднуються не механічно, а узагальнюючо-аналітично виділених у відповідності до вивчення особливостей об’єкта-це:


варіанти відповідей

вимірювання

аналіз

синтез

узагальнення

Запитання 28

Метод наукового пізнання, коли є рух нашого мислення від загального до часткового, окремого-це:


варіанти відповідей

дедукція

аналіз

синтез

індукція

Запитання 29

Метод наукового пізнання, коли на підставі знання про окреме робиться висновок про загальне-це:


варіанти відповідей

дедукція

аналіз

синтез

індукція

Запитання 30

Метод мисленого відволікання частини властивостей, зв’язків, відношень об’єкта пізнання, з метою його спрощення і виділення найістотніших і найсуттєвіших ознак-це:


варіанти відповідей

вимірювання

абстрагування

моделювання

узагальнення

Запитання 31

Особливий пізнавальний прийом, при допомозі якого вивчені властивості одних об’єктів переносяться на інші-це:


варіанти відповідей

аналогія

аналіз

синтез

індукція

Запитання 32

Некласична наука характеризується:


варіанти відповідей

залежністю наукової картини об’єкта від методів його дослідження

механістичним редукціонізмом у розумінні природних процесів

пануванням механіки у створенні картини світу

незалежністю наукової картини об’єкта від методів його дослідження

Запитання 33

На емпіричному рівні пізнання дослідник орієнтується на:


варіанти відповідей

вивчення явищ та конкретних зв'язків між ними, без заглиблення в суттєві зв'язки та відношення

вивчення явищ та поверхових, чуттєво-фіксованих зв'язків між ними

розкриття сутнісних причин та зв'язків між явищами

розкриття глибинних причин та зв'язків між явищами

Запитання 34

На теоретичному рівні пізнання дослідник орієнтується на:


варіанти відповідей

вивчення явищ та конкретних зв'язків між ними, без заглиблення в суттєві зв'язки та відношення

вивчення явищ та поверхових, чуттєво-фіксованих зв'язків між ними

розкриття сутнісних причин та зв'язків між явищами

розкриття глибинних причин та зв'язків між явищами

Запитання 35

Постнекласична наука характеризується такою рисою, як:


варіанти відповідей

формуванням дисциплінарної структури науки

революцією у методах збереження та передання інформації

формуванням експериментального природознавства

дистанційованістю науки від проблем моралі

Запитання 36

Появу класичного природознавства, коли усі наукові досягнення вбудовувались в загальну галієвсько-ньютонівську картину світу, знаменувала:


варіанти відповідей

наукова революція ХVІІІ ст.

наукова революція ХVІ ст.

наукова революція ХІХ ст.

наукова революція ХVІІ ст.

Запитання 37

До дисциплінарної організації та диференціації науки призвела:


варіанти відповідей

наукова революція кінця ХVІІI – початку ХIХ ст.

наукова революція кінця ХVІI – початку ХVІII ст.

наукова революція кінця ХVІІI – початку ХХ ст.

наукова революція кінця ХIХ – початку ХХ ст.

Запитання 38

Об’єктом якої науки стають «людинорозмірні» комплекси, невід’ємним компонентом яких є людина?:


варіанти відповідей

постнекласичної

класичної

некласичної

неокласичної

Запитання 39

Складні, складноорганізовані системи, надскладні системи, що спроможні до самоорганізації досліджує:


варіанти відповідей

постнекласична наука

класична наука

некласична наука

неокласична наука

Запитання 40

Форма мислення, в якій відбиваються істотні ознаки одноелементного класу чи класу однорідних предметів-це:


варіанти відповідей

міркування

судження

умовивід

поняття

Запитання 41

Форма мислення, в якій що-небудь стверджується чи заперечується про предмети, їхні властивості чи відносини-це:


варіанти відповідей

міркування

судження

умовивід

поняття

Запитання 42

Форма мислення, за допомогою якої з одного чи декількох суджень, названих посилками, за визначеними правилами виходить висновок-це:


варіанти відповідей

міркування

судження

умовивід

поняття

Запитання 43

Уявне встановлення подібності чи відмінності предметів за істотними чи неістотними ознаками-це:


варіанти відповідей

аналіз

синтез

порівняння

узагальнення

Запитання 44

Уявне розчленовування предметів на їхні складові частини, уявне виділення в них ознак-це:


варіанти відповідей

аналіз

синтез

порівняння

узагальнення

Запитання 45

Логічна операція, в результаті якої відбувається перехід від поняття з вужчим обсягом (видового) до поняття з ширшим обсягом (родового) шляхом збіднення його змісту, тобто вилучення специфічних для вихідного поняття видових ознак-це:


варіанти відповідей

аналіз

синтез

порівняння

узагальнення

Запитання 46

Виведення одного знання з іншого, істинність якого була раніше встановлена і перевірена людською практикою-це:


варіанти відповідей

факт

гіпотеза

умовивід

доказ

Запитання 47

Міркування, аргумент, який спирається на розум і логіку-це:


варіанти відповідей

дискурс

інтуїція

дедукція

індукція

Запитання 48

Наукове дослідження починається з:


варіанти відповідей

побудови гіпотез

формулювання проблеми

створення нових методів дослідження

впровадження нових методів дослідження

Запитання 49

Найбільш розвиненою формою наукового пізнання є:


варіанти відповідей

ідея

проблема

гіпотеза

теорія

Запитання 50

Структурно методологія наукового пізнання містить два змістовно відмінні елементи:


варіанти відповідей

онтологічний та гносеологічний

епістемологічний та гносеологічний

праксеологічнийта гносеологічний

аксіологічний та гносеологічний

Запитання 51

Сукупність будь-яких елементів, одиниць, частин, об’єднувальних за спеціальною ознакою, призначенням-це:


варіанти відповідей

форма

система

група

частина

Запитання 52

Емпіричний метод порівняння – це пізнавальна операція:


варіанти відповідей

що лежить в основі умовиводів щодо схожості чи відмінності об’єктів

що полягає у фіксуванні результатів дослідження

що лежить в основі умовиводів щодо виявлення схожості об’єктів

що лежить в основі умовиводів щодо виявлення відмінності об’єктів

Запитання 53

Методи наукового пізнання за ступенем загальності і сфери дії поділяють на три основні групи:


варіанти відповідей

філософські методи; загальнонаукові методи; часткові методи наук (внутрішньо- та міждисциплінарні)

теоретичні методи; експериментальні методи; часткові методи наук (внутрішньо- та міждисциплінарні)

математичні методи; експериментальні методи; часткові методи наук (внутрішньо- та міждисциплінарні)

філософські методи; загальнонаукові методи; математичні методи

Запитання 54

У структурі загальнонаукових методів можна виділити такі три рівні:


варіанти відповідей

методи емпіричного дослідження, методи теоретичного пізнання, загальнологічні методи і прийоми дослідження

філософські методи, методи емпіричного дослідження, загальнологічні методи пізнання

часткові методи наук (внутрішньо- та міждисциплінарні), методи емпіричного дослідження, загальнологічні методи пізнання

експериментальні методи, методи емпіричного дослідження, загальнологічні методи пізнання

Запитання 55

До методів емпіричного дослідження відносять:


варіанти відповідей

спостереження, експеримент, порівняння, опис, вимірювання

порівняння, узагальнення, опис, вимірювання, моделювання

аналіз, синтез, абстрагування, ідеалізація, узагальнення

індукція, дедукція, аналогія, моделювання, спостереження

Запитання 56

До методів теоретичного пізнання відносять:


варіанти відповідей

аксіоматичний метод, спостереження, експеримент, порівняння

формалізацію, аксіоматичний метод, гіпотетико-дедуктивний метод і сходження від абстрактного до конкретного

формалізацію, аналіз, синтез, гіпотетико-дедуктивний метод

гіпотетико-дедуктивний метод, аналогію, моделювання, формалізацію і сходження від абстрактного до конкретного

Запитання 57

Емпіричний метод опису – це пізнавальна операція:


варіанти відповідей

що лежить в основі умовиводів щодо схожості чи відмінності об’єктів

що полягає у фіксуванні результатів досліду (спостереження чи експерименту) за допомогою певних систем позначень

що полягає у фіксуванні результатів досліду (моделювання чи експерименту) за допомогою певних систем позначень

що полягає у фіксуванні результатів досліду (спостереження чи вимірювання) за допомогою певних систем позначень

Запитання 58

Назвіть структурні елементи теорії:


варіанти відповідей

факти, категорії, аксіома, постулати, принципи

факти, категорії, аксіома, доказ, пояснення

факти, засоби, аксіома, постулати, принципи

факти, пояснення, аксіома, постулати, принципи

Запитання 59

Принцип – це:


варіанти відповідей

головне твердження, яке сприймається в межах певної наукової теорії, як істина без доказовості і виступає в ролі аксіоми

головне вихідне положення, яке сприймається без доказів у зв'язку з їх очевидністю

головне вихідне положення будь-якої наукової теорії, вчення, науки чи світогляду

головне вихідне положення, яке сприймається в межах певної наукової теорії, як істина без доказовості і виступає в ролі аксіоми

Запитання 60

Сукупність дії багатьох законів; система істотних, необхідних загальних зв'язків, кожна з яких складає окремий закон – це:

варіанти відповідей

положення

ідея

концепція

закономірність

Запитання 61

Метод теоретичного дослідження та побудови наукової теорії, за яким деякі її твердження беруть як вихідні аксіоми, а всі інші положення виводять з них шляхом міркування за певними логічними правилами-це:


варіанти відповідей

історичний метод

гіпотетико-дедуктивний метод

аксіоматичний метод

метод сходження від абстрактного до конкретного

Запитання 62

Метод наукового дослідження, який полягає у висуванні гіпотез про причини досліджуваних явищ та переході від знання загальних закономірностей до окремого його прояву-це:


варіанти відповідей

історичний метод

гіпотетико-дедуктивний метод

аксіоматичний метод

метод сходження від абстрактного до конкретного

Запитання 63

Методика – це фіксована сукупність прийомів:


варіанти відповідей

практичної діяльності, що призводить до заздалегідь визначеного результату

навчальної діяльності, що призводить до заздалегідь визначеного результату

наукової діяльності, що призводить до заздалегідь визначеного результату

юридичної діяльності, що призводить до заздалегідь визначеного результату

Запитання 64

Елемент, що конституює науку, і водночас основна її цінність-це:


варіанти відповідей

пізнання

категорія

теорія

істина

Запитання 65

Пізнання законів розвитку природи і суспільства, їх вплив на предмети та явища, їх властивості та відношення, що виконується за допомогою логічного та абстрактного мислення-це мета:


варіанти відповідей

науки

наукознавства

наукового дослідження

наукового вчення

Запитання 66

Напрям у теорії пізнання, що визнає чуттєвий досвід джерелом знань і стверджує, що всі знання ґрунтуються на досвіді. Протистоїть раціоналізму та містицизму-це:


варіанти відповідей

емпіризм

позитивізм

плюралізм

постпозитивізм

Запитання 67

Оберіть три правильні відповіді. Загальні методи пізнання поділяють на три групи:

варіанти відповідей

методи емпіричного дослідження

методи наукового дослідження

методи теоретичного дослідження

методи, що використовуються на емпіричному і теоретичному рівнях

методи, що використовуються на емпіричному і науковому рівнях

методи, що використовуються на теоретичному і науковому рівнях

методи правового дослідження

Запитання 68

Оберіть три правильні відповіді. Назвіть три рівні методологічних принципів науки:

варіанти відповідей

філософські методологічні принципи

загальнонаукові методологічні принципи

загальні методологічні принципи

природничі методологічні принципи

математичні методологічні принципи

конкретнонаукові методологічні принципи

Запитання 69

Оберіть три правильні відповіді. Назвіть методи емпіричних досліджень:я

варіанти відповідей

синтез

аналіз

моделювання

дедукція

спостереження

порівняння

вимірюванн

Запитання 70

Оберіть три правильні відповіді. Назвіть методи теоретичних досліджень:

варіанти відповідей

діалектичний метод

аксіоматичний метод

метод синтезу

історичний і логічний методи

метод аналізу

синергетичний метод

системний метод

Запитання 71

Оберіть три правильні відповіді. У НАН України функціонують три секції:

варіанти відповідей

суспільних і гуманітарних наук

хімічних і технічних наук

правових і гуманітарних наук

природничих і технічних наук

біологічних і технічних наук

хімічних і біологічних наук

фізико-технічних і математичних наук

Запитання 72

Оберіть три правильні відповіді. Гіпотези бувають:

варіанти відповідей

описовими

пояснювальними

смисловими

описово-пояснювальними

доказовими

тлумачними

описово-доказовими

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест