Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі: опис, таблиця, формули, схеми та ін. Етапи побудови інформаційної моделі. Побудова інформаційних моделей.

Про матеріал

Тема: Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі: опис, таблиця, формули, схеми та ін.

Мета:

навчальна: сформувати поняття моделі, предметної галузі, інформаційної моделі, матеріальної моделі;

розвивальна: розвивати вміння узагальнювати, міркувати, виділяти головне та систематизувати здобуту інформацію, застосовувати знання на практиці;

виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, інтерес до вивчення інформатики.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: комп'ютер, проектор, підручники (друковані або в електронному вигляді), презентація з теми.

Хід уроку

1. Організаційний момент.
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування

1.Що таке об'єкт? Наведіть приклади.

Об'єкт — це єдине ціле, яке можна відрізнити від іншого. Щоб розрізняти об'єкти, кожному з них дають назву, яка формує уявлення його можливості. Об'єктом може бути істота, явище природи або предмет.

Хлопчик, яблуко, дощ, прапор, собака, будинок.

2.Що таке множина об'єктів?

Множина об'єктів — це сукупність різноманітних об'єктів, об'єднаних за деякими ознаками. Об'єкти довільної природи, що утворюють множину, називають її елементами.

3.Що таке властивості об'єкта?

Властивості об'єкта — це особливість, стан і поведінка об'єкта.

4.Наведіть приклад властивостей об'єкта «яблуко», «учень».

Наприклад, для об'єкта «яблуко» можна назвати такі властивості: розмір, колір, смак, тривалість зберігання.

Наприклад, для об'єкта «учень» можна назвати такі властивості: стать, вік, рівень навчальних досягнень, участь у позакласних заходах, зріст, відвідування спортивних секцій, участь в олімпіадах.

3. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми

Учитель. Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Моделювання».

Вивчаючи інформатику в 5 класі, ви вже ознайомилися з поняттям об'єкт, властивості об'єктів, значення властивостей. Ви вже навчилися об'єднувати об'єкти в групи за певними властивостями. Як можна використати вивчення властивостей об'єктів навколишнього світу? Сьогодні ми дізнаємося, що таке модель, предметна галузь, інформаційна модель.

  • 4.Виклад нового матеріалу.

Типи моделей

Моделі можна класифікувати за способом подання, за галузями використання.

За способом подання моделі розподіляють на інформаційні та матеріальні.

Інформаційна модель – це модель, яка містить опис об'єкта або явища, в якому зазначені лише ті властивості, які важливі для розв'язування конкретної задачі.

Наприклад, фотографія веселки, розклад руху автобусів, портрет науковця, хімічна формула речовини.

Інформаційні моделі за формою подання розподіляють на:

Вербальні:

словесні – усні та письмові описи;

Знакові:

графічні – рисунки, креслення, карти тощо;

структурні – таблиці, графіки, діаграми, схеми тощо;

математичні – формули, рівняння, функції тощо;

спеціальні – хімічні формули, записи шахових партій тощо.

Приклади інформаційних моделей для розробки холодильника наведено в таблиці. (Дивіться на слайді)

Матеріальна модель – це модель об'єкта або явища, яка відтворює його фізичні та геометричні властивості.

Наприклад, географічні карти, манекени, глобус, муляжі, макети споруд.

За галузями використання моделі розподіляють на:

навчальні;

дослідні;

науково-технічні;

ігрові;

інші.


5. Усвідомлення набутих знань

Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми

Робота за підручником (Морзе Н. В., Барна О. В., Вембер В. П.,Кузьмінська О. Г.) :

  • «Діємо» вправа 1,2 (стор.41)
  • «Обговорюємо» питання 1-7 (стор.43)
  • Додаткові завдання:

1.Наведіть можливі варіанти дослідження для предметної області:

торгівля;

сільське господарство;

медицина;

мода.

2.Наведіть приклади інформаційних моделей, які ви бачили в кабінетах: української мови та літератури, хімії, біології, географії.

3.Наведіть приклади матеріальних моделей, які є у вас вдома.

4.Визначне форму подання наведених моделей:

макет літака;

збірник поезії;

портрет Кобзаря;

накреслений план евакуації у школі;

графік чергувань у класі;

формула обʹєму води в басейні;

список учнів класу;

записи шахової партії іграків;

схема метрополітену;

графік коливання температури повітря за місяць;

карта твого міста.

5.Назвіть причину створення моделі наступних обʹєктів:

гелікоптер;

Марс;

молекула води;

динозавр;

штучне око.

6.Створіть у різних формах подання інформаційні моделі обʹєкта «птах» з точки зору музиканта та орнітолога.

7.Створіть математичну модель для визначення обʹєму куба, якщо його довжина 12 см, ширина 11 см, висота 9 см.

6. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія.

Що ви навчилися робити?

Що нового дізналися?

Що вам сподобалося найбільше?

Учням, які найбільше проявили себе виставити оцінки.

7. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника;

Виконати завдання «Працюємо самостійно» вправа 1 (стор.44)

Перегляд файлу

Тема: Типи моделей. Форми подання інформаційної моделі: опис, таблиця, формули, схеми та ін.
Мета:

навчальна: сформувати поняття моделі, предметної галузі, інформаційної моделі, матеріальної моделі;

розвивальна: розвивати вміння узагальнювати, міркувати, виділяти головне та систематизувати здобуту інформацію, застосовувати знання на практиці;

виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, інтерес до вивчення інформатики.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: комп’ютер, проектор, підручники (друковані або в електронному вигляді), презентація з теми.

Хід уроку

1. Організаційний момент.
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Перевірка виконання домашнього завдання.

2. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування

  1. Що таке об’єкт? Наведіть приклади.

Об'єкт — це єдине ціле, яке можна відрізнити від іншого. Щоб розрізняти об’єкти, кожному з них дають назву, яка формує уявлення його можливості. Об’єктом може бути істота, явище природи або предмет.

Хлопчик, яблуко, дощ, прапор, собака, будинок.

  1. Що таке множина об’єктів?

Множина об’єктів — це сукупність різноманітних об’єктів, об’єднаних за деякими ознаками. Об’єкти довільної природи, що утворюють множину, називають її елементами.

  1. Що таке властивості об’єкта? 

Властивості об'єкта — це особливість, стан і поведінка об’єкта.

  1. Наведіть приклад властивостей об’єкта «яблуко», «учень».

Наприклад, для об’єкта «яблуко» можна назвати такі властивості: розмір, колір, смак, тривалість зберігання.

Наприклад, для об’єкта «учень» можна назвати такі властивості: стать, вік, рівень навчальних досягнень, участь у позакласних заходах, зріст, відвідування спортивних секцій, участь в олімпіадах.

3. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми 

Учитель. Сьогодні ми починаємо вивчати тему «Моделювання».

Вивчаючи інформатику в 5 класі, ви вже ознайомилися з поняттям об’єкт,  властивості об’єктів, значення властивостей. Ви вже навчилися об’єднувати об’єкти в групи за певними властивостями. Як можна використати вивчення властивостей об’єктів навколишнього світу?  Сьогодні ми дізнаємося, що таке модель, предметна галузь, інформаційна модель.     

  1. Виклад нового матеріалу.

Типи моделей

Моделі можна класифікувати за способом подання, за галузями використання.

За способом подання моделі розподіляють на інформаційні та матеріальні.

Інформаційна модель – це модель, яка містить опис об’єкта або явища, в якому зазначені лише ті властивості, які важливі для розв’язування конкретної задачі.

Наприклад, фотографія веселки, розклад руху автобусів, портрет науковця, хімічна формула речовини.

Інформаційні моделі за формою подання розподіляють на:

Вербальні:

  • словесні – усні та письмові описи;

Знакові:

  • графічні – рисунки, креслення, карти тощо;
  • структурні – таблиці, графіки, діаграми, схеми тощо;
  • математичні – формули, рівняння, функції тощо;
  • спеціальні – хімічні формули, записи шахових партій тощо.

Приклади інформаційних моделей для розробки холодильника наведено в таблиці. (Дивіться на слайді)

Матеріальна модель – це модель об’єкта або явища, яка відтворює його фізичні та геометричні властивості.

Наприклад, географічні карти, манекени, глобус, муляжі, макети споруд.

За галузями використання моделі розподіляють на:

  • навчальні;
  • дослідні;
  • науково-технічні;
  • ігрові;
  • інші.


5. Усвідомлення набутих знань

Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми

Робота за підручником (Морзе Н. В., Барна О. В., Вембер В. П.,Кузьмінська О. Г.) :

  • «Діємо» вправа 1,2 (стор.41)
  • «Обговорюємо» питання 1-7 (стор.43)
  • Додаткові  завдання:
  1. Наведіть можливі варіанти дослідження для предметної області:
  • торгівля;
  • сільське господарство;
  • медицина;
  • мода.
  1. Наведіть приклади інформаційних моделей,  які ви бачили в кабінетах: української мови та літератури, хімії, біології, географії.
  2. Наведіть приклади матеріальних моделей, які є у вас вдома.
  3. Визначне форму подання наведених моделей:
  • макет літака;
  • збірник поезії;
  • портрет Кобзаря;
  • накреслений план евакуації у школі;
  • графік чергувань у класі;
  • формула обʹєму води в басейні;
  • список учнів класу;
  • записи шахової партії іграків;
  • схема метрополітену;
  • графік коливання температури повітря за місяць;
  • карта твого міста.
  1. Назвіть причину створення моделі наступних обʹєктів:
  • гелікоптер;
  • Марс;
  • молекула води;
  • динозавр;
  • штучне око.
  1. Створіть у різних формах подання інформаційні моделі обʹєкта «птах» з точки зору музиканта та орнітолога.
  2. Створіть математичну модель для визначення обʹєму куба, якщо його довжина 12 см, ширина 11 см, висота 9 см.

6. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія.

  • Що ви навчилися робити?
  • Що нового дізналися?
  • Що вам сподобалося найбільше?

Учням, які найбільше проявили себе виставити оцінки.

7. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника;

Виконати завдання «Працюємо самостійно» вправа 1  (стор.44)

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
65075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку