Тиждень української мови в початковій школі"

Про матеріал

У матеріалі «Тиждень української мови в початковій школі» пропонується 2 варіанти проведення.

Учнів чекають різноманітні конкурси, композиції, виставки,інтелектуальні ігри, в яких вони зможуть розширити знання про рідну мову; розкрити свій творчий потенціал, усвідомити себе невід'ємною частиною рідної держави.

Перегляд файлу

 

 

 

Мета

  • Розвивати активність;
  • вчити дітей співпрацювати, спілкуватися;
  • сприяти особистісному розвитку школярів;
  • формувати активну громадянську користю, практичні вміння, навички;
  • виховувати соціокультурну особистість.

 

 

 

 

 

Завдання

  • Розширити знання школярів про рідну мову;
  • формувати активну життєву позицію;
  • розвивати пізнавальну активність, творчість, мовлення дітей;
  • виховувати шанобливе ставлення до української мови;
  • сприяти усвідомленню дітьми себе невід’ємною частиною рідної                                               держави.

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\klen-ie6.gif

 

 

 

 

 

 

 

                                           Програма

                            Тижня української мови

                                в початкових класах

Перший варіант

1 день

 Відкриття Тижня української мови

Тематична лінійка:

  • слово про мову «Наше диво калинове – українська рідна мова»;
  • оголошення змісту Тижня;
  • розподіл завдань по класах.

2 день

День знавців української мови

  1. Літературно-музична композиція, присвячена Дню української писемності та мови, 1 -4 кл.
  2. Шкільний тур Всеукраїнського конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика, 3 -4 кл.
  3. Конкурсно-розважальна гра «Знавці української мови», 2 кл.

3 день

Мова і творчість

  1. Конкурс пісень «Пісня – душа мого народу», 1 -4 кл.
  2. Виставка дитячої творчості до творів українських письменників, 1-4кл.

4 день

Зустріч з казкою

  1. Конкурс-гра «У світі казок», 1 -4 кл.
  2. Виставка малюнків «Казка до нас завітала…» 1 -4 кл.

 

5 день

Закриття Тижня української мови:

  • підбиття підсумків;
  • нагородження:
  • переможців у шкільному турі Всеукраїнського конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика;
  • команди переможниці у конкурсно-розважальній грі «Знавці української мови»;
  • за краще виконання пісень у пісенному конкурсу «Пісня-душа мого народу»;
  • за кращі роботи до творів українських письменників;
  • команда переможниця у конкурсі-грі «У світі казок»;
  • за кращі малюнки до казок;
  • найактивніших учасників Тижня.

Другий варіант

1 день

Відкриття Тижня української мови

Тематична лінійка:

  • слово про мову «Наше диво калинове – українська рідна мова»;
  • оголошення змісту Тижня;
  • розподіл завдань по класах.

2 день

Шевченківський день

  1. Літературно-музична композиція «Шевченкове слово», 1-4 кл.
  2. Вікторина «Життя та творчість Т. Г. Шевченка», 3-4 кл.
  3. Конкурс декламаторів віршів Т. Г. Шевченка, 2-4 кл.
  4. Виставка дитячої творчості за творами Кобзаря, 1-4 кл.

3 день

Мова і творчість

  1. Конкурс пісень «Пісня – душа мого народу», 1-4 кл.
  2. Виставка дитячої творчості до творів українських письменників, 1-4 кл

4 день

Зустріч з казкою

  1. Конкурс-гра «У світі казок», 1-4 кл.
  2. Виставка малюнків «Казка до нас завітала…», 1-4 кл.

5 день

Закриття  Тижня української мови:

  • підбиття підсумків;
  • нагородження:
  • переможці у вікторині «Життя та творчість Т. Г. Шевченка»;
  • дипломантів конкурсу декламаторів віршів Кобзаря;
  • за кращі роботи за творами Т. Г. Шевченка;
  • за краще виконання пісень у пісенному конкурсі «Пісня – душа мого народу»;
  • за кращі роботи до творів українських письменників;
  • команда переможниця у конкурсі-грі «У світі казок»;
  • за кращі малюнки до казок;
  • найактивніших учасників Тижня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово про мову «Наше диво калинове – українська рідна мова»

     Мета

Формувати уявлення про мову як національну ознаку народу;

розвивати вміння виразного декламування віршів, творчу активність учнів;

виховувати любов до мови свого народу та почуття поваги до неї.

Обладнання

Назва-плакат «Наше диво калинове, українська рідна мова»;

український національний одяг; рушники; музичний супровід до пісень; портрети Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки.

                                                       Зміст

Звучить лагідна мелодія

Вчитель

Діти, як називається наша рідна земля, наша держава?

Учні                                                                                                

Рідну землю, де живемо,                                                   

Україною ми звемо!

Учень

Моя Україна – широкі простори,

Поля і левади, долини і гори,

Молитва і пісня, і слово натхненне.

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\mova.jpgЗ чого ж почалась Україна для тебе?

Учениця

Із пісні дитини,

Що  з неба злітає,

Із рідної мови,

Що звуками грає.

З тієї молитви,

Що мати навчає,

Твоя Україна себе починає…

Ведуча

Україна… Рідний край… Рідна мова…

Скільки почуттів з’єдналося в цих словах, скільки ніжності, любові та ласки!

Що може бути для людини дорожчим за рідну мову? Адже мова народу – це не просто звуки. Мова – це душа народу, це його трепетне слово.

Учень

О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів – це мова моя,

Це – мова моєї Вкраїни!

Яка у ній сила і кличе, і сія,

Яка в ній мелодія лине!

Натхнення хвилини! О мово моя,

Душа голосна України!

Учениця

Мов райдуги арки над морем полон,

Що в небо музикою лине ,

Де славить життя золоте жайворон,

Це мова моєї Вкраїни.

Це матері мова .Я звуки її

Люблю , наче очі дитини …

О мово вкраїнська ! Хто любить її ,

Той любить мою Батьківщину!

                                                          Володимир Сосюра

Лунає аудіозапис пісні «Україна» (слова і музика Тараса Петриненка)

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\m_29416.jpgСтаршокласник

Діамант дорогий на дорозі лежав ,-              

Тим великим шляхом люд усякий           минав,

І ніхто не пізнав діаманту того .

Йшло  багато людей і топтало його.

Але раз тим шляхом хтось чудовий ішов,

І в пилу на шляху діамант він знайшов .

Камінець дорогий він одразу пізнав ,

І додому приніс , і гарненько , як знав ,

Обробив , обточив дивний той камінець

І уставив його у коштовний вінець .

Сталось диво тоді : камінець засіяв ,

І промінням ясним всіх людей здивував,

І палючим вогнем кольористо блищить ,

І промінням його усім очі сліпить .

Так в пилу на шляху наша мова була ,

І мислива рука її з пилу взяла .

Полюбила її , обробила її,

Положила на неї усі сили свої ,

І в народний вінець ,як в оправу , ввела ,

І ,як зорю ясну , вище хмар піднесла .

І на злість ворогам засіяла вона ,

Як алмаз дорогий , як та зоря ясна .

І світитиме вік, поки сонце стоїть,

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\041026095010.jpgІ лихим ворогам очі сліпить.

Старшокласниця   

 Велична , щедра і прекрасна мова!

Прозора , чиста , як гірська вода!

Це України мова барвінкова

Така багата й вічна молода .

О мово , ти , як дивна сопілка ,

То звеселяєш , то хвилюєш нас .

Тобі вклонялись Леся Українка

І благословенний батько наш Тарас .                                                    

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\Shevchenko_rybina.jpgВедуча

Скільки на землі мов ?

Скільки народів , стільки й  мов . Учені вважають , що на нашій планеті близько трьох тисяч мов . Майже півтори тисячі мов перебувають на межі вимирання , а писемність має лише одна третина мов .

Серед такої величезної кількості мов лише близько тридцяти користуються  найбільшою популярністю . Це ті мови , якими розмовляє більшість людей на планеті.

 

Ведучий 

Найбільше людей розмовляє китайською мовою, друге місце – англійська мова, третє займає російська, далі – мова хінді (Індія) та іспанська. Українська мова посідає почесне 14 місце, оскільки нею говорять близько 50 мільйонів людей. Для кожного народу своя мова – найкраща, але ніхто не буде заперечувати, що українська мова за милозвучністю і співучістю – одна з найкращих. Ще 1939 року в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови найдоброзвучніші. Ми,українці, пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків.

У виконанні учнів початкових класів звучить пісня «Мова барвиста» на слова

В. Гринька, музика М. Ведмедері.

Тепла, як сонячна днина,

Добра, неначе весна,

Мова віків України,

Казка її чарівна./ Двічі

Мова – усміхнена квітка,

Радість весела, дзвінка,

Гарна, як небо улітку,

Ніжна, як пісня струнка./Двічі

Мова – джерельна криниця

Райдужне – сонячний цвіт,

Це українська зірниця,

Що зачаровує світ./Двічі

Учень

Рідне слово,

Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово,

Ти наше диво калинове,

Кохана материнська мова!

Несеш барінь гарячу, яру

В небесну синь пташиним граєм.

І, спинивши там від сонця жару,

Зеленим дихаєш розмаєм.

Плекаймо в серці кожне гроно,

Прозоре диво калинове,

Хай квітне, пламенить червоно

В сім’ї великій, вольній, новій.

                                                                Д. Білоус

Ведучий

Ви – діти великого українського народу, коріння якого сягає глибини віків. Древньою і водночас вічно молодою є й наша мова: барвиста, милозвучна, чарівна, солов’їна, калинова. Для нас вона рідна, і ми зобов’язані берегти її, як зіницю ока.

«Як парость виноградної лози, плекайте мову», - благав нас, заповідав і наказував нам незабутній М. Рильський.

Ми повинні гідно виконувати цей заповіт.

Плекаймо кожне слово рідної мови, полімо бур’яни у власному мовленні, делікатно підправляємо мовлення інших.

Не даймо вмерти рідному слову, не забуваймо його ні за яких обставин.

Учень

Живи, вкраїнське слово, процвітай!

Моє мале сердечко звеселяй!

В кожну сім’ю й оселю завітай,

Де люблять і шанують рідний край.

Щоб пам’ятали нині й назавжди,

Якого роду доньки ми й сини.

Красу своєї мови бережи,

Бо житиме вона – то житимемо й ми!

Усі учні

Будемо вивчати мову українську:

Ніжну, милу, світанкову,

Ясну, чисту, колискову,

Мелодійну, дзвінкотючу,

Дивну, радісну, співучу,

Лагідну, живу, казкову,

Красну, чарівну, шовкову,

Найдорожчу, добру, власну,

Мудру, сонячну, прекрасну,

Солов’їну, барвінкову –

Українську мову!

Усі виконують пісню «Звучи рідна мово…» на сл. А. Демиденка, муз. О. Семенова

Мово рідна, світи в ріднім домі

Крізь зболений час і духовні руїни,

Вертайсь, рідна мово, у серце народу, у душу Вкраїни.

Приспів:

Якого ми будемо племені-роду,

Якщо буде в устах наша мова згасать?

Чи будемо з вами тоді ми народом,

Як стихне вона в голосах?

Звучи, рідна мово,

На землі рідній лийся по вінця,

Мово моя українська,

Мово моя материнська

Мово рідна, квітуй і шануйся,

Любов’ю воздай всім народам і мовам,

З тобою я плачу,

З тобою сміюся,

О ріднеє слово.

Приспів.

Мово рідна, живи в ріднім домі

Крізь зболений час і духовні руїни.

Вертайсь, рідна мово,

У серце народу

У душу Вкраїни!

Приспів.

 

 

 

 

 

 

                     Літературна композиція,

присвячена Дню української писемності та мови

Мета

Ознайомити учнів з умовами виникнення й проведення Всеукраїнського конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика; формувати інтерес до рідного слова, до пізнання нового в мові; розвивати мислення, активність; виховувати щиру любов і почуття гордості за свою рідну мову, бажання її вивчати і берегти.

Обладнання

Рушники, портрети українських письменників, вислови про мову, гасло «Мово рідна, звучи в нашім домі», грамзапис пісні «Мови чарівної звуки», символ Всеукраїнського конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика, портрет Петра Яцика.

                                                  Хід композиції

Зал святково прикрашений. На стінах – рушники, портрети українських письменників, вислови про мову. Центральне гасло: «Мово рідна, звучи в нашім домі». Звучить пісня «Мови чарівної звуки» в грамзапису.

Ведучий

Любі діти, сьогодні наша країна відзначає День української писемності та мови. Це державне свято, засноване Указом Президента України у 1997 році і приурочене до дня вшанування пам’яті преподобного Нестора – ченця Києво-Печерського монастиря, славнозвісного літописця.

Нашому поколінню випало відповідальне і складне завдання – відродження української мови, слова, державності, нації. За нас цього ніхто не зробить. Це наш історичний обов’язок, виправдання нашого перебування на цьому світі.

Ведуча

«В мові, слові – мудрість віків і пам’ять тисячоліть і зойк матерів у годину лиху, і переможний гук лицарів у днину побідну, і пісня серця дівочого в коханні своїм, і крик новонародженого в тобі, мово неосяжна, слово сонцесяйне, душа народу – його щирість і щедрість, радощі і печалі, його труд і кров, і сміх, і безсмертя його,» - писав Сергій Плачинда.

Виходять двоє учнів: дівчинка молодшого шкільного віку і хлопець-старшокласник. Між ними відбувається діалог:

Хлопець

Хто ти, дівчинко маленька?

Дівчинка

Доня я Вкраїни-неньки.

Українкою зовуся

Й тою назвою горджуся.

Хлопець

А по чім тебе впізнаю?

Дівчинка

По вкраїнському звичаю.

В мене вдача щира й мила

І відвага духу й тіла.

І душа моя здорова –

Українська в мене мова.

Хлопець

А скажи, де край твій рідний?

Дівчинка

Там, де неба круг погідний,

Там, де сонце сяє ясне

На вкраїнські діти красні.

Де лани, степи безкраї,

Де орел буйний літає,

Де Карпат вершини високі,

Де потоків дна глибокі,

Де Дністер і хвилі Прута,

Де Дніпро – старий Славута,

Де високі могили,

Що в них голови зложили

Мої предки в лютім бою

За Вкраїну любу свою.

Хлопець

Як поможеш свому люду?

Дівчинка

Пильно все учити буду,

Щоб свої мене любили,

А чужі щоби цінили,

Щоб про мій народ питали

І Вкраїну шанували.

Ведучий

Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, вдосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

Ведуча

«Як парость виноградної лози, плекайте мову», - благав нас, заповідав і наказував нам не забутній Максим Рильський.

Ми повинні гідно виконувати цей заповіт.

Плекаймо кожне слово рідної мови, полімо бур’яни у власному мовленні, делікатно підправляємо мовлення інших. Не даймо вмерти рідному слову, не забуваймо його ні за яких обставин.

Учениця молодших класів

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту – на віки –

Українську нашу мову

В дар дали мені батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас, -

Бо ж єдина – так, як мати, -

Мова в кожного із нас!

                                                          Оксана Забужко

Виноситься плакат, по обидва боки від якого стають діти з запаленими свічками

                                       C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\dva-uchni-iz-zakarpattja-sered-peremozhciv_14249.jpg

  • Звучить тиха, лагідна музика. На її фоні звучать слова:
    «…Ви бачите, як маленькі долоні затуляють від пронизливого

вітру вогник свічки… Це українські діти оберігають українську

мову від усіх злих сильних вітрів…»

Ведуча

Це – символ Всеукраїнського конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика.

Цей конкурс започатковано Міністерством освіти і науки України 24 липня 2000-го року.

Ініціатором проведення конкурсу виступив почесний президент Ліги українських меценатів, відомий громадський діяч Петро Яцик. Ви почули не знайоме слово – меценат.

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\17552588.jpgМеценат –

Виноситься портрет Петра Яцика

Ведучий

Петро Яцик, невтомна й енергійна людина, любив повторювати слова давньокитайського філософа Конфуція: «Замість того, щоб цілий вік нарікати на темряву, краще засвітити бодай одну свічку – й на світі стане менше темряви.»

Ці слова стали життєвим девізом Петра Яцика.

Ведуча

Петро Яцик народився 7 липня 1921 року в с. Верхнє Синьовидне на Прикарпатті. Йому було 23 роки, коли він емігрував до Німеччини. Там закінчив Український технічно-господарський інститут. Через 4 роки виїхав до Канади. Селянський син з України зробив блискучу, неймовірну кар’єру: на канадській землі став мільйонером. Але понад усе цінував Яцик своє добре й чесне ім’я, мав тверде переконання, що найбільше багатство для людини – це зроблене нею  Добро, тож був щедрим у своїх добродіяннях, з честю пройшов випробування багатством і доброчинством.

Ведучий

Міжнародному конкурсу з української мови судилося стати лебединою (останньою) піснею меценатства Петра Яцика. Українські школярі й студенти готувалися до Другого конкурсу, коли з Канади надійшла жорстока звістка про смерть українського патріота. І жаль, і сум, і невизначеність охопили всіх, хто чув про Яцика, знав його, встиг полюбити. Відчувалася розгубленість: що буде з Конкурсом?

Ведуча

Та Яцик був ще й талановитим батьком: він виховав прекрасну доньку Надю. Його помічниця – тендітна, усміхнена жінка, - що завжди скромно і вміло підставляла плече допомоги батькові, після його смерті почала тримати всю вагу відповідальності за Яцикове підприємство – тепер сама, без тата…

Дитя Канади, вона живе в англомовному світі, але добре знає мову свого батька.

Без жодних сумнівів Надя підтримала проект батька:

«Конкурс буде… Нічого не міняється… Праця та мрія Петра Яцика продовжується…»

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\ArticleImage_1_49692.jpgВедучий

Відтоді, з Другого конкурсу, діти змагаються в мовному марафоні, якому присвоєно славне ім’я Яцика.

У Міжнародному конкурсі з української мови імені Петра Яцика беруть участь учні та студенти всіх національностей, які живуть в Україні, шанують українську мову, мають особисте бажання змагатися за звання кращого знавця української мови. Окрім грошової винагороди, призери та лауреати конкурсу отримують бібліотечки книжок та цінні подарунки.

Ведуча

Щороку у День української писемності та мови мовний марафон розпочинається у різних славних своєю історією містах і селах України. Я запрошую учнів 3-4 класів на шкільний тур конкурсу з української мови імені Петра Яцика.

Учні 3-4 класів проходять до своїх класних кімнат, де беруть участь у шкільному етапі Міжнародного конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика.

Завдання І (шкільного) етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (3 клас)

  1. Випишіть іменники, які вживаються тільки у множині.

Канікули, горіхи, дріжджі, зими, гнізда, шахи, шашки, чайки, морози, ножиці, тополі, сани, зірниці, ковзани, споруди, береги.

  1. Складіть ланцюжок слів (6 слів), де останній склад попереднього слова є першим складом наступного.

Калина, …

  1. Як називають одним словом:

Заклад, де виготовляють і продають ліки - … .

Сильний дощ - … .     Багато корів - … .

Топлене сало - … .     Суху траву - … .

  1. Поставте слова у формі звертання.

Друг - … , Галя - … , сусідка - … , Тетяна Василівна - … .

  1. Поясніть, як ви розумієте прислів’я.

У чужому оці й порошину бачить, а у своєму й пенька не помічає.

  1. Складіть і запишіть казку «Бал у королеви Осені».

 

Завдання І (шкільного) етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (4 клас)

  1. Виправ допущені помилки у написані слів. Запиши ці слова в алфавітному порядку.

Зирно, гриби, систра, крилатий, озиро, швиденький, клиновий, замирзає, плеве, свистіти, чирвоний, чистенький, вичірній, деревяний, щибетати, широкий, застиляє, межа, вирхівки, гречаний, глибокий, типленько, вечоріє, виликий.

  1. Запиши подані іменники в орудному відмінку однини.

Сталь - … , честь - … , кров - … , мазь - … , любов - … , мужність - … , осінь - … , плащ - … , молодь - … , ніж - … , сміливість - … , верф - … .

  1. Заміни подані словосполучення сполученнями прикметника й іменника.

Пісня солов’я - … , кора дуба - … , зарості очерету - … , поля пшениці - … , хліб із жита - … , сукня із шовку - … , шафа для книг - … , книга з бібліотеки - … .

  1. За допомогою суфіксів або префіксів утвори нові слова від поданих.

Клей, хід, шелест, грім, сад, друг, мазь, колосся, гості, мороз, мова, кінь, світло, диво, море, мрія, золотий, дорога, будинок.

  1. Поясни, як ти розумієш ці вислови. Склади з ними речення.

Мчати, як стріла; лягати разом із курми; шукати по гарячих слідах; жити,як риба у воді; знати, як свої пять пальців.

  1. Напиши листа від імені одного героя прочитаної казки іншому.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Конкурсно-розважальна гра «Знавці української мови»

Мета

Створити позитивний емоційний фон; стимулювати пізнавальну активність; розвивати самостійність та креативність мислення; збагачувати словниковий запас; розвивати акторські здібності, вміння спілкуватися в колективі й знаходити спільні рішення; вчити розуміти і збагачувати рідну мову; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання

Костюми для Барвінка та Катрусі; макет «мовної квітки»; дві вази для квітів; штучні квіти; маленькі квіточки для лотереї з сюрпризом; картки з завданнями для конкурсів; таблиця «Алфавіт» з номерами букв; фуражна капітана; паперовий кораблик; «весела торбинка»; коробка з будиночком із печива; книжки для лотереї – сюрприза; мікрофон; костюми для виконання танців.

Форма проведення

Змагання у конкурсах двох команд: «Кобзарики» та «Україночки»

                                                            Хід гри

Ведуча

Гостинно просимо на конкурсно-розважальну гру для 2 класу «Знавці української мови».

Велична, щедра і прекрасна мова!

Прозора й чиста, як гірська вода.

Це України мова барвінкова,

Така багата й вічно молода.

Вимовляю кожне слово,

Кожне слово – наче спів.

Найдорожча рідна мова,

Мова діда і батьків.

Любі діти! Я, Катруся, буду сьогодні проводити гру. А допомагатиме мені … Відгадайте загадку, тоді й дізнаєтеся.

                  Цвіте синьо, лист зелений – квітник прикрашає.

                  Хоч мороз усе побив – його не займає.

Діти

Барвінок!

Заявляється хлопчик у костюмі Барвінка

Барвінок

Я – Барвінок. Сьогодні, разом із Катрусею, я проведу конкурсно-розважальну гру «Знавці української мови».

Здоровенькі були, любі діти!

Доброго вам здоров’я!

Правда, чудові ці фрази?

Вони нас зближують із вами одразу.

Сьогодні, гадаю, якраз буде вчасно,

Щоб був у нас справді чудовий настрій.

Упоравшись із ділом, хіба вам не варто

Зустрітись із ділом, змаганнями, жартом?

Із собою я приніс «мовну квітку»

Кожна її пелюстка ховає у собі назву конкурсу. Розкриватимемо квітку за напрямом годинникової стрілки. Команда переможників отримає сюрприз, який заховано всередині квітки.

У змаганні беруть участь дві команди: «Кобзарики» та «Україночки».

«Кобзарики» - це наша сила – хлопці.

«Україночки» - це наша краса – дівчата.

Команди, привітайте одна одну.

Привітання команд

«Кобзарики» «Україночки»

Щоб усе було гаразд,                 Любі «Кобзарики», запрошуємо вас

Прикладемо старання.              На мовне змагання.

Хочемо, щоб противник наш   Виконуйте з честю

Другом був завжди для нас!    Дані вам завдання!

«Кобзарики» «Україночки»

Ширше двері відкривайте         Естафету приймають

Розуму й сміливості.                    Творчість і кмітливість.

Барвінок

Любі діти, зараз ви отримаєте маленькі квіточки з номерами. Зберігайте їх до кінця гри. Лише з ними ви отримаєте змогу приймати участь у лотереї з сюрпризом.

А тепер, ось тут, біля нашої «мовної квітки» я ставлю дві вази. За перемогу в конкурсах команди будуть отримувати квітки й ставити їх у свої вази. У грі переможе та команда, у якої в вазі буде квіток.

Раз, два – починається гра.

Пелюстка «Загадкова» (розминка).

Загадки загадує Катруся

  1. Маленьким ходить на чотирьох; підросте – на двох; постаріє – на трьох.

                                                                               (Людина)

  1. Маленький, рожевий, тихо сидить, відпустиш його – заторохтить.

                                                                                           (Язик)

  1. Чия голова не має носа?

                                   (Капуста)

  1. Що не робить ні болю, ні печалі, а до сліз доводить?

                                                    (Цибуля)

 

  1. Хто все йде, а ні кроку не пройшов, все б’є, а ще нікого не побив?

                                                               (Годинник)

  1. Що то за голова, що лише зуби й борода?

                                        (Часник)

  1. Хто ховає під кущі наші супи та борщі?

                                        (Картопля)

  1. Що може бути в порваний кишені?

                                        (Дірка)

  1. Котиться клубочок                                10. У воді водиться,

Зовсім без ниточок.                                     З хвостиком водиться,

Замість ниточок –                                         А як виростає,

Сімсот гілочок.                                              Хвіст відпадає.

                                     (Іжачок)                                             (Жаба)

     11.Люблять діти молодця,                                        12. На дереві гойдається,

          А б’ють його без кінця.                                   Жупан колючий має.

          Він не сердиться, не плаче,                           На літо одягається,

          А все вище й вище скаче.                               А восени скидає.

                                          (М’яч)                                                 (Каштан)

13. В теплий дощик народився,                                    14. Дивишся на нього,

 Парасолькою накрився,                                   А бачиш себе. Що це?

Може б з лісу пострибав,                                                  (Дзеркало)

Якби другу ногу мав.

                    (Гриб)

Барвінок уважно слухав відповіді дітей, підраховував правильні відповіді команд. Він робить підсумок – дає квітку команді, яка зробила більше правильних відповідей.

Пелюстка «Шифрувальники».

Катруся проводить гру «Загадкові числа»

Діти ви добре вивчили букви, знаєте весь алфавіт, у якому букви розміщуються в певному порядку. А чи всі пам’ятають, скільки букв в українському алфавіті?

Правильно, 33.

У мене є картки, на яких замість букв написані лише числа, якими зашифровані слова. Кожному числу відповідає буква алфавіту. Ваше завдання – за 1 хв. розшифрувати ці слова.

Під час виконання завдання можна користуватися таблицею «Алфавіт», яка є у нас.

Завдання для команди                                                   Завдання для команди

           «Кобзарики»                                                  «Україночки»

29 15 19 16 1 (школа)                                         15 1 16 11 18 1 (калина)

3 28 11 23 7 16 31 (учитель)                               2 1 21 3 12 18 19 15 (барвінок)

 

Барвінок проводить гру «Склади слово»

А тепер кожна команда повинна за одну хвилину скласти слово з букв, які встали не на свої місця.

Картка для команди                                                            Картка для команди

       «Кобзарики»                                                          «Україночка»

вольціє (олівець)                                                     штози (зошит)

анкиг (книга)                                                             йдекра (крейда)

 

Барвінок підводить підсумок, кладе у вазу квітку.

Музична пауза

Катруся

А далі у нас – музична пауза.

Звучить пісня «Учать в школі». Група дівчат виконує танець «Веселі букви».

Пелюстка «І всерйоз, і жартома»

Барвінок

А тепер треба знайти помилку в реченнях і довести свою думку.

Речення для команди «Кобзарики»

  • У сосновому бору ми збирали моркву.
  • На нашій яблуні виросло багато смачних шишок.
  • У ставку пасічник розводив щук і китів.
  • Вовк спритно заліз на березу, щоб нарвати свіжих огірків.

Речення для команди «Україночки»

  • Усе літо бджоли збирають варення.
  • Ведмідь живе у нірці.
  • Кит – це найменша риба у світі.
  • Малесенький зайчик ласував кактусами.

Барвінок підводить підсумок.

Пелюстка «Кмітливі капітани»

Перед проведенням цього конкурса Барвінок з’являється у капітанській фуражці з паперовим корабликом у руках. До нього підходить Катруся.

Катруся

Барвінок, а що це з тобою?

Куди ти зібрався?

Барвінок

Нікуди. Просто зараз я буду проводити конкурс «Кмітливі капітани». Капітани команд, підійдіть до мене. Я запрошую вас на «Капітанський місток».

Для вас у мене є цікаві завдання.

Завдання 1. «Зв’яжіть попарно слова в групах»

Барвінок

Капітани – це «морські вовки» - вміють якісно в’язати міцні «морські вузли».

Зараз вони зв’яжуть попарно слова в групах.

Картка для капітана команди «Кобзарики»

              кінь                           капуста

              заєць                        зерно

              мавпа                       овес

              курка                        банан

 

        Картка для капітана команди «Україночки»   

                    яблуко ліс 

гриб                          поле

пшениця                  город

помідор                   сад

 

Завдання 2. «Закінчіть прислів’я»

Барвінок

А зараз перевіримо, які ви мудрі, капітани. Треба пояснити, як ви розумієте прислів’я.

 

 

 

Картка для капітана команди «Кобзарики»

Книга вчить, як … (на світі жить).

Хочеш їсти калачі, … (не сиди на печі).

Не знаючи броду, … (не лізь у воду).

 

Картка для капітана команди «Україночки»

Хто багато читає, … (той багато знає).

Під лежачий камінь … (вода не тече).

Шила в мішку … (не сховаєш).

 

Завдання3. «Хто кого перескоромовить»

Барвінок

На кораблі бувають такі ситуації, коли наказ треба віддати дуже швидко та, щоб було зрозуміло для всіх. У мові красиво й швидко говорити допомагають спеціальні вправи – скоромовки.

Зараз ми й перевіримо, капітани, ваше вміння скоро мовити.

Скоромовка для капітана команди «Кобзарики»

Сама підлога не мелася,

ЇЇ мела мала Мелася.

                   Г. Пономаренко

Скоромовка для капітана команди «Україночки»

Поливала сливу злива –

Не боялась зливи слива.

                      Л. Біленька

Барвінок підводить підсумок після кожного завдання

Музична пауза

Барвінок

Наші капітани заслуговують на те, щоб для них станцювали наші морячки.

Група хлопців виконує танець «Яблучко»

 

Аукціон для вболівальників

З’являються Катруся та Барвінок, у якого за плечима торбинка.

Катруся

А куди це ти знову зібрався? Наша гра ще не скінчилася. Діти засмутяться, якщо ти підеш від нас зараз.

Барвінок

Нікуди я не йду, просто ця торбинка мені потрібна для того, щоб провести з уболівальниками команд «Веселий аукціон». Але ми будемо не продавати, а дарувати предмети з торбинки. Тільки для цього треба предмет спочатку «впізнати» за допомогою рук. Якщо вгадаєте, що ви «знайшли» в торбинці, воно ваше.

Пелюстка «Домашнє завдання»

 Виходить Катруся, яка несе з собою різнокольорову коробку.

Катруся

Руки в вас вправні.

Ось подивимось, як ви вмієте логічно мислити. Чи зможете ви вгадати, що у мене в цій яскравій коробці? Тут – один предмет. Ви можете задати мені про нього різні питання: про розмір, про колір, про якість тощо.

Хто перший здогадається і назве мені предмет, того чекає сюрприз.

У коробці – будиночок з печива. Його отримує той, хто здогадається.

Барвінок

Не розумію, до чого тут будиночок?

Катруся

Коли скінчилися уроки, куди йдуть діти?

Барвінок

Додому.

 

Катруся

Діти, а що ви робите вдома після відпочинку?

Вправа «Мікрофон»: діти дають відповіді.

Катруся

Правильно, ви робите домашні завдання. До цієї гри ви теж отримали домашнє завдання, тож перевіримо його.

Команди показують свої домашні завдання: інсценують народні пісні.

Серединка квітки «Приз – сюрприз»

Барвінок

Наша гра наближається до кінця.

Залишилася серединка квітки. В ній – наш сюрприз.

Розігрується безпрограшна лотерея. У кожного з вас є квіточка з номером. За цим номером ви отримаєте свої призи.

Призи роздають дівчата-танцівниці – це книжечки. Барвінок підводить підсумок і повідомляє, що нагородження команди-переможниці відбудеться під час закриття тижня.

Заключне слово вчителя

Вчитель

Любі діти!

Швидко збігло наше свято і вже не повернеться…

Ми були б дуже раді й щасливі, як би від сьогоднішнього свята ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови.

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова – тим, хто цурається.

Все, як пісня, у ній звучить.

Дорожи українською мовою,

Рідна мова – основа життя.

Хіба мати бува примусовою?

Непутящим буває дитя!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    Конкурс пісень «Пісня – душа мого народу»

Мета

Збагатити знання учнів про народну пісню – духовну основу життя народу; допомогти учням зрозуміти, що без пісні, рідного слова нема людини; сприяти розвиткові творчих здібностей, бажання примножувати, берегти свою національну культуру; виховувати глибокі почуття любові до пісні, рідного краю.

                                             Хід конкурсу

Вчитель

Сьогодні ми будемо говорити про українську народну пісню.

Діти

  1. Коли пісні мого краю

Пливуть у рідних голосах,

Мені здається, що збираю

Цілющі трави я в лісах.

  1. В піснях і труд, і даль походу,

І жаль, і сміх, і любов,

І гнів великого народу,

І за народ пролита кров.

  1. В піснях дівоча світла туга

І вільний помах косаря,

В них юність виникає друга,

Висока світиться зоря.

  1. Ви веселі і завзяті діти України

Дуже любите співати пісню солов’їну.

Гей, хто любить наш шахтарський край,

З нами пісню прославляй!

  1. Пісня наша, пісня – це душа народу.

Пісня українська рідна, чарівна.

Вона з нами поруч в праці, на уроці,

На ланах широких, за станком вона.

  1. Пісня-чарівниця, гарна, мов зірниця,

Мелодійна, ніжна, серцю дорога.

Веселить, танцює, мирить і жартує.

В іграх і забавах – всюди є вона.

Вчитель

Пісня – це національний дар, яким ми можемо пишатися. Пропонуємо вам легенду про нашу українську пісню.

Інсценування легенди

ЛЕГЕНДА ПРО ПІСНЮ

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи обрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійці отримали хист до музики…

Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі свого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була босою, одягнутою у вишивану сорочку, руса коса перетягнена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини.

  • Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
  • Я – Україна,а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові, пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з вдів і сиріт, у своїй хаті немає правди і волі.
  • Чого ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?

Дівчина хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

  • Є у мене дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.

Узяла дівчина Україна дарунок і міцно притисла його до серця. Вклонилась низько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ. З тих пір і дивує весь світ українська пісня.

Вчитель

Завдяки пісні ми можемо передати свої почуття, переживання, радість і смуток, любов і гнів. Учені українську мову за милозвучністю вважають серед європейських мов другою (після італійської).

Діти

  1. Може десь земля є краща, вища

А над нею небо золоте,

Та мені найкраща та, де вишня

Там, де вишня мамина цвіте.

  1. Тут кожна травинка і кожна билинка

Вигойдують мрії на теплих вітрах,

Під вікнами мальва, в саду материнка,

Оспівані щедро в піснях.

  1. Тут мамина пісня лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї,

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов’ї.

  1. І я припадаю до неї устами

І серцем вбираю, мов спраглий води.

Без рідної мови, без пісні, без мами

 Збідніє, збідніє земля назавжди.

Вчитель

Любов до рідної мови починається ще з колиски, з маминої пісні.

Народні колискові пісні зачаровують усіх, хто їх чує, надзвичайною ніжністю і простотою. У них – материнська ласка і любов, світ добра, краси і справедли-вості, щира віра в магічну силу слова.

Колискова…

У ній щільно переплетені радість і біль, тривога і надія… Біля колиски, плетеної із лози чи різьбленої з дерева, твориться найбільша таїна людського життя – переливання в душу дитини найщиріших материнських почуттів.

Вслухайтесь у ніжну мелодію колискової. Лагідний мамин голос засівав у дитячій душі доброту, любов до природи, до всього живого.

Послухаємо колискові пісні в виконанні наших конкурсантів.

Діти співають колискові пісні

Учень

Народна пісня – голос невсипущий,

Душі людської вічне відкриття.

Вона ніколи, як і хліб насущний,

   Не вийде з мови сущого життя.

Вчитель

Серед українських народних пісень є історичні пісні. Герої пісень цього жанру – наші козаки, історичні особи, славні подвиги яких зостались в народній пам’яті.

Козаки

  1. За Дніпровськими порогами,

За південними дорогами,

За степами за широкими

Наші прадіди жили.

  1. Мали Січ козацьку сильную,

Цінували волю вільную.

Україну свою рідную,

Як зіницю, берегли…

  1. Будем, хлопці-запорожці,

Завжди пам’ятати:

Хто безсилий, той безкрилий,

Тому не співати!

Виконуються історичні пісні

Вправа «Вільний мікрофон»

Вчитель

Тепер поговоримо про календарно-обрядові пісні.

Діти, яка пора року краща?

Пісні якої пори року вам більше подобаються?

Діти дають відповіді, підходячи до мікрофонів.

Вчитель

Так, кожна пора року по-своєму гарна. В кожній з них є свої красиві пісні.

У зими – це колядки та щедрівки.

Весна приносить гаївки, ягілки, маївки, веснянки.

Літо не обходиться без купальських пісень, а осінь приходить до нас із обжинковими піснями.

Зараз ми почуємо обрядові пісні кожної пори року.

Виконуються обрядові пісні

Вчитель

Не обходиться наш український народ без жартівливих пісень і частівок.

В них ми бачимо веселощі, іронію, жарт українців. Від добродушного гумору до в’їдливого глузування – такий широкий діапазон цих пісень.

Давайте зараз їх і послухаємо.

Конкурсанти виконують частівки або жартівливі пісні.

Вчитель

Пісня…

Вона лунала в тиші урочистій,

І ніжне слово брало у полон,

І пестила, і ніжила в колисці

Дитячий сон.

Крилатим птахом линула в діброві

І сяйво гір тримала на крилі,

І в кожнім слові, сповненім любові,

Бриніли чари рідної землі.

Кружляй же завжди, пісне, на орбіті,

Брини й лунай в різноголосі нот!

Про рідний край і нашу пісню в світі

Не забувай, співучий наш народ!

Наш конкурс завершено. Про результати ви дізнаєтесь у останній день тижня, коли будуть підводитись підсумки. А зараз давайте всі разом заспіваємо пісню про Україну.

Усі виконують пісню «Одна калина».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Конкурс-гра «У світі казок»

Мета

Формувати мовленнєві здібності, бажання говорити українською мовою, вміння фантазувати; збагачувати словниковий запас; розвивати читацьку зацікавленість; виховувати почуття добра, справедливості, поваги до української мови.

                                                         Хід гри

Звучить пісня «В гостях у казки»

Слово вчителя

Казка… Як багато доброго, таємного, цікавого зберігає в собі це слово. Кожен із нас, як був малюком, із задоволенням слухав, коли йому читали чи розповідали казки. Правильно говорять: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся розповідали казки, не забудете до смерті.»

Казка - це обре, розумне, вічне.

Діти

  1. Казка – це світ чарівний та незвичний,

Казка – це диво, сповнене краси.

Поринуть у казку, це ж бо так цікаво,

Це справді свято, радість для душі.

  1. У казці звірі мову мають,

Дерева розмовляють, мов живі.

Добро і правда завжди зло долають,

Тому і люблять казку діти всі.

  1. В країну казок підем я і ти,

У казці всім цікаво побувати.

Там вірних друзів можемо знайти,

І з ними можемо танцювати.

Вчитель

Але, щоб потанцювати з казковими героями, треба на «Столі знахідок» визначити, хто з них яку річ загубив.

  • Шляпа та жовта краватка (Незнайко).
  • Горошина (Котигорошко).
  • Золотий ключик (Буратіно).
  • Бинт (лікар Айболить).
  • Червона шапочка (Червона шапочка).
  • Три горішки (Попелюшка).

Виходять діти в костюмах казкових героях і виконують танок.

Учень

Прийшла, нарешті, довгождана мить:

Герої казок усіх вітають.

І знову музика радісно дзвенить,

І казка перед нами оживає.

Розпочинаємо конкурс гру «У світі казок»

Умови гри

  1. Гра проводиться між командами 1-4 класах.
  2. У грі бере участь увесь клас: усі разом обговорюють завдання, а відповідь дає один.
  3. Гра проводиться у чотири етапи.
  4. Результати гри оголошуються на закриті тижня.

Далі вчитель оголошує склад журі.

Перший етап гри «З якої вони казки»

Перший клас

Що втекло від баби з дідом –

Не сиділось на вікні.

А зустрілось з зайченятком –

Ну співати йому пісні.       (Колобок)

Другий клас

Старенька бабуся у лісі жила,

Гостинці для неї онука несла.

Вовк дівчину цю по дорозі зустрів.

Як казка ця зветься, хто відповість?              («Червона шапочка»)

Третій клас

До школи прямує хлопчак дерев’яний,

Чомусь потрапляє у цирк полотняний.

Відома ця книжка тобі, чи не так?

Яке ім’я носить цей хлопчак?               (Буратіно)

Четвертий клас

Підробив він голосок,

Став малим співати,

Здогадалися вони:

Він – не рідна мати.             (Вовк)

А тепер команди відповіді на свої загадки будуть давати разом.

Перший клас

Всіх він любить не зрадливо,

Хто б до нього не ходив.

Здогадались? Це ж наш Гена,

Це ж наш Гена - … (Крокодил).

Другий клас

Він дружок звірям, дітям,

Він живе, як я і ти,

Та таких у цілім світі

Нам з тобою не знайти.

Він знімається в кіно

І відомий всім давно.

Упізнати його неважко,

А зоветься - …     (Чебурашка).

Третій клас

Він довго бородищу має,

Ляльок в театрі б’є і сварить,

А голос в нього – справжній бас.

Хто ж це діти?...   (Карабас).

Четвертий клас

Багатьом був невідомий,

Нині з кожним подружив.

З казки в кожного удома

Хлопчик – цибулинка жив.

Дуже просто, мелодійно

Він зоветься …        (Чіпполіно).

Другий етап гри «Портретна галерея»

Вчитель

А тепер вирушаємо до портретної галереї.

Але портрети в ній намальовані не олівцями та фарбами. У нашій галереї портрети намальовані словами.

Вам треба упізнати героя, визначити назву казки, її автора.

 

Портрет перший (перший клас)

«Дівчинка з кучерявим блакитним волоссям висунулась у віконце, протерла й широко розплющила заспані гарненькі оченята. Ця дівчинка була найкрасивішою лялькою із лялькового театру синьйора Карабаса Барабаса»

              (О. Толстой «Золотий ключик або Пригоди Буратіна»,  Мальвіна.)

Портрет другий (другий клас)

«Це була висока, струнка, сліпучо біла жінка … І кожух, і шапка на ній були із снігу. Поцілунок її був холодніше за лід, пронизав холодом наскрізь і дійшов до самого серця …»

                          (Снігова Королева, Г. К. Андерсон, «Снігова Королева»).

Портрет третій (третій клас)

«… В середині квітки, на зеленій маточці сиділа крихітна дівчинка, така гарненька та ніжна! Вона була на зріст не більше дюйма.»

                         (Дюймовочка, Г. К. Андерсон, «Дюймовочка»).

Портрет четвертий (четвертий клас)

«… Ворухнула ніжками-ручками, з місця зрушила тай пішла до хати… А дівчинка з себе – мов сніжинка біла, очі – мов голубі намистинки, русява коса до пояса. Тільки румянця на щічках нема, а й так дуже гарно.»

          (Снігуронька, російська народна казка, «Снігуронька»).

Музична пауза

З’являється Попелюшка

Попелюшка

Я поспішаю на королівський бал. Моя добра Фея наказала мені повернутися до півночі. Якщо я запізнюсь хоч на хвилинку, моя карета перетвориться знову на гарбуз, коні – на маленьких мишенят, а моя святкова сукня знову стане старенькою. Та ви не хвилюйтеся, у мене в запасі є ще кілька хвилин. І я хочу проспівати вам свою улюблену пісеньку.

Виконує пісню «Хоч повірте, хоч провірте»

Третій етап гри «Казкова пошта»

Вчитель

Листоноша Пєчкін приніс нам телеграми, які надіслали казкові герої. Але вони поспішали, тож забули підписатися. Відгадайте, від кого ці телеграми – назвіть героїв та назви казок.

Перший клас

«З’їв семеро козенят, болить живіт.»  (Вовк, «Вовк і семеро козенят»)

Другий клас

«Ніяк не витягнемо ріпку, тому прибути не можемо.» (Родина з казки «Ріпка»).

Третій клас

«У лісі епідемія грипу. Треба готувати багато мікстури.»

     (Айболить, «Лікар Айболить»).

Четвертий клас

«Дуже засмучена. Мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу.»

      (Курочка Ряба, «Курочка Ряба»).

Четвертий етап гри «Казкова переплутанка»

Вчитель

В Казкограді сталось лихо:
В Казкограді стало тихо.

Злий чаклун там побував

І усіх зачарував.

Переплутались казки –

Все там стало навпаки.

Діти, може зможете ви

Їм усім допомогти?

Перший клас

Виходить дівчинка, у якої кошик з пиріжками та на голові у неї – зелена шапочка.

Другий клас

Карлсон виходить з бантом на спині.

Третій клас

Кіт у чоботях виходить у кросівках

Четвертий клас

Буратіно з’являється у хутряному капелюсі.

По закінченню цього етапу вчитель говорить слова:

Всі герої знов щасливі.

І говорять вам спасибі!

Всі розумними були

І героям допомогли.

З’являється Лисичка і співає свою пісеньку.

Лисичка

Ой, а куди я потрапила?

Мені треба в країну Казок… Я заблукала? (Починає плакати)

Вчитель

Не плач, Лисичко. Ти потрапила в Золотівську ЗШ І-ІІ ступенів №14 на конкурсну гру «У світі казок», який проводиться для учнів початкових класів. Вони тебе добре знають, багато казок читали про тебе.

П’ятий етап гри

Вправа «Асоціативний кущ»

 

 

Вчитель

Зараз, діти, треба скласти «Асоціативний кущ» до слова Лисичка: Яка вона, що полюбляє, в яких казках ми її зустрічаємо. Часу дається вам 3хв. свої варіанти кожна команда повинна записати та передати журі.

Шостий етап гри «Коло бажань» (працюють капітани)

  • Діти сідають у коло

Вчитель

Нехай кожен із вас уявить, що у цьому колі збуваються ваші мрії. Кожен по черзі задумує таке бажання: «Якби я був казкою, то я б розповів дітям про…»

Підсумок

Вчитель

Всі герої знов щасливі

І говорять вам спасибі!

Ви розумними були,

Їм усім допомогли!

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\5206ae0b81a6045d22e6d63b823ba607_big.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Виставка малюнків «Казка до нас завітала»

Мета

У рамках Тижня виконати малюнки до улюблених казок; розвивати творчі здібності учні; виховувати любов та повагу до казки як літературного жанру.

                                            Вказівки до проведення

  1. Про проведення виставки учнів попередити заздалегідь (за два тижні до проведення) об’явою.
  2. Підготувати чотири екскурсовода зі старших класів:
  • слово про казку;
  • слово про дитячих художників-ілюстраторів казок;
  • мандрівка по «залах» виставки:
  • портретна галерея;
  • композиції до казок.
  1. Організувати роботу «Книги відгуків» виставки.

Виставка дитячої творчості до творів українських  письменників                     

Мета

У рамках Тижня виконати роботи у різних техніках до творів українських письменників; розвивати творчі здібності, фантазію дітей; виховувати шанобливе ставлення до творчості видатних українських письменників.

                                       Вказівки до проведення

  1. Про проведення виставки учнів попереджають за місяць об’явою.
  2. Роботи виконуються з декоративно-ужиткового мистецтва до творів сучасних письменників та авторів минулого.
  3. Організувати роботу «Книги відгуків» виставки.                                               

 

 

 

 

 

             Літературно-музична композиція «Пам’яті Кобзаря»

Мета

Ознайомити дітей з життєписом великого сина українського народу – Т. Г. Шевченка, розвивати мовлення школярів; виробляти вміння звязно висловлювати свої думки; розвивати акторські здібності дітей; розкрити красу і чарівність Шевченкового слова; виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив поет.

Обладнання

Портрет Т. Г. Шевченка; рушники; виставка книг, присвячених великому Кобзарю; різні видання його віршів; малюнки учнів; прислів’я про Т. Г. Шевченка:

«Тарасові слова – то правда жива»

«Шевченкове слово у віках не старіє»

«Шевченкове про панів по серцю шкребло»

  1. Щовесни, коли тануть сніги

І на рясті просяє веселка,

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\schevch.jpgПовні сил і живої снаги,

Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

  1. Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду:

Кожен вірш свій і поему,

Він присвячував народу…

  1. … Чисту матір і дитину

Він прославив серцем чистим,

Всю осяяв Україну

Поглядом він променистим…

  1. … І тому в сім’ї великій,

У цвіту садів прекрасних

Буде славен він вовіки,

Як безсмертний наш сучасник.

 

Ведучий

День народження і день смерті Т. Г. Шевченка стоять поряд – 9 і 10 березня. Між цими двома весняними датами – 47 років життя, яке стало славою і гордістю українського народу.

Ще за життя Кобзар став у народі легендарним, але зоря його засіяла лише після смерті. Нині ім’я Шевченка відоме на всіх континентах.

Ім’я Тарас прийшло до нас із грецької мови, в якій слово «тарактіос» означає «бунтівливий, бунтівник».

Славетне ім’я Тарас! Його обезсмертив наш геній Тарас Григорович Шевченко.

Ведуча

Історія життя Шевченка – то повість про те, якою сильною і непереможною може бути людина, що виростає з народу, живе з ним, вірно служить йому і пов’язана з ним усіма думками й помислами своїми.

Усе своє життя, всю свою кров бійця краплю за краплею він віддав справі, заради якої жив. Вічний бунтівний вогонь Прометеїв пломенів у великому сер ці, і Кобзар щедро дарував його людям.

Ведучий

Не тихим словом вшанують його люди, а говорять як із живим, як із сучасником, беручи з нього приклад витримки, мужності, незламності, великої любові до людини й природи.

Діти

  1. Провіснику волі, великий титане,

Справдилися думи пророчі Твої,

Прийми же, данину любові і шани,

Од вольних народів, нової сім’ї.

  1. Благословляємо той день прекрасний,

Коли з’явився ти на білий світ,

Ти будеш жити – доки Україна,

Ти будеш із нами ще багато літ.

  1. Сьогодні день народження Тараса,

Великого, святого Кобзаря,

Його слова і досі світ хвилюють

І всіх нас зігріва його зоря.

  1. Шевченкове слово – із пісні народу,

Бо дуже любив він співати пісень,

То ж пісня народна сумна і весела

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\1600245146.jpgНехай прозвучить у святковий цей день.

Виконуються українські народні пісні.

Інсценування

Автор

Історія, яку я хочу вам розповісти, трапилася дуже давно, понад 80 років тому. Три дівчинки-сирітки прочитали «Кобзар», витерли білими хустинками сльози і замислилися.

Старша сказала:

  • Як би я була багатою,  то виткала б з чистого золота і срібла великий килим і накрила б ним могилу Т. Г. Шевченка.

Говорить середня дівчина:   

  • А якби я була багатою, то усю Тарасову гору, де могила Шевченка, тополями і калиною червоною засадила, чудовими квітами всіяла.

Третя, наймолодша, мовила:

  •  Якби я була багатою, то купила б мільйон «Кобзарів» і в кожну бідну хату дала.

Ведучий

Український народ свято шанує пам’ять Т. Г. Шевченка. Адже Шевченко для нас – це віра в кращу долю, це те, чим живуть у глиби ні душі.

 

Діти

  1. Спи спокійно, поет!

Ми, нащадки твої,

Пронесемо крізь віки твоє ім’я,

Скрізь палючі вітри, скрізь жорстокі бої.

  1. Батьківщини сини незборимі.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.

І голос твій нам душу окриля,

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

  1. Твоя, Тарасе, звільнена Земля

Твої слова для нас, як зорі,

Як сонцем сповнена блакить,

Ти з нами жив колись у горі

  1. І будеш в щасті вічно жить.

Нам нині всім, і зелен – світ

Шумить зеленими листками,

Над нами сонця ясний квіт.

І Кобзарева пісня з нами.

  1. Вона звучить як гімн весні

У вільній збратаній родині.

Наш зелен – світ і ми у нім –

Зелене листя України.

Звучить пісня на слова Т. Г. Шевченка

Дівчинка – україночка

Я – маленька українка,

Восьмий рочок маю,

А про Тараса Шевченка

Вже багато знаю.

Він – дитя з-під стріхи,

Він в подертій свиті,

Він здобув нам славу,

Як ніхто на світі.

А  та наша слава

Не вмре, не загине.

Наш Тарас Шевченко –

Сонце України.

Хлопець – українець

У нашій хаті на стіні

Висить портрет у рамі,

Він дуже рідний і мені,

І татові, і мамі.

Він стереже і хату, й нас,

Він знає наші болі,

Я добре знаю – це Тарас,

Що мучився в неволі.

Такий ріднесенький, дивись,

Він мов говорить з нами.

Він на портреті, мов живий,

Ось-ось – і вийде з рами.

Ведуча

В день народження Тараса Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам’ятників, щоб поставити свічку, покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні і цим висловити свою шану великому Кобзареві.

Діти 

  1. Поки сонце з неба людям весело сія,

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\6.jpgПом’янути не забудемо дороге ім’я.

Нехай подивиться, як ми його шануємо,

Як залюбки вірші його вчимо,

Як ми його всі любимо сердечно,

І пам’ять між людьми бережемо.

  1. На Вкраїні милій Канів на Дніпрі.

Тут його могила на  крутій горі.

І дорослі, й діти до могили йдуть

І барвисті квіти Кобзарю несуть.

Тож як будеш часом в Каневі колись,

Кобзареві нашому низько уклонись.

Звучить  у грамзапису пісня «Заповіт» на сл. Т. Г. Шевченка

 

 

Вікторина «Життя та творчість Т. Г. Шевченка»

Мета

      Перевірити знання учнів про творчість і життя Т. Г. Шевченка; формувати   загально-навчальні компетентності; розвивати особистість дитини, розкриваючи її індивідуальність; виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія.

Питання для учнів 3-4 класів

  1. Коли народився Т. Г. Шевченко?
  2. У якому селі народився поет?
  3. Як звали улюблену старшу сестру?
  4. У якого пана служив малий Тарас?
  5. Скільки років Т. Г. Шевченко був у кріпацтві?
  6. Я називалась перша збірка віршів поета?
  7. Чому книгу «Кобзар» вважають головною книгою творчості Шевченка?
  8. Коли помер великий поет?
  9. Де поховано поета?

Тести для учнів 2-го класу

  1. Якого місяця народився поет?

а) Травня; б) березня; в) вересня.

      2. Як називалося село, де народився Тарас?

            а) Моринці; б) Кирилівка; в) Малинівка.

      3. Як звали батька великого поета?

а) Григорій; б) Іван; в) Василь.

     4. Як звали улюблену сестру Шевченка?

           а) Оксана; б) Катерина; в) Наталка.

     5. Як називалася перша книжка Т. Г. Шевченка? 

а) «Сон»; б) «Кобзар»; в) «Заповіт».

 

                Конкурс декламаторів віршів Т. Г. Шевченка

Мета

Закріплювати вміння учнів правильно, виразно декламувати поетичні твори; розкрити красу поетичних образів; розвивати естетичні почуття, відчуття мелодики Шевченкового слова; виховувати повагу до Кобзаря та любов до української землі.

Обладнання

Портрет Т. Г. Шевченка; виставка книг, присвячених великому Кобзарю, різні видання його віршів; костюми до інсценівки; прислів’я про Т. Г. Шевченка, рушники; картини Т.Г. Шевченка.

                                                 Хід конкурсу

Біля імпровізованої хати сидять дитина, батько, мати.

Дитина

Любий тату, милий тату!

Ти скажи, навіщо хату

Рушниками ми прибрали,

Ніби в свято великоднє?

День який у нас сьогодні,

Що квіток багато?

Батько

Так, у нас сьогодні свято!

Дитина

Мамо, що ж за свято нині?

Мати

Та Тарасове, дитино!

Знай, колись, моє серденько,

Був у нас Тарас Шевченко.

Дитина

Хто ж він був нам,люба ненько?

Мати

Наймиліша всім людина

І найкращая перлина,

Яку має Україна,

Наша рідная країна.

Виходять учні

Учні

  1. Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду:

Кожен вірш свій і поему,

Він присвячував народу…

  1. Чисту матір і дитину

Він прославив серцем чистим,

Він осяяв Україну

Поглядом променистим.

  1. І тому в сім’ї великій,

У цвіту садів прекрасних

Буде славен він вовіки,

Як безсмертний наш сучасник.

Ведуча

Тарасові було тільки 11 років, коли він залишився круглим сиротою. Тяжко жити сиротою, у наймах. Ким він тільки не був: і пастухом,  і погоничем, і воду носив школярам…

Як сумно, як нестерпно важко бідному сироті! Там отара ягнят, як біла хмара, що впала на зелені луки. Хай собі пасуться! Як хотілося Тарасові дізнатися, що за тими стовпами, які землю підпирають! Як хотілося йому за тими хмарками полинути, на світ подивитися!...

Не було нічого в хлопця-сироти, не було талану, тобто долі, але був талант, прагнення вчитися. Ось як про це писав сам Шевченко.

Конкурсанти декламують вірші Т. Г. Шевченка про його дитинства.

Ведучий

Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра. Маляр погоджується навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург, і Тарас стає козачком.

Зустріч в Петербурзі з  земляком – художником Сошенком круто змінила долю Тараса Григоровича. Він познайомився також з байкарем Е. Гребінкою, художниками Брюловим, Венеціановим, поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі.

Шевченко виправдав їхні надії. В 1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного» художника. Тарас малює портрети, картини, замальовує пам’ятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів. Ось погляньте, які чудові картини залишив у спадок нам Шевченко.

Діти розглядають картини Т. Г. Шевченка.

Вчитель

А тепер послухаємо його вірші про природу.

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\cryptotaras.jpgКонкурсанти читають вірші Т. Г. Шевченка, в яких оспівується краса української природи.

 

Ведуча

Тарас Шевченко прожив короткий вік – всього 47 років. З них 24 він пробув у кріпацькій неволі і 10 років відбував каторжну службу у казахських степах. За складання надто сміливих та правдивих віршів цар запроторив його на військові службу рядовим солдатам із забороною писати й малювати.

Не зважаючи на заборону, Тарас Григорович писав вірші і ховав їх за халявою чобота. Тепер цю книжку називають захалявною.

Поет в далеких степах Казахстану дуже тужив за Україною. Ця туга за рідною природою, рідним краєм звучить і в його віршах. Він закликає український народ до боротьби за волю, за кращу долю.

Конкурсанти декламують «бунтарські» вірші Т. Г. Шевченка

Ведучий

У 44 роки поет повернувся до Петербурга. Здоров’я його було підірване. Три роки боровся Тарас Шевченко з недугою. Помер він 10 березня 1861 року.

C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Мои рисунки\4292064_c254c1d1.jpgВін був сином мужика і став володарем у царстві Духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.

Учень

Спи спокійно, Тарасе!

Нащадки твої

Словом шани й любові

Тебе пом’янули.

І народи Вкраїни

Заповітів священих

Твоїх не забули.

Підсумки конкурсу підводяться у день закриття Тижня.

 

 

 

 

                                                 Література

  1. Горбунцова Т. Ю.

Цікаві ігри та вправи на уроках української мови. – К.: Рад. школа,1966.

  1. Гра в початковій школі/уклад. О. М. Ворожейкіна. – Х.:Вид. група «Основа», 2009. – 191с.
  2. Гуржій Г.

Слово про рідну мову. – Суми: Мрія, 1992.

  1. Бабаєва Л. П.

Предметні тижні з української мови в початковій школі. – Х.:Вид-во «Ранок», 2010. – 160с.

  1. Будна Н. О., Головко З. Л., Стасюк М. Л.

Уроки позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення.3 клас:

Навчальний посібник. Вид. 3-є, перероб., доп. -  Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 208с.

  1. Бутрім В.

Відкриті виховні заходи в початковій школі. – К.: Шкільний світ, 2007. – 128с.

  1. Методична робота вчителя початкових класів/упоряд. О. Б. Полівєкова. – Х.:Вид група «Основа», 2009. – 350с.
  2. Моє улюблене свято: сценарії, конкурси, вікторини. – Донецьк: видавництво «Донеччина», 2006. – 352с.
  3. Позакласні заходи/Укладач Н.В. Томашевська. – Харків:ТОРСІНГ ПЛЮС,2008. – 288с.
  4. Поезія

Л. Костенко, О. Олесь, В. Симоненко, В. Стус. – К.:Наук. думка,1998.

11. Стріха А. Д., Гуревич А. Ю.

Цікава граматика. – К.: Рад. школа, 1991.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Квітка Світлана
    Чудовий підбір матерідлу! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Маслієнко Лариса
    Дякую за докладну розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
4 липня 2018
Переглядів
15672
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку