Тренінг "Обережно! Вогонь – не гра "

Про матеріал

Тренінг : Обережно! Вогонь – не гра!

Узагальнення та закріплення знань учнів з правил пожежної безпеки, Поглиблення знань про причини виникнення пожежі, Розвиток швидкості реакції на виникнення небезпеки, вміння правильно реагувати на неї. Розвиток вмінь працювати в парах і групах.

Перегляд файлу

Обережно! Вогонь – не гра

 Мета: Узагальнити та закріпити знання учнів з правил пожежної безпеки, навчити попереджати екстремальні ситуації. Поглибити знання учнів про причини виникнення пожежі, вчити цінувати людське життя та берегти своє здоров’я, познайомити з працею пожежників, з їх діями при пожежі, виховувати навички обережного поводження з вогнем, розвивати пам'ять, увагу учнів. Розширити кругозір учнів про усну народну творчість. Збагачувати словниковий запас. Розвивати мовлення, творчу уяву учнів. 

ознайомити учнів з умовами виникнення процесу горіння і з принципами запобігання та гасіння пожеж. Розвивати швидкість реакції на виникнення небезпеки, вміння правильно реагувати на неї. Виховувати обережність, винахідливість Переконати  учнів  у  значимості  вивчення  правил  пожежної  без пеки;  розвивати  вміння  знаходити  вихід  з  небезпечних  життєвих  ситуацій;  виховувати  дисциплінованість,  почуття  колективізму.

 

Обладнання і матеріали

  • аркуші формату А3, А4;
  • фломастери;
  • клейкі аркуші;
  • скотч;
  • ножиці;
  • плакат із зображенням вогню ;
  • краплі дощу

 

 

Хід тренінгу

І.  Вступна частина.

Слово вчителя.

Вогонь – повсякденний супутник людини. Ще з давніх часів люди використовували його в своєму житті і весь час підтримували своє родинне вогнище, щоб не згасло. Вогонь – це друг. Він потрібний всюди: і в житлових будинках, і в навчальних закладах, і на заводах, і на фабриках. Ним користуються, коли потрібно приготувати обід, підігріти воду. За допомогою вогню плавлять і ріжуть метал тощо. 
Вогонь – є символом олімпійських ігор . Перед вічним вогнем біля могили Невідомого воїна люди схиляють голови, віддаючи шану загиблим. Отже, без вогню життя було б неможливе. 
Послухайте, як про це сказано у вірші. 
 

Читання вірша учнем 
Вогонь дарує людям світло, 
Вогонь дарує їм тепло, 
Коли б тепло і світло зникли, 
Життя б на світі не було. 
 

Доповнення учителя 
Так, важко уявити навіть незначний відрізок часу, який можуть прожити люди без світла, без тепла, що дарує нам вогонь. 
Але, на жаль, вогонь приносить людям не тільки радість. Коли з ним неправильно поводитись, може стати великим злим ворогом. 

Одним із негативних та особливо небезпечних наслідків діяльності людини є пожежа.

Пожежа – це найбільше лихо, яке може спіткати людину. Вона пожирає все перед собою, вона не залишає людині нічого, знищуючи все те, що створила людина своїми руками. Але найбільшу цінність – життя, вона не забере, якщо ми будемо діяти вміло.

Ліквідувати пожежу дуже складно значно легше запобігти ії. Для цього є правила пожежної безпеки. До виникнення пожежі можуть призвести несправні газові та електричні прилади,необережне поводження із сірниками,горючими хімічними речовинами,а також  і порушення вимог протипожежних норм під час проектування та будівництва житлових будинків. Однак найчастіше причиною пожежі стає людська недбалість

Учитель:

Я думаю,що ви зрозумієте, чому дуже важливо дотримуватись  правил протипожежної безпеки. А щоб краще вміти орієнтуватися  під час пожеж,  ми сьогодні на занятті пригадаємо все. Що ми про це знаємо

 

Вправа  «Знайомство» .

 «Я відчуваю тепло від …(розмови, бесіди, спілкування, зустрічі, побажання, подарунку, вогню і т.д.)».

 

Нагадування правил тренінгу (активність, дисциплінованість, відвертість, повага один до одного, вміння вислухати).

Правила:

- бути позитивним

        - говорити коротко

        - говорити по черзі

        - бути доброзичливими

        - зберігати таємниці в групі

        - бути толерантними

 

Очікування від тренінгу. На нашій галявині-дошці є вогнище, а ви напишете ваші очікування на краплинках дощу, які ми повісимо над вогнищем, щоб в кінці уроку його загасити.

 

Демонстрація досліду. Вчитель насипає в склянку пісок, ставить в нього недогарок свічки і запалює, потім накриває склянку блюдцем. Вогонь невдовзі гасне через нестачу кисню.

 Демонстрація геометричної фігури – трикутника:

– Як називається ця фігура?

Вчитель прикріплює трикутник на дошку. Навпроти кожної вершини трикутника записуються питання «Що? Де? Коли?»

  1. Обговорення. З’ясування трьох умов виникнення горіння пропонується схема: «Що? Де? Коли?» (ЩО необхідно, щоб почалось горіння? – Горючі речовини і матеріали –ДЕ може відбутися горіння? – Там, де є кисень. – КОЛИ це може трапитись? – Тоді, коли є джерело запалювання). На дошці записують трикутник вогню.

 

Слово вчителя.

Щодня в Україні виникає близько 120 пожеж, у яких гине в середньому 7 осіб. З року в рік ці цифри збільшуються. У різних областях кількість пожеж на добу сягає від 15 до 20. Такому стану потрібно зарадити. Кожен учень повинен знати правила пожежної безпеки і виробляти в собі звичку суворого їх виконання.

 

  Вправа « Асоціації»

Вогонь - ……….

 

   Вправа «Мозковий штурм»

  • Назвіть причини виникнення пожежі?

ІІ.  Основна  частина.

1)  Слухання  легенди.

-  Хто  приніс  вогонь  людям ?

       За  давніх  часів,  коли  усім  світом  правив  Зевс,  люди тільки-но  розселилися  на  землі  і  були  слабкими,  безсилими,  полохливими.  Вони  не вміли  ні  думати,  ні  розуміти  того,  що  бачили  навколо.  З  жахом  дивилися  вони  на  грозові  хмари,  палюче  сонце,  безкрає  море  і  високі  гори.

        Від  усього,  що  їх  лякало,  люди  швидше  ховалися  у  свої  підземні  нори .  Не  було  в  них  тоді  ні  житла,  ні  сімейного  вогнища.  Люди  не  варили  їжу,  не  грілися  біля  вогню…  І  було  таке  життя  звичним  жалюгідним  існуванням.

        Дивлячись  на  людей,  шкода  стало  титанові  Прометею,  а  тому  вирішив він  порушити  заборону  Зевса:  не  давати  людям  вогню.  Пробравшись  до  палацу,  титан  узяв  невелику  іскру  вогню  і,  сховав  її  в  порожній  стеблині  очерету,  приніс  вогонь  людям  на землю.

         З  тих  пір  засяяли  яскраві  вогники   на  землі.  Біля  них  збиралися  люди  цілими  родинами, смажили  мясо, грілися,  танцювали.  Тепер  люди  зажили  веселіше  і  краще,  і  титан  Прометей  щиро  цьому  радів.  Він  навчив  людей  приборкувати  вогонь,  плавити  мідь,  кувати  зброю.  Завдяки  Прометею  люди  навчилися  мислити  і  напевне,  вперше  відчули  себе  людьми.

 

2)  Дебати  «Вогонь-друг,  вогонь-ворог»

Друг  -  приготування  їжі,  опалювання  в  будинках,  двигуни  внутрішнього  згорання  в  літаках,  виплавка  металів,  виготовлення  скла,  випалювання  керамічних  виробів  та  інше.

Ворог  -  щорічно  у  світі  відбувається  5  млн.  пожеж,  щогодини  у  вогні  гине  одна  людина  (  2-3  одержують  травми  та  опіки  ),  кожен  3  загиблий  -  дитина.

 

3) Вправа «Пожежна  вікторина»

     Запитання  1  групі:

  • Яка  найбільша  небезпека  для  людей  під  час  пожежі ?  (  Висока  температура,  чадний  газ  )
  • Чим  треба  гасити  пожежу ?  (Вогнегасником,  водою,  піском,  землею,  ковдрою  )

Запитання  2  групі:

  • Що  треба  робити,  коли  на  вас  спалахнув  одяг ?  (  Треба  лягти  на  підлогу  і  перекочуватись  )
  • На які запитання ви повинні відповісти, викликаючи пожежну службу? (Що горить, назвати точну адресу: вулицю, номер будинку, корпусу, під’їзду, його   код, номер квартири, своє прізвище, номер телефону).

     Запитання  3  групі :

  • Що  треба  робити,  якщо  спалахнув  одяг  на  якійсь  іншій  людині ?   ( Треба  накинути  на  людину  покривало  чи  інший  одяг  і  щільно  притиснути  цю  тканину  )
  • Якщо  ваш  будинок  охоплено  полумям,  що  треба  робити ?

(  Викликати  пожежників  за  номером  101,  повідомити  рідних  і  сусідів  )

 

4) Вправа «Руханка».

Учні стають в коло і повторюють рухи за вчителем:

«На галявині вогнище,

Полум’я стелиться низько-низько (присідають),

Далі вогнище розгоряється (піднімаються),

І полум’я коливається (показують руками),

Ми взяли водичку прямо із кринички (нахиляються),

Полили, загребли (імітація руками),

І з галявини пішли (крокують)».

 

 

5.)  Вправа « Несподівана ситуація»

А зараз ми подивимось,як ви зможете використати отримані знання на практиці

Робота  в  групах.

 -  Назвіть  правила  роботи  в  групах.

 

Тип пожежі

Підручні засоби ,якими можна загасити пожежу на початковій стадії

Загорівся телевізор

  • Відключити телевізор від електромережі
  • Накрити телевізор цупкою тканиною(якщо продовжує горіти)
  • При посиленні горіння покинути приміщення,щільно зачинивши двері та викликати пожежну охорону

Загорівся одяг на людині

  • Поваліть людину на землю
  • Загасіть на ній одяг(накинувши цупку тканину,заливши водою,закидавши снігом,землею)
  • Надайте невідкладну медичну допомогу
  • Викличте швидку медичну допомогу та повідомте до до пожежної охорони

Іскриться розетка або загорівся провід електроприладу

 

 

 

 

  • Вимкнути рубильник,відключити світло
  • Якщо вилка чи провід електроприладу не розплавилися,

витягни вилку з розетки,обмотавши руку сухим рушником

  • Відключений провід затоптати ногами.
  • Повідомити батьків,викликати пожежну службу

 

Зайнялися горючі речовини

 

  • Засипати піском(землею)ділянку вогню , починаючи з країв до середини.
  • Повідомити батьків
  • Викликати службу 101

Загорівся жир на сковороді

  •   Перекрити газ
  • Закрити кришкою чи накрити рушником

Загорілась штора на вікні

  • Обсипати піском чи землею

 

  • Кожній групі необхідно скласти таблицю,яка складається з 2 стовпчиків: 1 - засіб пожежогасіння,2 - що можна гасити за допомогою цього засобу.

 

Засіб пожежогасіння

Що можна гасити?

Пісок

Бензин,лак,ацетон

Вода,пожежний кран

Деревина,текстиль,папір

Ковдра

Речовини,які плавляться

Вуглекислотний вогнегасник

Електропроводка

Порошковий вогнегасник

Каструлю,що горить

Пінний вогнегасник

Тверді речовини,легкозаймисті рідини

 

 

6) Вправа «Аналіз  життєвих  ситуацій»

1 група.

Ви  дивилися  телевізор.  Через  деякий  час  друзі  покликали  вас  на  прогулянку.  Телевізор  вимкнути  ви  забули.  Прийшовши  з  прогулянки  додому,  ви  побачили,  що  будинок  весь  в  диму,  а  телевізор  спалахнув  полумям.  Ваші  дії.

2  група.

Ви  прасували  одяг.  До  вас  зателефонували  друзі.  Ви  побігли  говорити  по  телефону,  забувши  про  праску.  Повернувшись  у  кімнату,  ви  помітили,  що  праска  загорілась.  Ваші  дії.

3  група.

Прийшовши  зі  школи  додому  ви  швиденько  ввімкнули  електричний  чайник,  щоб  попити  чаю;  пилосос,  щоб  допомогти  мамі  прибрати  в  оселі  та  магнітофон,  щоб  підняти  собі  настрій. Всі  ці  прилади  були  ввімкнені  в  одну  електричну  мережу.  Через  деякий  час  ви  відчули  запах  диму.  Ваші  дії.

 

7) Вправа « Я - художник». Зобразити на малюнку свої асоціації після прослухання вірша

Хай квітами зоріє кожна хата,
Летять роки у птаха на крилі.
Не дозволяй вогню без нагляду палати,
Хай він не владарює на землі.

Тоді красу ми зможемо примножить,
Коли вогонь палає для добра.
Нехай вогняний шал планету не пустошить,
Палаючий звір хай лап не простера.

Хай для людей горить вогняна квітка
І гріє світ лише із добрих рук.
Не випускай вогонь із золотої клітки, 
Щоб часом не спалить усе навкруг.

 

 8) Вправа « Ребус»

 

 

              Ребус - копия               C:\Users\Administrator\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Ребус - копия.jpg

                                                              /вогонь/                                                        /загорання/

 

              C:\Users\Administrator\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Ребус - копия.jpg              C:\Users\Administrator\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Ребус - копия.jpg               

                                                             /іскра/                                                          /чадний газ/

 

             C:\Users\Administrator\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Ребус - копия.jpg               C:\Users\Administrator\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Ребус - копия.jpg

                                                            /сірник/                                                   /вогнегасник/

 

  9) Вправа  «Чи знаєш ти знаки пожежної безпеки?»

          Кожній команді пропонуються зображення знаків пожежної безпеки для визначення їх групи (забороняючи, попереджувальні, вказівні) та призначення.

 

 Забороняючі  знаки:

Знаки ПБ 1

                   Забороняється гасити водою

    Встановлюється біля входів у приміщення та місцях,

    призначених для зберігання і роботи з матеріалами, гасіння

    яких водою у випадках їх займання заборонено.

 

 

знаки 2 - копия

                  Забороняється паління

 Встановлюється там, де й знак «Забороняється

 користуватися  відкритим вогнем», а також в інших місцях,   

в   яких забороняється палити.

 

 

                       Забороняється користуватися відкритим                                                       

знаки                       вогнем

 Встановлюється на зовнішньому боці приміщень із

 легкозаймистими та вибухонебезпечними речовинами, на

 обладнанні, що представляє небезпеку вибуху або 

 займання; в інших місцях, де забороняється користуватися

 відкритим вогнем.

 

Знаки ПБ 1

                  Забороняється користуватися

                  електронагрівальними приладами

 Встановлюється біля входів у зони (приміщення), де за

 вимогами пожежної безпеки користуватися 

 електронагрівальними  приладами заборонено.

 

 

                                              Попереджувальні знаки:

знаки

                 Обережно! Легкозаймисті речовини

Встановлюється у місцях зберігання та біля входу на ділянки робіт з легкозаймистими речовинами.

 

 

знаки 

                 Обережно! Небезпека вибуху

 Встановлюється на дверях та всередині складів, де  

 зберігаються вибухонебезпечні речовини, а також у місцях 

 роботи з ними.

 

 

                                                            Вказівні знаки:

Знаки ПБ

                        Вогнегасник

  Встановлюється у приміщеннях для вказівки місця

  знаходження  вогнегасника.

 

 

Знаки ПБ

                     Виходити тут!

Встановлюється на дверях евакуаційних виходів, на шляхах  евакуації з додатковою табличкою – вказівною стрілкою. Напрямок стрілки на табличці повинен збігатися з напрямком  евакуації та напрямком руху людей.

 

 

 

   Інформаційне повідомлення «Перша долікарська допомога при пожежі»

Часто під час пожеж на людині спалахує одяг, волосся. Людина від переляку починає бігти. Необхідно зупинити потерпілого, повалити його на землю. Якщо під руками немає води, потрібно накинути на потерпілого цупку тканину( ковдру або пальто). Тільки-но вогонь згасне, відразу ж зніміть його, щоб гарячий матеріал не був довго притиснутий до потерпілого. Не можна кутати потерпілого у тканину з головою. Гази, що виділяються під час горіння, можуть спричинити серйозні ушкодження дихальних шляхів. Якщо людина знепритомніла змочити ватку розчином нашатирного спирту й дати понюхати. Не можна зривати одяг з обпеченого тіла, його потрібно акуратно розрізати ножицями й зняти те, що знімається. На опік до приїзду лікаря необхідно накласти суху чисту пов’язку. Якщо людина у свідомості, можна дати їй знеболювальне – анальгін, тощо. Уражену ділянку тіла необхідно промити струменем холодної води. Ніколи не обробляйте опіки вершковим маслом чи рослинною олією, лосьйоном чи кремом. Іноді внаслідок опіків з’являються пухирі. Не можна проколювати їх, щоб у рану не потрапили мікроби. Часто людина, надихавшись димом, через отруєння непритомніє. Потерпілого потрібно негайно винести на свіже повітря. Іноді людина одержує поранення, з яких витікає кров. Зупинити невелику кровотечу можна з допомогою щільної стерильної пов’язки. Обов’язково слід викликати швидку допомогу або лікаря.

 

10) Вправа  «Чарівна аптечка»

Мета: з’ясувати мінімальний перелік необхідних медичних препаратів для надання першої допомоги при пожежах.

На столі у кожної групи знаходиться стерильний бинт, перекис водню, спирт, вата, розчин амоніаку(нашатирний спирт), анальгін, льодяники від кашлю.

Перемагає та команда, яка найшвидше і вірно складе аптечку

 

ІІІ. Підсумок  заняття.

1)  Гра  «Запитання – відповідь»

-  Що  означає  формула  «чарка + цигарка = пожежа» ?

-  Чому  небезпечно  ставити  телевізор  біля  батареї  чи  в  ніші  меблевої  стінки, класти  на  нього  речі ?

-  Чому  заборонено  сушити  одяг  над  газовою  плитою ?

-  Чому  небезпечно  залишати  без  нагляду  увімкнену  праску ?

-  Чому  не  можна  стелити  килим  поряд  з  каміном ?

-  Заборонено  користуватися  несправними  електроприладами  (  наприклад,  з  пошкодженим  шнуром ).  Чому ?

 

2)  Вправа  «Що  нового  дізнався  я  на  занятті ?»

(  Учні  стають  у  коло  і  по  черзі  говорять: «Сьогодні  на  занятті  я  дізнався  про  те    .)

 

3)  Вправа  «Чи  справдилися  ваші  очікування ?»

- Проаналізуйте свої очікування на крапельках. Якщо вони справдилися, загасіть ними вогнище (приклейте на плакат з намальованим вогнем), якщо ні або виявилися недоречними – вважайте , що вони випарувалися.

 

4) Прощання.

 

Вправа   «Тепло долонь».

Учні стають в коло, беруться за руки, відчувають тепло своїх долонь і долонь своїх товаришів. Бажають один одному добра, тепла, успіхів.

  І скажемо  «ні» всім пожежам на Землі! –

Народна мудрість каже  «Як би знав ,де впадеш,то соломки б підстелив» Отож потрібно насамперед пам’ятати, що  пожежі краще запобігти,ніж її гасити. Але ,якщо пожежа вже сталася,слід діяти так,щоб урятувати життя собі та людям,які вас оточують,звести до мінімуму матеріальні збитки. Для цього потрібно:

  • Не піддаватися паніці
  • Остерігатися натовпу
  • Вміти користуватися засобами пожежогасіння.

 

А щоб  ви пам’ятали про наше заняття ,я хочу вам подарувати невеличкі пам’ятки.

Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Яка найбільша небезпека для людей під час пожежі? Яке горе  

        приносить вогонь?

Вогонь дуже небезпечний високою температурою, можливістю отримання опіків. Більшість людей так і вважає, що саме це і небезпечно. Але є іще дим і тліюче ганчір’я. На таких пожежах може нічого і не згоріти, а люди гинуть. Вони гинуть від отруєння  димом, чадним газом, які виділяються в процесі горіння побутових приладів(телевізора, плити). Під час пожежі можуть згоріти речі, квартира, навіть цілий дім. Але найстрашніше - під час пожежі можуть загинути люди.

 

 2. Що є первинними засобами пожежогасіння?

Люди користуються вогнегасником, водою, піском, землею, ковдрою та іншими підручними засобами.

 

 3 . Чи будь-яку пожежу можна погасити водою? Чому?

Неможна гасити водою включені електричні побутові прилади та електричні проводи, тому що вода проводить струм і вас може «вдарити струмом». Якщо спалахнув телевізор чи інші електропобутові прилади, в першу чергу його потрібно вимкнути з електромережі. Якщо горіти не перестало, накрийте телевізор цупкою тканиною, щоб уникнути доступу кисню і зупинити горіння.

 

 4. Як потрібно виходити із задимленого приміщення?

Якщо в квартирі дуже димно, потрібно до виходу пробиратися повзком - внизу диму менше.

Велика небезпека при пожежі в транспорті - це отруйний газ від горіння пластику. Тому необхідно закрити рот і ніс хусткою або шарфом.

 

 5. Як загасити палаючий одяг на людині?

Якщо одяг спалахнув на тобі, то потрібно лягти на підлогу і перекочуватися. Якщо спалахнула одежа на якійсь іншій людині, то потрібно накинути на людину покривало чи іншу одежу і щільно притиснути цю тканину.

 

 6. Що робити, коли пожежа сталася у сусідів або в під’їзді?

Спочатку з’ясуй, що відбувається. Обережно відхили двері. Якщо на сходовій площадці багато диму, негайно зачини двері. Дзвони пожежникам. Якщо телефону немає, клич на допомогу з вікна чи балкону. Захисти своє приміщення від диму. Позатикай мокрими ганчірками щілини навколо дверей, вентиляційні отвори, зачинити вікна, балконні двері. Спокійно чекай на допомогу в кімнаті, де є балкон.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Миценко Марина Євгенівна
    Дякую за гарну розробку, дуже їй зраділа, обовязково її використаю!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Майданник Віта Святославівна
    Дуже гарний захід. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
10354
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку