ТУБЕРКУЛЬОЗ І СНІД — ХВОРОБИ, ЩО НАБУЛИ СОЦІАЛЬНОГО ЗНАЧЕННЯ

Про матеріал
пояснити учням, чому окремі інфекційні хвороби набули соціального значення (туберкульоз і ВІЛ/СНІД); інформувати учнів про можливі шляхи зараження цими хворобами; вчити толерантно ставитися до ВІЛ-позитивних людей; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Перегляд файлу

ТУБЕРКУЛЬОЗ І СНІД — ХВОРОБИ, ЩО НАБУЛИ СОЦІАЛЬНОГО ЗНАЧЕННЯ

Мета: пояснити учням, чому окремі інфекційні хвороби набули соціального значення (туберкульоз і ВІЛ/СНІД); інформувати учнів про можливі шляхи зараження цими хворобами; вчити толерантно ставитися до ВІЛ-позитивних людей; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування

— Як ви ухвалюєте рішення? Чи допомагає вам хтось у цьому?

— Як ви вважаєте, чи можна повністю довіряти рекламі при ухваленні рі­шень?

— Пригадайте, які хвороби вам відомі? (Грип, туберкульоз, ангіна, ко­клюш, дифтерія, пневмонія...)

— Хвороби можуть бути інфекційними (заразними) та неінфекційними, які не передаються від хворої людини до здорової. Інфекційні хвороби спричи­няють бактерії і віруси. А чи знаєте ви, які хвороби належать до соціально не­безпечних? (Грип, туберкульоз, СНІД)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про інфекційні хвороби, що набули соці­ального значення.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

Грип — гостра вірусна інфекція, при якій вірус уражає дихальні шляхи від носа до бронхів. Хвороба супроводжується нежиттю, запаленням носа, гортані, кашлем, високою температурою, порушенням дихання, головними і м’язовими болями. Вірус пригнічує функції імунної системи. Хвора людина може стати джерелом інфекції одразу для кількох осіб, бо під час кашлю, чхання, розмов із носоглотки хворого виділяється разом зі слизом величезна кількість мікроорганізмів. Якщо хворий не дотримуватиме постільного ре­жиму, можуть виникнути ускладнення: бронхіт, пневмонія та ін.

Туберкульоз — досить поширене і небезпечне інфекційне захворювання. Збудником його є туберкульозна паличка, або паличка Коха, названа так на честь ученого, який її відкрив. Туберкульоз уражає всі органи і тканини лю­дини. Найчастіше трапляється туберкульоз легень. Туберкульозна паличка передається повітряно-крапельним шляхом. Вона може бути на посуді, одязі, рушниках, на предметах, якими користується хворий. Підхопити туберку­льоз можна і від свійських тварин. Заразитися можна де завгодно — у тран­спорті, в школі, в магазині, під час спілкування, при поцілунках тощо. Симп­томи — руйнування тканини легень або інших органів, яке супроводжується загальною слабкістю, пітливістю, втратою апетиту і підвищенням температури у вечірній час.

Чи всі люди, до яких потрапила туберкульозна паличка, хворіють на тубер­кульоз? Ні, не всі. Із 100 людей, заражених на туберкульоз, захворюють 5 осіб. Решта спокійно живуть із нею, їхня імунна система тривалий час тримає збуд­ника під контролем. Але якщо організм утрачає опір, то бактерії активно роз­множуються і викликають захворювання.

Для запобігання туберкульозу Міністерство охорони здоров’я проводить санітарну профілактику — лікування хворих, спостереження й обстеження членів їх сімей. Для виявлення туберкульозу застосовують флюорографічне обстеження, туберкулінові проби, наприклад Манту. Проводять і специфічну профілактику — введення всім новонародженим, а за потреби — підліткам і дорослим, вакцини БЦЖ, що являє собою послаблені туберкульозні палички, які сприяють утворенню активного штучного імунітету.

СНІД є смертельно небезпечним захворюванням, яке сучасна медицина поки що неспроможна вилікувати.

Організм людини має захисну систему, яка протистоїть різним інфекціям. Її називають імунною. Імунітет — це наша зброя проти мікробів і вірусів. Він не тільки захищає наш організм від захворювань, але й допомагає видужати. На початку 80-х років лікарі помітили стійке зростання кількості пацієнтів із новим загадковим захворюванням. Хворі втрачали здатність опиратися ін­фекціям і вмирали від різних хвороб. Це нове інфекційне захворювання — синдром набутого імунодефіциту людини (СНІД). Збудник хвороби — спеці­альний вірус, що отримав назву вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ).

Уявіть собі фортецю — це наш організм. Воїни, які захищали фортецю, за­разилися і загинули. Тепер немає кому захищати наш організм. Він безсилий подолати будь-яку інфекцію. Те саме відбувається і в разі зараження ВІЛ. Людський організм — це фортеця, а імунітет — могутнє військо. Якщо в ор­ганізм потрапляє ВІЛ, він починає знищувати імунітет, і організм стає зовсім беззахисним перед мікробами і вірусами. Коли імунітет знищений, почина­ється СНІД. СНІД — це остання стадія хвороби, під час якої людина може по­мерти навіть від ангіни.

Занедужати на СНІД людина може через багато років після інфікування. Чітких симптомів ця хвороба не має. В Україні склалася загрозлива ситу­ація — стрімко зростає кількість інфікованих і хворих на СНІД. Тому дуже важливо знати, як вберегтися від ВІЛ. Діти вашого віку інфікуються вкрай рідко. Але це не означає, що діти цілком захищені від зараження.

ВІЛ може передаватися:

через кров;

статевим шляхом;

при народженні, від хворої матері, яка годує дитину молоком.

2. Робота за підручником (с. 86–89)

— Які захворювання називають соціально значущими?

— Яка основна ознака цих захворювань?

— Що таке туберкульоз? Що ви прочитали про це захворювання?

— Що є збудником туберкульозу?

— Хто відкрив цю мікобактерію?

— Як передаються ці бактерії?

— Чому ця хвороба є глобальною небезпекою?

— Яких заходів уживають у нашій країні для боротьби з цією хворобою?

— Що таке проба Манту?

— Як виявити туберкульоз у дорослих?

— Складіть речення за фотографіями на с. 87–88.

— Що таке СНІД?

— Що є збудником СНІДу?

— Як передається цей вірус?

— У яких випадках спілкування з ВІЛ-інфікованими людьми вірус імуно­дефіциту не передається?

— Що ви дізналися про історію поширення цієї хвороби у світі і в Україні?

Учні працюють за завданнями підручника на с. 89.

3. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Сюжетно-рольова гра «Візит до лікаря»

Лікар. Що трапилося?

Хворий. Лікарю, останнім часом я відчуваю слабкість, схуднув на 5 кг, уночі сильно пітнію, після обіду підвищується температура, з’явився біль у грудях, швидко стомлююсь, немає апетиту.

Лікар. Ви робили рентген?

Хворий. Ні.

Лікар. Тоді обов’язково завітайте до фтізіатра, пройдіть обстеження. Можливо, це і не туберкульоз, але краще попередити, ніж лікувати.

Хворий. Дякую.

2. Вправа «Якщо..., то...»

Якщо в організм людини потрапить вірусна інфекція, то це...

Якщо вчасно запровадити карантин, то...

Якщо зробити щеплення, то...

Якщо вживати продукти, що містять вітамін С, то...

Якщо дотримувати правил особистої гігієни, то...

Якщо людина відчуває слабкість, нежить, ломоту в тілі, температуру, ка­шель, то...

3. Гра «Так чи ні?»

Епідемії грипу найчастіше виникають улітку. Так чи ні?

Ніхто із наших учнів не курить. Так чи ні?

Туберкульоз найчастіше вражає печінку. Так чи ні?

Вірус грипу передається повітряно-крапельним шляхом. Так чи ні?

При нежиті носовичок може стати джерелом повторного зараження. Так чи ні?

Причиною захворювання на СНІД є вірус. Так чи ні?

ВІЛ можна заразитися, торкаючись хворого на СНІД. Так чи ні?

Не можна брати до рук використаний шприц. Так чи ні?

ВІЛ передається через кашель або чхання. Так чи ні?

ВІЛ передається через рукостискання. Так чи ні?

Не можна заразитися, якщо випити зі склянки, якою користується хворий на СНІД. Так чи ні?

Не можна заразитися ВІЛ через укуси комах. Так чи ні?

ВІЛ-інфікований обов’язково хворіє на СНІД. Так чи ні?

Не можна заразитися ВІЛ, проколюючи вуха або роблячи манікюр у перу­карнях. Так чи ні?

Є ризик заразитися ВІЛ, видаляючи зуб. Так чи ні?

4. Робота в групах

Діти об’єднуються в групи та розв’язують ситуації, у які можуть потрапити ВІЛ-інфіковані діти. На промінчиках «Зірки милосердя» записують, як допо­могти дитині у таких ситуаціях.

1-ша група. Однокласники не хочуть сидіти поруч із дитиною, хворою на СНІД.

2-га група. Дитині не дозволяють обідати у шкільній лікарні.

3-тя група. Її ображають і обвинувачують у тому, що вона хвора.

5. Презентація груп

Висновок. Немає таких причин, через які ми повинні принижувати людей, що живуть з ВІЛ. На їхню долю і без того випали тяжкі випробування. Не слід кривдити таких людей. Потрібно бути милосердними до них.

6. Вправа «Мікрофон»

— Як ви вважаєте, від чого залежить стан вашого здоров’я? (Від занять спортом і фізкультурою, від правильності харчування, від умов життя і праці, від екологічного оточення, від наявності шкідливих звичок, від уміння розслаблятися, від тривалості сну, від організації вільного часу, від спадкових хвороб, від дотримання режиму дня.)

7. Гра «П’ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Кого може уразити захворювання СНІД? (Кожного, хто недбало ста­виться до свого здоров’я, не знає, як убезпечитися від хвороби.)

— Яким вірусом спричиняється СНІД?

— Як діє вірус ВІЛ?

— Як передається ВІЛ?

— Як цей вірус потрапляє в організм?

— Чи можна заразитися ВІЛ через рукостискання?

— Де можна заразитися?

— Чи можна брати чужі шприці для ін’єкцій?

— Чому не можна піднімати із землі шприці та голки?

— Що слід робити у разі травмування, що спричинило появу крові?

— Чому необхідно рішуче відмовлятися від пропозицій незнайомців ску­штувати будь-які ліки?

— Чому особливо небезпечним є введення ліків у кров?

— Чому слід бути милосердним до хворих на СНІД та ВІЛ-інфікованих?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 86–89).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Роситюк Ганна Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 травня 2020
Переглядів
1722
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку