Учнівські проекти на уроках професійно – теоретичної підготовки – дієвий спосіб у формуванні професійних компетенцій майбутніх будівельників

Про матеріал

Зібравши та опрацювавши всю доступну інформацію про проектні технології: про види проектів, про типи навчальних проектів, про етапи виконання проектів, про переваги методу проектів над іншими сучасними методами навчання, про вже виконані проекти, Поступово розпочала впроваджувати у своїй роботі при викладанні професійно – теоретичної підготовки.

Перегляд файлу

Автор Середенко Оксана Вікторівна

Назва “Учнівські проекти на уроках професійно – теоретичної підготовки – дієвий спосіб у формуванні професійних компетенцій майбутніх будівельників”

Ідея досвіду:

Світ змінюється, змінюються люди, темп життя - настав інформаційний час, де інформація рухає людством. Ми живемо у шалено швидкому русі,  де недопустимо залишатися на одному місці без дій. Освіта також не стоїть на місці. Пройшов той час,  коли учитель був основним носієм інформації, а учень відтворював почуту інформацію. Прийшов час дій і сучасного учня потрібно викладачеві чи вчителеві направляти, керувати, наставляти при  здобуванні інформації самостійно.

 У своїй педагогічній діяльності  я часто використовувала різні методи навчання аж поки не потрапила на курси «ІНТЕЛ – шлях для майбутнього». Під час  проходження  курсів зіткнулася із новою для мене на той час проектною технологією , якою була приємно вражена, зацікавилася та захопилася. Створюючи власний проект «Я – будівельник!», зрозуміла , що саме цю технологію я так довго шукала для своєї роботи, саме проектні технології відповідають сьогоденню. З того часу розпочала впроваджувати у своїй роботі проектні технології.

Зібравши та опрацювавши всю доступну інформацію про проектні технології: про види проектів, про типи навчальних проектів, про етапи виконання проектів, про переваги методу проектів над іншими  сучасними методами навчання, про вже виконані проекти,  Поступово розпочала впроваджувати у своїй роботі при викладанні професійно – теоретичної підготовки.

Найперший проект який ми з учнями зробили на уроці технології штукатурних робіт під час вивченні теми «Дефекти штукатурних робіт» був:

Інформаційний , короткостроковий  проект -

  • За метою та результатами основної діяльності - ознайомлювально – інформаційний;
  • За місцем у дидактичному процесі – поточний;
  • За кількість учасників – парний;
  • За ступенем самостійності – частково пошуковий;
  • За остаточним результатом – теоретичний.

 Учні розбились на пари т, кожна пара опрацьовувала один із видів дефектів штукатурки. Через 5 хв кожна пара презентувала свій вид дефекту та послідовно вносили свої дані до таблиці дефектів. Скоротився час на вивчення нового матеріалу, учні самостійно опрацьовували частину нового матеріалу, набутими  знаннями  ділилися з одногрупниками,  виступаючи у ролі викладача  та спільно створюючи таблицю дефектів із здобутих щойно знань. На закріплення нового матеріалу кожен учень самостійно відповідав на тести по всіх видах дефектів штукатурних робіт. Результат перевершив очікування:  учні чудово справилися із новим матеріалом. На домашнє завдання потрібно було принести фото або картинки  з дефектами штукатурних робіт. У результаті був створений плакат «Дефекти штукатурних робіт».

Також був створений проект з теми «Основні властивості будівельних матеріалів» . Учні були розділені на три команди (приблизно рівних можливостей),  у кожній команді був обраний командир – учень який керував командою та відповідав за проект команди. Перша команда  опрацьовувала фізичні властивості матеріалів, друга -  механічні властивості, третя – хімічні властивості. Завданням  для віх команд було:

  • дослідити властивості  будівельних матеріалів;
  • представити свої дослідження у формі презентації.

Командири розподілили обов’язки між членами своїх команд.

Цей проект уже був практично-орієнтований, короткостроковий -

  • За метою та результатами основної діяльності – творчий
  • За місцем у дидактичному процесі – випереджувальний;
  • За кількість учасників – груповий;
  • За ступенем самостійності – відтворювальний;
  • За остаточним результатом – теоретично - практичний.

Термін підготовки проекту був три дні і видавався як домашнє завдання. На наступному уроці під час актуалізації  і корекції опорних знань кожна із команд презентували свої проекти у вигляді презентацій та висвітлювали свої здобутки із збору інформації  та володіння програмою Power Point. По завершенню презентацій кожної команди  кожен із учнів самостійно досліджував будівельні матеріали за всіма властивостями (по одному матеріалу на учні). Всі учні добре справилися із поставленими завданнями.

Аналізуючи ці два уроки, я  дійшла висновку, що проектні технології дійсно мають великі переваги над традиційними уроками, учні із задоволенням працюють над виконанням домашнього завдання, активніші на уроці, згуртовуються над спільним проектом, зацікавленні у покращенні своїх знань.

Також  учні працювали над створенням проекту «Облицювальні матеріали» де:

  •  Досліджували  історію облицювальних матеріалів (шпалерів, вінілового сайденгу, вагонки, гіпсокартону, мозаїки, керамічної плитки…) розробляли буклети;
  • В презентацій «Облицювальні матеріали» освітили всі матеріали якими виконують лицювання;
  • Зібрали зразки матеріалів для стенду «Облицювальні матеріали» , де представили традиційні, старі та сучасні облицювальні матеріали.

Ще учні працювали над проектом «Високоякісна штукатурка»

Перша група знайомила нас із традиційним виконанням високоякісної штукатурки, друга – із сучасним виконанням високоякісної штукатурки, третя група – створювала порівняльну таблицю по виконанню високоякісної штукатурки по маяках.

Паралельно із цими проектами учні працювали над проектом «Зодчий 22 століття» , де досліджували:

  • Який будівельний матеріал є найкращим;
  • Як  буде  виглядати місто майбутнього;
  • Чи буде престижною професія будівельник.

учні створювали презентації, публікації, веб – сайт.

  • перша група: дізнається який будівельний матеріал є найкращий (досліджуючи гіпс, цемент, глину) створюючи порівняльну таблицю та презентацію у Power Point ;
  • друга група: шукає цікаву інформацію про проекти міста майбутнього, знаходить найкращий прокт будинку для майбутнього, випускає публікацію у Publisher.
  • Третя група: працює над опитуванням, узагальнює матеріали пошуку, створює Веб – сайт в програмі Publisher.

По завершенню презентації проекту «Зодчий 22 століття» учні дійшли висновку що  всі матеріали заслуговують використання в будівельній промисловості та визначили найкращий будинок,  професія будівельника не підвладна  століттям та континентам!

Багато було створено проектів із вивчення нових сучасних опоряджувальних матеріалів серед яких був і проект «Вініл у будівництві», матеріали з якого увійшли в  збірник  «Інноваційні виробничі технології в професійній підготовці» частина 2

Також на базі нашого училища проходив обласний семінар «Досвід впровадження проектної технології навчання та виробничих інновацій при підготовці фахівців професій:  швейного, будівельного та машинобудівного профілів » . Під  час проведення семінару був проведений відкритий урок з теми: «Створення набірних і комбінованих фактур» , девізом якого були  слова «Навчайся, працюй, досягай висот професіоналізму». Тому пропонувалося  разом дізнатись , як учні справились із випереджувальним завданням, яких висот професіоналізму вони досягли. Як їм вдалось підібрати най оптимальніший  варіант опорядження стелі в кабінеті фізики. Вони нас познайомили з можливістю надати класному кабінету сучасного, багатого, завершеного вигляду.

Постановка проблемного питання:

-    Чи можна за допомогою набірних  і комбінованих фактур    опорядити стелю в кабінеті фізика?

Для того,  щоб раціонально працювати,  учні розділились на три підгрупи:

  1.  «Дизайнери»;
  2. «Менеджери »;
  3. «Будівельники».

В кожній групі вибрали  керівника, він  головний , в його обов’язки  входить, як організувати роботу групи та оцінити  їх роботу у групі.

Ви повинні були:

  1. Підібрати дизайн стелі;
  2. Розрахувати витрати матеріалів;
  3. Підбирати інструменти.

 

Учні на уроці:

  1. Складали  схему на виконання даної роботи;
  2. Підбирали інструменти;
  3. Зазначали техніку безпеки на виконання даної роботи.
  • У «Дизайнерів» було завдання виготовити 2 стенди різного дизайну стелі для кабінету фізики  та провести соціальне опитування , щоб визначити який зі стендів найбільше подобається.  Також потрібно було розрахувати витрати матеріалів для виконання стелі.
  •  «Менеджери »  на уроці складали  схему послідовності  виконання опорядження стелі
  • «Будівельники»  підбирали інструменти та зазначали техніку безпеки на виконання цієї роботи.

 

Метод проектів використовую і в подальшій своїй роботі.  В  даний час учні третього курсу працюють над двома різними проектами по опорядженню кабінетів заступника директора з навчально виробничої частини  та кабінету старшого майстра.  У  своїх проектах вони не лише підберуть, дослідять та підрахують матеріали, дизайн та витрати, а і самостійно виконають опорядження. Цей проект довгостроковий та ще і цікавий тим що учні змагаються за кращий дизайн кабінету. У червні буде презентація проектів. Чекаю з нетерпінням чим здивують учні на цей раз.

 Завдяки роботі над проектами ми маємо цінні відкриття:

  • Проектна діяльність учить формулювати проблему і знаходити шляхи її вирішення, формує навички аналізу та систематизації інформації, вимагає від учнів роботи у співпраці;
  • Найкращий проект – це проект,  пов'язаний із майбутньою професійною діяльність учнів.

Під час тривалої  роботи  з проектними технологіями можу запевнити, що проекти – це певною мірою неповторні та одноразові заходи. Водночас рівень унікальності може значно коливатися залежно від особливостей проекту. Скажімо, якщо йдеться про дослідження природних будівельних матеріалів, то рівень унікальності цього проекту буде низька. Базові матеріали цього проекту будуть ідентичні, але його варто застосовувати для учнів першого курсу як базу для оволодіння більш складними проектами. А також унікальність може виявитися у застосуванні природних будівельних матеріалів у сучасному будівництві.

З іншого боку, якщо розробляю проект по опорядженню приміщення за сучасними технологіями, учні певна річ, мають справу з досить унікальним завданням, бо працюють над тим, що було недосяжним для традиційних технологій. Оскільки досвід попередніх проектів може в загальних рисах підказати їм, чого можна очікувати від цього проекту, то в цьому випадку йдеться про ризик і невизначеність. Узагальнюючи можна зробити висновки, що проектування – це діяльність, за якої матеріальні, фінансові та людські ресурси організовано новаторським шляхом для виконання унікальної роботи з обмеженням у витратах та техніці виконання, щоб досягти позитивних змін, визначених кількісним та якісними параметрами. Справджуючи  таку організацію, починаю із мети проекту та безпосередньо обґрунтування власне проблеми, теми чи ідеї, яку будуть учні реалізовувати.

Немає сумніву, що за проектними технологіями майбутнє, адже це самостійна  творча робота учнів, а викладач має посісти позицію мудрого порадника, того, хто захоплений роботою своїх учнів. Однак цю методику слід використовувати поруч із класно-урочною системою, бо кожна з цих систем має свої способи формування ключових компетентностей, яких повинен набути учень, аби стати самодостатньою творчою особистістю. Чим різноманітніші форми в навчанні, тим цікавіше вчитися, адже відомо, що саме зміна діяльності активізує увагу учнів та забезпечує продуктивні результати.

 

Уміння використовувати метод проектів – це показник високої кваліфікації, прогресивності професійної діяльності педагога, спрямованості на творчий розвиток учнів

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку