Українська мова. 6 клас. Лексичне значення фразеологізмів.

Про матеріал
Українська мова. 6 клас. Лексичне значення фразеологізмів. Використання фразеологізмів у моногічному та діалогічному мовленні.
Перегляд файлу

1

 

Урок української мови в 6 класі

«Лексичне значення фразеологізмів. Використання фразеологізмів у монологічному та діалогічному мовленні»

 

 

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\img1.gifC:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\6.gif

 

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\166516_html_ec7f73c.pngC:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\Boqka_1.jpg

 

 

Тема. Лексичне значення фразеологізмів. Використання фразеологізмів у монологічному та діалогічному мовленні.

Мета. Повторити й поглибити вивчене про фразеологізми, удосконалювати вміння розкривати значення сталих словосполучень, добирати до них синоніми, антоніми; доречно використовувати в монологічному та діалогічному мовленні; формувати навички роботи з фразеологічним словником; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти естетичному розвиткові особистості, підвищувати мовну культуру.

Тип уроку. Урок-формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: ватмани, картки трьох кольорів, графічне зображення на кольоровому папері ключових слів, фломастери.

Хід уроку

IМотивація

Учитель пропонує учням послухати вірш Грицька Бойка

Веремій


Це дідусь хороший мій,

Звуть його так – Веремій.

Так він дивно розмовляє,

Що попробуй зрозумій.

В цирку був я з дідусем –

Ми там бачили усе:

І жонглера, і ведмедя

На швидкім велосипеді…

Я крутивсь, дідусь спитав:

-Ти прийшов ловити гав?

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Грались ми з Рябком кудлатим –

Посварилися із братом.

Брат мовчав, і я мовчав,

А дідусь обох повчав:

-Так до бійки недалеко!

Що це ви розбили глека?

Братик, плачучи, сказав:

-Глека я не розбивав!

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Ми були біля криниці,

З неї я хотів напиться.

Нахиляюсь, гнуся, гнусь –

До води ж не дотягнусь…

А дідусь мій: - Що? Попив?

Шилом патоки вхопив?

Знов мені не зрозуміло:

Тут – ні патоки, ні – мила.

Ну й дідусь мій, Веремій?

Що він каже? Зрозумій.

Братик спать ніяк не хоче:

Хоч і сонні в нього очі,

Вередує: - Я не ляжу!

А дідусь ласкаво каже:

-От якби ти зараз ліг,

Ти б заснув без задніх ніг!

Братик ліг, питає в нього:

-Де ж у мене задні ноги?

Ну й дідусь мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.

Я, сестричка й менший брат

Втрьох збирали виноград,

Сперечалися ми все:

Хто з нас кошик понесе?

Дідуся ми розгнівили:

-Що ви кашу заварили?

-Де ж та каша? – мовив брат.

-Ми ж збирали виноград!

Ну й дідусь  мій, Веремій!

Що він каже? Зрозумій.


 

-                     А ви зрозуміли дідуся? Поясніть, чому його улюблені вирази викликали непорозуміння в дітей.

IIОголошення теми та очікуваних навчальних результатів

Слово вчителя

-                     Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас, адже подібне формулювання ми мали на попередньому уроці. Скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить мене …», висловіть мету заняття. Учитель занотовує на дошці загальне формулювання. Учні роблять записи на аркушах у формі листочків, які прикріплюють до «дерева очікувань»

III Надання необхідної інформації

Бесіда

-                     Що таке фразеологізм? У чому полягає відмінність між вільним і стійким словосполученням?

-                     Яка роль фразеологізмів у мовленні?

-                     У яких стилях мовлення найчастіше вживаються фразеологізми?

-                     За допомогою чого можна з’ясувати значення фразеологізму?

IV Інтерактивна вправа. Робота в групах. «4 кроки»

Учням пропонується об’єднатися в групи відповідно до кольору картки (картки прикріплені до парт).

Iкрок -  виконання вправи «Орфографічна естафета»

На дошці прикріплений текст. По черзі кожен учасник групи приносить у пам’яті речення і диктує, секретар записує на окремому аркуші, по закінченні останній учень підходить до тексту і виясняє ті питання, які виникли під час записування (орфограми, розділові знаки, зміст тексту).

Отримує жетон група, яка першою закінчила естафету.

На наступному етапі групи обмінюються текстами і перевіряють їх, звіряючи із  зразком.

Отримує жетон група, яка правильно виконала завдання.

IIкрок – довести, що записані речення утворюють текст.

Після доведення по черзі головуючий кожної групи зачитує текст, усі учні виписують фразеологізми.

IIIкрок. Учні перевертають картки записами доверху. Складають зі слів, що на картках, фразеологізм і прикріплюють на плакат. На дошці завчасно вивішене графічно зображене ключове слово.

  1.               Не пхай носа не в своє просо. (Зображений ніс)
  2.               За дурною головою немає ногам спокою. (Зображена нога)
  3.               Чужими руками добре жар загрібати. ( Зображена рука)
  4.               Очі бояться, а руки роблять. (Зображене око)

Доповідач кожної групи зачитує фразеологізм, тлумачить його значення.

Учитель ставить перед групами наступне завдання:  розділити плакат на дві частини. У першу записати якнайбільше фразеологізмів з ключовим словом, а в другу – пояснення цих фразеологізмів (при потребі учні можуть користуватися фразеологічними словниками). По закінченні роботи плакати прикріплюються на дошку. Доповідачі зачитують фразеологізми і їх пояснення.

Отримує жетон група, яка найбільше записала стійких сполучень із ключовим словом.

IVкрок – творче завдання.

Використовуючи фразеологізми, що записані на плакатах, скласти міні-твір або діалог (якщо не в змозі – окремі речення).

Зачитуються роботи, за найкращу вручається жетон.

Рефлексія- підсумок учителя

-         Яка група працювала найкраще?

-         Завдяки чому учасникам групи вдалося назбирати найбільше жетонів?

-         Що вам дала вправа «4 кроки»?

(Орієнтовні відповіді: розвивала пам’ять, удосконалювала орфографічні навички, пунктуаційні, збагачувала словниковий запас, удосконалювала вміння розкривати значення фразеологізмів, доречно вживати їх у мовленні, розвивала почуття відповідальності і т. п. )

V Міні-практикум

  1.               До будь-якого фразеологізму, що записаний на плакаті, дібрати фразеологізм-синонім, фразеологізм-антонім.
  2.               Фразеологічна гра. Знайти фразеологізм у гумористичних мініатюрах

Баран при ділі

Нові поставили ворота –

І барану знайшлась робота.

Своїх не пізнає

Сир з молоком і не вітається,

Бо він у маслечку катається.


Гадюки

З них найболючіше кусаються

Ті, що на грудях вигріваються

Гребінець

Не гоноритися не міг:

Під нього стригли всіх.


3) Фразеологічна загадка

Які фразеологізми приховані у загадці:

Не квіти, а в’януть, не білизна, а їх розвішують дуже довірливі?

VIПідбиття підсумків, оцінювання результатів уроку

1«Незакінчене речення»

-         Сьогодні на уроці я…

-         Мені було цікаво…

-         Я дізнався…, але ще хочу дізнатися…

2Заповнення учнями карток самооцінки

 

Картка самооцінювання

  1. Я активно працював (працювала) на уроці.

 

  1. Я вмію самостійно визначати цілі уроку і планувати свою роботу

 

  1. Я навчився (навчилася) працювати у групі.

 

  1. Я допомагав (допомагала) своїм однокласникам під час виконання завдань .

 

  1. Я виконував (виконувала) індивідуальні завдання.

 

  1. Я можу об’єктивно оцінити свою роботу на уроці.

 

VII Домашнє завдання

Знайти за допомогою фразеологічного словника української мови стійкі словосполучення слів, які у своїй будові мають назви квітів, рослин. Увести їх у зв’язне висловлювання «Сьогодення української мови».

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Текст 1

Василько заговорив як по писаному. У кожне слово вкладав усю душу. Та раптом став мов укопаний набравши в рот води. Зайшла дівчина небаченої краси. І в хлопця мову відняло.

 

Текст 2

Юрко ламав голову. Увесь день він був не в дусі. Прийняв слова Христини за чисту монету. Цими словами дівчина зачепила його за живе. Хоч круть-верть, хоч верть-круть, а  закінчився його золотий вік.

 

Текст 3

Я пам’ятав, що вовка ноги годують. Коли звечоріло, взяв ноги в руки – і мерщій світ за очі. Але, як кажуть, за дурною головою, той нема ногам спокою. Надворі хоч око виколи. Падаючи з ніг, я повернув голоблі.

 

Текст 4

Вчора сидів на зборах набравши в рот води. Здавалося б, нічого жахливого, а раки все одно пік. Зрозумів: мене давно вже взяли на гачок за те, що  завжди пасу задніх. Кажуть, що як в бога за пазухою живу, а насправді на пороховій діжці сиджу.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку