Українська мова "Словесні формули на означення показників часу протягом доби

Про матеріал
Урок української мови 4 клас "Словесні формули на означення показників часу протягом доби" з використанням технології критичного мислення та інтерактивних технологій)
Перегляд файлу

                            Українська мова 4 клас

Тема: СЛОВЕСНІ ФОРМУЛИ НА ОЗНАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ ЧАСУ
ПРОТЯГОМ ДОБИ

(З використанням технології критичного мислення та інтерактивних технологій)

Мета:

     формування предметних компетентностей: навчати учнів уживати правильні форми (за зразком у підручнику, поданим учителем) на означення часу протягом доби, будувати словосполучення з числівниками за зразком, підстановочною таблицею; вправляти учнів у вимові та написанні слова вчора; розвивати навички спостереження, аналізу, зіставлення; прищеплювати бажання берегти час, плану­вати свої дії;

     формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: учити учнів зосереджено слухати, мати власну думку, обґрунтову­вати її, формувати почуття відповідальності за виконуване завдання; комунікативної: розвивати вміння спілкуватися усно і письмово; інформаційної: формувати здатність знаходити необхідні знання, переносити на­бутий життєвий досвід у нову ситуацію;

 мовленнєвої: учити зв'язно висловлюватися, надати можливість для самостійної творчої діяльності, розвивати мовленнєві вміння і навички, застосовувати діалогічні і дискусійні форми навчання.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: макет годинника; таблиця «Одиниці часу»; картки з прислів'ями; картки з текстом, презентація.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

  1.    Організаційний момент
  2.    Перевірка домашнього завдання

Конкурс «Юний математик»

Учні по черзі зачитують математичні вирази, однокласники відразу переві­ряють правильність обчислень та  правопису.

  1.    Актуалізація знань учнів

«Мозковий штурм»

—- Які одиниці часу ми вживаємо?

  1.    Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

                  Сьогодні на уроці ми ознайомимося зі словесними формулами на озна­чення показників часу протягом доби.

  1. ОСНОВНА ЧАСТИНА
  1. Робота з макетом годинника

      Скільки обертів за добу робить мала стрілка?

      Скільки обертів за добу робить велика стрілка?

      Яка стрілка рухається найшвидше?

  1. Гра «Котра година?»

Учні по черзі показують на макеті годинника певний час, однокласники на­зивають його.

Висновок. Запам’ятайте! Правильно вимовляємо, пишемо, відповідаємо на питання о котрій годині? котра година?.

  1. Творчий диктант

      Запишіть відповіді на запитання.

     3 яких частин складається доба?

     Скільки годин у добі?

     Що більше: 1 година чи 1 хвилина?

     Яку найменшу одиницю часу ви знаєте?

     Скільки секунд в 1 хвилині?

  1. Робота за таблицею

      Погляньте на таблицю.

1 доба = 24 год

1 год = 60 хв

1 хв = 60 с

  1. Прийом «Знаємо – хочемо знати – дізналися»

                  Правопис найуживаніших числівників ми повторили. Хочемо дізнатись, як уживати правильні форми часу. З’єднайте записи у двох стовпчиках. Складіть речення з двома словосполученнями на вибір.

06:45 за чверть дванадцята

03:45 за чверть четверта

02:15 чверть на шосту

05:15 за чверть сьома

11:45 сімнадцята годин п’ятнадцять хвилин

12:15 чверть на третю

17:15 дванадцята година п’ятнадцять хвилин

  1. Робота над прислів'ями та загадкою

      Прочитайте прислів’я та загадку.

1 пальцем і голки не вдержиш. 1 рукою в долоні не заплещеш. 1 бджола мало меду наносить. 1 гусак поля не витопче.

  Живуть в 1 хаті, 1 думає, 1 говорить, 1 нюхає, 2 дивиться, 2 слухає. Що то за хата та хто в ній живе?

                  Поясніть зміст двох прислів’їв (на вибір). Відгадайте загадку. (Голова, мозок, язик, ніс, очі, вуха)

                  Спишіть прислів’я та загадку, замінюючи цифри словами. Узгодьте чис­лівники з іменниками. Підкресліть числівники.

  1. Каліграфічна хвилинка

Вч вч чо ор ра вчора

Вчора (прислівник) — у день, що передує сьогоднішньому; напередодні.

     Акровірш

     Веснонько, веснонько,

     Чого забарилася?

      Ох я й потрудилася:

     Розстелила в луках квіти

     Аби мені раділи діти.

      Яке слово заховалося в акровірші?

       Запишіть фразеологізм, поясніть його значення, введіть у речення. Шукати вчорашнього дня. (Витрачати час на пошуки втраченого, того,

що неможливо повернути.)

  1. Ейдотехнічна вправа

      Послухайте вірш. Перекажіть близько до тексту.

                 Зацвіли каштани у моєму місті,

Золотистим цвітом зарясніли в листі.

Цвіт такий хороший, аж вбирає очі,

Зацвіли каштани вчора опівночі.

М. Познанська

      Коли відбулася подія?

 

  1.              Гра «Заочна екскурсія»

                 Послухайте текст. Ми здійснимо заочну екскурсію в зоопарк. Скількох тварин побачили діти?

Учора Мар’янка з Андрієм відвідали зоопарк. Цієї екскурсії вони чекали з нетерпінням.

У зоопарку діти побачили могутнього слона, безтурботних мавпочок. Із за­хопленням спостерігали за купанням у басейні самотнього бегемота. Поми­лувалися надзвичайною красою павичевого хвоста, різнобарв’ям папуг. Із ра­дістю розглядали довгошийого жирафа. Зацікавлено спостерігали за зміями та черепахами.

Дітям у зоопарку дуже сподобалося. Вони захоплено розповідали про вра­ження від побаченого.

За О. Лобчук

                   Хто із вас відвідував зоопарк?

                   Яких тварин ви там бачили?

  1. Робота в малих групах групах (інтерактивна вправа)

                   Прочитайте уривок із твору В. Сухомлинського.

ПРОГАЯНИЙ ДЕНЬ

Мама йшла на роботу рано, до сходу сонця. Вона розбудила Петрика й ска­зала:

                 ... в тебе почалися канікули. Але гаяти часу не можна. Ось тобі робота на ... : посади біля хати дерево й прочитай цю книгу про Далекі Сині Гори.

                   Перебудуйте текст так, щоб:

  1.                 ша група — події відбувалися вчора;
  2.                 га група — події відбуваються сьогодні;
  3.                 тя група — події відбуватимуться завтра.
  1. Фізкультхвилинка
  2. Гра «Я — директор школи» (Метод фантастичної проблеми)

                 Зараз ви побудете в ролі директора школи. Складіть і запишіть розклад дзвінків, де урок і перерва тривають ЗО хвилин.

                 Складіть і запишіть речення за зразком: Перший урок розпочався о дев’ятій годині, а закінчився о дев’ятій тридцять.

  1. Хвилинка-веселинка

Баба Яга записалася на курси водіїв літальних апаратів. Але справи в неї були кепські, бо вона ніяк не могла запам’ятати, як правильно вживаються числівники. І бортовий комп’ютер не міг розпізнати заданий маршрут. Відре­дагуйте текст. Допоможіть Бабі Язі дістатися додому.

                 Близько двадцять кілометрів летимо до Молочної ріки, повертаємо пра­воруч до Лисої гори, долаємо відстань в ста кілометрів, далі ще близько двісті шестидесяти метрів до густого лісу, потім зі швидкістю семидесяти кілометрів за годину долаємо до десять кілометрів.

  1. Читання за технологією ІНСЕРТ

                 Я пропоную вам самостійно прочитати текст і зробити маркування на полях. Нагадую, що знаком «+» позначаємо відому для вас інформацію, а знаком «-» те, що невідомо.

НЕЗВИЧАЙНІ ДОЩІ

Ось уже багато років народи деяких країн, наприклад Данії, Норвегії, Шот­ландії, Нової Зеландії, спостерігають незвичайні видовища.

Під час дощу разом з краплинами вологи на землю сипляться мешканьці підводного царства. Так, близько тридцяти років тому на Далекому Сході жителі були свідками рясного дощу з морських медуз.

Але це ще не все. Траплялося й таке, що на голови перехожих хлюпав дощ червоного, коричневого або навіть зеленого кольорів.

Чимало часу спливло, доки люди не знайшли відповіді на численні загадки природи, доки наука не з’ясувала суть походження багатьох чудес.

-         Яка інформація була вже відома?

-         Що було невідомим?

-         Скільки числівників зустрілось в тексті?

  1. Технологія «Два — чотири — всі разом»

                  Доберіть фразеологізми до слова багато.

(Наприклад: без ліку; кури не клюють; свині не їдять; лопатою горни; аж кишить; як маку; як морського піску; хоч греблю гати; по горло; по вуха; по шию; по зав’язку; ціла купа тощо.)

                  Із 2-3 фразеологізмами складіть речення.

Висновок. В українській мові є числівники, що означають загальну кількість, але не називають точного числа.

  1. Робота в групах

1- ша група. Вибіркове письмо (за картками): записати числівники, поставити питання до них.

Дорослий слон щодня з’їдає від 100 до 200 кг рослинної їжі. Ластівки виводять пташенят у Європі, а через 3 місяці летять до Африки. Понад 30 відсотка усіх птахів гніздяться колоніями. У такий спосіб облаштовують своє життя 93 відсотки морських птахів. Довжина кроку страуса — від 4 до 5 метрів. Він може розвивати швидкість до 50 км за годину.

2-га група. У поданих реченнях розкрити дужки, записати числівники словами (за картками).

Зелене царство Землі налічує до (200 000)__видів рослин, з яких (20 000) __________ росте в Україні. Найвища рослина на земній кулі — ліаноподібна пальма, стовбур якої виростає до (300) _______              метрів. У відкритому океані сила удару хвилі сягає (40) _____ тонн на квадратний метр.

  1. Розв’язування головоломки

ЯК РОЗКЛАСТИ ГОРІХИ?

Ой, допоможи мені, Насте,

Сорок п’ять горіхів розкласти,

Що доспіли у цей понеділок,

Розкладать на дев’ять тарілок.

І ніяких в обліку збігів:

В кожній — різна кількість горіхів!

Як воно виходить?

Д. Білоус

                   Запишіть відповідь. (Один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім,вісім, дев’ять.)

  1. Хвилинка відпочинку
  1.                Загадки-жарти.

     У сімох братів по одній сестрі. Чи багато сестер? (Одна)

     Ішли дід з батьком та дід з онуком. Скільки їх? (Троє)

     У двох матерів по п’ять синів, одне ім’я у всіх. (Руки і пальці)

     Шість ніг, дві голови, один хвіст. (Вершник на коні)

     Яке слово складається з семи однакових літер? (Сім’я)

  1.                 Гра «Упізнайте, хто я».

Є сорочка в неї біла,

Поносила — не схотіла.

Є сорочка в неї чорна —

Також скинула учора.

У зелену вбралась нині.

А вже тягне жовту з скрині!

Вередлива, як маля.

Як же звуть її? (Земля)

В. Верховень

                  Коли Земля одягає білу сорочку? чорну? зелену? жовту?

                  Коли вона скинула чорну сорочку?

                  Як пишеться слово вчора?

  1.          ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
  1.              Технологія «Незакінчене речення»

     Числівник — частина мови, яка...

     Числівники відповідають на питання...

     Числівники у мовленні використовують...

  1.              Тестування
  1.            Слова, що означають кількість предметів або їх порядок при лічбі, назива­ються:

а) прикметниками;

б) дієсловами;

в) числівником.

  1.   Позначте рядок, у якому в написанні слів допущено помилку.

а) Від сімдесяти відняти тридцять;

б) від шістдесяти відняти сорок п’ять;

в) до сімдесят додати тринадцять.

  1.   Від поданих слів утворіть числівники, що відповідають на питання який?

 котрий?.

      а) П’ять — ...;

б) сорок один — ...;

в) сто два — ...

  1.              Домашнє завдання

                  Запишіть ваш розпорядок дня, використовуючи числівники.

                  Повторити матеріал за підручником с. 84-85.

docx
Додано
28 березня
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку