«Вимогливість до учнів у поєднанні
з повагою до їхньої особистості»
Актуальність досвіду
Методика компетентнісного навчання на уроках англійської мови в 1-4 класах орієнтована на розвиток різних компетентностей учнів, а не лише механічне накопичення знань. Одже, компетентнісний підхід – це спрямованість освітнього процесу на досягнення результатів, якими є ключові і предметні компетентності. А саме, компетентність включає в себе наявність трьох компонентів: «Хочу» – рівень вихованості - потребнісно-мотиваційна сфера (так як тільки та потреба, яка усвідомлюється, стає мотивом). Тому, по-перше, задля досягнення освітніх цілей завжди потрібно намагатися досягати усвідомленого ставлення учнів до всього: від усвідомленого ставлення до самого предмета (наприклад, «англійська мова») до виконання класних та домашніх завдань;другий рівень навченості – «Можу» – операційна діяльнісна сфера, яка складається зі знань, здібностей та навченості, причому знання повинні бути системними і структурованими, як шлях до збільшення досвіду. На цьому рівні важливо надати учням такі інструменти завдяки яким вони зможуть надалі розвиватися і вдосконалюватися самостійно без допомоги викладача І третій рівень розвинутості – «Оцінюю себе» – рефлексивна сфера «Я знаю, як діяти».
Ключовими освітніми компетентностями є такі:
Усі перелічені компетентності однаково важливі й взаємопов’язані. Кожну з них учні набувають під час вивчення іноземної мови на всіх етапах освіти. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: уміння читати і розуміти прочитане; уміння висловлювати думку усно і письмово; критичне мислення; здатність логічно обґрунтовувати позицію; виявляти ініціативу; творити; уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення; уміння конструктивно керувати емоціями; застосовувати емоційний інтелект; здатність співпрацювати в команді.
Одним з найважливіших векторів розвитку сучасної освіти є впровадження в освіту інноваційних технологій. Головними аспектами впровадження в освіту інноваційних технологій є:
Навчання з використанням інноваційних технологій якісно перевищує класичну освіту. Воно інтегрує процеси, які не можна об'єднати в межах класичної освіти: навчання, працевлаштування, планування кар'єри, безперервну освіту.
У процесі навчання найбільш доцільно використання, в першу чергу, тих методів, при яких: в учнів розвивається бажання до творчої, продуктивної праці; учні прагнуть до активних дій, досягають успіхів і мотивують власну поведінку.
Найбільш поширеними інноваційними методами навчання є:
Методи розвивального навчання
Інтерактивні методи навчання
Метод проектів
Метод особистісно-орієнтованого навчання
Інформаційні методи навчання
Ігрові методи навчання
Науково – теоретична база досвіду
Головна роль школи полягає у підготовці дітей до життя, навчання їх критично мислити, аналізувати, опрацьовувати ті обсяги інформації, яку вони отримують звідусіль та вибирати із неї необхідне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки .
Компетентнісне навчання спрямоване на роботу з інформацією та опанування учнями компетентностей, умінь і навичок, які дозволять їм бути успішними, конкурентними та цінними на ринку праці.Це динамічне поєднання знань, умінь та цінностей. Лише у комплексі буде результат. Знання — не самоціль, а радше засіб формування умінь. Адже недостатньо просто засвоїти окремі знання і уміння, важливо навчитись їх застосовувати як у типових, так і в нестандартних, нових для дитини ситуаціях. Це дозволяє сформувати ціннісне ставлення до цих знань, навчитись адаптуватись та шукати шляхи ухвалення рішень у різноманітних ситуаціях.
Викладання нової теми при компетентнісному навчанні ґрунтується на проблемному та діяльнісному підходах. Урок розпочинається з проблемного питання або проблемної ситуації. Учні мають висловити власні гіпотези. Надалі вчитель пропонує дітям їх перевірити на практиці. В процесі дослідження обирається правильна гіпотеза з пошуком відповідей щодо варіантів розв’язання проблемного питання.
Важливою ознакою компетентності є також суб’єктність учня, його відповідальне ставлення до навчання, а також уміння вчитися самостійно. Конкретними проявами цього можуть бути:
Застосування інноваційних технологій навчання на уроках створює умови для кращого засвоєння нового матеріалу та активізації пізнавальної діяльності учнів. Тому сучасний урок,вимагає від учителя пошуку нових методів
подання інформації. Застосування інновацій допомагає провести шкільний
урок на якісно новому,сучас-ному рівні.
Методика компетентнісного навчання на уроках англійської мови в 1-4 класах
Методика компетентнісного навчання на уроках англійської мови в 1-4 класах орієнтована на розвиток різних компетентностей учнів, а не лише механічне накопичення знань. Ось кілька кроків, які можна використовувати для впровадження цієї методики:
- Першочерговою метою уроків англійської мови має бути навчання учнів спілкуватися англійською.
-Зосереджуйте увагу на розвитку навичок говоріння і слухання через інтерактивні вправи та діалоги.
Наприклад урок 1-го класу:
-Увімкніть аудіо запис,попросіть під час прослухоування слів торкатися пальчиками відповідних малюнків у підручнику.Після повторного прослуховування діти повторюють слова без перекладу. Як дивно це не звучало б, але використання перекладу на початковому етапі навчання лише гальмує процес розуміння – це доведений факт. Учням треба максимально зануритися мовленнєву практику, яка наближує до реалій мовного середовища й робить мову справді засобом спілкування. Не маючи можливості спиратися на рідну мову, учні краще зосереджуються на англійській, активізують навички вгадування, швидше запам’ятовують нові слова та конструкції й ефективніше використовують набуті знання. Сучасні автентичні підручники побудовані так, щоб діти могли зрозуміти ключові слова та фрази без перекладу (через зображення, історії, відео тощо). Проте це не означає, що в класі абсолютно заборонено використовувати рідну мову учнів, але це варто робити лише за гострої необхідності.
У 2-му класі після опрацювання нової лексики,запропонуйте послухати історію і виконати завдання(дати відповідь на запитання,з’єднати дві частини речення,фрази тощо.)
У 3-му класі почніть урок з пісні,нову лексику можна опрацювати за допомогою флешкардів(діти мають вгадати значення слів,складіть словосполучення,речення)
У 4-му класі після опрацювання лексики,прослухайте діалог,влаштуйте діалог з учнями(де відбувається подія,про що саме ця частина історії,якими словами можна охарактеризувати головних героїв)
-Після прослуховування історії повторіть репліки головних героїв.
Попросіть учнів одягти маски головних героїв,які вони виготовили заздалегідь,і повторіть реплики ще раз.
Використання контексту:
-Вивчайте мову в контексті реальних ситуацій та завдань для учнів.
-Використовуйте тексти, які мають практичний застосунок.
2.Використання ігор та рольових ігор:
-Гри та рольові ігри сприяють активному вивченню та розвитку навичок спілкування.
-Ці інтерактивні методи можуть бути ефективними для навчання нових слів та фраз
Після прослуховування історії, розіграйте рольову сценку з використанням масок,або іграшок.
3.Застосування мультимедійних ресурсів:
Використовуйте відео, аудіозаписи та інтерактивні програми для покращення навичок аудіювання та розуміння на слух.
Користуйтеся засобами, які візуалізують матеріал і роблять навчання цікавішим.
Наприклад користуйтеся різноманітними освітніми сайтами,наприклад Fly High
Digital-онлайн компоненти до курсу Fly High Ukraine.
4.Оцінка компетентностей:
Використовуйте різні методи оцінки, такі як практичні завдання, проекти, портфоліо та спостереження, щоб оцінити рівень компетентностей учнів.
Залучайте учнів до самооцінки та відзначення своїх досягнень.
У 3-му та 4-му класі застосовується формувальне та підсумкове оцінювання.
Критерії формувального оцінювання визначає вчитель спільно з учнями відповідно до кожного виду навчальної діяльності учнів.Дедалі більшої уваги у формувальному оцінюванні в 4-му класі набувають само оцінювання та взаємооцінювання,а також оцінювання від батьків
Взаємооцінювання полягає в оцінюванні учнями роботи одне одного за попередньо погодженими критеріями.Таке оцінювання може бути усним чи письмовим і проводитись в парах чи групах.Учні можуть також оцінювати проміжковий варіант роботи свого партнера,щоб допомогти йому з ідеями щодо покращення.
Чого я досяг?
The words I learnt
The words I practiced
The exercises I did
The point I won for/with my team
Напарники
На початку уроку поділіть учнів на пари.Поясніть ,що впродовж уроку завдання партнерів – уважно слухати відповіді одне одного,а в кінці уроку відзначити (усно чи письмово),що саме добре вдалося партнерові- наприклад:Anna told us a lot about her family.Olehwas the first to write the sentences correctly.Ihor won two points for his team,тощо.
5. Розвиток критичного мислення на уроках англійської мови може бути стимулюючим та корисним завданням для учнів. Ось кілька завдань, які сприяють розвитку цього важливого навичку:
Аналіз текстів:
Дайте учням читати короткі тексти або статті на англійській мові та ставити запитання про їх зміст, автора, цільову аудиторію та точку зору. Запитайте їх, чи згодні вони з думкою автора і чому.
Дебати:
Організуйте класичні дебати на англійській мові, де учні повинні виразити свою думку про певне питання та аргументувати її. Це розвиває навички обговорення та аналізу.
Критичний огляд книги або фільму:
Попросіть учнів прочитати англійську книгу або переглянути фільм і написати огляд, в якому вони висловлюють свої думки та враження та обґрунтовують їх.
Розв'язання проблемних завдань:
Представте учням реальні проблеми або завдання, які вони повинні розв'язати, використовуючи англійську мову. Наприклад, розробка проекту або пошук рішення для вигаданої ситуації.
Класифікація та порівняння:
Попросіть учнів класифікувати об'єкти, події або поняття на підгрупи та робити порівняння між ними. Наприклад, порівняння різних культур або країн.
Рольові ігри:
Під час рольових ігор учні можуть втілювати різні ролі та приймати рішення в англійському контексті. Це сприяє розвитку навичок критичного мислення.
Задачі з логікою:
Дайте учням завдання, де вони повинні вирішити логічні головоломки чи логічно обґрунтовані завдання.
Порівняння думок:
Попросіть учнів обговорювати та порівнювати свої думки та точки зору на певне питання в парах або групах.
Завдання для розвитку критичного мислення на уроках англійської мови допомагають учням не лише вдосконалювати свою мовну компетентність, але й формувати навички аналізу, обговорення та прийняття обґрунтованих рішень.
6. Врахування індивідуальних особливостей учнів:
- дотримуйтесь індивідуального підходу до кожного учня, враховуючи їхні потреби та рівень знань. Індивідуальний підхід до кожного учня є надзвичайно важливим на уроках англійської мови (і на будь-яких інших уроках). Тут кілька підходів, які допоможуть вчителю враховувати індивідуальні потреби учнів: Оцінка рівня знань: Проводіть початкову оцінку рівня знань кожного учня, щоб зрозуміти, з якими вже навичками вони приходять на урок.
* Спілкуйтесь з учнями: Під час індивідуальних бесід спілкуйтеся з учнями, дізнавайтеся їхні інтереси, мети та особистість. Це допоможе краще зрозуміти їхні потреби та очікування.
Індивідуальний підхід допомагає кожному учневі розвивати свої навички на максимально можливому рівні та сприяє покращенню загальної якості навчання.
- Застосовуйте диференційований підхід для надання підтримки слабким учням та викликів для більш обдарованих. Так, дотримання індивідуального підходу до кожного учня є однією з ключових складових ефективного навчання. Цей підхід дозволяє вчителеві оптимально враховувати особливості кожного учня та створювати умови для його успішного навчання. Врахування потреб та рівня знань учнів має кілька важливих аспектів:
7. Постійна підтримка вчителя:
Вчителі мають постійно вдосконалювати свої навички та методи навчання для успішного впровадження методики компетентнісного навчання. Так, постійне вдосконалення навичок та методів навчання вчителів є важливим аспектом успішного впровадження методики компетентнісного навчання. Ось кілька ключових причин, чому це настільки важливо:
Тому постійне самоосвіта та професійний розвиток вчителів є важливими елементами їхньої роботи. Це допомагає створювати стимулююче середовищо для учнів та забезпечує впровадження сучасних педагогічних підходів на уроках.
Подолання страху перед помилками:
- Спонукання учнів не боятися робити помилки та розглядати їх як навчальні можливості є важливим аспектом розвитку навчальної культури та власної позитивної мотивації. Відношення до помилок може впливати на навчання та розвиток учнів у багатьох аспектах. Ось декілька способів, якими вчителі можуть спонукати учнів не боятися помилок:
Методика упровадження нових освітніх технологій на уроках англійської мови для учнів 1-4 класів
Упровадження нових освітніх технологій на уроках англійської мови для учнів 1-4 класів може бути важливим етапом у покращенні процесу навчання та залученні дітей до вивчення мови. Ось кілька методик та підходів, які можуть бути корисними:
-Використання інтерактивних дошок: (інтерактивних білих дошок або SMART-дошок) може значно покращити ефективність навчання англійської мови учнів 1-4 класів. Цей інтерактивний інструмент дозволяє вчителю створювати цікаві та залучаючі уроки. Ось декілька способів, які можна використовувати інтерактивну дошку для навчання англійської мови:
-Використання мультимедійних ресурсів на уроках англійської мови для молодших учнів (1-4 класи) є важливим для створення цікавого та візуального навчального середовища. Мультимедійні ресурси можуть значно збагатити процес навчання та сприяти легкому засвоєнню нового матеріалу. Ось кілька способів використання мультимедійних ресурсів на уроках англійської мови для молодших учнів:
Важливо пам'ятати, що мультимедійні ресурси повинні бути підібрані відповідно до віку та рівня знань учнів, а також сприяти досягненню основних навчальних цілей. Використовуючи ці ресурси разом з іншими методами, ви можете створити цікаві та ефективні уроки англійської мови для молодших учнів.
Одже, поєднання методик компетентнісного навчання та нових освітніх технологій на уроках англійської мови в початкових класах (1-4) представляє собою важливе завдання для покращення якості освіти. Цей підхід відкриває перед вчителями та учнями безліч можливостей для розвитку та досягнення успіху у навчанні. Використання компетентнісного навчання дозволяє розвивати навички, які стають надзвичайно важливими в сучасному світі, такі як критичне мислення, комунікація, співпраця та самостійність. Нові освітні технології, у свою чергу, роблять навчання більш цікавим та інтерактивним, забезпечуючи доступ до великого обсягу різноманітних матеріалів та ресурсів.
Поєднання цих двох підходів дозволяє створити навчальне середовище, де учні активно залучені до процесу навчання, розвивають ключові навички та вчаться застосовувати їх у практичних ситуаціях. Крім того, воно сприяє індивідуалізації навчання, дозволяючи вчителям створювати уроки, які враховують потреби кожного учня, надаючи підтримку слабшим та виклик для більш обдарованих.
У підсумку, поєднання методик компетентнісного навчання та нових освітніх технологій створює оптимальні умови для ефективного та цікавого навчання англійської мови у початкових класах. Цей підхід сприяє розвитку учнів як активних, креативних та компетентних громадян, готових до викликів сучасного світу.
ЗМІСТ
Загальні відомості------------------------------------------------------- 1
Актуальність досвіду--------------------------------------------------- 2 – 4
Науково – теоретична база досвіду--------------------------------- 4 - 5
Методика компетентнісного навчання на уроках англійської
мови в 1-4 класах-------------------------------------------------------- 5 - 14
Методика упровадження нових освітніх технологій на уроках
англійської мови для учнів 1-4 класів ------------------------------ 14 – 18
Висновок ------------------------------------------------------------------ 18 – 19
Використана література ------------------------------------------------ 20
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Гуменюк І. Б. Формування ключових життєвих компетентностей учнів шляхом встановлення міжпредметних зв’язків на уроках англійської мови. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2017/08/2017_7_11
2. Зима О. В. Рольові ігри з англійської мови як засіб активізації пізнавальної діяльності. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/49325/
3. Ігри на уроках англійської мови як засіб формування комунікативної компетенції школярів. / Уклала Т.М. Гавінська. Слобідко-Охрімовецький НВК. 2015 р.,- 67 с.
4. Коваленко О. А. Формування ключових компетентностей учнів на уроках англійської мови. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/stattya-formuvannya-klyuchovih-kompetentnostey-uchniv-na-urokah-angliysko-movi-35193.html/
5. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalnaserednya/ua-sch-2016/. – 40 с. 2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти . [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/oftenrequested/statestandards/
6. Савченко О.Я. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти / О.Я. Савченко // Рідна школа.– 2011. – № 8–9. – С. 4–8.
7. Формування ключових компетентностей учнів на уроках іноземної мови/ В. П. Аратова, Н. О. Долгова. Запоріжжя, 2019 – 76 с.
1