Урбанізація в сучасному світі.

Про матеріал
Урок географії в 9 класі з використанням методів розвитку критичного мислення
Перегляд файлу

Урок  географії в 9 класі з використанням методів розвитку критичного мислення

Тема: Урбанізація в сучасному світі.

Мета: поглибити та вдосконалити поняття урбанізація;визначити види впливу урбанізації на навколишнє середовище та людину; розвивати критичне мислення учнів, пізнавальний інтерес до географії, вміння створювати та використовувати комп’ютерні презентації,проекти;виховувати екологічне мислення,вміння вести дискусію,толерантність до суджень інших.

Обладнання: політична карта світу,екран,проектор, комп’ютер,  протоколи засідання суду (роздатковий матеріал),учнівські проекти ,підручники,атласи.

Тип уроку: урок засвоєння нових ЗУН.

Форма проведення: рольова – гра(урок-суд).

                                                    Хід уроку

І Підготовчий етап. Організаційний момент

Метод: « Займи позицію»

Учні класу заздалегідь обирають ролі: одна група учнів – свідки обвинувачення,прокурор; друга – свідки захисту,адвокат; секретар.

Секретар: Прошу встати. Суд іде.

II Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Суддя (вчитель): Прошу сісти. Засідання оголошується відкритим. Слухається справа про вплив урбанізації на природу,здоров’я людей та культуру.

Секретар: З приводу цієї  справи були викликані і з’явилися до суду  свідки: екологи,статистик,психолог,архітектор, лікар,демограф, урбоеколог. Суд  у складі : суддя( ім’я),секретар( ім’я),прокурор(ім’я), адвокат(ім’я). Особи,які  беруть участь у справі,а також усі присутні мають дотримуватися встановленого порядку і беззаперечно виконувати розпорядження судді.

Суддя: Сьогодні ми маємо винести рішення про вплив урбанізації на природу,здоров’я людини та цивілізацію. Це рішення і всі свідчення за і проти по ходу засідання ми заносимо у протоколи,роздані вам на початку нашого засідання секретарем суду. Для оголошення звинувачення слово надається прокуророві.

III Актуалізація опорних знань учнів(стадія виклику)

Прокурор: Введіть підсудну.

Демограф (на фоні слайду 1): Урбанізація у перекладі з латинської мови означає місто формування. Урбанізація – це процес підвищення ролі міст у розвитку суспільства. Її рушійними силами є розвиток продуктивних сил,технічний і соціальний  прогрес,розширення рамок суспільного поділу праці. Занесіть це до протоколу.

IV Формування та засвоєння нових знань (стадія осмислення)

Прокурор: Прошу свідків звинувачення дати свідчення. Викликаю екологів.

Прокурор: Що ви можете сказати про вплив урбанізації на природу?

Еколог 1: Вплив урбанізації на природу – це об’єктивний  складний природний процес,що історично розвивається під дією низки чинників, причому в різних регіонах планети по-різному,залежно від характеру природних умов та особливостей цивілізації. Одночасно з розвитком  міст збільшується їхній негативний вплив на природу.

Прокурор: Наведіть приклади.

Еколог 1( слайд 2):Будь ласка. По-перше,мегаполіси споживають велику кількість  води,водночас забруднюючи її. Жителі великих міст уже давно п’ють воду набагато гіршої  якості, ніж у селах. По – друге,сучасні міста в плані споживання енергії є своєрідними гарячими точками,оскільки гектар міської площі споживає в 1000 разів більше енергії,ніж еквівалентна площа в сільській місцевості. Перелік можна продовжити.

Прокурор: Продовжуйте.

Еколог 1: Дослідження в декількох  містах виявило,що концентрація оксиду вуглецю в 2-3 рази перевищує допустиму. У повітрі багатьох міст присутні феноли,аміак,фтористий і хлористий водень,сірководень та багато інших токсичних хімічних сполук. Усе це за умови дуже високої концентрації населення може спричинити появу у зовнішньому середовищі міст нових типів мікроелементів,хімічних сполук.

Прокурор: Чи є інші негативні наслідки?

Еколог 2: Так. У великих містах забруднення навколишнього середовища відбувається за рахунок високої  концентрації населення і за рахунок транспортних та промислових викидів,а також агрохімічних забруднень продуктів харчування.

Прокурор:Поясніть детальніше.

Еколог 2: У містах з високою густотою населення мокрота,потрапляючи на асфальт,випаровується разом з мікроорганізмами,що знаходяться в навколоземних шарах повітря. Тому для жителів  великих промислових міст високий вміст патогенних мікробів у повітрі стає особливо небезпечним для здоров’я.

Світовим екологічним лихом став  розвиток автомобільного та авіаційного транспорту. Вихлопні гази стають причиною хмарності і зменшення кількості ясних днів.

Еколог 2 (слайд 3): Іншою проблемою у великих містах є накопичення сміття.( Доповідь еколога з даної  теми).

Еколог 2(слайд 4):Урбанізація зменшує кількість орних земель та лісових масивів,які є домівкою для диких тварин та забезпечують атмосферу киснем.

Прокурор: Дякую. Звинувачення викликає наступного свідка – статистика.

Прокурор: Якими статистичними даними ви володієте?

Статистик (слайд 5): У світі нині  вже понад 160 міст з мільйонним населенням. Найбільш урбанізовані регіони світу (показ на слайді : електронна карта світу): Філадельфійсько-Бостонський, Нью-Йоркський, Токійсько –Йокогамсько-Осакський, Кельнсько- Дюсельдорфський, Манчестер-Бірмінгемський – сконцентровані  20 -60 млн. осіб.  Найбільші в світі агломерації сформувалися навколо Токіо, Нью-Йорка, Мехіко, Сан-Паулу, Лондона, Парижа , Лос-Анджелеса, Буенос-Айреса, Осака - Кобе - Кіото, Ріо-де-Жанейро.( Показ стовпчикових діаграм на електронній карті).

Прокурор: Які перспективи подальшого зростання міст?

Статистик: Майже половина населення Землі житиме в містах. Найбільшими з них стануть південні та азіатські мегаполіси( слайд 6 – визначення мегаполісу).

 ( Слайд 7) Перше місце за кількістю населення у світі займатиме  Токіо – 27,9 млн. осіб, далі Мумбай – 18,1 млн. осіб. У Нью –Йорку та Мехіко буде по 16 млн. осіб.

Великою проблемою для країн,що розвиваються є процес «хибної урбанізації»( Слайди 8 і 9 демонструють текст визначення « хибна урбанізація» та приклади її в різних країнах світу.) (Слайд 10 характеризує рівень урбанізації в Україні – карта).

Прокурор: Дякую. Ви вільні. Викликаю наступного свідка – психолога.

Прокурор: Як життя у великому місті позначається на психіці окремої людини?

Психолог (слайд 11): Міський житель з моменту вступу в дитячий садочок до виходу на пенсію постійно поспішає,відчуває нестачу часу. Людина в місті оточена масою правил,заборон.

Прокурор: Розкажіть детальніше.

Психолог: Житель  міста протягом  доби спілкується  із сотнями й  тисячами людей. Рослинність і тваринний світ представлений у його середовищі нечисленними видами – собака,голуб,кішка,ворона. Багато людей негативно ставляться до тварин. Поле зору міського жителя обмежене стінами будинків,добовий зоровий фон наближається до кольору бетону та асфальту. Усе це негативно впливає на психіку та настрій людини.

Прокурор: Які можливі наслідки?

Психолог: Шумові, вібраційні навантаження,перенаселення, транспортні проблеми,вплив  електричних,магнітних,іонізаційних полів у великих містах стали причиною масових захворювань нервової  системи (неврозів,психічних розладів), підвищеної смертності. Занесіть це в протокол.

Прокурор: Дякую. Ви можете йти. Звинувачення викликає наступного свідка – архітектора.

Прокурор: Які зміни в середовище людини внесла урбанізація?

Архітектор:(слайд 12) Урбанізація внесла суттєві зміни в середовище людини. Це стосується ,як кольорової гами,так і структури навколишнього середовища. Якщо в селі переважає зелень,то в міських умовах – темно-сірий колір. У природному середовищі незначну роль займають плоскі поверхні,а в місті вони складають основну масу.З кожним роком площа великих поверхонь зростає, до стін великих розмірів додаються поверхні  зі скла. У лісі,наприклад, при слабкому подиху вітру багато видимих об’єктів  перебувають у русі, у місті – ні.

Прокурор: До чого це призводить?

Архітектор : (слайд 13) Архітектурно-комунальні комплекси міст усе більше насичені приблизно однаковими засобами комунікацій ( ТБ,телефони,комп’ютери та ін.)  Це зумовлює наростання електромагнітного засмічення міського середовища.

Прокурор: Дякую. Ви вільні. Звинувачення викликає наступного свідка – лікаря.

Прокурор: Розкажіть про стан здоров’я мешканців великих міст.

Лікар: (слайд 14) Ступінь поширення багатьох хвороб у великих містах набагато більший,ніж у малих містах чи селах. Такі хвороби,як рак легенів,у великих містах нині реєструється у два-три рази частіше,ніж у сільській місцевості. Тут набагато частіше,ніж у сільській місцевості, хворіють на бронхіт,астму,алергічні хвороби. Рівень  інфекційних захворювань у містах удвічі вищий. Спостерігаються захворювання опорно-рухливого апарату,зору; гіподинамія та як наслідок ожиріння теж хвороби міських жителів.

Прокурор: Чи існують інші наслідки,характерні тільки для міських агломерацій?

Лікар: Так,широко відоме явище акселерації характерне передусім для міських жителів (причини поки що не з’ясовані). У регіонах підвищеного забруднення атмосфери міста спостерігається сповільнення фізичного розвитку дітей.

Прокурор: Звинувачення закінчує слухати свідків. Беручи до уваги їхні свідчення,звинувачуємо урбанізацію у скоєнні злочину (слайд 15):

1.Багатомільйонні міста дуже негативно впливають  на  навколишнє середовище.

2. У  великих містах підвищена епідемічна загроза внаслідок концентрації великих людських мас на малих територіях.

3. Підвищена інтенсивність стресових навантажень.

4. Гіподинамія в результаті  міського способу життя.

Прошу занести це до протоколу. 

Суддя: Суд надає слово захистові.

Адвокат: Так, ваша честь. Слово надається демографові.

Адвокат: Що ви можете сказати на захист підсудної?

Демограф: (Слайд 16)По-перше,місто – це найдавніша форма розселення людства.

(Слайд 17) По-друге,місто було і  є засобом організації суспільних і виробничих відносин. Тут сконцентровані органи влади,фінансові установи,промислові виробництва.

( Слайд 18) По-третє,сучасні міста стали концентрацією  наукової  думки,культури,мистецтва.

(Слайд 19) По-четверте,комфортність міського житла вища порівняно із сільським; у місті краще розвинуте комунальне господарство,інфраструктура; більш розвинута і доступна система медичного обслуговування.

Адвокат: Дякую. Захист викликає наступного свідка – урбоеколога.

Адвокат: Чим займається наука урбоекологія?

Урбоеколог:  (Слайд 20) Урбоекологія – одна з наймолодших галузей у сфері екології людини,хоча проблеми міського життя стоять перед  людством з епохи бронзи. Урбоекологія займається визначенням шляхів поліпшення екологічного стану сучасних міст (збереженням і поширенням зелених зон, створенням сприятливих умов для праці і проживання людини та ін.).

Адвокат: Чи можливо розв’язати проблему забруднення  міст автотранспортом?

Урбоеколог: (Слайд 21) Так. Ця проблема  може бути вирішена за рахунок упровадження беззупинкової системи руху на перехрестях(сучасне автоматизоване регулювання);переходу на нове,екологічно чисте пальне для двигунів,максимального використання метро та наземного електротранспорту,створення шумозахисних бар’єрів.

Адвокат:  Яка роль зелених насаджень?

Урбоеколог: Велика. Зелені насадження не менше поліпшують мікроклімат у містах,очищують повітря,виконують рекреаційні функції,вони захищають будинки й тротуари від перегріву,поглинають шум.

Адвокат:  Що ж робити із забрудненням водного й повітряного простору?

Урбоеколог: Необхідно передбачити створення надійних охоронних зон водозаборів,водосховищ,здійснення жорсткого контролю за станом повітряного та водного середовища,зменшення всіх видів промислових забруднень за рахунок упровадження нових безвідхідних технологій,систем і фільтрів ефективного очищення газових і рідких викидів та стоків,застосування оборотного водопостачання.

Урбоеколог: Існують нові проекти екологічних міст та будинків.(слайд 22)

Презентація  проекту та доповідь учня - урбоеколога ,який  отримав випереджальне завдання про екоміста майбутнього.

Адвокат: Дякую. Захист закінчив допит свідків.

Адвокат: Міста – наслідок урбанізації. Розвиток сучасного суспільства неможливий без концентрації населення і збитків природі. Аналіз негативних моментів урбанізації необхідний для того,щоб міста майбутнього поступово позбулися чинників антропогенного походження,які  негативно впливають на людський організм. Занесіть це до протоколу.

V. Закріплення знань( стадія рефлексії )

1)Метод: складання Т- схеми – заповнення колонок « Позитивне та негативне значення урбанізації» - додаток до уроку №1

2)Метод « Зміни позицію»

Вчитель пропонує учням-свідкам  перейти на сторону обвинувачення або захисту,тобто змінити позицію.

2)Вчитель в ролі судді проводить дискусію,в ході якої учні колегіально складають рішення суду ( Прийом «Дерево рішень»)

Суддя (вчитель):Заслухавши й обговоривши справу про вплив урбанізації на цивілізацію суд виніс таке рішення.

Секретар: Всім встати для заслуховування рішення суду.

Суддя: Високий суд постановляє:(слайд 23)

Процес урбанізації є досить складним. Незважаючи на загострення кризових екологічних ситуацій в містах,їх розвиток триває.

Слід визначити шляхи поліпшення стану сучасних міст. До них належать :

1.Поступова стабілізація зростання міст.

2.Розумне,обґрунтоване з екологічних та економічних позицій розселення людей на території держави.

3.Збільшення площі «зеленої зони» міст (створення парків,скверів,бульварів,захисних зон,зелених насаджень уздовж усіх доріг,максимальне поширення настінної будинкової зелені ,створення зелених куточків,розведення квітів,створення садів та ін.).

4. Впровадження новітніх безвідхідних технологій,перехід на екологічно чисте пальне.

Прошу занести рішення суду в протокол.(Учні заносять рішення суду в протокол після Т-схеми)

На підтвердження рішення суду пропоную подивитися кліп( показ кліпу по екології  міста Кам’янське  на пісню гурту «Танцы минус» «Город»,який  підготували учні самостійно).

Секретар:( слайд 24) Засідання суду закінчено. Дякуємо всім за увагу.

VI. Підсумок уроку, повідомлення та інструктаж з виконання домашнього завдання.

1)Заключне слово вчителя;

2)коментоване виставлення оцінок;

3)повідомлення домашнього завдання: вивчити відповідний параграф підручника,написати есе за темою « Урбанізація «за» і «проти»»

 

Додаток до уроку № 1 (роздатковий матеріал для учнів)       

 

Протокол засідання суду

Урбанізація – це

                                                   Т – схема (приклад заповнення)

Позитивне значення

Негативне значення

1.Місто - центр культури, мистецтва, архітектури. У місті знаходяться вищі навчальні заклади.

2. Комфортність міського життя вище в порівнянні з сільським.

3. Більше доступна і розвинена система медичного обслуговування.

4. Добре розвинена мережа сфери послуг.

1. Багатомільйонні міста негативно впливають на навколишнє середовище.

• отруюють атмосферу пило-газовими забрудненнями промислових підприємств, автотранспорту;

• грунти і природні водойми забруднюються токсичними і стічними водами.

2. Міста виводять з користування тисячі гектарів земель, лісів, займаючи їх під будівництво житлових масивів, доріг, промислових об'єктів, аеродромів.

3. Підвищується виникнення епідемій внаслідок концентрації великої кількості людей на малих територіях.

4. Люди у великих містах частіше хворіють, ніж в малих містах і селах.

5. Обмеженість поля зору міського жителя стінами будинків негативно впливають на психіку і настрій людини

6. Масовий зростання населення веде до підвищення рівня безробіття, неповної зайнятості населення

7. Високий рівень злочинності

 Рішення суду:

         

docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
1417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку