Урок - діалог. Тема " Перетворення мікрокосмосу в макрокосмос в збірці Волта Вітмена "Листя трави". Новаторство поета"

Про матеріал
Розмова про поетичну збірку В.Вітмена "Листя трави" у формі діалогу створює доброзичливу і товариську атмосферу на уроці. До розмови залучаються всі, бо щоразу перед учнями постають нові проблемні питання, які торкаються особистого "Я" кожного. Важливого значення на уроці набуває наочність, що з'являється поступово і стає певним помічником у відчутті перетворення маленького у велике.
Перегляд файлу

Тема: «Волт Вітмен. Перетворення мікрокосмосу в макрокосмос у збірці «Листя трави». Новаторство поета.»

Мета: активізувати творчу діяльність учнів методом проблемно-діалогічного спілкування; сприяти здобуттю учнями знань, умінь та навичок діалогічного мислення; виховувати у кожного здатність усвідомлення «Я» особистості.

(пропоную розкласти парти у вигляді кола, в центрі якого на низенькому столику розмістити глобус з буквою «Я» і на краю столика покласти зелену хустинку)

Схема уроку , яку учні заповнюватимуть під час уроку:

Тема: Волт Вітмен. Перетворення мікрокосмосу в макрокосмос  у збірці «………»

Епіграф:….

Тема твору:…..

Ідея твору….

Сюжет твору:….

Аспекти перетворення:

Я –

Я –

Я –

Новаторство:

*

*

*

*

*

Вступне слово вчителя:

«…Трава – що воно таке?» - запитав мене син очима

І підсунувся, ще підсунувся і плічком своїм ще запитав.

Що ж мені відповісти? Менше від сина я знаю

І більше від сина не знаю, що ж то таке трава…»

 Словами Івана Драча запрошую вас до Вітмена. У його світ, в якому гуляє вітер свободи, волі. Він вчився бачити Всесвіт, прагнув зрозуміти життя і заповів нащадкам своє найбільше творіння – збірку  «leaves of Grass”, що в перекладі українською мовою означає «Листя трави», «Стебла трави», «Пагінці трави».

(учні вписують у схему один з перекладів)

Учитель: Я звертаюся до слова «острів». Як ви думаєте, чому? (на дошці прикріплюється слово «острів»)

Учень: на острові Лонг- Айленд народився Волт Вітмен

Учитель: з’явилася на світ людина, яка з роками скаже про себе: «Я» (на дошці прикріплюється «Я»). Пропоную, щоб кожен з нас заявив про своє «Я»

(учні ланцюжком висловлюються)

Учитель: Пропоную взятися за руки, створюючи своєрідний острів.. уявіть, що до нас приєднався ВІтмен. Він подав кожному з нас свою руку, щоб об’єднати всіх і все. Він кличе пізнати світ навколо нас, від простої травинки до космічного простору. Він запитує нас, що таке трава? Поцікавимся у мовознавця.

Мовознавець: Трава – це всяка рослина з тонким зеленим стеблом, що не відноситься до дерев, кущів. Зелений покрив землі з таких рослин.

Учитель: А яке ви даєте визначення траві?

Учні:  Трава – це перший вісник весни

  • Це надія на тепло
  • Це символ безсмертя
  • Трава символ стійкості…

Учитель: як про траву чи листя трави писав Вітмен?

Учні: - це прапор зелений вдачі моєї, зітканий із різнотрав’я надій;

  • може, трава – це дитина, новонароджене дитятко рослинне?
  • а нині трава мені видається волоссям, не стятим з могил;
  • листя трави – це язики і вони нам щось кажуть;
  • трава об’єднує Всесвіт, вона починається з маленького «я» і переростає у щось велике, космічне.

Учитель: Вітмен вважав, що людська душа від народження несе в собі весь попередньо накопичений досвід людства. Що людина перебуває не у 19 ст., а на 19 століттях  (на дощці прикріплюються слова мікрокосмос і макрокосмос). Чому з’явились ці слова?

Мовознавець: Мікрокосмос – це світ малих величин. Макрокосмос – це Всесвіт.

(Учитель пропонує продемонструвати учням своє бачення цих понять. Учні, спираючись на збірку Вітмена, зобразили мікрокосмос і макрокосмос на своїх ілюстраціях, малюнках, композиціях …Свої роботи розміщують на дошці)

Учитель пропонує навколо букви «Я» розмістити різні аспекти переходу мікрокосмосу в макрокосмос.

Учні визначають певні аспекти перетворення:

  1. Я  - ми : і що прийнятне для мене, приймете й ви,

Бо кожний атом, що належить мені, і вам належить.

Тут «Я» розростається до меж «Ми».

  1. Я – Всесвіт: Я вбираю атмосферу вустами,

 Я закоханий в неї довіку;

Або

Я пролітаю крізь космічний простір…

Я літаю такими польотами текучої і всепоглинаючої душі,

Мій шлях в такій глибині, де кожен лист не сягне,

Я призволяюсь з матерією і духом…

  1. Я – все, що існує на світі:

Я заповідаю себе землі, щоб прорости травою, яку я люблю.

Або

Притулися ближче, білогруда ноче,

Усміхнись і ти, млосна, із диханням свіжим, о земле!

Або

Ти, море! я й тобі віддаюсь.

  1. Я – людина:

Я– людина. Людина йде дорогою, пізнає світ, пізнає щастя. Співає пісню любові до всіх людей і тварин, до всього, що взагалі існує.

Учитель: Я звертаю вашу увагу до портретів Вітмена і кажу, що саме зараз дуже доречно пильно придивитися до них. Чому?

(на дошці розміщені портрети поета у різному віці. Учні порівнюють їх і підсумовують, що портрети також є своєрідним перетворенням, переходом)

  • Вітмен молодий, від ньго віє романтизмом, він ніби вирушає в далеку мандрівку, ніби має багато справ…
  • Вітмен на схилі життя. На портреті обличчя мудрої, досвідченої людини. Він бачив життя, багато пережив і багато зрозумів. В очах вже нема того оптимізму, що в молоді роки.

Учитель: Вітмен казав: «…Я лише краплина, лише атом

                                                  У пливучій пустелі світів…

                               Довго трудився Всесвіт, аби створити мене…»

Як ви розумієте ці слова?

Учні:

  • Людина – творіння Всесвіту;
  • Кожна людина – цінна;
  • Світ – безмежний

Учитель: Пропоную завершити мою думку: збірку Вітмен почав писати у 36 років і працював над нею усе творче життя, перевидавав 7 разів; вона містила все більше і більше поезій – отже….

Учні:

  • Отже, вона перетворилася з маленької у велику;
  • Вона набувала масштабності;
  • Вона змінювалась і доповнювалась, бо змінювався і збагачувався світогляд і досвід поета;
  • З кожним разом розросталася кількість подій, бо поет відгукувався на все, що відбувалося у США та світі…

Учитель: « Я весь не вміщуюся між черевиками та капелюхом»- писав поет. Не вміщувався він і у ті канони, що існували в поезії. Його метод виходить за їх межі. І якщо так стверджують, то мають на увазі його новаторство.

Учні  знайомляться з термінами верлібр, перелік, каталог…

Учитель пропонує заповнити схему, обравши самостійно епіграф до уроку. По завершенні роботи учні зачитують свої роботи.

Учитель пропонує 10- класникам послухати вірш Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина…» та вірш В.В. Маяковського «Послухайте!» у виконанні однокласників.

Завершують речення : «Почута поезія викликала  в мене …»

Підсумок уроку: Учитель пропонує увазі перегляд  відео https://www.youtube.com/watch?v=uIC3BeTKM2U.  Знайомство з поетом для когось сьогодні тільки розпочалось, бо пізнати глибину його творчості  - це набути життєвої мудрості  і збагатитися любов’ю до всіх і всього.

 

docx
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку