урок 11 клас. Ліна Костенко "Страшні слова..."

Про матеріал
Матеріал до вивчення літературної творчості Ліни Василівни Костенко .11 клас
Перегляд файлу

D:\Documents\Desktop\Новая папка\Олімп Полюлях\Полюлях Р. Ф. Фото.jpg

Полюлях Раїса Федорівна,

учитель української мови та літератури

Васильківського академічного ліцею «Престиж»

Васильківської міської ради Київської області

11 клас (рівень стандарту)

 

 Конспект уроку з теми «Ліна Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать…» - ліричний роздум про призначення слова в житті людини, суть мистецтва, його роль у суспільстві. «Хай буде легко. Дотиком пера...» Потреба поповнювати життя прекрасним. Пошуки справжнього щастя. Здатність людини протистояти дрібному і бачити  величне»

                    Тема. Ліна Костенко. «Страшні слова, коли вони мовчать…» - ліричний роздум про призначення слова в житті людини, суть мистецтва, його роль у суспільстві. «Хай буде легко. Дотиком пера...» Потреба поповнювати життя прекрасним. Пошуки справжнього щастя. Здатність людини протистояти дрібному і бачити  величне.

Мета (формувати компетентності): 

навчальна: повторення знань про життєвий та творчий шлях Ліни Костенко, про особливості її творчого стилю; ознайомлення зі змістом поезій «Страшні слова, коли вони мовчать», «Хай буде легко дотиком пера;

розвиваюча: розвиток умінь аналізувати поезію; розвиток уваги, спостережливості; формування творчих здібностей; розвиток критичного та логічного мислення;

виховна: формування моральних якостей особистості; виховання національної гідності і свідомості, любові до поетичного мистецтва.

Форма роботи: фронтально-колективна, групова

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет письменниці, виставка творів, роздатковий матеріал, використання мультимедійних технологій.

Учні мають знати: біографію Ліни Костенко, історію її життєвого та творчого шляху, основні твори поетеси.

Учні мають вміти: вдумливо читати й аналізувати поетичний твір, визначати особливості творчого стилю письменниці, висловлювати власне ставлення до проблеми збереження своїх коренів, дискутувати про проблему свободи творчості митця у суспільстві.

                                     Поезія – рідна сестра моя.
                                    А правда людська – наша мати.
                         І я її прийняла, як закон.

Ліна Костенко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя

Ліну Костенко та її творчість уже на сьогодні визначають як унікальне явище у світовій культурі XX і XXI століття. Як людину і поета ми уявляємо поетесу за її творами, де злилися біографічний і художній образи автора, які складають ліричне «я».

Емоційне налаштування. Учень читає вірш М. Кузьменко:

У ній щось є…
Напевне, то душа
Трохи збентежена від правди і реалій
Вона кудись,
Як завжди поспіша,
Іде у переходи і у далі.

У ній щось є…
В її ясних очах
Поети б написали слово “щирість”.
В ній паросток надії не зачах,
Не дивлячись на будні трохи сірі.

У ній щось є…
Незрима таїна.
Що в пам’ять урізається гранітом.
Як присмак від солодкого вина,
Коли набридла гіркість цього світу.

І це її відразу видає.
З-поміж облич і поглядів квапливих.
Спинившись, розумієш: в ній щось є…
Таке по-справжньому просте і особливе.

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

 Літературний диктант (за біографією Л.Костенко)

  1. Дата народження Ліни Костенко (19 березня 1930р.)
  2. Коли родина Л.Костенко переїздить до Києва? (1936 р.)
  3. Через неординарний хист батько поетеси був… (репресованим)
  4. Яку студію ще школяркою відвідувала Л.Костенко (літературну)
  5. Навчальний заклад, по закінченні якого Ліна Василівна отримала вищу освіту (Київський педагогічний університет)
  6. З 1952-1956 рр. поетеса навчалася… (Московський літературний інститут ім. О.М. Горького )
  7. Назва першої поетичної збірки Л. Костенко («Проміння землі»)
  8. В якому році поетеса стала першим лауреатом Міжнародної літературно-мистецької премії ім. О. Теліги (2000 р.)
  9.   Ліна Василівна- лауреат Державної премії України імені… (Т.Шевченка)
  10.   Роман у віршах «Маруся Чурай» виходить у… (1979 р.)
  11.  2010 року виходить друком її перший прозовий роман… («Записки українського самашедшого»)
  12.   Яким поетом постає Ліна Костенко у своїх книгах? (Безкомпромісним, чесним, самобутнім)

Слово вчителя

Вона «…найвидатніша, найавторитетніша сучасна українська поетеса, майстер слова світового рівня», «цариця української поезії», «совість нації».

Чому ж народ називає так  цю тендітну жінку? Саме сьогодні ми спробуємо дати відповідь на це питання.

Перегляд відео з YouTubе: https://www.youtube.com/watch?v=CVK7VXCuEfk

IV. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.

Слово вчителя

Поезія розкриває складний філософський смисл, який торкається проблем історичної пам’яті і людської духовності. Майбутнє починається кожної миті. Наше життя – це миттєвість між минулим і майбутнім.

     Поетичного слово ніжне і гнівно-обурливе, пристрасне й розчулене, воно обережно торкається найпотаємніших струн у наших серцях, викликаючи радість, смуток, любов, надію. У кожного з поетів свій неповторних голос, своє особливе бачення світу. Вірш Ліни Василівни «Страшні слова, коли вони мовчать…» входить до збірки «Неповторність».

Перш, ніж почути цю поезію, створімо асоціативний кущ до поняття «слово»

Асоціативний кущ до поняття «слово»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Послухаймо поезію «Страшні слова, коли вони мовчать» у виконанні Миколи Берези: https://www.youtube.com/watch?v=SGA-7juRdlQ

 

Вправа «Мозковий штурм»

  • Як ви розумієте назву твору?
  • Як ви думаєте, у наш час, коли скільки написано, коли про все сказано, чи можна бути оригінальним у творчості? Як знайти такі слова, щоб не повторювати когось?
  • Чи можна мовчати митцю слова і не говорити про наболіле?
  • Поясніть смисл останніх рядків:

Поезія - це завжди неповторність,
  Якийсь безсмертний дотик до душі.

Слово вчителя

     Останні два рядки вірша стали поетичним афоризмом Ліни Костенко. У них звучить головний мотив твору. «Страшні слова, коли вони мовчать» — вірш, який має ознаки філософської лірики. Поетеса роздумує над значенням слова в житті людини, над сутністю поетичного мистецтва. Відповідальність митця за свої слова, за свої творіння перед людьми величезна, адже йому вірять, по ньому звіряють свої вчинки. Дуже важливо для митця сказати щось вагоме, небанальне, значиме, неповторне, яке зачепило б душу людини, збагатило, ощасливило, допомогло, підтримало, розрадило. Причому сказати треба так, як цього ніхто й ніколи не робив до тебе. Поетеса впевнена, що творчість — це копітка і важка робота, це справжні муки й біль. Тому справжній поет — той, чия поезія зуміє торкнутися до душі.

Дослідницько-пошукова робота (робота в групах):

І група- визначення теми, ідеї, виду лірики. 

(Тема: слово в житті людини, сутність поезії.

Ідея: показати силу слова: «Людині бійся душу ошукать». Поетові треба пам’ятати про свою відповідальність за кожен свій рядок і за кожне слово.

          Вид лірики: філософська.)

ІІ група- визначення жанру, напряму, течії та мотиву твору.

(Жанр: ліричний вірш.

Напрям: модернізм.

Течія: неоромантизм.

Провідний мотив твору: Роздуми поетеси про значення слова в житті людини, про суть мистецтва.)

ІІІ група- визначення композиції та образу твору.

(Композиція твору: Невеликий за розміром у три строфи вірш наповнений почуттями й експресією. Перша строфа твору — це одне складнопідрядне речення, у якому кожне підрядне речення посилює звучання головного.

Образи твору. Ліричний герой — це людина, що знає силу слова й відчуває відповідальність за їх використання.)

Зачитування учнями літературного паспорту, створеного в групах.

Колективна робота над текстом поезії (визначити художні засоби поезії):

епітети: «страшні слова», «безсмертний дотик»;

оксиморон: «слова мовчать»;

метафори: «слова причаїлись», «хтось ними (словами) плакав, мутився, болів» оживлюють, олюднюють слова;

анафора: у першій строфі другий і третій рядки починаються словом «коли, яке підкреслює і пояснює оксиморон «слова мовчать»;

антитези: «краса й потворність», «асфальти й спориші».

Слово вчителя

      Нема поетів, які б не писали про любов, яка є мірилом людської душі. Вона підносить людину навіть тоді, коли несе страждання. У творчості Ліни Василівни є філософські етюди про почуття, про відчуття життя, в якому перемішалося чорне і біле, добро і зло. Людині потрібні інколи не лише солодке, а й  гірке, не лише світле, а й темне, щоб більше поцінувати те добре, світле, що є. Тема любові є невичерпною, бо невичерпним є духовний світ людини. І саме тому, вірш «Хай буде легко. Дотиком пера…» є класикою української любовної лірики.

Перегляд відео на слова Ліни Костенко “Хай буде легко. Дотиком пера…”

 ( О. Богомолець) : https://www.youtube.com/watch?v=MvM2Ji8MHiY

Аналіз поезії «Хай буде легко. Дотиком пера»

Який настрій твору?

Про що розповідається в поезії? (Героїня вірша рятується від осіннього смутку в природі й душі світлим спомином про минуле кохання)

Лірична героїня юна чи зріла людина?

Як сприймає вона світ і почуття?

Чому світ порівнюється з березовою корою?

Як ви розумієте цей образ? Уявіть березову кору й спробуйте відновити ланцюжок асоціацій авторки.

Доведіть, що почуття закоханої ліричної героїні шляхетні й щирі.

Простежте, якими епітетами характеризується спомин про коханого, що вони підкреслюють.

Яку роль у поезії відіграє пейзаж?

З якими кольорами асоціюється у вас цей вірш?

  Назвіть найхарактерніші художні засоби.

Слово вчителя

      Навіть нещасливе кохання, якщо воно справжнє, просвітлює й зігріває душу, стає для ліричної героїні найніжнішим «дотиком пера». Ця асоціація проходить через увесь твір як закликання. Поезія звучить як чудовий елегійний романс.

Вправа «Кольоровий настрій».  Робота з картками. Виділіть кольорами наявні в тексті художні засоби: червоним – епітети, блакитним – метафори, жовтим – анафори. Зеленим кольором підкресліть речення з інверсією.

Творче конструювання. Зі слів скласти крилатий вислів. («І все на світі треба пережити, бо кожен  фініш- це по суті старт»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підбиття підсумків уроку.

     Вправа «Мікрофон»

          До покоління яких письменників належить Л. Костенко?

До яких літературних жанрів зверталася у своїй творчості поетеса?

До якого виду лірики належить вірш «Хай буде легко. Дотиком пера…»

Яка історія написання поезії «Страшні слова, коли вони мовчать…»?

VІ.  Рефлексія.

Вправа «Валіза-м’ясорубка-кошик»

Над чим змусили вас задуматися твори поетеси?

Які питання виникли у вас під час прочитання вивчених поезій?

Яких рис характеру ви позбулися б  після опрацьованих на уроці поезій?

 

VIІ. Домашнє завдання.

Для всіх учнів.

1. Заповнити таблицю до поезії «Хай буде легко. Дотиком пера»

2. Вивчити напам’ять вірш "Страшні слова, коли вони мовчать".

Індивідуальне завдання.

Створити відеоряди до поезій Л. Костенко.

 

Додаток до уроку

Заповніть паспорт твору «Хай буде легко. Дотиком пера».

Автор 

 

Назва твору

 

Рік написання

 

Літературний рід

 

Жанр

 

Вид лірики

 

Мотив

 

Ідея

 

Літературний напрям, течія

 

Віршовий розмір

 

Історія написання

 

Додаткові відомості

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела інформації:

1. Базилевський В. Поезія як мислення: Творчість Ліни Костенко // Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст. — т. 3. К., "Рось".- 1994. 2. Бокий I. Душа належить людству і епохам / Сільські вісті. — 1990. — 12 березня.

2. Бондаренко Л., Бондаренко Ю. Поезія Ліни Костенко у формуванні національної самосвідомості учнів // Дивослово. - 1994. - No 4. 4. Духовний олімп України. (Літературний вечір, присвячений ювілею Ліни Костенко) I/ - 2000.-No 3.20 5. Ільницький М. Ліна Костенко. // Історія української літератури.-У 2 т. -т. 2.-К.- 1988.

3. Ковальчук О. "Нехай тендітні пальці етики торкнуть Вам серце і вуста": Етико-гуманістичний зміст інтимної лірики Ліни Костенко /І Дивослово.- 2000. - No 3. 7. Костенко Л. Вибране. -К., Дніпро, 1989.

4. Костенко Л. Геній в умовах заблокованої культури // Дивослово. - 2001. N2.

5. Пахльовська О. Українські шістдесятники: філософія бунту // Сучасність. — 2000.-No 4.

6. Пахльовська О. Кодекс честі як імператив життя // Дивослово. – 2003. No3.

7. Савка М. Ліна Костенко // Усе для школи: Українська література. 11 клас- 2001.-вип. 6.

8. Салига Т. Поезія- це завжди неповторність: мотиви художнього мислення у творчості Ліни Костенко // Вітчизна.- 1986.-No 5. 1

 9. Слоньовська О. Конспекти уроків з української літератури. Нове прочитання творів. 11 клас.-Кам'янець-Подільський, "Абетка".—2003.— с. 429-490.

 10. Цимбалюк В. Один рядок Ліни Костенко (етимологічний етюд) II Дивослово. — 1995.- No 15. 16.Шелест В. Образні асоціації в поезії Ліни Костенко. / Дивослово. - 1994.-No 2

 

docx
Додано
16 травня
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку