Урок "Абсолютна та відносна висота місцевості"

Про матеріал
Розробка уроку 6 клас. Тема "Абсолютна та відносна висота місцевості". Конспект уроку розроблений на основі підручника В.Ю.Пестушко, Г.Ш.Уварова.
Перегляд файлу

Урок _______      Дата _____________  6 клас

Тема Абсолютна та відносна висота місцевості

Мета:

знаннєвий компонент: дати учням уявлення про абсолютну і відносну висоту місцевості, відмінності між ними;

діяльнісний компонент: розвивати вміння визначати абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та шкали висот;

ціннісний компонент: виховувати почуття взаємодопомоги.

Шляхи реалізації наскрізних змістових ліній: учень розуміє важливість уміння читати карту, план місцевості та орієнтуватись для власної безпеки і безпеки інших під час подорожей та екскурсій (Здоров’я і безпека)

Обладнання: підручник, атлас, презентація, картки із завданнями, фізична карта світу

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент – 2 хв.

Як ваш настрій? Давайте спробуємо визначити його за допомогою цих дієслів:

 хвилююся

радію

чекаю

сподіваюся

тривожуся.

 Ну, що ж бажаю вам успіху, гарного настрою, легкого засвоєння теми, щоб атмосфера на сьогоднішньому уроці була такою ж теплою, як це сонечко.

Ми розпочинаємо наш УРОК, а на уроці ми…

 УВАЖНІ

РОЗУМНІ

ОРГАНЗОВАНІ

КМІТЛИВІ.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів – 10 хв.

Пропоную почати нашу співпрацю з гри, яка звичайно буде географічною.

Гра «Географічна розминка»

 Учні, вам уже відомо, що природні процеси відбуваються  як на поверхні земної кулі так і в її надрах. Спробуймо з’ясувати, де відбуваються дані процеси. Я називаю процес. Якщо це зовнішній – ви плескаєте в долоні двічі, якщо внутрішній – один раз.

Землетрус, річкова долина, тунель, боброва гребля, вулкан, кораловий риф, гейзер, цунамі, бархани, печери.

Гра «Впізнай мене»

Завдання.  Відгадати форми земної поверхні, зображені на світлині, що формуються під впливом зовнішніх процесів  Землі. Вкажіть, ким або чим зумовлене їх утворення?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів – 1 хв

 Сьогодні на уроці спробуємо відкрити ще одну невідому  для вас географічну істину.

 На уроках фізичної культури вчитель просить вас стати в шеренгу за зростом. Після літа класний керівник, зустрічаючи вас у класі каже: «Як же ви виросли!». А батьки, з настанням першого вересня, трохи навіть сумують, що доведеться купувати нові речі, адже минулорічні стало короткуватими. А що для вас означає поняття – «ріст», «висота»? Чи є висота у гір? Як її вимірюють? Як за допомогою карти можна дізнатися, де на Землі гори, а де їх взагалі немає? Відповідь з’ясуємо сьогодні на уроці.

 Повідомлення теми уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу – 19 хв

 Прийом «Мозковий штурм»

 Для чого потрібно знати висоту точок земної поверхні? (будівництва, проектування будинків, мостів, прокладання залізниць та доріг, у сільському господарстві, військовій справі)

 З давніх часів людей цікавили не тільки форми земної поверхні, а й їхня висота. Тому вони шукали способи визначення висоти місцевості та всебічного вивчення форм поверхні Землі, на яких зводили своє житло, господарські будівлі.

 Так виникла ціла наука, що вивчає форму та розміри Землі, методи вимірювання відстаней, кутів і висот на її поверхні – геодезія (з грец. «ділити землю»)

 Існує два поняття висоти – абсолютна та відносна. Для того, щоб визначити висоту будь якого об’єкта необхідна точка відліку. За початок відліку висот на Землі прийнято рівень Балтійського моря. Висоту місцевості, визначену від рівня Балтійського моря, називають абсолютною висотою. Абсолютна висота точок, розташованих вище від рівня моря, - додатна, а нижче – від’ємна. Вище розташовані гори суходолу, нижче – окремі низовини. Вам напевно цікаво, яка точка на Землі має найвищу додатню абсолютну висоту. Можливо, хтось знає? Абсолютна додатня висота належить г. Джомолунгма або Еверест – 8848 м, а абсолютна від’ємна висота становить –  - 395 м. Це рівень Мертвого моря.

 Щоб визначити абсолютну висоту якоїсь точки в Україні, не обов’язково щоразу їхати до Балтійського моря. На окремих спорудах встановлюють спеціальні знаки-репери, на яких зазначають абсолютну висоту місцевості. За межами населених пунктів закладають ґрунтові репери.

 Крім абсолютної висоти місцевості, велике практичне значення має відносна висота. Ця висота показує, на скільки одна точка земної поверхні вища за іншу по вертикалі. Інакше кажучи, відносна висота дорівнює різниці абсолютних висот цих точок.

Прийом «Дослідження»

Пропоную вам встати. Уявімо, підлога в класі – це «рівень моря». Кожен з вас має свою абсолютну висоту, хтось найбільшу…, інший – найменшу. Свою абсолютну висоту маю також я, парта, стільчик. У мене абсолютний ріст 163 см, але відносно парти він буде зовсім інший. Подібно у вас, кожен маю свою висоту, але один від одного вищі чи нижчі ви всього на декілька см. Це і є відносна висота. Зараз, коли ви стоїте, це чітко видно.

Щоб з’ясувати, вище чи нижче розташований об’єкт було сконструювано спеціальний інструмент – нівелір (фран. «вирівнювати»). За допомогою нівеліра здійснюють нівелювання – визначають висоту точки земної поверхні відносно іншої обраної точки.

Уміння визначати відносну висоту місцевості потрібне людині не тільки в її господарській діяльності, а й для збереження здоров’я. В медичній літературі є таке поняття як «гірська хвороба». Будь-яка людина, яка потрапляє на висоту вище 1000 м від того місця, де вона мешкала, ризикує зіткнутися з проблемами. При наборі висоти щільність повітря зменшується і організм перестає отримувати необхідну кількість кисню. Давайте спробуємо визначити, чи загрожує нам ця хвороба, якщо ми вирішимо підкорити найвищу точку України – Говерлу, висота  якої становить 2061 м. Висота міста Рахова – 430 м

Визначити відносну висоту

2061 м – 430 м = 1631 м

Тепер ви знаєте, як визначити висоту точок земної поверхні. Але цих точок дуже багато, і нанести їх усі на план або карту неможливо. Для вирішення цього завдання картографи почали використовувати горизонталі.

Прийом «Робота з підручником» с. 94.

Знайдіть визначення поняття «горизонталі». Запишіть його у зошиті.

Горизонталі проводять через певні проміжки по висоті, через 5, 10 або 20 м.

 Щоб визначити висоту, яку відображають горизонталі, їх підписують. При цьому цифри спрямовані в бік підвищення схилу. Крутизну визначають за ступенем зближення горизонталей. Що ближче одна до одної  вони розташовані, то крутіший схил.

Про різновид рельєфу можна говорити за бергштрихами – короткими рисками, що вказують напрямок зниження схилу. Так, при зображенні горба спрямовані назовні, а западини – всередину форми рельєфу. За горизонталями можна визначити і крутість схилу. Якщо горизонталі підходять близько одна до одної, це означає, що схил крутий, чим далі віддалені – тим схил пологий.

На навчальних картах, які ми використовуємо під час уроків для зображення нерівностей земної поверхні застосовують спосіб пошарового зафарбування. Він полягає у фарбуванні глибинних і висотних шарів відповідно до шкали: від темно-синього до блакитного, від темно-зеленого до світлого-зеленого і далі від світло-коричневого до темно-коричневого за принципом, що глибше і вище – то темніший колір. Шкала глибин і висот є на кожній карті.

Прийом «Робота з картою»

За шкалою висот і глибин на карті визначте, найвищі гори планети і найглибше місце в океані.

V. Закріплення нового матеріалу

Прийом «Так чи ні»  - 10 хв

  1. За початок відліку висот на Землі прийнято рівень Балтійського моря. +
  2. Абсолютна висота місцевості – це різниця висот двох точок. –
  3. Нівелір – спеціальний інструмент, за допомогою якого визначають висоту точки земної поверхні відносно іншої обраної точки. +
  4. Найвища вершина України – г. Джомолунгма. –
  5. Горизонталі – це лінії, які з’єднують точки з однаковою  абсолютною висотою. +
  6. Абсолютна висота – це висота точки над рівнем моря. +
  7. Крутизну схилу визначають за ступенем зближення горизонталей. Що ближче горизонталі розташовані одна до одної, то крутіший схил. +
  8. Спосіб пошарового зафарбування відбувається за принципом: що глибше і  вище – то темніший колір. +
  9. Репери – це спеціальні знаки, на яких зазначено відносні висоту місцевості.
  10. Вище рівня моря розташовані гори суходолу. +

Гра «Знайди географічний об’єкт на карті»

Наклей картку-наліпку з назвою географічного об’єкта на карту відповідно до місця розташування.

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Плутанка»

Скласти слово, що є  географічним поняттям, використовуючи переплутані склади. Поясніть значення.

  1. Лаї – ма – гі
  2. Ння – ва- лю – ні – ве
  3. Го – зон – ри – та – лі
  4. Ла – го – вер
  5. Ви – та – со тна – аб – со – лю

VІ. Підсумок уроку – 2 хв

Поділіться своїми враженнями від уроку за допомогою прислівників (записати на смайликах)

 Я відчув (ла) себе:

добре

невпевнено

злякано

впевнено

сумно

сміливо

гордо

комфортно.

Чи змінився ваш настрій?

 Думаю, що після сьогоднішнього уроку ви зможете легко визначати відносну та абсолютну висоту точок. У народі кажуть, щоб щось запам’ятати потрібно це повторити сім разів. Тому для кращого запам’ятовування, домашнім завданням буде кросворд. Якщо ви правильно впишете слова, то дізнаєтесь прізвище  вченого, який наштовхнув картографів на думку зображувати рельєф за допомогою горизонталей.

VІ. Домашнє завдання – 1 хв

  1. Розв’язати кросворд
  2. § 26

 

 

 

Кросворд

По горизонталі:

1.Короткі риски, що вказують на напрямок зниження схилу.

2.Назва гори, що має найбільщу абсолютну висоту.

3. Назва моря, що має найбільщу від'ємну абсолютну висоту.

4. Назва моря, рівень якого прийнято вважати початком відліку висот на Землі.

5. Висота, що показує перевищення однієї точки над іншою.

6. Прилад для визначення відносної висоти місцевості.

7. Лінії, що з'єднують точки з однаковою абсолютною висотою.

8. Абсолютна висота точок, розташованих вище рівня моря.

9. Рейка з діленнями на водомірному посту для спостережень за рівнем води в морях, річці, озері.

 

 

 

 

 

 

Гра «Плутанка»

Скласти слово, що є  географічним поняттям, використовуючи переплутані склади. Поясніть значення.

1. Лаї – ма – гі

2. Ння – ва- лю – ні – ве

3. Го – зон – ри – та – лі

4. Ла – го – вер

5. Ви – та – со тна – аб – со – лю

Гра «Плутанка»

Скласти слово, що є  географічним поняттям, використовуючи переплутані склади. Поясніть значення.

1. Лаї – ма – гі

2. Ння – ва- лю – ні – ве

3. Го – зон – ри – та – лі

4. Ла – го – вер

5. Ви – та – со тна – аб – со – лю

Гра «Плутанка»

Скласти слово, що є  географічним поняттям, використовуючи переплутані склади. Поясніть значення.

1. Лаї – ма – гі

2. Ння – ва- лю – ні – ве

3. Го – зон – ри – та – лі

4. Ла – го – вер

5. Ви – та – со тна – аб – со – лю

Гра «Плутанка»

Скласти слово, що є  географічним поняттям, використовуючи переплутані склади. Поясніть значення.

1. Лаї – ма – гі

2. Ння – ва- лю – ні – ве

3. Го – зон – ри – та – лі

4. Ла – го – вер

5. Ви – та – со тна – аб – со – лю

 

 

Гра «Знайди географічний об’єкт на карті»

Наклей картку-наліпку з назвою географічного об’єкта на карту відповідно до місця розташування.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лапенков Юрій Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Брич Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дуда Ольга Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 січня 2019
Переглядів
19323
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку