Урок "Аналітика образу Терентія Пузиря.(П'єса "Хазяїн" Івана Карпенка-Карого)".

Про матеріал
Мета: дослідити об’єктивні і суб’єктивні фактори, що вплинули на психологію літературного героя, спрямувати учнів на критичне і логічне осмислення подій, описаних у художньому творі; створитичітке уявлення про людину; формувати самоосвітню компетентність учнів; розвивати учнів творчим мислення; збагачувати уяву в умінні самостійно робити висновки й узагальнення, давати самостійну критичну оцінку дій персонажа, виховувати гіпотези та доводити свою думку і висловлювати оцінкові судження; прищеплювати учням загальнолюдські моральні цінності.
Перегляд файлу

«Убогий духом не може бути багатим»

Аналітика образу Терентія Пузиря

( п’єса «Хазяїн»

 Івана Карпенка - Карого)

 

Мета: дослідити об’єктивні і суб’єктивні фактори, що вплинули на психологію літературного героя, спрямувати учнів на критичне і логічне осмислення подій, описаних у художньому творі; створити чітке уявлення про людину; формувати самоосвітню компетентність учнів; розвивати  учнів творчим мислення; збагачувати уяву в умінні самостійно робити висновки й узагальнення, давати самостійну критичну оцінку дій персонажа, виховувати гіпотези та доводити свою думку і висловлювати оцінкові судження; прищеплювати учням загальнолюдські моральні цінності.

 

 

Тип уроку: літературні дебати, дискусії.

 

Обладнання: виставка портретів-драматургів, тексти, особисті фермерські проекти, тлумачний словник.

 

 

Хід уроку

 

«Ох, земелько, свята земелько –

Божа ти донечко!

Як радісно загрібати тебе докупи,

В одні руки»

 

(Калитка про себе)

 

 

 

  1.           Організаційний момент.

 

  1.       Психологічна настанова щодо вивчення теми. Внутрішня мотивація навчально-розважальної діяльності учнів.

 

Учитель: Діти! Подивіться одне на одного і подаруйте посмішку.

 

Не забувай,

ЩО ти на землі – людина.

І хочеш того, чи ні –

Усмішка твоя – єдина

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

 

  1.   Мотивація пізнавальної діяльності.

Слово вчителя: Такої неповторної, як і ви, є кожна особистість. Так і Карпенко-Карий, оригінальна особистість, і його творчим доробком є комедія «Хазяїн».

Кінець 19 ст. для України невідривно пов'язаний з розвитком культури, освіти, літератури. З*являються такі майстри пера, як Іван Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Іван Франко, твори яких є класикою не тільки для української, а й світової літератури. У цей же час неабиякий розвиток отримують театральне мистецтво і драматургія.

Символом цього процесу став Іван Карпенко-Карий. Саме він стояв біля джерел заснування театру, а його драматичні твори стали золотим фондом у класичному репертуарі українського театру. Сатира посідає головне місце у творах драматурга. Вершиною його сатиричної творчості стала реалістично-сатирична комедія «Хазяїн».

Земля! Як багато почуттів, думок, понять заховано у цьому слові. Але який вплив має сама земля, та сама чорна родюча земля на долю людини. Вона стає приводом до накопичення. Це гроші, і немалі, а разом – сльози, гіркі сльози…., розчарування.

 

  1.    Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
  •              А чого хочете досягти на уроці ви?

 

(учні ставлять свою мету).

 

  1.          Учням пропонується дискусія по питаннях, які розглядаються по черзі.

 

Літературні дебати

 

(клас ділиться на 2 групи, які представляють доповідачі. Захищаються різні позиції: традиційне прочитання твору і нове)

  •         Бути багатим – це погано чи добре?
  •         Звідки взявся Пузир-мільйонер?
  •         Ощадливість і  скупість: чи наявні ці якості у Пузиря?
  •         Як ви вважаєте, такі, як Пузир, щасливі в житті чи ні?
  •         Чи можна назвати Пузиря «новим українцем» свого часу?

 

Учитель:  відповіді на питання й дадуть конкретну характеристику образу Терентія Гавриловича Пузиря. Випереджувальним домашнім завданням було:  за словником пояснити значення слів «ощадливий», «скупий». Кожен учень у ході роботи повинен заповнити картку-аналізи.

 

Виступ прихильників думки про те, що Пузир – типовий глитай, який заслуговує на осуд.

 ( до запитання:Бути багатим – це погано чи добре?)

 

 

1 виступ: під час економічної кризи, яку нині переживає наша країна, суспільство стало різко ділитися на багатих і бідних. Останніх значно більше. Немає нічого погано в тому, що людина багата, якщо вона заробили гроші своїм талантом, розумом, невтомною працею і не завдала при цьому шкоди оточуючим.

 

2 виступ: інша річ, коли внаслідок чиєїсь діяльності люди страждають від нащадної експлуатації та злигоднів, занепадають культура і мораль, втрачаються загальнолюдські ідеали добра та справедливості.

 

3 виступ: я вважаю, що багатим бути добре, тільки в міру.

 

(до запитання  Звідки взявся Пузир-мільйонер? та   Ощадливість і  скупість: чи наявні ці якості у Пузиря?  ). 

 

 

4 виступ: Терентій Гаврилович Пузир – головний герой комедії «Хазяїн». Це крупний український капіталіст –землевласник, виріс із звичайного сільського глитая. Він володар «земельних просторів» (як за західноєвропейськими мірками, то у нього ціле «князівство»), власник економій, величезних отар овець. На багатія працюють сотні постійних і строкових робітників, тримає штат управителів і помічників, навіть іноземця – спеціаліста з вівчарства, і все ж у кожній дії і в кожному вчинку Пузиря, в його повсякденному побуті проступає брудне єство глитая-накопичувача, нестримна «жадоба» до подальшого примноження своїх багатств.

 

5 виступ: Пузир досягнув того, чого прагнули Окунь, Калитка і подібні до них куркулі. Терентій Гаврилович відрізняється від Калитки зі «Ста тисяч» хіба що більшим розмахом своїх фінансових афер. Їм властиве хижацьке ставлення до життя, патологічна жадібність, повна безкультурність. Алегоричний зміст, закладений драматургом у їхні прізвища.

«калитка» - символ накопичення,

«пузир» - велике, роздуте,  «ніщо».

 

(учні демонструють Калитку і Пузиря)

 

6 виступ: якщо Калитка мріє про сто тисяч карбованців, щоб скупити навколишні землі, то Пузир має більш ширші фінансові можливості, і, відповідно, апетити. Накопичуючи капітал, він «ішов за баришами наосліп, штурмом крушив направо і наліво, плював на все і знать не хотів людського поговору». Ділову етику влучно характеризують слова «Ми, дочко, ніколи не знали, що можна, чого не можна. Аби бариш, то все можна».

 

7 виступ: У «Хазяїні» Карпенка-Карого показано характери «нових людей» ще більш спотвореними, шаленим за швидкістю і варварським за формами  і  методами   розвитку капіталізму.

Якщо Калитка збирав кожний карбованець для купівлі землі, то Пузир уже і сам не знає, для чого потрібні йому гроші. У нього уже не має такої пристрасті до скуповування землі, як у Калитки, а жадоба до накопичування ще збільшилася. Такий стан драматург називає «тягання за стягання без жодної іншої мети».

 

8  виступ: У психології Пузиря з’явилися нові риси, порівняно з психологією його попередників – Окуня і Калитки. Для опису характеру Пузиря епітет «скупий» вже не достатній, бо Пузир уже не скупий, а ненажерливий.

 

Робота із словником

 

(Перевірка домашнього завдання. Пояснити значення слова «скупий», «ощадливий»)

 

«скупий»:                 1 -  який, надміну до жадібності, ощадний, уникає витрат.

                                    2 – стриманий, слабкий у своєму вияві.

 

 

 

«ощадливий»:        1 – схильний берегти заощадження, кошти.

                                 2 – який сприяє збереженню, заощадженню коштів,                                                       називають економним.

 

 

(Вчитель ставить запитання)

 

  •         Що ж спричинило формуванню в характері мільйонера скупості?

 

 

9  виступ: Така риса, як скупість, у Пузиря не від народження. Мабуть, у молоді роки, мріючи розбагатіти, йому доводилося бути ощадливим. З часом підпорядкувавши все нажите, Пузир кожну копійку тримав на обліку  і витрачав лише на те, що перебувало у сфері його інтересів. Поступово ощадливість перетворилася в потворну скупість.

 

(до запитання    Як ви вважаєте, такі, як Пузир, щасливі в житті чи ні?)

 

10  виступ: І про яке родинне щастя можна тоді казати? Якщо всі члени родини такі самі: який мир та злагода в цій родині. Це все фарс. Він здатний заради грошей, вигоди навіть готовий пожертвувати  щастям дочки Соні, яку нібито  дуже любить.

 

(робота з текстом. Уривок з п’єси «Хазяїн». Ява 9. Читання за ролями)

 

11  виступ: Як на мене, то Пузир смішний, уже своїм прізвищем «Пузир». Ще смішніший його зовнішній вигляд. Маючи мільйони, він ходить у подертому кожусі, засмальцьованому, латаному-перелатаному халаті, їсть Бог знає що.  І все  заради того, щоб копійка до копійки збиралася і виливалася в мільйони (зачитуються цитати).

А який же він недалекий у своєму культурному розвитку.

Звідки йому чути про Котляревського, Гоголя! Якби вони були такими ж  багатіями, як він, то знав би, чув про них, бо це ж були б конкуренти. А так що? Це «ярма», які продирають людям кишені.

 

12  виступ: Викликає у цьому образі все: від зовнішності до внутрішнього  світу. Смішне і огидне в п’єсі нероздільне. Уявіть собі чуб намазаний олією, а чоботи – дьогтем. Уявили! Ну, як! Посміхаємось якось крізь сльози. Неприємно, не тільки зустрітися з такою людиною, а й уявити. Огидний він і своєю жорстокістю. Жорстока експлуатація людей у Пузиря не має меж. Це не просто сільський багатій, а капіталіст-аграрій. Тому всі соціальні проблеми, породжені капіталістичною системою, на руку Пузиреві. «Голодовка. Хай голодують. Не мало без ратних рук прижене на мої поля», - так міркує Терентій Гаврилович, не приховуючи радості. Огидний він і у вставленні до жінки, до дочки. І Пузиря дружина, і дочка Соня відрізняються від Терентія Гавриловича. Вони добріші і освідченість Соні не зрівняти з батьковою. Але симпатії у мене не викликають.  

 

 

  13  виступ: Крім сміху, огиди, образ викликає страх. Страшний Пузир тим, що могутній вдався і дуже живучий. А скільки Пузирів ми можемо зустріти в наш час.

 

14  виступ: Беззмістовне існування  хазяїна природно завершується безглуздою смертю, яку спричинила непереможна жадібність. Пузир гине за кілька колосків пшениці, які вискубли з копи  гуси, коли у нього 22 тисячі кіп. Коли Соня повідомляє батька, що вона посилає за лікарем, Пузир заперечує: «Не треба лікаря, фельдшер краще, бо дешевший». Так скнарість довела Пузиря до смерті.

 

(Вчитель ставить запитання до аудиторії)

 

  •         Довести, що Пузир  заслуговує на підтримку та розуміння

 

1 виступ: Разом з тим, Пузиреві не можна відмовити у гарних якостях. Його висміюють за скупість, та обмежений світогляд. Адже, вибачте, харчуватися у трактирі чи брати з собою, аби не витрачати грошей, сало та хліб, до речі, як і те, у що одягатися – приватна справа. Звичайно, це теж скупість. Але вона може викликати усмішку, а не гнівний осуд. І в цьому я його не засуджую.

 

2  виступ: І, як на мене, то вже зовсім не варто з нинішніх позицій засуджувати Терентія Гавриловича за те, що він дбайливий господар. Любить овечок, відганяти від своїх кіп гусей, які обскубують колосся. Водночас поміркуємо: чи можемо ми зараз захоплюватися анти пузирями – керівниками заводів чи фабрик, які прославилися своїми безгосподарністю, недбальством, «щедрими штрафами» за рахунок держави чи колективу, господарниками які б полінувалися відігнати від скирти не те, що гусей, а й стадо худоби?

 

3   виступ:  Я чим довше розмірковую над образом Пузиря, тим більше відчуваю потреби наголосити на позитивних якостях, працьовитості, бережливості, енергійності, умінню вести господарство.

 

4  виступ: З гіркотою, наче на підтвердження своїх міркувань прочитала я небезпідставний закид письменникам Ярослава Салтиса, голови правління «Укрінбанку»: «Немає жодного твору, де б показувалося підприємливість українця, як позитивна риса. Як добрий – то бідний, як багатий – то дурний, підлий».

 

5  виступ: Звісно, щось Пузиреві вдається, щось ні, тільки ж не забере він з собою на той світ набуте – і державі і людям все залишить.

 

Учні заповнюють таблицю-картку

 

№ п/п

Хазяїн-господар

Хазяїн-глитай

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(до питання   Чи можна назвати Пузиря «новим українцем» свого часу?)

 

1 виступ:  Мабуть, так. Період первісного накопичування капіталу був перерваний революцією. Та врешті-решт після падіння комуністичного ладу, ми знов (майже через століття) опинилися в умовах «дикого капіталізму». Пузирі  кінця 20 століття багато в чому схожі на свого «прапрадіда». Щоправда, вони не носили золоєних кожухів і латаних халатів, та й взагалі, схоже, не мають звички заощаджувати на собі.

 

2  виступ:  Наш час багато в чому схожий на часи, описані Карпенко-Карим. І зараз дехто намагається обманом нагромадити багатство, яке більше за його потреби, не розуміючи, що життя коротке і не забере всього з собою; зате залишить недобрі згадки про себе і гріх, що може впасти на його нащадків.

 

 

  1.        Підбиття підсумків.

 

Інтерактивний метод «Мікрофон»

Продовжити речення.

1. Образ головного героя Пузиря і вчить, і застерігає…… (що багатство – це ще і нещастя).

 

2. В образі Пузиря драматург показав…….. (які страхіття несе капіталізм звичайним людям, як руйнує він культуру, створює гуманні і патріотичні почуття).

 

3. Пузир є втіленням…….. (безмежної ненаситної жадоби до багатства).

 

4. Боляче від того, що ми й досі сприймаємо світ………. (примітивно-класово: багатий, отже, неодмінно поганий, а бідний, неодмінно хороший).

 

5. Я думаю, що……. (не в грошах щастя).

 

6. Якби я зустрівся з героєм, то сказав би…… (повернися обличчям до людей і пам’ятай, що ти - людина).

 

  1.    Виступ сучасного підприємця.
  2.  Захист фермерських проектів (учнівських).
  3.                     Підсумок уроку.
  4.    Виступ учениці – А мені хотілося б підбити підсумок нашій розмові словами вірша:

 

Пливе човен в парусах,

Тихая година,

Думка лине в небесах

Що ж таке людина?

Яка функція її в цім великім світі?

Що потрібно зневажать

Ну, а, що любити,

Що таке людське буття,

Як його прожити,

Щоб на старості років

Та й не пожаліти.

Пролетить швиденько час

Мій шановний друже.

Швидко висохне вода у старій калюжі

З часом пізнається світ

Пізнається доля,

Пізнається і життя –

На те твоя воля.

Будь людиною простою

Май хорошу душу

Бо людина – це є ти,

Обійди калюжу.

Якщо є сторонній шлях

Піди по сухому

Тільки скривдити себе

Не давай нікому.

Полюби усіх навколо

Це тобі потрібно

І своє звання – людина

Ти відстоюй гідно.

 

 

Рефлексійна анкета

 

1. Чи сподобався тобі проведений урок?

    А) так; дуже

    Б) недуже

    В) ні

 

 

2. Якщо урок сподобався спробуй визначити, чим саме. Для цього в наведеному підкресли 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення. Проведений урок мені сподобався, бо на ньому:

А) я почувався впевнено і спокійно;

Б) було цікаво;

В) ми вчилися самостійно робити висновки і узагальнення;

Г) доводили свою думку і висловлювали оцінкові судження;

Д) оволодівали вмінням ставити цілі, планувати діяльність і оцінювати свою роботу;

Є) виробляти вміння працювати (з додатковою літературою) текстом;

Ж) розвивали вміння захищати свою думку;

И) міцно засвоювати програмовий матеріал;

К) вивчався необхідний до підготовки тестування матеріал;

Л) кожен розвивав свої здібності;

 

3. Які розумові рівні були аналізовані під час уроку?

А) аналітичний;

Б) критичний;

В) синтез інформації;

 

4. Готуючись до життя, які риси ти виховуєш в собі?

 

  1.        Оцінювання.
  2.    Домашнє завдання.
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
1046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку