Урок "Бактерії.Роль бактерій"

Про матеріал

Тема уроку: Бактерії. Роль бактерій у природі та житті людини

Мета уроку: розглянути роль бактерій у природі й житті людини, теоретичні основи та практичні способи профілактики бактеріальних інфекцій; ознайомити учнів із прикладами захворювань, збудниками яких є бактерії, та з історією боротьби людини з бактеріальними захворюваннями;

розвивати пам'ять, увагу, спостережливість;

бережливо ставитись до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів;

звернути увагу на використання бактерій у сучасних біотехнологічних виробництвах.

Перегляд файлу

Тема уроку: Бактерії. Роль бактерій у природі та житті людини

Мета уроку:  розглянути роль бактерій у природі й житті людини, теоретичні основи та практичні способи профілактики бактеріальних інфекцій; ознайомити учнів із прикладами захворювань, збудниками яких є бактерії, та з історією боротьби людини з бактеріальними захворюваннями; 

розвивати пам'ять, увагу, спостережливість;

бережливо ставитись до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів;

звернути увагу на використання бактерій у сучасних біотехнологічних виробництвах.

Обладнання й матеріали: таблиця «Різноманіття бактерій», підручник, зошит, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

«Мільярди організмів розсіяні в природі,

вони оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно

супроводжують людину, втручаючись

в її життя то як вороги, то як друзі.»

В. Л. Омелянський

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання учнів, перевірка їх готовності.

 

«Рефлексія»

Подаруй комплімент. «Побажайте, будь-ласка, один одному успіхів.»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

  1. «Біологічний крос.»
  2. Клітини прокаріотів не мають…(ядра, пластид, мітохондрій).
  3. Прокаріоти включають 2 царства: …(Архебактерії та Еубактерії)
  4. До Еукаріотів належать…(ціанобактерії та бактерії).
  5. Гетеротрофи-бактерії є сапротрофами,…(паразитами, коменсалами,симбіонтами).
  6. Клітини прокаріотів розмножуються…(поділом навпіл, кон’югація).

 

2. Знайти в тексті помилки і виправити їх (помилки виділені курсивом, правильні відповіді наведені поряд у дужках).

За способом живлення бактерії поділяються на автотрофні та гетеротрофні. Залежно від субстрату, з якого бактерії добувають органічні речовини, автотрофи (1) поділяються на сапротрофів та паразитів. Під час фотосинтезу в пурпурних бактерій відбувається виділення кисню в атмосферу (2). За потребою в кисні бактерії поділяються на аеробні (живуть у безкисневому середовищі) (3) та анаеробні (потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень) (4). Розмножуються бактерії шляхом поділу клітини навпіл, причому настільки швидко, що через кожні 2–3 с (5) утворені клітини знову діляться.

Відповіді: 1 — гетеротрофи; 2 — не відбувається виділення кисню в атмосферу; 3 — потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень; 4 — живуть у безкисневому середовищі; 5 — 20–30 хв.

3. Заповніть пропуски у схемі «Система пркаріотичних організмів.»

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Розробки уроків до теми “Бактерії” для 7 кл.Чи замислювались ви над тим, що без прокаріотів існування біосфери було б неможливе?

Ви вже знаєте, що головною умовою існування біосфери, як єдиної екосистеми нашої планети є здійснення колообігу речовин. Ось, пригадайте: колообіг речовин – це обмін хімічними сполуками між живою та неживою частинами екосистеми.

І саме без прокаріотів колообіг речовин був би неможливий. Чому так? (Прокаріоти здатні розкладати органічні речовини).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди

 У природі трапляється не дуже велика кількість морфологічних типів прокаріотичних клітин. Морфологія еукаріотів набагато різноманітніша. Це пов’язано, у першу чергу, з тим, що прокаріотичні організми для адаптації до змін навколишнього середовища використовують видозміни свого метаболізму. Тобто вони частіше змінюють вміст, а не форму.

Бактерії - найдавніша група організмів з нині існуючих на Землі. Перші бактерії з'явилися, ймовірно, більш 3,5 млрд. років тому і протягом майже мільярда років були єдиними живими істотами на нашій планеті. Будова їхнього тіла, як найперших представників живої природи, була примітивно. З тих пір їх будова ускладнилася, але і понині бактерії вважаються найбільш примітивними одноклітинними організмами - прокаріотами. Цікаво, що деякі бактерії і зараз ще зберегли примітивні риси своїх давніх предків. Це спостерігається у бактеріях, що мешкають в гарячих сірчаних джерелах і безкисневих ілах на дні водойм. На даний момент відомо близько 3000 видів бактерій. Поширення: на земній кулі немає місць, де б вони не мешкали.

Бактерії - дуже витривалі організми, їх знаходили в киплячих джерелах, в нафті, бензині, газі.

Морфологічна будова бактерій (форма тіла бактерій)

  • Округлі - коки (диплококи, стрептококи, стафілококи)
  • Паличкоподібні - бацили
  • Спіралеподібні - спірили
  • У вигляді коми - вібріони
  • Кулясті бактерії - коки, підрозділяються в залежності від положення клітин після поділу на кілька груп:
  • 1) диплококки (розташовуються парами);
  • 2) стрептококи (утворюють ланцюжки);
  • 3) тетракоккі (утворюючи групи по чотири особи);
  • 4) стафілококи (утворюють скупчення, що нагадують виноградне гроно).
  • Паличкоподібні бактерії мають строго циліндричну форму, кінці паличок можуть бути рівними, закругленими, загостреними. Палички можуть розташовуватися попарно у вигляді ланцюжків.
  • Спіралеподібні форми бактерій підрозділяють на вібріони і спірили (спірохети).

res1FFEF985-795B-4A0E-A927-8034AEDF97AFres7F6F5EC8-5A20-490B-A800-D041AAD64207res71BECCFF-51EF-4270-89A9-A9F85DAA0048

Процеси життєдіяльності бактерій:

  1. За способом харчування дроб’янки: гетеротрофи та автотрофи.
  2. За способом дихання дроб’янки: аероби та анаероби (бактерії, які використовують вільний кисень та бактерії, які живуть без кисню)
  3. Розмноження: у бактерій безстатеве.

Їх клітини ростуть, витягуються і діляться поперечними перегородками надвоє. У деяких бактерій клітини, які утворюються в результаті поділу, не розходяться, а склеюються оболонками, утворюючи характерні скупчення: пари, ланцюжки, грона.

Більшість бактерій в сприятливих умовах розмножуються дуже швидко, розподіл їх може відбуватися кожні 20-30 хвилин.

Підраховано, що в 1 м3 повітря шкільного класу до початку занять 2 600 бактерій, а до кінця занять їх кількість досягає 13 500. З однієї бактерії при +300С через кожні 30 секунд утворюється дві, при +200 С їх розподіл сповільнюється в 2 рази, а при +100 С - в 20 разів. Припиняють розмножуватися мікроби при +30С - +40С . У зимовому морозному повітрі майже немає бактерій.

Заповнення таблиці

Значення бактерій у житті людини

Група бактерій

Спосіб харчування

Плюси

Мінуси

Бульбочкові бактерії

Симбіонти

Збагачують ґрунт нітратними добривами; підвищують урожайність ґрунту

Гнильні бактерії

Сапротрофи

Санітарна роль: розкладання органічних решток

Псування продуктів харчування

Кишкова паличка

Симбіонт

Поліпшує травлення, синтезує вітаміни, пригнічує хвороботворні бактерії

Молочнокислі бактерії

Симбіонти

Утворюють молочнокислі продукти

Скисання продуктів

Хвороботворні бактерії

Паразити

Допомагають знищувати кровососних комах, шкідників сільського господарства

Спричиняють інфекційні захворювання людей, тварин і рослин

Перегляд відео.( 12 фактів про бактерії- цікава інформація про їх значення для людини`)

 

Самостійна робота

Скласти схему «Роль бактерій у природі» ,використовуючи підручник.

 

 

 

Перегляд відео.( Корисні і шкідливі бактерії`)

 

Профілактика бактеріальних захворювань

http://pti.kiev.ua/uploads/posts/2010-02/1265457669_citomegalovirus-1.jpgЗапитання для обговорення:

— Як запобігти бактеріальним захворюванням?

(Відповіді учнів та складання пам’ятки.)

Пам’ятка

 Дотримуватися правил особистої гігієни.

 Стежити за чистотою класу, квартири, регулярно проводити вологе прибирання, провітрювати і впускати сонячні промені.

 Охороняти навколишнє середовище від забруднення.

 Знищувати переносників інфекцій (тарганів, вошей, бліх, комарів, різних гризунів).

 Вчасно звертатися до лікаря, робити щеплення.

 Загартовуватися.

 Ретельно обробляти їжу, тобто кип’ятити молоко, обсмажувати м’ясо й правильно зберігати їжу.

 Не вживати консервацію, яка зберігалася в банках зі здутими кришками.

 

V. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.

 

«Мозковий штурм».

— Відомо, що повітря в місцях великого скупчення людей, наприклад у кінотеатрах, на вокзалах, у шкільних кабінетах під час уроків, містить багато бактерій, а в чистому повітрі, особливо в лісі, полі їх мало. Чому?

Очікувана відповідь учнів:

 Забруднення повітря бактеріями залежить від багатьох причин (пори року, географічної зони тощо). Найбільше бактерій можна виявити у закритих приміщеннях, де їх може скупчуватися до 300 тис. на 1 мм2. У сільській місцевості повітря чистіше, ніж у міській. Практично немає бактерій у соснових і кедрових лісах, оскільки фітонциди, які виділяються хвойними деревами, вбивають або пригнічують ріст і розмноження всіх видів бактерій.

 

«Ти — мені, я — тобі».

 Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

 

VI. Узагальнення та систематизація знань

«Вікторина»

  • Доберіть синоніми до слова бактерії(Мікроби, мікроорганізми)
  • Якими за формою бувають бактерії? (За формою бактерії можуть мати вигляд точки, кульки, коми, ниточки, ланцюжка, палички, спіралі.)
  • Чим живляться бактерії? (Більшість бактерій живляться залишками рослин і тварин.)
  • Де мешкають хвороботворні бактерії? (Бактерії є скрізь — у повітрі, воді, ґрунті, на нашому тілі.)
  • Чому бактерії називають ще мікроорганізмами? (Мікро з грецької означає малий; бактерії настільки малі, що їх можна побачити тільки під мікроскопом.)
  • Доведіть, що бактерії — живі організми. (Бактерії дихають, живляться,ростуть, розмножуються, помирають.)
  • Чим корисні бактерії? (Вони очищають довкілля від забруднення і збагачуютьґрунт поживними речовинами, забезпечують його родючість, використовуються для виготовлення кефіру, ряжанки, оцту, випічки хліба; у кишковику людини живуть бактерії, які допомагають процесам травлення, перешкоджають діяльності хвороботворних мікроорганізмів.)
  • Чому хвороботворні бактерії небезпечні для людей? (Оселяючись в організмі людини, вони викликають різноманітні захворювання.)

Гра «Вірю не вірю».

1. Бактерії – це одноклітинні організми. –
2. Ціанобактерії мають назву синьо-зелені водорості. +
3. Мікробіологія – це наука про бактерії. –
4. Бактерії самостійно не рухаються. –
5. Коки – паличковидні бактерії. –
6. Лофотрихи мають віяло джгутиків. +
7. Бактерія в перекладі означає “паличка”. +
8. Всі бактерії безбарвні. – http://pti.kiev.ua/uploads/posts/2010-02/1265457493_003.jpg
9. Стафілококи – гілочка коків. +
10. Аероби дихають киснем. +
11. Розмноження бактерій залежить від умов.+
12. Циста – міцна оболонка.+
13. Одна і та ж бактерія може бути корисна і шкідлива.+
14. Найбільше бактерій у грунті.+
15. Деякі корисні копалини утворилися за допомогою бактерій.+

VII. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюючи висновки.

VІІ. Домашнє завдання.

  • Прочитати, відповісти усно на запитання до параграфа.
  • Підготувати додаткову інформацію про колоніальні організми (випереджальне завдання для бажаючих)

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
4049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку