Урок біології 6 клас "Евглена зелена, хламідомонада, хлорела — одноклітинні водорості."

Про матеріал

Матеріали до даного уроку допоможуть учителеві сформувати знання в учнів про особливості будови, життєдіяльності та способу життя евглени зеленої,хламідомонади,хлорелли, дати поняття про особливості їх живлення; познайомити з особливостями розмноження одноклітинних водоростей; з'ясувати їх значення в природі та житті людини;Сприятиме вихованню екологічної свідомості учнів.

Перегляд файлу

Тема: Евглена зелена. Хламідомонада, хлорела — одноклітинні водорості.

Мета: -навчальна - сформувати знання про особливості будови, життєдіяльності та способу життя евглени зеленої,хламідомонади,хлорелли, дати поняття про особливості живлення евглени; сформувати в учнів знання про одноклітинні водорості як найпростіші рослинні організми; познайомити з особливостями їх будови, життєдіяльності та розмноження; їх здатності утворювати органічні речовини з допомогою хлорофілу, з’ясувати їх значення в природі та житті людини;

-розвивальна – розвивати логічне мисленя; вміння пошуку причинно-наслідкових зв’язків; вміння порівнювати та співставляти;

-виховна – розширення кругозору учнів,  виховання екологічної свідомості та початкового розуміння еволюційного поцесу.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: таблиця «Одноклітинні водорості», картки «Розмежуй», підручники, зошити.

Основні терміни й поняття: джгутик, вічко, фотосинтез, хлоропласти, хлорофіл, мікотрофи, біотехнологія, скоротливі вакуолі, крохмаль, спори, гамети, зигота.

Хід уроку

І. Організація класу

Прийом «Кольоропис»

На дошці у вигляді сонячного проміння прикріплені кольорові смужки,у дітей на праті в кожного такі самі кольорові картки.

Вчитель: Діти погляньте на це барвисте сонечко. Який колір зараз вам найприємніший,виберіть,і підніміть у гору картку такого кольору.

Червоний-радісний; Жовтий – приємний, зелений-спокійно, фіолетовий-тривожно,сумно, білий-невизначено,байдуже.

Вчитель. Що ж з вашим емоційним станом ми визначились. А тепер,хочу розпочати наш урок словами М.Рильського: «Хто незнає свого минулого,той невартий свого майбутнього» Тож,давайте пригадаємо своє минуле,те що ми вивчали на попередньому уроці.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

Вам було додому задано підготувати кросворд,давайте визначимо хто з вас є найкращим кросвордистом.

Прийом»Кросвордист»

Учням 2-х рядів роздані кросворди,кожному,індивідуально,перші три учні отримають 12,11,10балів,інші три -9б,ще інші -8,а останні три учні -7балів.

Вчитель: Крім кросвордів іншим учним було задано творче завдання,а яке саме зараз ви нам і продемонструєте.

Прийом «Найкращий артист»

Учні розігрують мініатюри «Вихвалялися подруги,амеба та інфузорія»

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння

Вчитель: Погляньте знову на дошку,якщо проаналізувати нашу схему,і висловіть свої припущення про що сьогодні піде мова на уроці?(думки учнів)

Відомий мандрівник Ален Бомбар вирішив довести, що людина, яка опинилась за бортом судна без їжі в океані, цілком може вижити. Він здійснив легендарну подорож через Атлантичний океан самостійно, харчуючись тільки тим, що зміг виловити у верхніх шарах води (переважно одноклітинні водорості). Які ж поживні речовини містять одноклітинні водорості, які являються кормом для морських тварин і можуть бути їжею для людини? (Крохмаль)

Довідка: дуже багато білка містять бобові - до 30% білка, пшениця – біля 20%, а одноклітинна водорість хлорела – 50%.

Хлорела та хламідомонада – це одноклітинні зелені водорості. Познайомитися з ними і є метою сьогоднішнього уроку. Наша мета сьогодні така

1. Спосіб життя та середовище існування евглени зеленої.

2. Особливості будови клітини евглени зеленої.

3.Особливості будови та життєдіяльності хламідомонади.

4. Особливості будови та життєдіяльності хлорели.

5. Значення одноклітинних водоростей в природі та житті людини.

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу 

Розповідь учителя з елементами бесіди та прийом «Склади пазл»

Особливості будови та життєдіяльності хламідомонади

(прикріплюю на дошку малюнок великий хламідомонади )Хламідомонада - мікроскопічна одноклітинна водорість, що мешкає здебільшого в прісних водоймах. Форма клітини – грушоподібна,вкрита клітинною оболонкою,що дає їй схожість з рослинами. Наявні два джгутики однакової довжини за допомогою яких вона рухається(прикріплюю джгутик до клітини). Є дві маленькі скоротливі вакуолі. Пригадайте їх функцію дітки? (вивішую в середину клітини). Клітинна заповнена цитоплазмою(Яка її функція дітки?) В середині клітини є великий  чашоподібної форми хлоропласт,що бере участь у процесі автотрофного живлення та невелика цяточка червоненька – це вічко,яке дозволяє хламідомонаді орієнтуватися у просторі.(прикріплюю в середину)

В нижній потовщеній частині хлоропласту хламідомонади розміщений кулястий піреноїд - зона, де найактивніше синтезуються й нагромаджуються поживні речовини , який містить багато білків і оточений зернами крохмалю.(прикріплюю). Дихає всією поверхнею тіла.

Розмноження хламідомонади: нестатеве – за допомогою нестатевих клітин,які називаються спори,вони розривають клітинну оболонку і виходять назовні,як самостійні організми. Статеве розмноження більш складне(беру дві одинакові круглі клітини і імітую процес їх злиття) ту т беруть участь дві клітини чоловіча і жіноча вони скидають свої клітинні оболонки,зєднуються передніми кінцями і їх цитоплазми зливаються,далі зливаються їх ядра і утворюється клітина.що називається – зигота. Зигота вкривається товстою оболонкою,і переходить у стан спокою.в цей період,у ній відбувається обмін генами і коли настають сприятливі умови зигота ділиться на 4нові дочірні клітинки.

Бесіда

  •  То,яка будова клітини хламідомонади?
  • Як відбувається енстатеве розмноження хлімадомонади?
  • Які особливості статевого розмноження хламідомонади?

Прийом «Мініатюра краплина дивосвіту»(3 учні)

Автор: Восьмикласник Василько гуляв у парку біля озера,і згадував урок біології,де вчителька захоплено розповідала про одноклітинних істот,яких можна побачити у краплині стічної води.

Василько:Невже справді там є щось живе?А що як я перевірю?Мені ж дядько Сергій ще минулого року подарував набір «Юного біолога» з мікроскопом і скельцями.

Автор: Стрімко майнула в голові хлопчика – він узяв пластянку і швидко зачерпнув води з озера,а прийшовши додому,налаштував мікроскоп,і раптом…

Краплинка: Вітаю! Я краплинка. А ти думав,що я мізерна і нежива? Запрошую тебе у мій дивосвіт,тільки візьми окуляр більшої сили.

Автор: Коли після зміни окуляра Василько знову заглянув  умікроскоп,у нього вихопилось…

Василько: Ой! Що це за мультфільм?! Щось крутиться бігає вперд-назад,якась «зелена ракета» пливе за своєю тонкою ниткою,велика мінлива хмара перекочується повільно наче повзе…

Прийом «Робота з підручником»

Вчитель: Діти давайте дізнаємось,що ж бачив Василько у своєму мікроскопі,відкрили підручники параграф 16.

 1-й ряд  У підручнику на с.74 ознайомитися з будовою евглени зеленої

Прийом «Проблемне питання»

 Якщо помістити евглену зелену в цілковиту темряву, додавши у воду, де вона мешкає відвару картоплі, та почекати близько 25 днів, то через мікроскоп можна побачити що евглена позбавилася свого зеленого кольору , але не загинула. Чому? Міксотрофи - організми, які здатні залежно від умов проживання суміщати водночас різні типи живлення – автотрофне й гетеротрофне: синтезувати органічні сполуки з неорганічних речовин і споживати готові органічні, сполуки.

Прийом «Дивуй»

Джгутик евглени виробляє гвинтоподібні рухи, як би вгвинчуючись у воду. Дію його можна порівняти з дією гвинта моторного човна або пароплава. Такий рух досконаліший, ніж пересування за допомогою псевдоніжок та війок. Евглена, наприклад, пересувається значно швидше, ніж інфузорія-туфелька. Евглена робить до 40 обертів на секунду

Ймовірно, кожен з вас помічав, як іноді вода у ставку або калюжі набуває зеленого забарвлення, або, як кажуть, «цвіте» Це і є- евглени зелені. При масовому розмноженні евглени вода стає зеленою, особливо активно цей процес відбувається влітку, за сприятливих умов життя.

Бесіда

  • Будова евглени дає можливість говорити,що вона є представником рослинного світу і чому?
  • То,що це за спосіб живлення міксотрофи?
  • Які органели є в середині клітини,яку функцію вони виконують?

2-й ряд ознайомитися із представником діатомових водоростей на с.77-78 підручника

Прийом «Проблемне запитання»

-чи є подібність між діатомомвими водоростями евгленою чи хламідомонадою?Яка?

3-й ряд ознайомитися з представником одноклітинних водоростей хлорелою с.77

Прийом «Дивуй».

Дуже поширена в ґрунті, на корі дерев і у воді представниця зелених водоростей хлорела, часто використовується у дослідницьких роботах. Вона росте дуже швидко. Як свідчать досліди, що проводилися у США, за добу хлорела збільшує свою вагу в три тисячі разів. З одного гектара площі можна отримати понад 40 тонн сухого концентрату. Протягом цього часу водорість поглинає величезну кількість вуглекислого газу, виділяючи натомість дуже багато кисню. Вміст вітаміну С у хлорелі майже такий самий, як у лимоні; білка — у чотири рази більше, ніж у пшениці. З неї отримують цінну біомасу, яку використовують як корм, добриво та технічну сировину.

 Значення одноклітинних водоростей в природі та житті людини. 

 Використовують для очищення води.

 Виготовлення медичних препаратів.

 Для поновлення складу повітря на космічних станціях і підводних човнах.

В біотехнології – це наука, яка розробляє методи застосування організмів та біологічних процесів у промисловості.

Фізкультхвилинка

V. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань

Прийом «Розмежуй». (Позначити буквами:Евглена зелена - Е; Хламідомонада – Х; Хлорела – Хло, Спільна ознака - С).

1) Має піреноїд.

2) Не має джгутиків.

3) Є міксотрофом.

4) Має хлорофіл.

5) Може харчуватися як рослина та як тварина.

6) Дихає киснем.

7) Утворює гамети.

8) Є цінним джерелом вітамінів.

9) Має два джгутики.

10) Притаманний обмін речовин.

11) Здатна до фотосинтезу.

12) Рухається тільки за допомогою течії.

Прийом «Склади пазл»

На столі лежать розрізані малюнки цих трьох представників,хто перший складе правильно малюнок.

VІ. Підсумки уроку

 Евглена зелена - одноклітинний організм, якому притаманні ознаки як тваринних, так і рослинних клітин.

 Хламідомонада та хлорела - одноклітинні зелені водорості. Забарвлення їхнім клітинам надає зелений пігмент хлорофіл, який міститься в хлоропластах.

  Хламідомонада має два джгутики, за допомогою яких плаває в товщі води. Вона здатна розмножуватись як нестатево, за допомогою рухомих спор, так і статевим шляхом.

  Хлорела джгутиків не має, тому її клітина нерухома. Вона розмножується лише нестатево, за допомогою нерухомих спор.

  Хлорелу широко використовують як вітамінні та стимулюючі препарати, вживають в їжу тощо.

VІІ. Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання:

а) Програмний матеріал: §16 .

б) Для тих, хто зацікавився: зробити порівняльну характеристику евглени-зеленої та хламідомонади.

 

Автор: Восьмикласник Василько гуляв у парку біля озера,і згадував урок біології,де вчителька захоплено розповідала про одноклітинних істот,яких можна побачити у краплині стічної води.

Василько:Невже справді там є щось живе?А що як я перевірю?Мені ж дядько Сергій ще минулого року подарував набір «Юного біолога» з мікроскопом і скельцями.

Автор: Стрімко майнула в голові хлопчика – він узяв пластянку і швидко зачерпнув води з озера,а прийшовши додому,налаштував мікроскоп,і раптом…

Краплинка: Вітаю! Я краплинка. А ти думав,що я мізерна і нежива? Запрошую тебе у мій дивосвіт,тільки візьми окуляр більшої сили.

Автор: Коли після зміни окуляра Василько знову заглянув  умікроскоп,у нього вихопилось…

Василько: Ой! Що це за мультфільм?! Щось крутиться бігає вперд-назад,якась «зелена ракета» пливе за своєю тонкою ниткою,велика мінлива хмара перекочується повільно наче повзе…

 

Автор: Восьмикласник Василько гуляв у парку біля озера,і згадував урок біології,де вчителька захоплено розповідала про одноклітинних істот,яких можна побачити у краплині стічної води.

Василько:Невже справді там є щось живе?А що як я перевірю?Мені ж дядько Сергій ще минулого року подарував набір «Юного біолога» з мікроскопом і скельцями.

Автор: Стрімко майнула в голові хлопчика – він узяв пластянку і швидко зачерпнув води з озера,а прийшовши додому,налаштував мікроскоп,і раптом…

Краплинка: Вітаю! Я краплинка. А ти думав,що я мізерна і нежива? Запрошую тебе у мій дивосвіт,тільки візьми окуляр більшої сили.

Автор: Коли після зміни окуляра Василько знову заглянув  умікроскоп,у нього вихопилось…

Василько: Ой! Що це за мультфільм?! Щось крутиться бігає вперд-назад,якась «зелена ракета» пливе за своєю тонкою ниткою,велика мінлива хмара перекочується повільно наче повзе…

 

Автор: Восьмикласник Василько гуляв у парку біля озера,і згадував урок біології,де вчителька захоплено розповідала про одноклітинних істот,яких можна побачити у краплині стічної води.

Василько:Невже справді там є щось живе?А що як я перевірю?Мені ж дядько Сергій ще минулого року подарував набір «Юного біолога» з мікроскопом і скельцями.

Автор: Стрімко майнула в голові хлопчика – він узяв пластянку і швидко зачерпнув води з озера,а прийшовши додому,налаштував мікроскоп,і раптом…

Краплинка: Вітаю! Я краплинка. А ти думав,що я мізерна і нежива? Запрошую тебе у мій дивосвіт,тільки візьми окуляр більшої сили.

Автор: Коли після зміни окуляра Василько знову заглянув  умікроскоп,у нього вихопилось…

Василько: Ой! Що це за мультфільм?! Щось крутиться бігає вперд-назад,якась «зелена ракета» пливе за своєю тонкою ниткою,велика мінлива хмара перекочується повільно наче повзе…

Картинки по запросу людина Картинки по запросу тварина Картинки по запросу евглена зелена  Картинки по запросу ІнфузоріяКартинки по запросу хламидомонада Картинки по запросу амеба

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Юсин Надія Улянівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Михайлова Тетяна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  3. Наливайко Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
19521
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку