Урок «Деталі створюють шедевр» (Повість Оноре де Бальзака «Невідомий шедевр»)

Про матеріал
Урок презентує твір Оноре де Бальзака "Невідомий шедевр", який був обраний для позакласного читання з метою розширення знань з творчості французького письменника-реаліста. Навчальний матеріал формує вміння учнів критично мислити; розвиває мовні, читацькі навички, творче мислення, культурно-естетичний смак.
Перегляд файлу

«Літературний вернісаж»  (урок літератури, мистецтва).

Тема: «Деталі створюють шедевр» (Повість Оноре де Бальзака «Невідомий шедевр»)

Мета: навчати учнів самостійно вибудовувати свої знання, оперуючи  текстом і своїми знаннями у різних навчальних ситуаціях, формувати вміння критично мислити;  розвивати мовні, читацькі навички, навички мислення, розвивати творче мислення; виховувати радість пізнання світу і свій культурно-естетичний смак.  

Обладнання:  портрет Бальзака,  зміст твору  «Невідомий шедевр», презентація, інтерактивна дошка «Знайдіть спільне»*

Тип урок: урок позакласного читання 

Технологія: розвиток критичного мислення

 

Перебіг уроку

 

Правда природи не може бути і

 ніколи не буде правдою мистецтва.

 Бальзак

І. Фаза виклику

1. Емоційне налаштування

Емоційноціннісна  складова читацької компетентності

Вправа-розминка

  • Подумайте й опишіть своє ім’я кольором.  Свою думку треба пояснити.

 

2.  Мотивація

 Культурологічна компетентність

  • Як ви думаєте, що може бути спільного між Оноре де Бальзаком і Пабло Пікассо, іспанським і французьким художником?
  • Після перегляду відео, все стане на свої місця! І побачимо наскільки література може вплинути на живопис навіть через пів століття.

Медіа:  https://www.youtube.com/watch?v=7CWy3teyNT8

 

ІІ. Фаза побудови знань

 

  1. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

 

 - Епіграфом до уроку я взяла слова Бальзака. Запишіть його  в зошит. 

       - Як епіграф пов’язаний  з новелою «Невідомий шедевр»?

 

- Тож тема уроку звучить так:  «Деталі створюють шедевр». Звідки ці слова? (з твору) .

 - Про що будемо говорити і чого очікуєте від уроку?

 

 

  1.               Емоційноціннісна  складова читацької компетентності
  • У 1832 р. Бальзак пише невелику повість «Невідомий шедевр» з підзаголовком «Фантастичне оповідання»,  згодом, при оформленні задуму «Людської комедії» помістить цей твір в циклі «Філософські етюди».
  • Чому саме в цьому циклі автор знайде їй місце? (Перший і основний конфлікт в цій повісті ведеться навколо проблеми відображення дійсності в мистецтві. Герой її, геніальний художник, старий Френхофер виступає проти сліпого наслідування природі. Що повинен зображувати художник: реальність чи творити лише вигадане.  Значення шедеврів для автора і суспільства. Чи може насправді існувати досконалий витвір мистецтва. Другий конфлікт – це любов і митець. Цей конфлікт відомий ще з епохи Античності, а саме міф «Пігмаліон»)

Метод «Структурований огляд»*

  • Яка головна тема повісті? (Мистецтво і реальність)
  • Хто головні герої твору? (Френгофер, Порбус і Пуссен)
  • Чим вони займаються в житті? (Художники. Різного віку і різних мистецький амбіцій)
  • При яких обставинах ці троє знайомляться? (в будинку Порбуса, споглядаючи картину, на якій була зображена Марія Єгипетська).
  • Кому картина не сподобалась? (Френгоферу). Що в ній не вистачало на йогу думку? («Чого ж тут бракує?Дрібнички, але ця дрібничка – все!» Реального життя. Був лише «мертвий» образ жінки. «Ти правдивий лише посередині»).
  • Як Френгофер робить її досконалою? («За допомогою 3-4 штрихів і одного світло-голубого мазка можна домогтися результату»)  
  • Як Френгофер, Порбус і Пуссен бачать і розуміють мистецтво одне одного, і як це впливає на їхні стосунки та творчий процес? (Френгофер – метр, який дозволяє критикувати і удосконалювати картину Порбуса; Порбус – відомий художник Парижу, до якого так хотів потрапити молодий художник Пуссен; Пуссен має талант, який демонструє миттєво, і Френгофер купляє його ескіз за два золотих).
  • Що є метою життя Френгофера? (10 років малює шедевр, який ніхто не бачив). Що це картина? («Прекрасна Нуазеза»).
  • До якої хитрощі вдаються Порбус і Пуссен, щоб побачити картину? (Пуссен вмовляє Жіллет бути натурою для Френгофера, тому що він не може знайти ідеальну жінку. А Жіллет була занадто гарною).
  • Які суперечки виникають між Пуссеном і Жіллет? (про справжні почуття)

 

Розрив (висновок)

  • Що побачили художники в майстерні Френгофера? (безліч кольорових мазків у декілька слоїв і десь збоку жіночу ніжку).
  • Які емоції були у всіх трьох художників?
  • Як закінчується повість? (Френгофер вночі цього ж дня помирає, спалюючи всі свої картини)
  • Чому саме такий фінал твору? На що він вказує? (розчарування всім тим, чому ти присвятив все життя; амбіції відомого художника; яка роль митця в суспільстві)
  • Чи використовує Бальзак образ-символ у повісті? Чому цей шедевр був невидимим для оточуючих?

 

ІІІ. Фаза консолідації   (рефлексія)

Культурологічна компетентність

Прийом «Знайдіть спільне»* (Цей прийом  залучає увагу, активізує учня, розвиває критичне мислення.)

Синдром Ван Гога — Википедия  

 

 

  • Подивіться на три картинки і скажіть, що їх об’єднує.
  • Що спільного між цими двома зображеннями?
  • Як це пов’язано з темою уроку?

 

Розрив (висновок)

 

  • Отже, наш «Літературний вернісаж» добігає до кінця. Запам’ятайте, що прагнення до досконалості може бути водночас дуже корисним,  а може бути і викликом, що межує з розчаруванням.  Важливо навчитися врівноважувати амбіції з самоусвідомленням своїх можливостей, талантів, поставленої мети.

 

ІV. Домашнє завдання: написати про момент, коли ви останній раз відчували розчарування  (день,  момент, людина, від своїх дій) і що допомогло вам відновити рівновагу.

 

 

 

 

Довідка «Знайдіть спільне»

 

  1. Вінсент Ван Гог: відомий нідерландський художник.  Протягом усього життя боровся з психічними захворюваннями та творчим розчаруванням. У своїх листах він писав про свою боротьбу з невпевненістю в собі та переконанням, що його картини недостатньо хороші.
  2. Джорджія О'Кіф: американська «найдорожча» художниця.  Відома своїми сміливими та барвистими зображеннями квітів і пейзажів, але вона також боролася з невпевненістю в собі та творчими блоками. Одного разу вона написала: «Я була в абсолютному жаху кожну мить свого життя — і я ніколи не дозволяла цьому заважати мені робити жодну річ, яку я хотіла».
  3. Мікеланджело: художник італійського Відродження.  Був  відомий своєю одержимістю досконалістю та прискіпливою увагою до деталей. Він сказав знамениту фразу: «Дрібнички роблять досконалість, а досконалість — це не дрібниця».

 

 

 

___________________________________________

*((С) Академія гармонізації особистості. Скарбничка курсу-конструктору «Карусель вражень: як створити фантастині уроки за законами вражень». Автор А.-М. Богосвятська)

Текст твору https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=689

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
2 березня 2023
Переглядів
289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку