Урок «Дорога до щастя» (за твором Моріса Метерлінка «Синій птах»)

Про матеріал
Мета: познайомити з життєвим шляхом М.Метерлінка,його творчістю; розкрити філософський зміст твору «Синій птах»; сприяти виробленню в учнів уміння працювати з додатковою літературою та інтернет – ресурсами; характеризувати героїв твору,аналізувати художні засоби; формувати комунікативну та мотиваційну компетенцію,ціннісне ставлення до людей і до себе; виховувати розуміння того,що щастя може бути поруч,лише треба його побачити; сприяти вихованню моральних чеснот. Обладнання: тексти п’єси-феєрії,інтерактивний плакат (http://edu.glogster.com/glog/glog10/2jqs07cid43), роздатковий матеріал(робоча картка уроку).
Перегляд файлу

Тема. «Дорога до щастя» (за  твором Моріса Метерлінка «Синій птах»)

Мета: познайомити з життєвим шляхом М.Метерлінка,його творчістю;

розкрити філософський зміст твору «Синій птах»;

сприяти виробленню в учнів уміння працювати з додатковою літературою та інтернет – ресурсами;

характеризувати героїв твору,аналізувати художні засоби;

формувати комунікативну та мотиваційну компетенцію,ціннісне ставлення до людей і до себе;

виховувати розуміння того,що щастя може бути поруч,лише треба його побачити;

сприяти вихованню моральних чеснот.

Обладнання: тексти п’єси-феєрії,інтерактивний плакат (http://edu.glogster.com/glog/glog10/2jqs07cid43), роздатковий матеріал(робоча картка уроку).

Тип уроку: урок позакласного читання.

                                              Потрібно вірити в можливість щастя,

                                              аби бути щасливим

                                                                           Л.Толстой

Хід уроку

І.Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Вчитель (звучить музика Е.Гріга «Ранок»)

Найчастіше ми один одному бажаємо щастя. Мріємо про щастя. А що таке щастя? Яким воно буває?Як його досягти?  Як залишитися щасливим? Над цими питаннями роздумують вже більше 100 років читачі та глядачі феєрії М.Метерлінка «Синій птах».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Робота з картками (повторення понять:  «символістська драма», «п’єса-феєрія»).

2.Запитання до учнів

-В чому, по-вашому ,полягає суть назви цього твору?

- Які б ви інші назви придумали до цієї п’єси?(«Подорож за щастям», «Дорога до щастя»…)

Так і назвемо наш урок (оголошення теми , мети та завдань уроку).

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

1.Слово вчителя. Цю п’єсу про щастя придумав для дітей і дорослих бельгійський драматург Моріс Метерлінк. Чи був щасливий він сам?

2.Індивідуальна робота учнів.

- Журналістське розслідування . «Перехресна дискусія».

(Не був щасливий. Дитячі роки. Освіта. Робота. Життя під час Світових воєн. Жив фантазіями.

Так, він був щасливий. Оптиміст. Не цікавило матеріальне існування. Він був розвинутий духовно. В ньому було щось дитяче,наївне. І це допомагало жити в світі,що руйнується. Він вірив в світле майбутнє,бачив це щастя,цього «синього птаха»).

-Дослідник. «Чому птах синій? Дослідження синьго кольору».

(Презентація)

3. Робота з твором.

-Слово вчителя.

Символістська драма «Синій птах» - лірична оповідь про пошуки щастя,пошуки істини.

Сюжет твору на перший погляд здається нескладним – пошуки героями загадкового птаха.Конфлікт- боротьба добра і зла,світла і пітьми.

Складається з 6 дій, 12 картин.

-Завдання. На робочих картках встановити правильну послідовність картин у п’єсі, проставляючи відповідну нумерацію.

-Слово вчителя.

Кожна наступна картина розкриває специфічне бачення письменником світу, його розуміння моральних обов’язків людей.

4.Перегляд фрагмента фільму.

5.Бесіда:( Презентація «Де і які істини відкриваються дітям?» )

В хатині Дроворуба.(Слайд 3)

-Що відбувається в хатині Дроворуба?

-Чому діти вирушають на пошуки Синього птаха?

-Які істини відкриваються дітям у батьківському домі?

Країна Спогадів.(Слайд 4)

-Яке уявлення про щастя померлих? Прочитайте.

-В чому полягає мудрість першої подорожі?

(«Вивчай і поважай минуле»)

Палац Ночі (Слайд 5.)

-Що сховано і живе в цьому Палаці?

-Чому ніщо не може зупинити Тільтіля?

-Сині птахи виявилися мертвими.Чому?

Який урок другої дороги? («Сміливо долайте перешкоди»)

Ліс (Слайд 6)

-Про що заставляють  нас задуматися події, які відбулися в Лісі?

-Чому Тварини,Дерева не хочуть віддати людині свою таємницю?

-Чому Тільтіль виявляється сильнішим від мешканців Лісу?

-Який урок третьої дороги? («Людина повинна жити у злагоді з оточуючим світом»)

На Кладовищі

(Цитата про живих,квіти і мертвих,яких немає)

-Чи є смерть на землі в розумінні автора феєрії?

Чарівні Сади Блаженства(Слайд 7)

-Чи випадково поруч із Садами Блаженства знаходиться Печера Нещасть?

-Що стоїть за всіма цими Блаженствами ? Духовні чии моральні блага?

-Про що заставили вас задуматися епізоди з Блаженствами і з Радостями? Зачитати цитати.

6.Мікрофон.Які істині Блаженства ви відчуваєте? Повторити по памяті.

7.Слово вчителя.

В п’єсі йде мова про любов.Яку?(Діти постійно відчувають Материнську Любов,але просто її не помічають.Вони привикли до материнської ласки,турботи.)

8.Перегляд фрагменту  фільму «Синій птах».

-Пояснити репліку Материнської Любові «Там , у нас,я дуже зайнята,мені завжди ніколи.Проте і недомовлене можна почути.»Про що недомовлене йде мова?

-Що здивувало Тільтіля в матері ?(Цитата).

-Чи завжди ви бачите істину красу своєї мами?Задумайтеся над тим.

-Який урок винесли діти,побувавши в Садах Блаженства? (Треба насолоджуватися істиними блаженствами і цінувати їх. Це просто – вони завжди поряд. Це природа,любов до рідних і близьких.

Царство Майбутнього (Слайд 8)

-Поясніть прихований зміст картини.

-Від кого залежить прихід майбутніх винахідників, Учених, філософів, які зуміють ощасливити людство?

-В чому полягає мудрість Царства Майбутнього? Як назвете цю дорогу?

(Це гімн Людині,її безмежниим і прекрасним можливостям,це віра в те, що Людина зуміє розкрити таємниці природи і зробити життя щасливим.В думки і дух.

9.Перегляд фрагменту фільму. (Кожна людина приходить на світ, щоб зробити життя кращим,а людство щасливішим.)

10. Слово вчителя. Щоб бачити суть речей,людині необхідно духовний зір.

Епізод Повернення

-Що зрозуміли діти? В чому полягає щастя?

-Чим закінчується твір?

11.Перегляд фрагменту фільму.

-Чи марні були пошуки дітей?

-Чому полетіла горлиця (Синій птах)? Чи означає це те,що шастя неможливо втримати? Чи може щось інше?

-Як , на ваш погляд, розуміє щастя Моріс Метерлінк?( В останній картині п’єси драматург наголошує на наближеності казкових ідеалів до повсякденного життя. Щастя, стверджує Метерлінк,полягає не лише в пізнанні природи і світу, в осягненні істини, воно – в добрих справах, допомозі нужденним.)

V. Узагальнення та систематизація знань.

1.Проблемне питання

-А як розумієте поняття «щастя» ви?

2. «Гронування».

 Щастя це :( здоровя, мирне небо, життя з батьками,дружна сімя, гарно вчитися і одержувати більше знань, мати багато друзів,мандрувати,займатися улюбленою роботою…)

- Тема щастя,пошуки дороги до щастя хвилювало не одне покоління.А які твори на цю тему ви пригадаєте? (Байка Ж.де Лафонтена «Шукачі фортуни», А.де Сент-Екзюпері «Маленький принц», Леся Українка «Лісова пісня»…)

3.Коментар вчителя.(Слайд 9, 10 і 11)

Синій Птах Щастя дійсно живе в кожному домі.За ним не треба далеко мандрувати – вирушати в путь треба, щоб зрозуміти і оцінити свій дім. Тідьки його не можна тримати в клітці, бо Щастя, Добро, Любов приходить тільки до вільних,незаздрісних,  щирих серцем людей. Це і складає символіку п’єси, глибокий сенс твору.

4.Індивідуальні повідомлення. « Дослідження образів-символів п’єси».

5.Дискусійна питання

-Хто щасливіший – Кішка чи Собака?

VІ.Рефлексія.

1. Недоказане речення

-Я зрозумів(ла)…

-З героїв мені найбільше сподобався (лась)…

-Мені запало в душу…

-Я відчув(ла)…

-Я взнав(ла)…

-Я бажаю всім…

(Діти підписують заздалегать підготовленні витинанки, орігамі і дарують один одному )

Звернення до епіграфа уроку : «Потрібно вірити в можливість щастя,аби бути щасливим».

(Слайд 12.)

VII. Оцінювання.

VIIІ.Домашнє завдання.

Створити плейкаст,або кроссенс за п’єсою М.Метерлінка.

 

 Переглянути інтерактивний плакат можна за посиланням

 

http://edu.glogster.com/glog/glog10/2jqs07cid43

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ts Iruna
    Дуже змістовний, продуманий конспект. Спасибі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 жовтня 2020
Переглядів
3088
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку