Урок-дослідження "Внесок народу України у перемогу в Другій світовій війні", 10 клас11 клас

Про матеріал
Урок-дослідження побудовано на аналізі суперечливих висловлювань політиків щодо внеску народів світу і, зокрема, українців у перемогу над нацизмом у Другій світовій війні. Завданням уроку є не лише аналіз втрат України у Другій світовій війні у порівнянні з іншими республіками колишнього СРСР та причин масштабу цих втрат, визначення внеску українського народу у перемогу над нацизмом, але й аналіз інформації сучасних медіа ресурсів з приводу проблеми визначення внеску народів колишнього СРСР у перемогу в Другій світовій війні, вироблення правил сприйняття, інтерпретації, аналізу та оцінки медіа текстів
Перегляд файлу

 

Тема: внесок народу України у перемогу в Другій світовій війні.

 

Мета:

  • на основі різних статистичних даних, що склалися у сучасній історичній літературі дослідити баланс втрат і здобутків України у роки Другої світової війни (1939-1945 р.р.), проаналізувати масштаб втрат і жертв українського народу в роки війни,  визначити  та оцінити внесок  народу України у перемогу, дати уявлення про сучасну оцінку окремими лідерами країн колишнього Радянського Союзу ролі та значення народу своєї країни та інших країн у перемозі над нацистськими загарбниками;
  • формувати теоретичні та практичні навички ефективної та безпечної взаємодії з інформацією, отриманою з медіаджерел з урахуванням використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-пізнавальній діяльності учнів, розвивати критичне мислення учнів,  вміння порівнювати свою думку з думкою інших, висловлювати свій погляд, протистояти маніпулюванню свідомістю індивіда з боку масмедіа, формувати культуру спілкування;
  •  виховувати в учнів почуття гордості за український народ, розуміння тієї ціни, яку заплатили всі народи світу, в тому числі, й українці, за перемогу над нацизмом;

 

Тип уроку: урок-дослідження.

 

Завдання уроку:

  • Аналіз втрат України у Другій світовій війні у порівнянні з іншими республіками колишнього СРСР та причин масштабу цих втрат;
  • Визначення внеску українського народу у перемогу над нацизмом;
  • Аналіз  інформації сучасних медіа ресурсів з приводу проблеми визначення внеску народів колишнього СРСР у перемогу в Другій світовій війні;
  • Вироблення правил сприйняття, інтерпретації, аналізу та оцінки медіа текстів;

 

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, звукові колонки,  фонограма  пісні В.С. Висоцького «Балада о книжных детях», презентація «Обговорення інтерв’ю В.В. Путіна», відеозаписи інтерв’ю В.В. Путіна від 16 грудня 2010 року, ватман, маркери, фліпчарт.

 

ХІД УРОКУ

  1. Вступна частина.

На дошці записані вислови відомих людей про брехню.

  • «Чим жахливіше збрешеш, тим швидше тобі повірять» Адольф Гітлер;
  • «Можна обманювати частину народу весь час. Можна обманювати весь народ деякий час. Але не можна весь час обманювати весь народ» Авраам Лінкольн;

Звучить пісня В.С. Висоцького «Балада о книжных детях».

Вчитель акцентує увагу учнів на рядках пісні: «Ложь и зло, погляди, как их лица грубы и всегда позади вороньё и гробы» та цитатах відомих людей про брехню.

  • Чому саме брехню у своїй пісні ставить поряд зі злом Володимир Семенович та чи дійсно такої великої шкоди може заподіяти брехня?

Для відповіді на це запитання використовується метод «Уявний мікрофон». Кожен учень висловлює свої судження, після чого вчитель узагальнює всі точки зору та робить висновок.

  1. Повідомлення теми, мети та завдань, алгоритму діяльності на уроці.

Вчитель повідомляє учням тему та мету уроку, визначає основні завдання та очікувані результати, а також знайомить учнів з алгоритмом діяльності на уроці.

  1.  Основна частина уроку.
    1.        Вступне слово вчителя.

З розбудовою нового демократичного суспільства в Україні зростає актуальність осмислення її минулого, того важкого й неоднозначного шляху, який пройшла вона протягом своєї історії. Важливою частиною цього шляху є Друга світова війна як один з найскладніших, найтрагічніших і водночас найгероїчніших періодів історії України. Для деяких наших співвітчизників вона розпочалася 1 вересня 1939 року, адже західноукраїнські землі до 1939 року перебували у складі Польщі, і західні українці змушені були служити у Війську Польському. Для інших вона розпочалася 17 вересня 1939 року, коли Червона Армія, в складі якої також були наші земляки, здійснювала «визвольний похід до Західної України та Західної Білорусії». Але для більшості наших співвітчизників війна розпочалася 22 червня 1941 року, коли  нацистська Німеччина напала на Радянський Союз. Вона не припинялася на території України 1225 днів і ночей, була ареною жорстоких кровопролитних боїв, в ході яких були «перемелені» десятки добірних з'єднань Вермахту і його союзників, знищена значна кількість озброєння, бойової техніки супротивника. Але й з її закінченням багато наших земляків продовжувало вести боротьбу — на Далекосхідному фронті — проти Японії, в складі Червоної Армії, та в західноукраїнських лісах в лавах Української Повстанської Армії — проти Радянського Союзу.
За шість років Другої світової війни Україна та її народ зробили вагомий внесок у перемогу над ворогом.  

Що ж відбулося за останні роки такого, що аксіома про цей самий вагомий внесок знову потребує доведення?

  1.        Демонстрація фрагменту інтерв’ю В.В. Путніна на російському телебаченні (запис від 16.12.2010).
  2.        Робота в групах:
  • Після перегляду сюжету зрозуміло, що  прем’єр-міністр РФ намагається довести всьому світу, що саме РСФСР зазнала найбільших втрат, та змогла б упоратися з нацизмом без підтримки не тільки інших членів антигітлерівської коаліції, але навіть без інших республік колишнього СРСР. Для того, щоб з'ясувати, так це чи ні, попрацюємо  зі статистичною інформацією. Заздалегідь були створені три групи, завданням яких було накопичення статистичної інформації з таких тем:

1 група – Демографічні втрати УРСР в роки Другої світової війни та демографічні втрати інших республік колишнього СРСР.

2 група – Матеріальні втрати  УРСР в роки Другої світової війни та  матеріальні втрати інших республік колишнього СРСР.

3 група – внесок України у спільну перемогу над нацизмом.

 

Завдання групам:  у ході обговорення отриманої самостійно інформації визначити ступінь прояву статистичних показників для України в порівнянні з іншими республіками колишнього СРСР та охарактеризувати внесок українського народу у спільну перемогу над нацизмом, підтвердивши це конкретними цифрами та фактами.

Протягом 10 хвилин учні обговорюють статистичні дані, створюють за допомогою маркерів та ватману схеми, діаграми, таблиці, які дозволять унаочнити матеріал, формулюють висновки відповідно до запропонованого завдання.

Кожна група по черзі презентує свої  наробки. Після виступу кожної групи члени інших груп можуть  ставити уточнюючі запитання.

  1.        Інтерактивна вправа «Займи позицію»

Учням пропонується визначитися стосовно твердження «Чи правий був  прем’єр-міністр РФ В. Путін коли заявляв про те, що саме РСФСР понесла найважчі втрати в роки Другої світової війни та змогла б одержати перемогу над нацизмом без підтримки інших».

 Учитель пропонує стати ліворуч нього учнів, які погоджуються з позицією  прем’єр-міністра РФ, праворуч – тих, хто не згоден із такою позицією. При цьому кожен учень повинен коротко аргументувати свій вибір.

  1. Заключна частина.
    1.        Вчитель:
  • А зараз  звернімо увагу на те, як  відомі політики відреагували на висловлювання   російського  прем’єр -міністра.

Учням пропонується переглянути презентацію «Обговорення інтерв’ю В.В. Путіна»

-. Шановні учні, ви самі бачили інтерв’ю, чули інформацію з перших вуст, під час перегляду презентації з’ясували, що політики зовсім по різному тлумачать слова В.Путіна. Як же уникнути маніпулювання свідомістю через ЗМІ?

«Мозковий штурм». Створення пам’ятки «Як захистити себе від медіа маніпуляції».

Вчитель пропонує учням разом створити правила, які б дозволили серед потоку інформації вирізняти правдиву, давати  об’єктивну оцінку подіям, що відбулися, захистити себе від маніпулювання свідомістю.

Учні висловлюють свої думки, вчитель всі їх фіксує, після чого проводиться обговорення та обираються ті висловлювання, які можна взяти за правило.

Орієнтовна пам’ятка «Працюємо з медіа текстами».

Учень повинен вміти:

 -  аналізувати, критично осмислювати та створювати медіатексти;

- визначати джерела медіатекстів, а також політичні, соціальні, комерційні

та / або культурні інтереси їхніх “творців”;

- інтерпретувати цінності, розповсюджувані медіа, та співвідносити їх із

загальнолюдськими моральними настановами;

- критично підходити до вибору медіа для поширення власних медіатекстів

та віднаходити зацікавлену в них аудиторію.

 

  1.        Заключне слово вчителя.
  • Шановні учні, на сьогоднішньому уроці ми з вами з'ясували, якою   була ціна перемоги для українського народу та інших народів колишнього СРСР. Ви змогли побачити яким  насправді був внесок України у перемогу в Другій світовій війні. Але не менш важливим є те, що ви почали здобувати основи медіа культури та медіа грамотності. Не забувайте тих простих правил поводження з інформацією, які самі ж і сформували, і пам’ятайте: «Якщо всі приймають брехню, якщо скрізь одна і та ж пісня, то тоді ця брехня поселяється в історію, стає правдою. Той, хто керує минулим, керує майбутнім. Той, хто керує сьогоденням, керує минулим» Джордж Оруелл. 1984.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бібліографія

  1.                    Вікіпедія. Втрати України в Другій Світовій війні. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8_%D0%B2_%D0%94%D1%80%D1%83%D0%B3%D1%96%D0%B9_%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B9_%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D1%96
  2.                    Вклад РСФСР в Победу в Великой Отечественной войне. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://fablewar.ru/2011/11/vklad
  3.                    Жириновский: Никто не поедет 9 мая в Киев. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dni.ru/polit/2015/3/19/298260.html
  4.                    Затулин удивлен "болезненным" восприятием Украиной слов Путина о роли России в ВОВ. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://korrespondent.net/ukraine/politics/1150330-zatulin-udivlen-boleznennym-vospriyatiem-ukrainoj-slov-putina-o-roli-rossii-v-vov
  5.                    Лавров объяснил, что украинские СМИ неправильно истолковали слова Путина о победе в ВОВ. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://news.bigmir.net/world/368468.
  6. Ми перемогли тоді – переможемо і зараз – Яценюк. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tsn.ua/politika/mi-peremogli-todi-peremozhemo-i-zaraz-yacenyuk-424684.html.
  7.                    МИД Украины: Все народы бывшего СССР могут считать себя победителями в ВОВ. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://korrespondent.net/ukraine/politics/1150424-mid-ukrainy-vse-narody-byvshego-sssr-mogut-schitat-sebya-pobeditelyami-v-vov.
  8.                    Процик П. Україна. Друга світова. Тільки цифри . - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.pravda.com.ua/articles/2010/05/7/5017138/?attempt=1
  9.                    Путин: Без Украины Россия всё равно бы победила в ВОВ. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=B1yiaQ-Z-84
  10.               Рыбаковский Л.Л. Людские потери СССР и России в Великой Отечественной войне.-[Електронний ресурс].–Режим доступу: http://rybakovsky.ru/demografia4a12.html.

 

doc
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
1249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку