УРОК на тему: Єдність хімічного складу живих організмів.
Мета: дати поняття про основні властивості живих організмів; показати єдність усього живого на Землі.
Обладнання та матеріали: таблиця, в якій відображені основні властивості живих організмів; таблиця, на якій показано різноманітність живих організмів (Царство Рослини, Царство Тварини, Царство Гриби і Царство Дроб'янки (прокаріоти)).
Базові поняття та терміни: єдність хімічного складу живих організмів, відкриті системи, обмін речовин і енергії, самовідтворення, спадковість, мінливість, зростання і розвиток, подразливість, дискретність.
Концепція уроку: дати поняття про живі системи як відкриті системи, що здійснюють процес обміну речовиною та енергією із зовнішнім середовищем. Систематизувати знання учнів про основні властивості живого; показати, що властивості живого виявляються на всіх рівнях його організації.
Структура уроку
I. Організаційний етап............................1 хв
II.Перевірка домашнього завдання....... 5 хв
III.Актуалізація опорних знань і мотивація
навчальної діяльності..............................5 хв
IV.Вивчення нового матеріалу.............25 хв
V. Узагальнення, систематизація і контроль
навчальних досягнень учнів ...................8 хв
VI.Домашнє завдання...............................1 хв
Хід уроку
І.Організаційний етап
ІІ.Перевірка домашнього завдання Бесіда
1.Назвіть рівні організації живого.
2.Назвіть методи біологічних досліджень.
3.Якими основними поняттями оперує наука біологія?
ІІІ.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності Бесіда
1.Як ви гадаєте, чим відрізняються біологічні системи від об'єктів неживої природи?
2.Спробуйте дати визначення, що таке життя. Чому його так важко сформулювати?
3.Які властивості живого ви знаєте?
4.За якими критеріями можна відрізняти живі системи від об'єктів неживої природи.
IV.Вивчення нового матеріалу
1.Єдність хімічного складу
Питання до учнів
1.Чи входять до складу живих організмів елементи, що не зустрічаються в неживій природі?
2.Чи однакове співвідношення елементів у живих системах і об'єктах неживої природи?
3.Які елементи частіше за все зустрічаються в живих організмах?
У процесі обговорення цих питань показати, з одного боку, єдність живої і неживої природи, а з іншого— специфіку хімічного складу живих систем. До складу живих організмів входять ті самі хімічні елементи, що й до об'єктів неживої природи. Проте співвідношення елементів у живому та неживому неоднакове. Живі організми на 98 % складаються з Карбону, Гідрогену, Оксигену та Нітрогену.
2. Єдиний принцип структурної організації
Усі живі організми на Землі мають загальний план будови. Структурно-функціональною одиницею життя є клітина. Клітина — елементарна одиниця живого. З відомих живих організмів, тільки віруси становлять собою позаклітинні форми життя. Усі інші "біологічні об'єкти побудовані з однієї (бактерії, найпростіші) або безлічі клітин (багатоклітинні тваринні рослини, гриби). Клітини різних організмів відрізняються між собою за розмірами (від 0,5 мкм до 1—5 мм і більше), формою (видовжена, округла, неправильна), функціями, які вони виконують (у багатоклітинних — опорна, виділення, захисна, транспортна та ін.), тривалістю життя (від декількох годин до багатьох десятків років). Проте, незважаючи на це, клітини мають загальні властивості: здатні до самовідтворення та передачі генетичної інформації, обміну речовин, росту, розвитку, мінливості, подразливості.
Для будь-якої живої природи характерна складна ієрархічна супідрядність рівнів організації її структур.
Молекулярний рівень. Будь-яка жива система складається з біологічних макромолекул — нуклеїнових кислот, білків, полісахаридів та інших органічних речовин. З цього рівня починаються різноманітні процеси життєдіяльності організмів: обмін речовин, перетворення енергії, передача спадкової інформації.
Клітинний рівень. Клітина є структурно-функціональною одиницею всіх живих організмів, існуючих на Землі (виняток становлять віруси). На клітинному рівні сполучаються процеси передачі інформації та перетворення речовин і енергії.
V.Узагальнення, систематизація і контроль знань і умінь учнів
Питання до учнів
1.Яким чином організми пов'язані з навколишнім середовищем?
2.Як організми відповідають на вплив навколишнього середовища?
3.Наведіть приклади простих відповідних реакцій організмів на
вплив навколишнього середовища.
4.Наведіть приклади складних відповідних реакцій на впливи
навколишнього середовища.
Обговорюючи ці питання, показати, що в процесі еволюції у живих організмів виробилася і закріпилася властивість вибірково реагувати на зовнішні впливи. Цю властивість називають подразливістю.
VI.Домашнє завдання
Вивчити матеріал: підручника, с. 7 – 11.
Елемент і його символ |
Вміст у клітині, % |
Значення |
Оксиген (О) |
62-75 |
Входить до складу молекул води і органічних сполук; забезпечує реакцію окислення, в ході яких виділяється необхідна організму енергія |
Карбон (С) |
15-18 |
Входить до складу органічних сполук, кісток, черепашок |
Гідроген (Н) |
8-10 |
Входить до складу органічних сполук і молекул води |
Нітроген (N) |
1,5-3 |
Структурний компонент білків, нуклеїнових кислот, АТФ та деяких інших біомолекул. |
Фосфор (Р) |
0,2-1,0 |
Входить до скаду кісток, білків, нуклеїнових кислот, АТФ та ін. |
Калій (К) |
0,15-0,4 |
Забезпечує транспорт речовин через клітинні мімбрани; впливає на діяльність серця людини |
Сульфур(S) |
0,15-0,2 |
Входить до складу білків та інших біомолекул. |
Хлор (Cl) |
0,05-0,1 |
Входить до складу хлорідної кислоти, яка є складовою частиною шлункового соку. |
Кальцій (Са) |
0,04-2,0 |
Входить до складу кісток і черепашок, бере участь у регуляції метаболічних процесів; скорочень м'язів, діяльності серця людини |
Магній (Mg) |
0,02-0,03 |
Активізує діяльність ферментів, енергетичний обмін і синтез ДНК. |
Натрій (Na) |
0,02-0,03 |
Забезпечує транспорт речовин через клітинні мембрани |
Ферум (Fe) |
0,01-0,015 |
Входить до складу багатьох біомолекул, у тому числі гемоглобіну. |
Цинк (Zn) |
0,0003 |
Входить в склад деяких гормоні та ферментів, сприяє розщепленню вугільної кислоти. |
Йод (I) |
0,0001 |
Входить до складу гормонів щитовидної залози. |
Фтор (F) |
0,0001 |
Входить до складу емалі зубів |
https://wordart.com/zz0iwya77o04/