Урок "Еволюція Емми Боварі. Боварізм як суспільно-психологічне явище. Образи обивателів. Об’єктивний стиль Г. Флобера. Психологічні деталі."

Про матеріал
Урок №2 по роману Г. Флобера "Пані Боварі" . Тип уроку: урок перевірки й корекції знань, навичок й умінь.
Перегляд файлу

УРОК 20

Тема. Еволюція Емми Боварі. Боварізм як суспільно-психологічне явище. Образи обивателів. Об’єктивний стиль Г. Флобера. Психологічні деталі.

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: виявляти ознаки типовості образів у реалістичному романі; характеризувати й порівнювати романні образи у зв’язках із дійсністю, середовищем; висловлювати судження щодо порушених у романах проблем; давати оцінку героям, використовуючи навички критичного мислення; аналізувати вплив соціуму на особистість; висловлювати власну думку щодо суспільних і моральних питань, порушених у прочитаних творах.

Обладнання: виставка книг, портрет Густава Флобера, ілюстративний матеріал.

Тип уроку: урок перевірки й корекції знань, навичок й умінь.

Запам’ятай назавжди: за кожне бажання людина мусить платити...

 І ця плата найчастіше буває багато дорожчою, ніж того варте бажання...

Необачна дівчинка (французька казка)

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Тест

  1. Роман – це

а) один із жанрів ліро-епосу. Це твір, у якому порушуються важливі проблеми минулого, сучасного чи майбутнього. У ньому зливаються воєдино епічні (події, сюжети, характери) і ліричні елементи (авторські пере­живання, ліричні відступи, ліричний герой).

б) епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, з розгорнутим сюжетом, більшою кількістю другорядних персонажів, ніж в оповіданні, повнішою та глибшою їх характеристикою, наявністю описів.

в) невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.

г) великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.

  1. Український автор, що досліджував історію роману

а) Павло Тичина

б) Іван Котляревський

в) Іван Франко

г) Іван Гончар

  1. Кому присвячено роман «Пані Боварі?»

 а) Матері Г. Флобера

б) Прототипу Емми – Дельфіні Кутюр’є

в) Захиснику на судовому процесі

г) Луїзі Колле – коханій Г. Флобера.

  1. Як Шарль познайомився з родиною Емми?

а) Батько Емми зламав ногу.

б) Шарль лікував зламану ногу Емми.

в) Вони знайомі з дитинства.

г) На сільськогосподарській виставці.

  1. Про кого сказано «виховувалася в монастирі урсулинок, дістала, як то кажуть, прекрасну освіту, отже, танцює, малює, вишиває, знає географію і бринькає на фортепіано…»

            а)  Фелісіте

б) Емма

в) мати Шарля

г) пані Оме.

  1. «Плаття у Емми було довге й трохи волочилося по землі; часом вона зупинялась підібрати його і за одним заходом обережно знімала затягнутими в рукавички пальцями якусь зілину чи реп'яшок». Коли це було?

а) Весілля Емми

б) Дитинство Емми

в) Сільськогосподарська виставка

г) Зустріч з Леоном в Руані.

  1. Головна подія для Емми під час життя в Тості.

а) Вагітність.

б) Зустріч з Леоном.

в) Свято в замку у маркіза.

г) Емма завела левретку

  1. Яка доля спіткала весільний букет Емми?

а) Його піймала Фелісіте і забрала.

б) Забули в Тості.

в) Букет з’їла левретка.

г) Емма спалила його

  1. Як Емма отримала останній лист від Родольфа?

а) З поштовим голубом.

б) В кошику з абрикосами.

в) Лист лежав у дуплі.

г) Його передала служниця.

  1. Де відбулася зустріч з Леоном, коли він повернувся з Парижа?

а) На виставці.

б) В аптеці.

в) Він прийшов у гості до Боварі.

г) В театрі.

  1. За день перед отриманням судового розпорядження Емма… «У четвер, на масницю, вона не повернулася в Йонвіль, а пішла увечері …»

а) до церкви;

б) на маскарад;

в) поїхала до батька;

г) намагалась спокусити Лере.

12. Яка доля спіткала маленьку Берту після смерті рідних?

а) Її вдочерив Леон.

б) Берта опиняється в притулку.

в) Дівчинка захворіла і невдовзі померла.

г) Взяла тітка, посилає Берту заробляти на прядильну фабрику.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

Робота з епіграфом

У французькій народній казці «Необачна дівчинка» героїня зустрічає злу чаклунку, яка пропонує виконати бажання дівчинки за волосинку. В результаті дівчинка віддає все своє волосся.

Порівняйте уривки з народної казки та з роману.

«Необачна дівчинка» (французька казка)

«Пані Боварі» Г. Флобер

 Ах! Що вона ще читала про принцес у казках?.. їй спадали на думку щораз нові найкоштовніші речі, і незмірна гора тканин, золота, срібла, самоцвітів росла, росла...

За кілька кроків од Бріжіт спинився небаченої краси виїзд: золота, оздоблена бірюзою карета; на баских конях шкіряна упряж; кінські підкови підбиті сапфірами; каретою правив кучер у розкішній лівреї, а супроводив карету шанобливий слуга.

– Я хочу...

І щоразу вона давала одну волосинку...»

— Мені потрібен плащ, великий плащ, з довгою пелериною, на підкладці.

— Ви їдете кудись? — спитав він.

— Ні, але… все одно, я розраховую на вас. Отже, згода?

Він уклонився.

— Потім мені ще потрібна буде валіза… не надто важка, зручна.

— Так, так, розумію. Приблизно вісімдесят два сантиметри на п'ятдесят, як їх тепер звичайно роблять.

– І саквояж.

  • Чи можна слова з казки, вибрані для епіграфа співвіднести з романом Г. Флобера?
  • В казці добра чаклунка рятує дівчинку, чи сталося диво з Еммою?

V. Опрацювання навчального матеріалу

Літературне дослідження

  • Героїня Флобера пройшла шлях від наївної дочки фермера до зрадниці, байдужої матері та злочинниці. Чому сам письменник – реаліст, мислитель, педант в роботі, говорить про свою героїню – пані Боварі, яку вважають втіленням вульгарності: «Емма Боварі – це я»?
  • Проаналізуйте логіку розвитку характеру героїні та складіть схему «Етапи морального падіння Емми Боварі».

Можливий варіант.

Монастир – релігійне виховання. Захоплення романами, романтичні ілюзії та шаблони.

Очікування казкового життя в шлюбі

Одруження – розчарування

Відсутність інтересу до доньки

Закоханість у Леона

Побожність, лицемірство

Брехня

Роман з Родольфом

План втечі

Роман з Леоном

Марнотратство

Борги

Банкрутство

Емма шукає гроші

Самогубство

 

Слово вчителя

  • Психологізм — заглибленість у творі в душу персонажів, їх психологію. У психологічному творі увага автора переноситься із зовнішнього сюжету на внутрішній (психологічний), він відстежує всі порухи душі своїх героїв, намагається розкрити їх роздуми й мотивацію вчинків, показати нелегкий шлях внутрішніх колізій. Гюстав Флобер – майстер психологічної прози. Немає авторської оцінки героїв. Але детальне, уважне зображення ходу думок, вчинків героїв допомагають їх зрозуміти. Відомо, що сам Г. Флобер називав роман «Пані Боварі» «анатомічним», а сучасники порівнювали перо автора зі скальпелем.
  • Які з цитат найкраще характеризує Емму?

«Всупереч позверхній екзальтованості, вона була проста в душі, любила церкву за квіти, музику — за слова романсів, літературу — за жагуче хвилювання, і всім єством своїм бунтувала проти таїнства віри, повставала проти дисципліни, що була органічно неприйнятна для неї.»

«Може, їй хотілось розповісти комусь про всі свої химери. Але як висловити ці невловно бентежні пориви, мінливі, мов хмари, летючі, мов вихор? Вона не могла знайти ні слів, ні нагоди, ні відваги.

І все ж таки, якби Шарль захотів, якби він здогадався, якби його погляд хоч один раз підхопив її думку, — їй здавалось, що серце її прорвалося б раптовою щедрістю, як падають із дерева достиглі плоди, коли його труснути рукою. Але що тісніше спліталося їх інтимне життя, то глибше ставало внутрішнє відчуження Емми.»

«Якщо вона говорила, що йшла по одному боці вулиці, можна було з упевненістю сказати, що вона насправді йшла по іншому».

 «…вона намагалась розпалити в собі кохання до чоловіка. Декламувала йому в садку при місяці всі любовні вірші, які знала, наспівувала, зітхаючи, журливі адажіо. Але їй так і не вдалося збудити в собі почуття, та й Шарль не ставав від цього ні більш закоханим, ні більш схвильованим.

Нарешті Емма кинула марні спроби викресати з свого серця хоч якусь іскорку вогню.»

«їй хотілось податися в мандри або повернутися в монастир. Бажалось воднораз померти — і жити в Парижі.»

Бесіда

  • Хто винен в падінні, трагедії Емми?
  • Історія Емми Боварі не унікальна, але дала назву синдрому в психіатрії, а літературні критики вбачають у ній типовість, яку теж називають «боварізм».  Що таке «боварізм», на вашу думку?

(Боварізм або ж Синдром мадам Боварі – нездатність людини відрізнити реальність від уяви. Боварізм буває позитивний і негативний – людина або живе у вигаданому раю, або ж сама собі створює пекло. Назву цьому синдрому дав Жуль де Готьє, відсилаючи нас до роману Гюстава Флобера.

Флобер розвінчує жіночі ілюзії та засуджує явище,  яке літературні критики пізніше назвали «боварізмом» – намагання уявити себе іншим, ніж ти є насправді).

«Чим ближче була дійсність, тим більше відвертались від неї її думки. Все, що безпосередньо оточувало Емму, — нудне село, обмежені міщани, мізерія буденщини, — здавалось їй чимось винятковим у житті, прикрою випадковістю, що не знати як звалилась на її голову, але поза цим тісним колом буяв безмежний світ блаженства й пристрасті.»

«Але в листах вона зверталась ніби до іншої людини — до привида, зітканого з найпалкіших спогадів, найяскравіших образів, найсміліших поривань; помалу він ставав таким реальним, таким відчутним, що вона тремтіла з зачудування, — і проте не могла виразно уявити його собі: подібно до божества, він губився в безлічі своїх атрибутів. Він жив у казковій країні, де з балконів звисають-гойдаються шовкові драбини, де п'янко духмяніють квіти в чарівливому місячному світлі. Вона відчувала його близькість: ось-ось він прийде і вийме з неї душу поцілунком. І врешті вона падала в знемозі — розбита, знесилена; ці пориви любовних мрій виснажували її дужче, ніж нестримні пестощі.»

  • Чи тільки поведінку Емми характеризує поняття «боварізм» в романі? (Це відчуття переживають  майже всі герої роману, але саме Еммі найбільшою мірою властиве жити вигаданим життям.)

 «…який буржуа в молодецькому запалі не вважав себе здатним на високі почуття, на голосні подвиги? Найнікчемніший розпусник мріяв колись про султаншу; кожен нотаріус носить у собі останки поета.»

«Обоє вони малювали себе такими, якими бажали б бути, і підганяли своє минуле життя під створювані нині ідеали. Зрештою, слово розтягує почуття, як вальцювальний верстат залізний аркуш.»

«А хіба ж не буває такого, що правдива повнота душі виливається в найпустіших фігурах мови? Адже ніхто ніколи не може висловити точно ні своїх бажань, ні своїх думок, ні своїх болінь, адже людська мова подібна до щербатого чавуна, і ми торохтимо на ній, мов ведмедям до танцю, в той час як нам хотілося б розчулити своєю музикою зорі в небі…»

Перевірка домашнього завдання: цитатні характеристики обивателів.

Зачитуючи цитати, коментувати художні деталі, що допомагають зрозуміти психологію героя.

VІ Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя:

Предметом зображення в романі стає одна з провінцій країни, але для письменника вся Франція – провінція, втілення загального зубожіння і деградації. Автор з неперевершеною майстерністю змальовує характери типових представників сучасного йому суспільства: лікар, аптекар, крамар, нотаріус, власник сільського готелю, священник. Жодної яскравої особистості. Гроші репрезентує хижий Лере, церкву – обмежений отець Бурнізьєн, інтелігенцію – простодушний Шарль Боварі, всевладну вульгарність і лицемірство – аптекар Оме.  Своє ставлення до героїні  письменник дуже влучно передає висловом «Емма Боварі – це я». Автор поділяє її відразу до вульгарного світу та карає не її страждальницьку душу, а той міщанський ідеал, який вона вигадала у власній уяві та свідомості.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення: «Найбільше мене сьогодні вразило...».

VІІ. Домашнє завдання

1. По групах

  1. Підготувати у соцмережі сторінку Шарля Боварі як літературного персонажа. Представити його уподобання, пости, «підписки». Обсяг 4 – 6 постів. Аргументувати вибір.
  2. Підготувати у соцмережі сторінку аптекаря Оме як літературного персонажа. Представити його уподобання, пости, «підписки». Обсяг 4 – 5 постів. Аргументувати вибір.
  3. Підготувати у соцмережі сторінку Леона або як літературного персонажа, або як сучасника, молодого чоловіка ХІХ ст. Представити його уподобання, «підписки». Обсяг 4 – 5 постів. Аргументувати вибір.
  4. Підготувати у соцмережі сторінку Емми Боварі або як літературного персонажа – молодої жінки ХІХ століття або як сучасниці, молодої жінки ХХІ ст. Що б вона «постила» та «лайкала», які б статуси обирала, на які сторінки підписувалась. Обсяг 4 – 5 постів. Аргументувати вибір Емми.
  1. Індивідуальне. На підставі спостережень за дописами користувачів Інтернету, довести, що «боварізм» живий.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.5
Оригінальність викладу
3.5
Відповідність темі
3.5
Загальна:
3.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ткаченко Анна
    Загальна:
    2.0
    Структурованість
    2.0
    Оригінальність викладу
    2.0
    Відповідність темі
    2.0
  2. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 грудня 2020
Переглядів
10997
Оцінка розробки
3.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку