Урок фізики у 7 класі "Рівномірний рух по колу. Розв’язування задач"

Про матеріал
Матеріал відкритого уроку з фізики у 7 класі "Рівномірний рух по колу. Розв’язування задач" із застосуванням творчої групової роботи учнів. Основною метою якого є : - формування математично-природничих компетентностей, - дослідження на практиці зв'язку періоду, частоти, швидкості руху з радіусом обертання, - розвивати вміння опановувати новітні технології, - виховувати самостійність та акуратність при виконанні дослідницьких завдань, комунікативну та інформаційну культуру учнів.
Перегляд файлу

Відкритий урок з фізики, 7 клас

Тема: «Рівномірний рух по колу. Розв’язування задач» 

Мета уроку:

      Формувати математично-природничі компетентності. Повторити види механічного руху, необхідні математичні терміни (елементи кола), формувати поняття криволінійний рух, частота, період. Дослідити на практиці зв'язок періоду, частоти, швидкості руху з радіусом обертання.

        Розвивати вміння опановувати новітні технології, застосовувати теоретичні знання для розв’язування задач, культуру логічного мислення, інтерес до предмету; пізнавальну діяльність під час планування та проведення експерименту.

       Виховувати самостійність та акуратність при виконанні дослідницьких завдань, комунікативну та інформаційну культуру учнів. 

Оснащення: комп’ютер, екран телевізора, відео «Рівномірний рух матеріальної точки по колу», презентація з завданнями.

Прилади до демонстрацій: колесо, годинник, іграшковий автомобіль, нитки. 

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, групова.

Тип уроку: закріплення знань, формування практичних навичок.

Вид уроку: комбінований з елементами дослідження.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

    ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Фізичний диктант

  1. Зміна положення тіла у просторі протягом часу. (Рух)
  2. Векторна фізична величина, яка вимірюється у  метрах. (Переміщення)
  3. Основна одиниця вимірювання довжини у фізиці. (Метр)
  4. Фізична величина, одиницями вимірювання якою є рік, доба, година, секунда (Час)
  5. Довжина траєкторії. (Шлях)
  6. Фізичне тіло, розмірами якого можна знехтувати в умові даної задачі (Матеріальна точка)
  7. Час 1 повного оберту (Період)
  8. Кількість обертів за одиницю часу (Частота)

(Проведення диктанту з наступною перевіркою, самооцінка робіт учнями)

 

ІІІ. Мотивація вивчення нового матеріалу.

 Ми доволі часто спостерігаємо такий рух тіла, за якого його траєкторія є колом. Навіть зараз в кабінеті ви знайдете приклади. (По колу рухається, наприклад, точка обода колеса при його обертанні, точки деталей станків, що обертаються, кінець стрілки годинника.)

     1.  Назвіть зображені на рисунку елементи кола:

т.О  (центр кола)

АВ ( діаметр)

 ОА, ОВ, ОС (радіус)

  1. Як пов’язані між собою діаметр та радіус кола? (Діаметр удвічі  більше)
  2. Чому дорівнює число π?
  3. Для чого його треба знати?

 

 

Учитель. Наведіть приклади руху по колу, з якими ви зустрічаєтеся у житті. (Відповіді учнів)

Учні демонструють творчі завдання до уроку:

«Рух по колу» «В природі» група 1

         «В побуті» група 2

         «В техніці» група 3

Відео «Рівномірний рух матеріальної точки по колу»

IV. Актуалізація опорних знань.

Повторення характеристик криволінійного руху (період, частота обертання, лінійна швидкість).

Заповнення таблиці:

Фізична величина

Позначення

Одиниця вимірювання в СІ

Формула

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Період обертання – це проміжок часу Т, протягом якого тіло (точка) здійснює один оберт по колу. 

t

T =

N

Одиниця вимірювання періоду - секунда

Частота обертання n – кількість повних обертів за одиницю часу. 

 

Одиниця вимірювання частоти    

  Зв'язок періоду та частоти:

                                                        

  

Період та  частота – це взаємообернені величини: частота обернено пропорційна періоду, а період

обернено пропорційний частоті.  

Лінійна швидкість – швидкість, з якою точка переміщується по колу.

Фізкультхвилинка

V. Формування практичних навичок

Розвязування задач.

  1. Колесо здійснює 120 обертів за 4 хвилини. Яка частота обертання точки на ободі колеса?
  2. Відомо, що вентилятор мікропроцесора персонального комп’ютера обертається з частотою 3600 об/хв.    Яким є період обертання?
  3. Визначте період, частоту та швидкість руху по колу в прикладах із творчого завдання

 

Це цікаво!

  • У Середньовіччя  каруселями (тоді це слово було чоловічого роду) називали рицарські турніри. Пізніше, у XVIII столітті, для підготовки до турнірів, замість поєдинків з реальними суперниками, стали використовувати обертальну платформу, прообраз сучасної розважальної каруселі, яка тоді ж з’явилася на міських   ярмарках.  

Карусель може рухатися як за допомоги двигуна (частіше – електричного), так і силами тих людей, які перед тим, як сісти на неї, розгойдують її. Такі каруселі найчастіше використовують на дитячих майданчиках. Окрім атракціонів,  каруселями часто називають інші механізми, які мають подібну дію — наприклад, в автоматизованих лініях з розливу напоїв, пакуванні сипких речовин або виробництві друкованої продукції.

    У переносному значенні каруселлю називають череду швидко змінюваних предметів або подій.

Перегляд презентації «Колесо огляду» (в місті Харкові, в світі)

VІ. Закріплення матеріалу.

 Застосування знань та умінь у новій ситуації. 

Експериментальна  задача (Робота в групах). На столах є прилади: секундомір, лінійка колесо (іграшковий автомобіль тощо).  

Завдання: Визначити період та  частоту руху обертання, лінійну швидкість.

 

VIІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.

Учитель. Сьогодні ми на уроці закріпили знання з криволінійного руху, а саме – руху по колу, працювали з новими поняттями та фізичними  величинами.  

 Давайте пригадаємо, що ж ми сьогодні вивчили.

 Дайте відповідь на питання:

  • Для чого ?
  • Що нового?
  • Дізнаюсь ще?

 

VIІІ.  Домашнє завдання: Повторити: § 12

Підготуватися до лабораторної роботи № 4 (виконати в домашніх лаб. зошитах)

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 13. Рівномірний рух матеріальної точки по колу
Додано
23 січня 2022
Переглядів
1247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку