Урок формування навичок і вмінь на тему "Сталінська модернізація України".

Про матеріал
Урок з Історії України у 10 класі на доволі насичену інформацією тему. Тому учні мають навчитися знаходити головне у тексті й відрізняти важливу інформацію від другорядної; систематизовувати й узагальнювати історичний матеріал за допомогою опорної таблиці; робити необхідні висновки.
Перегляд файлу

 

Тема: Сталінська модернізація України

     Тип уроку: урок формування навичок та вмінь

     Очікувані результати: учні зможуть навчитися:

  • розглядати суспільні явища в розвитку та в конкретно-історичних умовах певного часу;
  • співвідносити історичні події, явища з періодами, орієнтуватися в періодизації історії;
  • визначати теоретичні поняття та застосовувати їх для пояснення історичних явищ та процесів;
  • аналізувати, синтезувати та узагальнювати значний обсяг фактів, простежуючи зв’язки і тенденції історичного процесу;
  • визначати причини, сутність, наслідки та значення історичних явищ та подій.

     І. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь:

     Історичний диктант по політиці воєнного комунізму та непу. Учні мають визначити про яку політику йдеться:

  1. продовольча розверстка;
  2. продподаток;
  3. реквізиції;
  4. мілітаризація праці;
  5. заборона товарно-грошових відносин;
  6. поява нової буржуазії;
  7. націоналізація;
  8. запровадження безгрошових розрахунків;
  9. ринковий продаж надлишків врожаю;
  10. грошова реформа;
  11. дозвіл на найману працю;
  12. запровадження червінців.

 

Воєнний комунізм

Неп

1, 3, 4, 5, 7, 8

2, 6, 9, 10, 11, 12

 

    ІІ. Вивчення нового матеріалу

    Опорні терміни: «рік великого перелому» - 1929 рік, який став початком докорінних зрушень у соціально-економічній сфері; «сталінська модернізація» - оновлення СРСР та УСРР  в умовах сталінської диктатури; «тоталітарний режим» - режим всеохоплюючого контролю за всіма сторонами життя суспільства;  ВКП(б) - назва комуністичної партії з 1925 по 1952 рік. Учням пропонується побудувати логічний ланцюжок: ВКП(б) – тоталітарний режим – сталінська модернізація – рік великого перелому.

     Історичні особи:  Йосиф Сталін – диктатор СРСР з 1929 до 1953 року; Станіслав Косіор – Генеральний секретар ЦК КП(б) 1928-1934 рр. та Перший секретар ЦК КП(б)У 1934-1938 рр.

     Мотиваційна вправа: ознайомитися з уривком з виступу Сталіна перед вищим партійним керівництвом й визначити мету сталінської модернізації.

      «Досвід останніх 20 років показав, що в мирні часи неможливо підтримувати комуністичний рух у Європі в силі достатній, щоб партія більшовиків змогла захопити владу. Диктатура партії стане можливою лише за умов великої війни».

     Висновок: сталінська модернізація здійснювалася з метою підготовки країни до великої війни. Війна була потрібна Сталіну для встановлення диктатури партії у Європі.

      Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях:

      Робота з опорною таблицею «Індустріалізація – сталінська модель радянської економіки». Учні використовують матеріал підручника для 10 кл. (рівень стандарту) автори: В.С. Власов, С.В. Кульчицький на стор. 136-140 для заповнення таблиці:

Сутність/зміст політики

Джерела фінансування

Наслідки політики

  • Директивне планування;
  • Командна економіка;
  • Соціалістичне змагання;
  • Пріоритет важкої промисловості;
  • Форсований характер.
  • Кошти із сільсько-господарської галузі;
  • Політика «ножиць цін»;
  • Інфляційний випуск паперових грошей;
  • Праця в’язнів ГУЛАГу;
  • Податки з населення;
  • Моральне стимулювання замість матеріального.
  • Поява п’ятирічок;
  •  Розгортання кампанії з пропаганди трудових рекордів;
  • Поява промислових гігантів;
  • Повільний розвиток харчової та легкої промисловості.

 

     Учні мають прийти до наступних висновків:

  • Сталінська модель економіки ґрунтувалася на позбавленні виробників будь-якої самостійності;
  • Метою економіки була підготовка до війни, а не покращення життя суспільства;
  • Сільське господарство, легка та харчова промисловість стали заручниками державної політики побудови потужної важкої індустрії для виробництва зброї;
  • Директивне планування сприяло встановленню контролю тоталітарного режиму над сферою економіки.
  • Позитивним наслідком індустріалізації стало формування індустріальної бази в Україні; за деякими показниками УСРР наздогнала та перегнала Францію та Німеччину.

      Оцінювання, саморефлексія

      Домашнє завдання:  завдання № 6 на стор. 142: висловити власну думку з приводу інформації наданої у історичному документі.

1

 

docx
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку