Урок географії у 8 класі Чинники ґрунтоутворення, основні тип ґрунтів, закономірності їх поширення

Про матеріал

Урок географії у 8 класі

Чинники ґрунтоутворення, основні тип ґрунтів, закономірності їх поширення

Мета: сприяти формуванню знань учнів про основні чинники ґрунтоутворення; генетичні типи ґрунтів та закономірності їх поширення на території України; сприяти формуванню навичок мислення високого рівня — вміння аналізувати, синтезувати, оцінювати, робити висновки; сприяти формуванню практичних навичок роботи з картографічними матеріалами.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: настінна карта ґрунтів України, атлас, підручник, колекція типів ґрунтів, таблиця, портрет Докучаєва

Опорні та базові поняття: ґрунтотвірні чинники, ґрунти, гумус, ґрунтові горизонти, ґрунтовий профіль, гумусовий горизонт, горизонт вимивання, горизонт вмивання, родючість ґрунту.

Перегляд файлу

Урок географії у 8 класі

Чинники ґрунтоутворення, основні тип ґрунтів, закономірності їх поширення

Мета: сприяти формуванню знань учнів про основні чинники ґрунтоутворення; генетичні типи ґрунтів та закономірності їх поширення на території України; сприяти формуванню навичок мислення високого рівня — вміння аналізувати, синтезувати, оцінювати, робити висновки; сприяти формуванню практичних навичок роботи з картографічними матеріалами.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: настінна карта ґрунтів України, атлас, підручник, колекція типів ґрунтів, таблиця, портрет Докучаєва

Опорні та базові поняття: ґрунтотвірні чинники, ґрунти, гумус, ґрунтові горизонти, ґрунтовий профіль, гумусовий горизонт, горизонт вимивання, горизонт вмивання, родючість ґрунту.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Привітання.

Я рада бачити  вас на уроці. А зараз подумки покладіть на долоню гарний настрій  та побажання  нових знань та гарних оцінок  та поділиться один з одним. Для того щоб кожен з вас здобув знання та заробив гарну оцінку на уроці треба: уважно слухати та активно працювати. Для уроку нам знадобляться:  підручники, зошити, атласи.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Вікторина»

  • Згадайте, що ми називаємо ґрунтом.
  • Що таке гумус?
  • Чим ґрунт відрізняється від гірської породи?
  • Назвіть природні компоненти, які беруть участь в ґрунтоутворенні.
  • Назвіть ґрунти, які поширені у вашій місцевості.

IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

 Несказанно багаті надра України. В підземних скарбницях зберігається велика кількість корисних копалин. Але найціннішим скарбом є – ґрунт – земля, як кажуть в народі. Рідна ненька земля, кажуть в народі.

  • Які народні вислови про землю вам відомі?

Хто з вас не бачив ґрунт, не торкався землі руками, коли  саджав насіння.  Ще з молодших класів вам відомо про родючі українські чорноземи.

А. П. Чехов писав про родючість землі української: «А земли здесь настолько плодородны, что если посадить оглоблю – вырастет тарантас».

Тема нашого уроку «Чинники ґрунтоутворення, основні тип ґрунтів, закономірності їх поширення». Ця тема має практичне значення для агрономів, фермерів, які займаються рослинництвом,  паркових дизайнерів. Власно для вас, тому що кожен допомагає батькам вирощувати садові та городні рослини.

IV. Вивчення нового матеріалу

Географ, ґрунтознавець В. В. Докучаєв, який вперше розробив класифікацію ґрунтів, встановив, що ґрунт являє собою особливе, самостійне природне утворення. Він формується внаслідок взаємодії різних чинників, які одержали назву чинники ґрунтоутворення.

1. Прийом «Творча лабораторія»

(Робота з підручником ) с.118  абзац 4

За п’ять хвилин необхідно підготувати характеристики основних

чинників ґрунтоутворення — материнської породи, елементів клімату,

рослинних та тваринних організмів, рельєфу території, геологічного

віку території та скласти схему

3. Прийом «Проблемне питання»

• Ч и завжди були ґрунти на Землі? В який геологічний період завершився процес формування основних типів ґрунтів?

• Які, з охарактеризованих чинників є вирішальними у формуванні ґрунтів?

4. Ілюстрована розповідь вчителя

Учитель малює схему будови ґрунту на дошці

Ґрунт має відмінні один від одного шари. Їх називають ґрунтовими горизонтами. Сукупність таких горизонтів та їх закономірні зміни від поверхні до материнської породи являє собою ґрунтовий профіль. Виділяють три горизонти: гумусовий, вимивання, вмивний. За будовою ґрунтового профілю визначають належність ґрунту до певного типу: підзолисті, сірі лісові, чорноземні, каштанові тощо.

Ґрунти розрізняються не тільки за будовою ґрунтового профілю, але й за механічним складом — співвідношенням різних за розмірами мінеральних часточок — глини і піску (піщані, супіщані, суглинисті, глинисті).

Учитель демонструє типи ґрунтів

5. Прийом «Картографічна лабораторія» (робота з атласом с.22-23)

Знайомство з картою ґрунтів України.

Фізкультпауза

6. Прийом «Творча лабораторія» (робота з підручником)

Складання короткої характеристики основних типів ґрунтів України.

7. Земельні ресурси та їх охорона  с.123

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «географічний диктант» з взаємоперевіркою.

Запитання:

1. Ґрунт – це … (верхній пухкий шар землі на якому ростуть рослини)

2. Засновником науки про ґрунти є …(В. Докучаєв)

3. Ґрунт складається з двох шарів: … (материнська порода та гумус)  

4. Основна якість ґрунтів - …(родючість)

5. Найбільшу родючішими в Україні є … (чорноземи)

6. Земельні ресурси це …(всі землі суходолу, які можуть бути використані людиною)

VI. Підсумки уроку

Прийом «Мікрофон». Учні розповідають про що вони дізнались на уроці: Що найбільше запам’яталось? Що стало відкриттям?

VII. Домашнє завдання

Опрацюйте текст підручника. §23,24 9 б

Виконати завдання с.124 11б

Підготувати повідомлення «Охорона ґрунтів України» 12б

Виписати вислови про ґрунти.12 б

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ткаченко Неля
    Дякую за розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Матвієнко Любов
    Сподобався експеримент
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 липня 2018
Переглядів
3736
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку