Предмет: географія.
Тема уроку: Поняття про глобальні проблеми людства. Роль світової громадськості у їх розв'язанні.
Мета:
-
навчальна: студент характеризує поняття «глобальні проблеми людства»; аналізує сутність, причини виникнення, особливості та можливі шляхи розв'язання проблем війни і миру, екологічної, сировинної й енергетичної, демографічної, продовольчої проблеми, проблем боротьби зі злочинністю, тероризмом, епідеміями, оцінює наслідки їх прояву на сучасному етапі розвитку суспільства.
-
розвиваюча: уміння самостійно опрацьовувати різноманітні джерела географічних знань, працювати в групах, захищати свою точку зору, аналізувати, логічно мислити, робити висновки.
-
виховна: виховувати толерантність, культуру мовлення, екологічне мислення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, політична карта світу, слайди презентації з теми заняття, роздруковані картки.
Хід уроку
-
Організаційна частина (2 хв.).
Привітання. Визначення відсутніх.
-
Актуалізація опорних знань студентів (10 хв.).
-
Пригадайте з попередніх курсів географії, які є проблеми взаємодії людини і природи.
-
На території яких країн відбуваються збройні конфлікти?
-
Що таке озоновий шар і яку роль він відіграє на Землі?
-
Назвіть екологічні проблеми, що поширені загалом у світі і зокрема в Україні.
-
Чим загрожує неконтрольована вирубка лісів?
-
Які демографічні процеси відбуваються в розвинених країнах?
-
Чому в найбідніших країнах кількість населення зростає швидкими темпами?
-
Які регіони й країни виробляють недостатньо продуктів харчування для забезпечення свого населення і чому?
-
Яку небезпеку становлять терористичні акти?
-
Які хвороби особливо небезпечні для людини й чому?
-
Повідомлення теми, мети заняття. Мотивація навчальної діяльності студентів (3 хв.).
Сьогодні на уроці ми розглянемо найгостріші глобальні проблеми людства і дамо відповіді на такі питання:
«Чи здатне людство вирішити глобальні проблеми сучасності?»
«Які шляхи розв'язання глобальних проблем Ви пропонуєте?»
-
Зміст та послідовність питань, що розглядаються (40 хв.).
-
Поняття «глобальні проблеми людства». Класифікація глобальних проблем.
-
Розгляд глобальних проблем людства (виступи студентів з доповідями):
-
проблема збереження миру;
-
екологічна проблема;
-
демографічна проблема;
-
економічні проблеми: сировинна та енергетична, продовольча;
-
проблема подолання відсталості країн, що розвиваються;
-
соціальні проблеми.
-
Глобальні прогнози.
-
Закріплення нового матеріалу (15 хв.).
Проводиться шляхом фронтальної бесіди з елементами дискусії.
Обговорення в загальному колі
-
Деякі сучасні борці за мир вважають, що війни виникають через уроджену агресивність і войовничість людей. Вони пропонують розвивати екстремальні види спорту, які зможуть погасити небезпечні інстинкти людини. Висловте свою думку з приводу цієї рекомендації.
-
Наведіть аргументи на користь і проти осушення боліт. Зробіть висновок про підходи в цьому питанні.
Метод помилкових тверджень
Викладач зачитує кілька речень, завдання студентів — визначити, яке з них помилкове, і, почувши його, підняти руку.
Побудуйте ланцюжок причинно-наслідкових зв'язків між господарською діяльністю людини й станом компонентів природи.
Робота в групах
Поясніть твердження.
«Раніше природа лякала людину, а тепер людина лякає природу» (Ж. І. Кусто).
«Мати-природа повинна, як упертий свідок, стати перед трибуналом науки й на допиті, якщо буде потреба,— із застосуванням катувань, зізнатися у своїх таємницях і багатствах» (Ф. Бекон).
«Ми отримали у спадок несказанно прекрасний сад, але наша біда в тім, що ми погані садівники» (Д. Дарелл).
«Природа — такий самий унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити неможливо» (І. П. Бородін).
Запитання
Чи взаємопов'язані глобальні проблеми між собою?
Які із зазначених проблем на Вашу думку є найважливішими і потребують негайного вирішення.
Проблемне питання
Чи здатне людство вирішити глобальні проблеми сучасності?
-
Підведення підсумків (3 хв.).
Виставлення оцінок.
-
Домашнє завдання (1-2 хв.).