Я і моє здоров'я
Виховна година для 5 – 6 класів
Мета: розвивати в учнів уміння та навички свідомого вибору здорового способу життя та формувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Завдання: актуалізувати проблему здорового способу життя в учнів; сформувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та власних вчинків; навчити учнів визначати життєві цінності та власну позицію щодо шкідливих звичок.
Матеріали: чотири столики зі стільцями навколо них, звернені до центру; дошка; ватман, маркери, на кожному столі - одна геометрична фігура, фломастери, кольоровий папір, папір А4, ватман, ножиці, клей, олівці, заготівки; повітряні кульки; геометричні фігури (для поділу дітей на групи).
На початку заняття при вході до класу кожен учень витягує жетон певного кольору й сідає за стіл з такою за кольором геометричною фігурою.
Хід заняття
Вчитель. Доброго всім здоров’я! Сьогодні ми будемо говорити про здоров’я: як ми до нього ставимося? Яку роль воно відіграє в нашому житті? Чи є перешкоди для його збереження і як їх можна подолати? Адже з давніх – давен український народ найбільшою цінністю у житті вважав здоров’я. Навіть вітаючись і прощаючись, люди бажали один одному здоров’я: «Здрастуйте!», «Здоровенькі були!», «Дай Боже здоров’я!».
Вправа «Здоров’я – це…»
Мета: актуалізувати розуміння учнями того, що таке здоров’я, його важливість, багатогранність, необхідність дбайливого і відповідального ставлення до нього.
Вчитель.. Коли ми промовляємо свої вітання один одному, то тим самим бажали здоров’я, тобто чогось дуже важливого у нашому житті. Що таке здоров’я? Здоровий спосіб життя? Які думки, асоціації виникають у вас з цим словом? (На ватмані, прикріпленому до дошки, вчитель записує всі варіанти відповідей учнів). Потім вчитель пропонує визначення поняття «здоров’я» Всесвітньої організації здоров’я. Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.
Вчитель. А зараз попрацюємо в групках, де вам необхідно буде відповісти на запитання. (Кожна група одержує запитання, відповідь на яке обмірковується протягом 4 хв і записується на аркуші паперу). Що різноманітнішими, доступнішими будуть ваші відповіді, то краще. Потім поділимося своїми думками, від групи буде виступати один учень.
Вчитель роздає запитання кожній групі:
1 група: Для чого нам здоров’я?
2 група: Що заважає людям бути здоровими?
3 група: Що шкодить здоров’ю?
4 група: Від чого або від кого залежить наше здоров’я? (Діти обговорюють, записують і презентують свої відповіді.)
Вчитель.. Отже, ми побачили, що здоров’я допомагає досягти успіхів і залежить від багатьох факторів. Наприклад, від куріння, вживання алкоголю. Ми знаємо, що це шкідливо, і люди теж про це знають. Що ж відбувається? Давайте разом зробимо висновок.
(Діти висловлюють свої думки щодо проблеми).
Гра «За і проти»
Мета: усвідомити позитивні й негативні сторони шкідливих звичок; підготуватися до відповідального вибору способу життя.
Вчитель. Коли ми збираємося щось почати, ми спершу зважуємо всі «за» і «проти», так? Зараз кожна група по черзі називатиме аргумент «за» і «проти» куріння і вживання алкоголю.
1 група – аргумент «за» куріння;
2 група – аргумент «проти» куріння;
3 група – аргумент «за» вживання спиртного;
4 група – аргумент «порти» вживання спиртного.
Вчитель.кидає м’ячик 1 групі, вона пропонує аргумент і кидає м’ячик 2, 3, 4, знову 1 групі, доки не закінчаться аргументи в однієї з груп. Гра проводиться в швидкому темпі й дуже чітко, тривалість – близько 5 хвилин. Навіть якщо аргументів було порівну у всіх групах або запас доказів дуже великий і гру зупинив вчитель (адже мета гри – не визначення переможця, а досконале вивчення ситуації з шкідливими звичками), важливо провести подальше обговорення.
- Які аргументи для вас були вагомішими, здивували, були новими, несподіваними?
- Що ви обрали для себе?
- Що допомогло зробити вибір, що може змінитися у вашому житті?
Ми зробили вибір і готові до вершин свого здоров’я, а крокувати цим шляхом нам допоможе бажання бути здоровими, творчість, фантазія.
Вправа – руханка «М’яч у колі»
Мета: зняття фізичного та емоційного напруження, покращення настрою в групі.
Учасники стають у коло, утворюючи ногами ворота. Вчитель кидає м’яч у коло. Учасники руками захищають свої ворота, а також руками намагаються забити гол. Хто пропустить гол, захищає свої ворота однією рукою, а хто два рази пропустив м’яч, тоді виходить з гри.
Вправа «10 кроків до здорового способу життя»
Мета: свідоме бачення учнями того, що є здоровим способом життя, в яких діях і поведінці він виявляється, пошук прийомів наочного переконання ровесників.
Кожній групі пропонується зобразити на папері свої кроки (дії та приклади поведінки) (наприклад сліди, сходинки, ноти…) у напрямку свого вибору здорового способу життя. Це може бути малюнок, аплікація і т.д., де можна використати всі матеріали, які знаходяться на столі. На виконання завдання – 10 хв. Кожна група презентує свої «10 кроків» до здорового способу життя.
Обговорення легенди «Все в твоїх руках»
Вчитель.. А тепер послухайте легенду і подумайте: чого вона нас навчає?
« Колись у давньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий мандарин. Весь день він приміряв одяг та теревенив зі слугами про свій розум, згадував давню зустріч з імператором. Так минали дні, роки… Аж ось пішла по всій країні чутка, що неподалік кордону з’явився мудрець, розумніший від усіх на світі. Дійшло це і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: «Хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?!» Але вигляду нікому не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам надумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках: живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його…» І ось день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і нетерпляче чекав ченця. Аж ось двері прочинилося, і до зали увійшов невисокий худорлявий чоловік. Він прямував до мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь – яке його запитання. І тоді, криво посміхаючись, мандарин промовив: «Скажи – но мені, що я тримаю у руках: живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика, і той полетів, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями».
Вчитель.. Чи так само і у вашому житті все залежить від вас?
Вчитель. Наше заняття добігає кінця. Що ж потрібно, щоб ми були здоровими, щоб наші мрії здійснилися? (вести здоровий спосіб життя, знати, чого хочеш, не лінуватися..). А що потрібно, щоб це реалізувалося? (Не тільки говорити, а й діяти). То від кого ж або від чого залежить наше здоров’я? (Наше здоров’я у наших руках!).
Вправа «Коло здоров’я».
Кожен учень стоячи у колі проговорює позитивні слова, які асоціюються зі здоров’ям. Потім беруться за руки і бажають здоров’я один одному.
Я і моє здоров’я
Тренінгове заняття для учнів 3(7) - 4(8) класів
Мета: поглиблене усвідомлення поняття «здоров’я», його багатогранності, необхідності турботи про нього; формування внутрішньої позиції щодо свого здоров’я на основі позитивних перспективних мотивів; розширення знань про негативний вплив шкідливих звичок; розвиток самостійного, творчого мислення; виховання поваги один до одного.
Вправа «Мій колір» 5хв.
Мета: створити сприятливу атмосферу. Діти по черзі представляються олівцями і говорять про те, якого вони зараз кольору.
Мозковий штурм «Здоров’я – це…» 7 хв.
Мета: активізація мислення, залучення до спільної розумової діяльності, усвідомлення поняття «здоров’я», необхідність турботи про нього.
Кажіть усе, з чим асоціюється слово «здоров’я», «здоровий спосіб життя», не критикуйте, розширюйте почуте.
Після мозкового штурму психолог дає визначення поняття «здоров’я»
Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад.
Вправа «Працюємо в групах» 10 хв.
А тепер подумайте і оберіть, хто вам близький по духу: італійці, англійці, французи або українці. (розподіл на 4 групи)
Обговорення (завдання на картках)
- Для чого нам потрібне здоров’я?
- Що заважає людям бути здоровими?
- Що шкодить здоров’ю?
- Від кого або від чого залежить стан нашого здоров’я?
Отже, ми побачили, що здоров’я є дуже важливим для людини, воно залежить від багатьох факторів. Але багато чого шкодить здоров’ю. Люди знають, що це шкідливо, але і далі псують своє здоров’я.
Давайте проведемо експеримент. Піднесіть, будь ласка, руки ті , хто знає, що куріння шкідливе для здоров’я.
Добре, а тепер – ті, хто вірить, що про шкоду куріння зараз знають і дорослі, і діти.
Піднесіть руки ті, у кого знайомі, сусіди, рідні курять. То що ж відбувається? Давайте разом зробимо висновок.
Вправа «Чому люди курять?» 10 хв.
Мета: З’ясувати причини поширення паління.
А зараз ви у своїх групах обговорите причини поширення паління. Потім кожна група по черзі висловлюватиме свою думку, і ми разом заповнимо схему 1.
Схема 1.
Чому люди курять?
Тиск товаришів, з цікавості, соціальне оточення, приклад відомих людей, реклама, щоб відчути себе дорослим, знімає стрес, модно, простіше познайомитися,
Вправа «Наслідки куріння»
Мета: з’ясувати основні наслідки згубного впливу куріння
Вправа «Скажи «ні» у ситуації тютюнової або наркотичної провокації.
Програвання ситуацій.
٭ Дякую. Я скористаюся цим, тільки-но в цьому буде потреба.
٭ Я більше цього не потребую. Мені це не потрібно
٭ Не схоже, щоб мені від цього стало краще.
٭ Я не в настрої, тому не хочу цього пробувати.
٭ Ні, я не хочу неприємностей.
٭ Коли мені це стане дуже потрібно, я дам про це знати.
٭ Мої батьки попередили мене, що вони мене вб’ють.
٭ Коли-небудь іншим разом.
٭ Ця гидота не для мене.
٭ Ні, дякую.
٭ Мене «посадять на мілину», якщо дізнаються, що я курю.
٭ Ні, дякую, в мене вистачає неприємностей.
٭ Ні, дякую, в мене бувають алергічні реакції.
٭ Я – за вітаміни.
٭ Ні, я вже пробував і мені не сподобалося.
٭ Я хочу бути здоровим.
Вправа «Скріпка»
Мета: усвідомлення впливу шкідливих звичок на наше здоров’я.
Учням роздають по одній скрипці, пропонуючи її розігнути і скласти в якусь фігурку. Потім просять скласти у початкову форму. Звичайно, зробити це нікому не вдається.
- Отож, уявимо, що наше здоров’я – це скріпка. Ми робимо з ним все, що завгодно, а саме: куримо, вживаємо спиртні напої, починаємо раннє статеве життя, при цьому не захищаючи себе. Потім ми хочемо бути здоровими, але це вже неможливо так само, як повернути цю скрипку у початкову форму.
Якщо ваше здоров’я ( фізичне, духовне і соціальне) буде у в порядку, ви зможете реалізувати всі ваші бажання. Чого я вам і бажаю.
Я щасливий, Я дихаю нині, як слон.
Хода у мене легка,
І ніч пролетіла, як дивний сон,
Без кашлю і без плювка.
Я став дотепником, веселуном,
І просто – душа товариства.
Я порожевів, поповніло лице,
Енергія так і кипить.
Громадяни, вас цікавить рецепт?
Відкрить? Чи не відкрить?
Повідомляю: віднині назавжди кинув курить.
В. Маяковський
План-конспект уроку на тему "Моє здоров’я"
Мета уроку: ознайомити учнів із здоровим способом життя, сформувати в них поняття про здоровий спосіб життя, навчити дітей вести здоровий спосіб життя.
Тип уроку: пояснення нового матеріалу.
Вид уроку: урок-бесіда.
План уроку.
1. Поняття про здоров’я.
2. Стрес. Причини стресу.
3. Депресія. Ознаки депресії.
Хід уроку.
Здоров’я – це не відсутність хвороб, а фізична, соціальна, психологічна гармонія людини, доброзичливі стосунки з людьми, з природою і з самим собою. Психологи виділяють кілька видів здоров’я: фізичне, інтелектуальне, особистісне, соціальне, емоційне і духовне.
Емоційне здоров’я – одна із складових частин ідеалу здоров’я. Емоційне здоров’я – це наявність лише позитивних емоцій (в ідеалі) або ж (у кращому разі) – рівновага позитивних і негативних емоцій, психологічна рівновага емоцій (емоційна рівновага).
Лихо ХХ століття – стрес, на жаль, не залишив нас і на порозі нового тисячо-ліття. Відома фраза: „Всі хвороби від нервів” – набуває дедалі глибшого змісту. Кожному з нас знайоме почуття страху: в очікуванні серйозної розмови, іспиту, публічного виступу, коли необхідно вирішити важливе питання, від якого дуже багато залежить, коли серйозно хворий хтось із близьких тощо.
Стрес ( від англ. stress – тиск, напруга ) – стан напруженості, що виникає в організмі під сильним впливом. Стрес – це реакція організму на зовнішні подразники.
Існує ще поняття дистресу. Дистрес ( від англ. distress – горе, виснаження, хвороба ) – перехід організму за межі допустимих безпечних перевантажень.
Ось безперечні ознаки стресу:
1) постійна дратівливість;
2) часті головні болі;
3) неуважність, провали в пам’яті;
4) несподіване виникнення частого серцебиття або зриви сердечного ритму;
5) поява занепокоєння без видимої причини;
6) болі в хребті;
7) переконання, що вас не поважають і не цінують у родині й на роботі;
8) ви то помираєте з голоду, то не маєте апетиту;
9) вам удається примусити себе повноцінно працювати тільки наприкінці робочого дня;
10) поява труднощів із травленням;
11) епізодичне виникнення відчуття задухи;
12) вам здається, що всі висувають до вас занадто високі вимоги.
айчастіші причини стресу:
1) острах перед відповідальністю, пов’язаною з виконанням робочих та навчальних обов’язків;
2) навчальні перевантаження, підвищені вимоги до себе;
3) втрата роботи й матеріальні труднощі, острах перед змінами;
4) розлука з близькими чи втрата їх;
5) хвороба.
Умовно стрес можна поділити на позитивний (приносить користь організму) і негативний (завдає непоправної шкоди здоров’ю).
Занадто сильний стрес може загрожувати вашому здоров’ю. Тоді треба звернутися до лікаря або до „швидкої медичної допомоги”. Будь-який стрес підвищує в організмі рівень норадреналіну – гормону страху й агресії, який примушує серце битися помітно частіше, ніж у стані душевного спокою. За відносно легкого стресу рівень гормону страху в організмі зростає в 2,5 – 4 рази. А за раптового – щумового – у 15 – 20 разів!
Депресія – це пригнічений стан, який є психічним захворюванням і тому вимагає негайного лікування.
За твердженнями фахівців, у країнах СНД люди найбільш схильні до стресу. Різка зміна життєвих орієнтирів десятків мільйонів людей призвела до їх масової психоемоційної перенапруги і стресування. Сучасний психіатр Юрій Александровський назвав такі розлади соціально-стресовими. Погроми, страйки 1905 року викликали в рядових людей тривогу, страх, пригніченість, навіть гостре марення. Історія повторилася у 1917 році і ще раз – у наші дні. Зміни в суспільстві відбулися занадто швидко, а свідомість наша консервативна й не встигає за новими орієнтирами. Ситуацію погіршили економічна нестабільність, масове зубожіння і несприятливі екологічні обставини.
Ознаки депресії за міжнародною класифікацією:
1) пригнічений настрій ( почуття смутку, порожнечі, підвищена плак-сивість );
2) утрата цікавості до звичайної діяльності;
3) ви схудли або, навпаки, поправилися на 5 кг, хоч не сидите на дієті;
4) вас мучить безсоння або, навпаки, сонливість;
5) ви надзвичайно збуджені або, навпаки, загальмовані
6) навалилася втома , яка не проходить;
7) охоплює почуття незрозумілої провини;
8) важко зосереджуватися й розмірковувати, здійснювати рішучі вчинки;
9) повторюються думки про марноту і тлінність буття, про те, що життя позбавлене сенсу;
10) мучать думки про суїцид (самогубство).
Найбільш значним є вплив школи. Головною її метою має стати підготовка дітей до того, щоб вони могли жити повноцінним життям, яке приносило б їм радість, а не мчати марафоном під емоційним стресом.
Закріплення нового матеріалу.
1. Що таке здоров’я ?
2. Які види здоров’я можна виділити ?
3. Що таке стрес ?
4. Що таке дистрес ?
5. Яке джерело виникнення стресу ?
Висновок: на цьому уроці ми ознайомилися з такими поняттями як здоров’я, стрес, дистрес, депресія.