Мета уроку - викликати в учнів почуття поваги та шанобливого ставлення до книги, вироблення в них потреби користуватися бібліотекою, виховувати у дітей любов до книги, інтерес до світової літератури, прищеплювати знання та вміння бережного поводження з нею.
Вчитель української мови та літератури: Бабенко Т.В.
Клас: 5 – А клас
Тема: «Хто багато читає, той багато знає».
Мета: викликати в учнів почуття поваги і шанобливого ставлення до книги, вироблення в них потреби користуватися бібліотекою, виховувати у дітей любов до книги, інтерес до світової літератури, прищеплювати знання та вміння бережного поводження з нею.
Тип уроку: нетрадиційний урок – подорож.
Обладнання: книги, вислови видатних людей про книгу, книжкова виставка.
Хід подорожі
I. Організація класу.
II. Основна частина.
2. Вибір виду транспорту для подорожі
Літак потяг автобус пароплав
3. Знайомство з маршрутом.
Розгляд карти подорожі.
4. Вступне слово.
I ст. Книга – мудрий друг.
Книга – одне з найбільших див, створених людиною. З книги ми дізнаємося про минуле та день сьогоднішній, вона веде нас у захоплюючу подорож до країни знань.
- Як ви вважаєте, чи зможе людина прожити без книги?
- Погано, нецікаво, але зможе.
Кожній людині книги потрібні: одній більше, іншій менше. Але всім людям разом, тобто людству, книги необхідні. Як неможливо жити без повітря, води та хліба, так неможливо жити без книги. Т. Г. Шевченко сказав: «Книги для мене необхідні, як хліб насущний». «Книги – це ріки, що напоюють моря», - Ярослав Мудрий.
II ст. Історична. Історія виникнення книги.
Народилась книга давно. А її хрещений батько – Іван Федоров. Перша друкована книга з’явилась у Москві в 1564 році.(«Апостол»). І перш ніж стати книгою у сучасному вигляді, вона пройшла складний, довгий шлях.
Практично у всіх країнах світу розвинена поліграфія, видаються великими чи малими накладами книги. Це і книги – гіганти - атласи, словники, довідники, енциклопедії і книги – малюки. (Огляд виставки).
Найбільша у світі книга знаходиться у Державній бібліотеці в Німеччині (Берлін). За «Книгою рекордів Гіннеса»- це гігантський атлас вагою 120 кг Виданий він в 1661 р. і має розмір 170 на 110 см
Найменша книжка «Мурашинка» надрукована у Японії 1980 році, її розмір 1,4см на 1,4 см.
III ст. Гумористична. Читання гуморески.
Красотулька
У крамницях, у пивницях –
Дуськи, Муськи, Люськи
Ти до них – по- українськи,
А вони – по – руськи.
Станеш глянеш: мамо рідна,
Господи, мій боже!
Наяложене, патлате,
На чортяку схоже.
Стан свинячий,
Погляд вовчий
І усмішка кінська…
Нащо таким красотулькам
Мова українська.
IVст. Бібліотечна. Збереження книг (про бібліотеки).
Найменша «бібліотека» в світі – в Індійському місті Амрістарі. В ній зберігається … одна книга. Найбільша в світі бібліотека – в Москві. В ній нараховується понад 36 млн. книг, написаних двомастами сорока сьомиа мовами народів світу.
V ст. Бережлива.
Я –Книга! Я – товариш твій!
Школярику, завжди мене жалій.
Чистенькою тобі приємна я,
Без бруду подруга твоя.
Погану звичку ти покинь,
І пальці більше ти не слинь.
Завжди ч твій найкращий друг,
Та тільки не для брудних рук.
VI ст. Книжкова лікарня.
- Як треба ставитися до книги?
Як добре коли книги відчувають з боку читачів бережливе ставлення: своєчасно їх підклеюють, беруть участь у роботі «Книжкові лікарі», бо книги, як і люди, можуть хворіти, а захворівши, потребують лікування.
VII ст. Літературна вікторина.
1. Бліц – турнір.
1. Назва великого збірника творів Т. Г. Шевченка? («Кобзар»).
2. Назви ім’я Шевченка ? ( Тарас).
3. Як ми називаємо ті книги, якими ви користуєтесь на уроках?
4. Із яких матеріалів, крім паперу, виготовляються книги? (береста, шкіра, шовку, глини).
5. Чия це пісенька : «Гуси - гусенята, візьміть мене на крилята?» (Івасик –Телесик).
6. Про кого йдеться : «За три копи куплена» (Коза – дереза).
2. Гра «Перекладач»
Парус -… вітрило
Пятно -… пляма
Ужас -… жах
Гроздь -… гроно
Стыд -… сором
Содержание -… зміст
Приложение -… додаток
Шум -… галас
Вкус -… смак
Чудо -… диво
Недостаток -… недолік
Веревочка -… мотузка
Резина -… гума
Круг -… коло
Платье -… сукня
Сокровище -… скарб
Ковер -… килим
Ударение -… наголос
Роза -… троянда
Ткачиха -… ткаля
арбуз -… кавун
III. Висновок.
Дорогі діти! Задумайтеся над тим, яке місце у вашому житті займає хороша книга, як її потрібно берегти і поважати! Адже герої ваших улюблених книг поряд з вами. Вони завжди ведуть вас за собою. І так буде завжди. Станете ви дорослими, але з вами завжди залишаються ваші друзі – герої улюблених книг.