Урок "Іменник як частина мови"

Про матеріал
Урок для 10 класу на тему: "Іменник як частина мови" Узагальнення і систематизація знань про іменник як частину мови; розвиток пізнавальної активності, мислення, творчості; виховання любові до рідної мови, патріотизму.
Перегляд файлу

ТЕМА: ІМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ

Мета:  узагальнити і систематизувати знання дітей про іменник як частину мови; розвивати пізнавальну активність і самостійність, мислення, творчість; виховувати любов до рідної, мови, повагу до людини.

Слайд 1

І Організаційний момент

-Шановні присутні, ласкаво просимо відвідати нашу українську світлицю, доторкнутися серцем і душею до наших витоків, наших коренів.

Здавна існувала в нашого народу чудова традиція-вечорниці. Віддаючи шану минулому, беручи усе найкраще в наше сьогодення, ми на вечорницях відроджуємо все найдорожче, що є в народу: його мову, пісню, історію.

Мені приємно сьогодні зустрітися з вами. Хочу, щоб із нашої зустрічі залишилися приємні враження. Щоб ваші серця і розум повнились добром, щирістю, любов`ю до людей, новими знаннями. Ми знову поринемо у багатий і прекрасний світ рідного слова. Тож запрошую на мовознавчі вечорниці.

ІІ Актуалізація опорних знань

Словникова робота.

-Хто знає, що таке вечорниці?

-Користуючись словником, знайдіть лексичне значення цього слова.

(учні дають визначення, на дошку вішаю)

Слайд 2

Вечорни́ці — одна з форм осінньо-зимових вечірніх розваг, що відбувались у хаті. На вечорниці оповідали казки, танцювали, поєднуючи дозвілля з роботою.

-Який синонім є до слова вечорниці? (дОсвітки)

Слайд 3

-За народними традиціями на вечорницях були свої правила, тож давайте затвердимо правила наших мовознавчих вечорниць.

(правила учні зачитують з дошки)

-активно працювати;

-давати чіткі відповіді;

-бути толерантними;

-бути цікавими;

-поважати думку інших;

-активне спілкування.

Слайд 4

Рефлексія

-Правила у нас є, тож покажіть, чи готові ви працювати?

Червоний-не впевнений;

Жовтий-не зовсім упевнений;

Зелений-готовий працювати.

Слайд 5

-А чи знаєте ви, щодо вечорниць склались побоювання в народі. Ось, що кажуть: «Гей, стережися тих вечорниць, як мати тебе від вогню берегла», або «Любощі та вечорниці доведуть тебе до шибениці».

-Тож, нам сьогодні треба спромогтись довести зворотне. Буде нам і розвага, і серйозний іспит.

-Приступимо до роботи.

Робота на картках

  1. Фонетичний розбір слова.
  2. Синтаксичний розбір речення.

Робота на дошці «Гронування»

Частини мови

 

Смисловий принцип; Морфологічний принцип; Синтаксичний принцип; Словотворчий принцип;

          Самостійні                                                                            Службові

Іменник                                                                                  Прийменник

Прикметник                                                                          Сполучник

Дієслово                                                                                 Частка

Займенник

Числівник

Прислівник

Для всіх на повторення тести ЗНО

Зайдіть на мобільний додаток Вайбер і виконайте тести.

(діти працюють)

-Перевіримо роботу на дошці.

(збираю картки)

-За результатами роботи бачу, що у вас є знання з теми «Морфологія. Частини мови»

ІІІ Оголошення теми і мети уроку

-Запишіть у зошити дату і тему уроку.

-Отже, сьогодні на уроці ви зможете повторити, узагальнити та систематизувати отримані знання про іменник; перевірити свої уміння і навички застосовувати теоретичні знання на практиці при визначенні його граматичних ознак, правильно вживати іменники в усному і писемному мовлення, знаходити вивчені орфограми, пояснювати їх; розвивати свої творчі здібності.

-А чого ви очікуєте від уроку?

Слайд 6

Незакінчені речення.

-На уроці мене чекає…(повторення та закріплення знань про іменник, підготовка до ЗНО)

-На цьому уроці я повторю…(самостійну частину мови іменник, його лексико-граматичні та граматичні категорії)

-Від уроку я очікую…(удосконалити знання з Морфології, набути практичних навичок вживання іменників у мовленні)

-Зверніть увагу, для вас організовано мовознавчу сушку.

-Подивіться на екран. Прочитайте текст, дотримуючись правильної інтонації (1 учень читає).

Слайд 7

Текст

Ще століття тому в українських селах можна було побачити приклади давніх розваг сільської молоді: вулиці, музики, вечорниці, вечірки, досвітки, грища, попряхи, оденки тощо.

Найколоритнішою розвагою молоді були вечорниці. Традиційно починались вони на Покрову, коли роботи на городі закінчувались, ночі ставали довшими і з’являлось багато часу для роботи під дахом.

-Зверніть увагу на виділені слова, яка це частина мови? (виділені слова іменники)

-За допомогою яких лексико-граматичних категорій ви визначили, що це саме іменник? (іменники мають назви істот і неістот, загальні і власні назви, конкретні й абстрактні назви, також мають рід, число, відмінок)

Слайд 8

-Зараз для повторення теоретичного матеріалу ми будемо працювати в групах.

Вам було завдання додому пригадати весь матеріал з теми «Іменник», застосовуючи технологію Фішбоун і Ментальна карта.

І група

«Ментальна карта»

ІІ група

«Фішбоун»

(кожна група захищає свою роботу)

V Застосування та закріплення знань

-А зараз ми покажемо, як уміємо застосовувати знання практично.

Вправа 325 (усно)

Прочитайте речення, назвіть іменники спільного роду.

1.Народ мій є! Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ! Пощезнуть всі перевертні, й приблуди, і орди завойовників-заброд. 2.Бджілка-трудяга все носить у соти мед. 3.Я її годую, я її зодягаю, я її на світі держу, а вона, ледацюга, мені працювати не хоче.

-Скажіть, з іменниками спільного роду не слід сплутувати іменники якого роду? (іменники чоловічого роду, які вживаються на позначення осіб як чоловічої, так і жіночої статі. Наприклад: досвідчений лікар Олег іванович, досвідчений лікар Ольга Петрівна)

-Для яких стилів мовлення є притаманним уживання іменників спільного роду?

(для художнього та розмовного стилю)

І група виконує вправу 326 (самостійно, взаємоперевірка, користуючись мобільним додатком Вайбер перевірте роботи)

Нелегка путь, собака несподівано загарчав, нестерпний біль, далекий Сибір, запашний шампунь, останній запис, неозорий степ, придорожній насип, кваліфікований хірург Ірина Йосипівна, справедливий арбітр Сергій Євгенович, втомлений шофер Галина, досвідчений педагог Софія Леонідівна.

ІІ група виконує вправу 329,  на дошці один учень.

Списати словосполучення, додаючи закінчення у прикметниках.

Дотепне буріме, усміхнена мадам, справедливе журі, кумедний шимпанзе, гірський Сурамі, повновода Міссісіпі, крихітний колібрі, славетний Екзюпері, похмура фрау, рожевий фламінго, страхітливий торнадо, казкова Ельдорадо, тепле кашне, сонячна Перу, захоплююче кіно, гаряче какао, індійське Делі, музичне шоу, геніальний Шоу, програне парі, австралійський кенгуру.

Слайд 9

Вправа на відновлення (на екрані)

Спишіть, вставляючи замість крапок слова з довідки.

Узяти…, …бушує, …пробирають, не вартий виїденого…, викликати…на себе, наставляти на вірну…, з дорогою…, …природи, трусити…, бойове…, велике…, юдине… .

Довідка: серце, цабе, хрещення, реванш, кров, гаманцем, дитя, путь, душею, дрижаки, вогонь, яйця.

(перевірка, учні по черзі зачитують словосполучення, які утворились)

Слайд 10

Творче завдання для груп.

Скласти «Сенкан» до слова вечорниці (перевіряємо)

І група

Вечорниці

Веселі, жартівливі

Співають, жартують, веселяться

Гарне місце для знайомств

Спілкування

ІІ група

Вечорниці

Колоритні, жваві

Танцюють, розповідають, сміються

Старовинні розваги для молоді

Грища

Слайд 11

VІ Підсумок уроку

-Для підведення підсумків нашої роботи використаємо

 прийом «Блума»

1. Яка частина мови іменник? (самостійна частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що?)

2. Лексико-граматичні категорії іменника? (назви істот і неістот, загальні і власні назви, конкретні й абстрактні назви)

3. Граматичні категорії іменника? (рід, число, відмінок)

4. Синтаксична роль у реченні? ( у реченні виступає підметом і додатком)

5. Як визначити граматичну категорію спільного роду? (ця категорія визначається в контексті речення, чоловічий або жіночий рід, наприклад, плакса, сирота, базіка)

6. Які особливості визначення роду незмінюваних іменників?

(-незмінювані іншомовні іменники, що означають назви осіб, мають рід відповідно до статі;

-назви тварин належать до чоловічого роду;

-назви неістот мають середній рід;

-у власних назвах рід визначається відповідно до роду загальної назви;

-рід складноскорочених слів визначається за основним словом;

-але є винятки з правил

Оголошення оцінок

VІІ Домашнє завдання

Слайд 12

Притча про Метелика

Дуже давно в стародавньому місті жив Майстер, оточений учнями. Найбільш здібний із них якось задумався: “Чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?”

Він пішов на квітучий луг, піймав найкрасивішого метелика й сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки й учневі було лоскотно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:

– Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?

Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини.

Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:

– Усе в твоїх руках.

-Отже, лише від вас залежить, буде ваше спілкування, ваша взаємодія з іншими жвавою, яскравою, плідною, чи навпаки. Усе в ваших руках.

Слайд 13

Домашнє завдання написати есе «Якби були у мене крила…»

 

 

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
13 жовтня 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку