Урок "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Урок «Етнографічна мандрівка-розвідка» до Всесвітнього дня української хустки за темою "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"
Перегляд файлу

Тема: «Етнографічна мандрівка-розвідка»

Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета:

  •                  повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників;
  •                  розвивати вміння і навички розпізнавати іменники  в реченнях, розуміти їхню роль у мовленні, визначати відомі граматичні ознаки; збагачувати активний словниковий запас учнiв;
  •                  за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до багатої етнографічної спадщини рідного народу.
  •                  Вчити дітей усвідомлювати близькість народних традицій до сучасного життя; презентувати матеріли пошукової діяльності: давні обряди, звичаї, фольклор рідного краю. Заповнювати простір духовного життя дитини позитивними емоціями і переживаннями.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами повторення та поглиблення, урок «Етнографічна мандрівка-розвідка»

Обладнання:підручник (О.В. Заболотний, В.В. Заболотний), роздавальний матеріал, дидактичний матеріал, презентація.

Епіграф до уроку:

Хто не знає свого минулого,

Той не вартий свого майбутнього

(М. Рильський.)

 

На ній і гроно, і пелюстка,
І небо райдуги на ній...
Мов берегиня вроди, хустка
Здавен у нашій стороні…

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент (1, 2 слайд)

ІІ. Орфографічний диктант із коментуванням (слайд 3, 4)

Намітка, хустка, чепець, кибалка, очіпок, віночок, вельон, обрус, чепчик, каптур, перемітка, капелюш, карабуля, коруночка, серпанок, гимбер (імбер).

 рантух, рантушок, рубок, нафрама – жіночі головні убори.

ІІІ. Настановчо-мотиваційний етап. Оголошення теми, мети й епіграфа уроку

Учитель. Діти,сьогодні ми з вами повторимо і поглибимо свої знання  про іменник; зосередимося на загальному значенні, морфологічних ознаках та синтаксичній ролі самостійної частини мови.

Урок у нас з Вами сьогодні небуденний – ми з Вами здійснимо своєрідну етнографічну мандрівку-розвідку. Я переконана: Ви для себе відкриєте чимало незвіданих сторінок багатої української духовно-матеріальної спадщини.


Учитель. На сьогоднішній урок я ставлю перед вами такі завдання:

  •                   повторити й поглибити знання про іменник як частину мови;
  •                   пробудити в своєму серденьку  любов і повагу до багатої етнографічної спадщини рідного народу.

Погляньте, будь ласка, на епіграф нашого сьогоднішнього уроку. Прочитайте його. (слайд 5, 6)

  1.                Робота з епіграфом. Бесіда

Ви згодні зі словами Максима Тадейовича Рильського? А чому ви так вважаєте?

Учитель. Слова, що записані на дошці, ˗ це своєрідний епіграф до лексичного матеріалу, який буде використано на уроках протягом вивчення розділу «Орфографія. Морфологія». Дидактичний матеріал висвітлюватиме тему «Духовні скарби українців» . Говоритимемо важливість етнографічної спадщини,  народних традицій в  сучасному  житті

Чому саме хустка сьогодні буде в центрі нашої уваги? Так, правильно, 7 грудня, відзначається Всесвітній день української хустки. Свято з’явилося зовсім нещодавно, але завдяки діаспорі воно відразу ж набуло статусу всесвітнього.

Як виник День української хустки

День української хустки почали відзначати лише два роки тому з ініціативи групи громадських діячів, акторів та успішних жінок України. Вінницькі активістки розпочали святкування дня, присвяченого українській хустці, 7 грудня 2019 року.

Започатковане свято з метою, аби об’єднати жінок різного фаху, віку та національності для збереження українських традицій. Адже з давніх-давен в українських сім’ях оберегом, символом любові й злагоди слугувала саме хустка.

Дівчата та жінки раніше носили хустку впродовж усього року. При цьому вона була обов’язковим головним убором заміжньої жінки. Хустка була ознакою соціального стану жінки: молодиці носили білі або яскраві хустки, старші жінки – темні, вдови – чорні. Вона також свідчила і про рівень достатку родини, адже заможні жінки покривали голову хустками із дорогих тканин, бідні – із дешевших.

Учитель. Тож записуємо: (слайд 7)

7 грудня - Всесвітній день української хустки, День Великомучениці Катерини

ІV. Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми розпочали вивчати новий розділ МОРФОЛОГІЯ. Давайте повторимо основні тези

  1. Бліц-опитування

 

 Загальне поняття про частини мови»
1. Морфологія – це…

 

  • Скільки частин мови ви знаєте ?
     
  • Назвіть їх .
     
  •  На які групи поділяються частини мови ?
     
  • Скільки самостійних частин мови ви знаєте ?
     
  • Назвіть службові частини мови .
     
  • Яку роль в мові виконують самостійних і службові частини мови ?

V. Сприймання і засвоєння учнями навчального матеріалу Слайд 8

  •        Заповнення  протягом уроку таблиці «Іменник як частина мови»

Частина мови

Питання

Загальне значення

Граматичні категорії

Синтаксична роль

 

 

 

 

 

  1. Мозковий штурм: прочитайте слова, що їх об'єднує, а що різнить – Слайд 9

матусенька                                                                   макітра

панотець                                                                       палітра

дід                                                                                 скриня

сестричка                                                                      полонина

гуцулка                                                                         хусточка

одесит                                                                           літопис

ІСТОТИ (ХТО?)                                                            НЕІСТОТИ , предмети(ЩО?)

  1. Прочитайте текст, випишіть по 6 назв істот і неістот.Слайд 10

Хустка є символом прихильності, любові, вірності, прощання, скорботи, оберегом і важливим ритуальним предметом. Це невід’ємна частина української культурної спадщини. Споконвіку на українських землях хустка була не просто обов’язковим головним убором для заміжніх жінок, а й особливим сакральним предметом, реліквією, що передавалась із покоління в покоління.

Хустки супроводжували людину впродовж усього життя. Їх традиційно використовували, коли народжувалася дитина, а потім на хрестинах. Юнаків на проводах в армію матері обов’язково перев’язували хустками. Вважалося, що ця хустка збереже від усіх негараздів. Коли до дівчини приходили свататися, то вона мала винести судженому хустку на знак згоди, що виходить заміж по любові. На весіллі і донині збереглася традиція три рази покривати цим головним убором наречену, що означає її перехід у статус заміжньої жінки.

  1. «Перевернута презентація» . Дорогі діти! Зараз ми помандруємо пісенною Україною, нап’ємося  живильної фразеологічної водиці.
  • «Пісенна Україна» - учень/учениця приготували презентацію 12 українських народних пісень, в яких зустрічаються географічні назви.
  • «Криниця фразеологізмів» - учень/учениця приготували презентацію 12 фразеологізмів, в яких зустрічаються імена людей.
  1. Вибірковий диктант

Хлопчикам виписати географічні назви. Дівчаткам – імена людей.

Мозковий штурм: які слова називаються власними, а які загальними назвами?

  1.  Коментар учителя. Увага! Іменники бувають з конкретним і абстрактним значенням.Слайд 12

 

Конкретні

Абстрактні

Виражають поняття, в яких передається все те, що сприймається безпосередньо органами чуття: палац, школа, дідусь...

Назви узагальнених понять - якостей, властивостей, дій, процесів: ніжність, вибори, докір...

 

Розподільчий диктант Виписати із завдання 2 в першу колоночку конкретні назви, а в другу - абстрактні

  1. Граматичні категорії іменника – це…? З'ясуємо
  2. Хвилинка-смішинка Утворіть повноцінні сім'ї названим братам нашим меншим

Курка, кішка, коза, оса, вівця, качка, лебідь.

  1. «Народ скаже, як зав'яже» - приказки та прислів'я про хустку, жіночу косу – презентація проекту
  2. «Спіймай помилку» - виправте недоречності в даних реченнях. Пригадайте відмінки  Слайд 13

Хустка гріє голівонька, а серце мама люба донечка.

На хустина цвіт калина відводить лихо від дитина.

  1.  «Хочу творю, а хочу – витворяю» Слайд 14

Роздивіться ілюстрації. Складіть і запишіть речення

VІІ. Рефлексія Слайд 15

Ніколи не минеться мода на хустки

Ніколи не минеться мода на хустки.

Бабусі дістають зі скрині

Барвисті, ніби кольорові пелюстки,

Як символ - оберіг, святині.

 Вони легенькі, мов весняний вітерець.

 Лягають на жіночі плечі.

 І як сказав слова один мудрець:

"Це пам*ять на роки, до речі".

І не деталь, а радість, благоговіння,

Убір для голови, як диво.

А в Україні - жінкам благословіння,

 Щоб жили радісно, щасливо.

Бесіда

- Скажіть, будь ласка, про що ми дізнались сьогодні на уроці?

- Як ви зрозуміли епіграф до нашого уроку?

- Що вивчає морфологія?

- На які групи поділяються частини мови?

- За якими ознаками виділять самостійні і службові части мови?

- Що ми можемо сказати іменник?

- Які види завдань вам сподобались? Чим саме?

Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання. Пояснення щодо його виконання Слайд 16

  1.          Опрацювати  §22, 23 підручника
  2.          Виконати вправу підручника 192, 196

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Гайцук Ірина
Додано
6 грудня 2021
Переглядів
395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку