Урок "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменник – назви істот, неістот"

Про матеріал

Вчити правильно використовувати іменники в мовленні; розвивати в учнів навички зв'язного мовлення, мислення, творчі здібності, стимулювати бажання досліджувати й аналізувати мовні явища; виховувати позитивне ставлення до рідної мови. узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник як частину мови; розвивати усне і писемне мовлення; виробляти культуру спілкування; удосконалювати навички роботи в групах; пробуджувати інтерес до походження свого народу, сімейних цінностей; виховувати любов до родини, повагу до людей, праці.

Перегляд файлу

Українська мова 6 клас

Урок № 39

Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменник – назви істот, неістот.

 Навчальна мета: повторити, узагальнити і поглибити знання учнів про іменник як частину мови, зміцнювати навички  визначення морфологічних ознак іменників, вчити правильно використовувати іменники в мовленні; розвивати в учнів навички зв’язного мовлення, мислення, творчі здібності, стимулювати бажання досліджувати й аналізувати мовні явища; виховувати позитивне ставлення до рідної мови. узагальнити та систематизувати знання учнів про іменник як частину мови; розвивати усне і писемне мовлення; виробляти культуру спілкування; удосконалювати навички роботи в групах; пробуджувати інтерес  до походження свого народу, сімейних цінностей; виховувати любов до родини, повагу до людей, праці.

 Розвивальна мета:розвивати мовлення, уяву, спостережливість, увагу.

Виховна мета: прищеплювати любов до українського слова, до спадщини українського народу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручники, картки, таблиці.

                                                     Хід уроку

Блок 1.

Мотивація- ефект здивування (3 хв.)

  1. «Рефлексія» - очікування від уроку. (Усне висловлювання.)

2. Метод передбачення.               

      – Діти, сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати одну з десяти частин мови. Спробуйте здогадатись, про яку частину мови йдеться? Уважно прослухайте загадки, запишіть  відгадки акрорядками і спробуйте передбачити тему уроку.

  • Чиї високі верхівки

Рожевіють на узліссі?

Літо червоне зустрічай!

Розцвітає … (Іван-чай).

  • Лист різний із оксамита,

Соком ягода налита.

А для хворої дитини

Кращі ліки чай з … (Малини).

  • Квітки цвіт красивий

Ніжить сонце золоте

Тільки сильний і сміливий

Серед скель його знайде … (Едельвейс).

  • Я росту в лісі, в гаю

Добрий друг я бджіл і ос.

По латині я «календула»

А ще яке імя я маю? (Нагідки)

  • Росте на наших луках квітонька дрібна

Дала їй сині очі матінка-весна

От пройде біля неї з усміхом хто-небудь

Услід тихенько квітка промовить – і не забудь… (Незабудка).

  • У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

 На свою хорошу вроду. … (Калина).

На кожну відповідь вчитель показує картинку квітки.

Блок 2, 6 (20хв.)

Змістовна частина

  • А тепер прочитаємо тему нашого уроку. ІМЕННИК. Давайте подумаємо чого ми повинні навчитися сьогодні на уроці?

  (Учні висловлюють думки щодо мети уроку: метод "Коло ідей").                            Завдання. А ось перед нами і перша вуличка, якою протікає річка. Щоб нею пройти, потрібно назвати предмети, за допомогою можна побудувати невеличкий місток. Тому вам зараз потрібно виписати із запропонованих слів лише іменники, і ви будете мати перелік предметів потрібних для будівництва.

Дошка,бігти, копати, десятеро,цвях, запашний, вуличний, молоток, бензопила, мовний, робітничий, перший, телефонний, телефонуй, мотузка, веселий.

Молодці. Ви успішно впорались із завдання.      

Завдання. Запрошую вас на галявину «Чарівна долина». Тут росте безліч всього: квіти, дерева, кущі, гриби. Ви повинні  усі іменники поділити на дві групи: назви істот і назви неістот.                                                                                                                              Земля, сонце, мурашка, пісня, соловей, життя, рибина, кіборг, натхнення, відкриття, личинка, жар-птиця, черевик, мікроб, інфузорія, троянда, колібрі, картина, дівчатко, зіронька, краб, Горбоконик, песиголовець, богатир, Котигорошко, переможець.                                                                                                                                            Творча робота. «Виростимо речення». Учитель записує слово, учні дописують слово за словом, щоб утворилось речення.

Блок 3. Психологічне розвантаження (2 хв.)

Музична хвилинка. Учитель включає музичний супровід «Віночок українських пісень». Діти в зошит записують слова Хто? Що?

Блок 4 (10 хв.)

Гра «Пеньочок»

Завдання: у кожному рядку слів є зайве слово – пеньочок. Перепишіть всі слова, а зайве підкресліть, щоб не перечепитись через нього і продовжити свою мандрівку далі. Поясніть, чому підкреслили саме це слово.

Матеріал для гри:

Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса.

Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось.

Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.

Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.

 

Ребуси

 

г1а  пі2л  ві3ло

за3мка пер6  мі100

пі100лет 100янка 7'я

ві3на  100ляр 3вога

100рона 3буна           100вбур

 

Блок 5 і 7 (10хв.)

Інтелектуальна розминка

Дослідження-пошук.

1 група.  Із поданих іменників, що записані на дошці, виписати лише власні назви. Пояснити правопис виписаних слів. Обґрунтувати свій вибір. Газета, добро, Україна, біль, Карпати, дерево, школа, Леся Українка, Державний гімн України, газета “Наше слово”, Київ, поезія “Сон”, Президент України, сузір’я Велика Ведмедиця.   

   

 2 група. Додати до іменників, що означають  власні назви, іменники – загальні назви. Київ, Дмитрик, Дунай, "Мурзилка", "За відвагу".

 

Лінгвістичний двобій. Робота у парах

Учень сам вибирає суперника зі словами: "Я викликаю на двобій…" і ставить запитання. 

Наприклад:

 – Яка частина мови називається іменником?

 – Які морфологічні ознаки властиві іменникові?

 – Назвіть відмінки і запитання, на які вони відповідають.

 – Які іменники є власними назвами, а які – загальними? Наведіть приклади.

 – Яку синтаксичну роль виконує іменник?

Гра “Хто швидше?”.

Учні одночасно починають і пишуть протягом умовного часу  слова, що відповідають на питання що? (назви предметів у класній кімнаті або назви меблів чи одягу). Скільки слів запише учень - стільки дістає очок. Віднімається  очки за допущені помилки.

Блок 8.(3 хв.)

Підсумок урок

Рефлексія

Я дізнався...

Я навчився...

Я зрозумів, що можу...

Мені сподобалося...

Для мене стало новим...

Мене здивувало...

У мене вийшло...

Я придбав...

Мені захотілося...

Мене надихнуло...

МЕТОД  «РЮКЗАК»

     Діти на макетах рушниках пишуть які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, вони візьмуть із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, тематичного оцінювання тощо?» Папірці з відповідями складають у рюкзак (справжній чи уявний). Вибірково знайомляться з відповідями.

Домашнє завдання. Творче завдання за вибором. Скласти казку з теми: "Країна іменників", вживаючи назви істот та неістот, власні та загальні назви або написати побажання (лист) іменникам.


 

docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
860
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку