Урок " Іван Франко. Письменник, учений, громадський діяч".

Про матеріал

Це конспект уроку вивчення біографії І. Франка, його багатогранної діяльності. Для роботи з учнями запропоновано прийоми розвитку критичного мислення.

Перегляд файлу

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 10 КЛАСІ

ТЕМА. ІВАН ФРАНКО - ПИСЬМЕННИК, УЧЕНИЙ, ГРОМАДСЬКИЙ ДІЯЧ

МЕТА. Ознайомити учнів з біографією митця, окреслити основні сфери його   багатогранної діяльності, назвати основні книги і праці письменника;

розвивати  вміння аналізувати й узагальнювати факти;

сформувати власне ставлення до таких особистостей, як І. Франко, на прикладі його життєдіяльності сформувати ціннісне переконання: можливість силою високого духа сягнути від селянської хати до світових вершин інтелекту.

ТИП УРОКУ. Засвоєння нових знань.

ОБЛАДНАННЯ.  Підручник, портрет письменника, виставка творів, книжка С. Алексієвич «У війни не жіноче обличчя».

                                                                     Лиш в праці мужа виробляєсь сила,

Лиш праця світ таким, як є, створила,

                                                                Лиш в праці варто і для праці жить.

                                                                                                          І. Франко

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. «Мозковий штурм»

  Для чого люди читають твори художньої літератури?

  1. Бесіда
  • Чого вчить нас такий уривок:

«Батьки і браття! Поки будете жити громадським порядком. Дружно триматися купи, незламно стояти всі за одного й один за всіх, доти ніяка ворожа сила не переможе нас!»?

  • Як називався герой, якому належать ці слова і з якого він твору?

.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ  УРОКУ

(Демонстрація книжки  С. Алексієвич «У війни не жіноче обличчя», за яку російськомовна білоруська письменниця у 2015 році була удостоєна Нобелівської премії.)

  • Чому саме ця книга?

( По-перше, в авторки –українське коріння (вона народилася в Івано-Франківську, дитинство провела у Вінницькій області). По-друге,

І. Франко, про якого сьогодні поведемо мову, теж був представлений до нагородження Нобелівською премією.)

Довідка.

Нобелівська премія – одна з найпрестижніших міжнародних премій, яку щорічно присуджують за видатні наукові дослідження, революційні винаходи або значний внесок у культуру чи розвиток суспільства. Вручається з 1901року. За заповітом Альфреда Нобеля, винагорода має бути отримана людиною, що створила «найвидатніші роботи в напрямку ідеалізму».

Питання на урок:

  • За які досягнення І. Франко був представлений до нагородження Нобелівською премією?
  • Чому варто вивчати життєпис  цього письменника?

ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Складання схеми «Дитинство і юність І. Франка» (1856- 1875) на основі повтореного домашнього завдання.

( Ключові слова:  27 серпня 1856, село Нагуєвичі, батькова кузня, материні пісні, Ясениця- Сільна, незвичайні здібності, Дрогобич (школа при василіанському монастирі, гімназія), смерть батька, вітчим, втрата матері, учитель однокласників, власна бібліотека,  перекладач, перші вірші, журнал «Друг»,  Джеджалик.)

 

 

  1. Прийом «Знаю – Хочу дізнатись –Дізнався»

Знаю

Хочу дізнатись

Дізнався

 

 

 

 

  1. Заповнення таблиці за лекцією вчителя.

Дата

Подія

1875

Стає студентом Львівського університету філософського факультету. Співпрацює зі студентським журналом «Друг», друкуючи нові переклади, вірші, літературно-критичні розвідки, публіцистичні праці.

1877

Перший арешт.

1878

Очолює видання революційно-демократичного журналу «Громадський друг» ( «Дзвін», «Молот»). Вірші «Товаришам із тюрми», «Каменярі». Переклади із різних літератур у серії книжок «Дрібна бібліотека».

1880

Другий арешт.

1881

Видає журнал «Світ». Роман із робітничого життя «Борислав сміється», повість «Захар Беркут», переклад поеми «Фауст» Гете, поеми «Німеччина» Гейне, статті про Т. Шевченка.

 

1883

Праця у редакції журналу «Зоря».

1885-1886

З метою поглиблення співпраці інтелігенції Західної і Східної України, розділених між двома імперіями, відвідує Київ. Одруження з Ольгою Хоружинською.

1887

Створює першу поетичну збірку «З вершин і низин».

1892

Захистив дисертацію у Віденському університеті.

1896

Створює поетичну збірку «Зів’яле листя”.

1898

Збірка «Мій Ізмарагд».

1895, 1897,1898

Балотувався до Австрійського парламенту. «Я половину галичан люблю, а половину – ненавиджу»(Про це детальніше – на уроці літератури рідного краю).

1898- 1908

Очолює філологічну секцію при Науковому товаристві імені Шевченка.

1899

Стає одним із засновників Української національно- демократичної партії.

1900

Міський роман «Перехресні стежки».

1898- 1906

Перший редактор журналу «Літературно-критичний вісник».

1905

Письменника обирають членом Чеського наукового товариства.

1906

Харківський університет присвоїв письменнику науковий ступінь доктора російської словесності.

1915

 

 

1916

Доктор філософії з Відня Йосип Застирець виступив із клопотанням про висунення І. Франка на здобуття Нобелівської премії.

Російська академія наук присуджує премію за працю «Студії над українськими піснями».

 

 

  1. Робота з текстом листа Йосипа Застирця до Королівської академії в Стокгольмі.
  • - Чому професор написав цього листа?
  • - Що сказано про І. Франка як людину?
  • - Чому, на думку автора листа, І. Франко заслуговує нагородження Нобелівською премією?

V. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

  1. Робота в парах.
  • Поділіться враженнями від почутого життєпису І. Франка.
  1. «Шестикутне навчання». Робота у групах.

За допомогою правильних шестикутників, на яких записані ключові слова із вишенаведеної таблиці, учні складають міні-кластери:

  1. І. Франко – письменник.
  2. І. Франко – учений.
  3. І. Франко – громадський діяч.
  4. І. Франко – перекладач.

Висновок: І. Франко –«академія в одній особі». 

Ключові слова: «перший роман із народного життя», «великий артист зору…, всеобіймаюче око України»,  «великий обсерватор життя», «Німеччина» Гейне, «Фауст» Гете, Гомер, Софокл, Горацій, «Слово о полку Ігоревім»,  серія «Дрібна бібліотека»,  повість «Борислав сміється»,  повість «Захар Беркут», вірш «Моя пісня», вірш «Товаришам із тюрми», «Каменярі», збірка «З вершин і низин», збірка «Зів’яле листя», збірка «Мій Ізмарагд», «Наймичка» Тараса Шевченка, Віденський університет,  Австрійський парламент,  доктор філософії, Наукове товариство імені Шевченка, Русько-українська радикальна партія, Українська національно-демократична партія, журнал «Літературно-науковий вісник»,  член «Чеського наукового товариства», журнал «Життє і слово», журнал «Зоря», журнал «Друг», збірник «Дзвін», журнал « Громадський друг», збірник «Молот».

VI. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Мікрофон».

- Дайте відповідь на питання, поставлені на початку уроку.

-Продовжіть речення.

На уроці я дізнався…

                  зрозумів…

                  навчився…

                  не знав, а тепер знаю…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Підготувати в групах творчі проекти за темами: «Життєвий шлях

І. Франка», «Франко як літературний критик».(Для учнів високого і достатнього рівнів)

2. Скласти до біографії  І. Франка шість запитань, які б починалися словами: як, чому, для чого.

 

 

 

 

  

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку